خبرگزاری کار ایران

مقام پیشین کاخ سفید در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان اقدامی ضروری اما ناکافی است/ تروریست‌های داعش علاقه‌مند به گرفتن کنترل از طالبان هستند/ فکر نمی‌کنم ایالات متحده پشت حمله سایبری اخیر علیه ایران باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۱۲۰

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون تاکید: برگزاری نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان اقدامی مهم و ضروری است اما کافی نیست.

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد افزایش تنش‌ها در منطقه بیان کرده است:

نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان اقدامی مهم و ضروری است اما کافی نیست 

وی در ابتدا به دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که روز گذشته در تهران برگزار شد اشاره کرد و گفت: این نشست برای حل بحران در افغانستان اقدامی لازم و ضروری است ولی احتمالا کافی نیست و اقدامات بیشتری لازم است. 

استراتژی مشترک کشورهای همسایه افغانستان برای حل بحران می‌تواند بسیار قوی باشد

وی در ادامه گفت: من فکر می‌کنم که یک بحران بشردوستانه در افغانستان در حال شکل‌گیری است. سرمایه‌های افغانستان توسط آمریکا مسدود شده‌ است. گروه‌های کمک‌رسان غیردولتی برای تامین غذا بسیج می‌شوند، اما فکر نمی‌کنم کاری که می‌توانند انجام دهند کافی باشد. اگر راه حلی پیدا نشود، پناهجویان ناامید بیشتری به کشورهای همسایه سرازیر می‌شوند؛ مانند اتفاقی که در سوریه رخ داد. سوال این است که آیا همسایگان افغانستان می‌توانند روی یک استراتژی مشترک توافق کنند؟ اگر این کار را انجام دهند، استراتژی مشترک می‌تواند بسیار قدرتمند باشد و به حل بحران در افغانستان کمک کند. 

آینده افغانستان بسیار نگران‌کننده است 

تروریست‌های داعش در افغانستان، علاقه‌مند به گرفتن کنترل از طالبان هستند 

طالبان جامعه‌ای قرون وسطایی را می‌خواهد

این استاد دانشگاه در مورد آینده افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: آینده در این کشور بسیار نگران‌کننده است. طالبان جز در حد خواندن قرآن تحصیل نکرده‌اند و جامعه‌ای قرون وسطایی می‌خواهند. جوانانی در شهرهای افغانستان تحصیل کرده‌اند و خواهان شکل مدرن‌تری از زندگی هستند. آیا طالبان می‌تواند رویکرد متعادلی داشته باشد و با دانشگاهیان سازش کند؟ یا باید بخش بزرگی از جمعیت افغانستان پناهنده شوند؟ از طرفی تروریست‌های داعش در این کشور هستند که ظاهراً علاقه‌مند به گرفتن کنترل از طالبان هستند و ممکن است شرایط را وحشیانه‌تر کنند. شاید این امر باعث شود که طالبان متوجه شود که آنها به حمایت فعال مردم نیاز دارند، نه اینکه فقط مردم در مقابل آن‌ها تسلیم شوند.

ممکن است کشوری بخواهد ایرانیان را علیه دولت برانگیزد

وی هم چنین به حمله سایبری دو روز گذشته علیه جایگاه‌های سوخت ایران اشاره کرد و گفت: ایالات متحده متحمل حملات بسیاری از سوی گروه‌های خارجی مستقر  در روسیه - شده است،  آنها برای توقف حملات باج می‌خواستند. اما من فکر نمی‌کنم ایالات متحده پشت این حمله باشد. ممکن است کشوری باشد که بخواهد ایرانیان را علیه دولت خود برانگیزد. متاسفانه  ایران دشمنان خارجی زیادی دارد. حدس من این است که این حمله در راستای توقف مذاکرات برجامی و ابراز مخالفت با نشست وزرای خارجه افغانستان نباشد. البته این تنها یک حدس است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز