خبرگزاری کار ایران

مالکی در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلا‌ف‌نظرهای ایران و عربستان روی میز مذاکره قابل برطرف شدن است/ انتظار داریم مذاکرات با ریاض بدون دخالت آمریکا باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۹۸۱

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در جریان مذاکرات با عربستان یک مساله بسیار مهم وجود دارد و آن اینکه ما انتظار داریم این مذاکرات بین دو کشور باشد و کشور ثالثی نباشد؛ منظور از کشور ثالث آمریکا است.

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص انجام چهار دور مذاکره میان ایران و عربستان و تلاش‌های طرفین برای حل مشکلات فی‌مابین و برقراری روابط دوجانبه، گفت: من خودم حدودا سه ماه جلوتر از زمانی که مذاکرات میان ایران و عربستان آغاز شد در شبکه‌های بین‌المللی برای اولین بار این باب را باز کردم که «ما با عربستان مشکل نداریم».

وی ادامه داد: ایران و عربستان دو کشور بزرگ اسلامی در بین ۵۷ کشور اسلامی هستند و خیلی خوب که اختلاف‌نظرها را روی میز مذاکره برطرف کنیم و به یکدیگر نزدیک شویم.

مالکی همچنین اظهار داشت: البته در جریان این مذاکرات یک مساله بسیار مهم وجود دارد و آن اینکه ما انتظار داریم این مذاکرات بین دو کشور باشد و کشور ثالثی نباشد؛ در اینجا منظور از کشور ثالث آمریکا است. ما به دوستان عربستان هم گفتیم که خود ما راحت‌تر می‌توانیم باهم صحبت کنیم، چه دلیلی دارد که آمریکا واسط بین دو کشور اسلامی آن هم ایران و عربستان شود.

وی افزود: البته برخی کشورها مانند عراق که هم یک کشور اسلامی است و هم همسایه دو کشور است می‌تواند واسطه و کمک کننده باشد و این اشکالی ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه بیان کرد: ما و عربستان در ارتباط دوجانبه مشکل آنچنانی نداریم اما در موضوعات منطقه مانند مسائل یمن، وقایع افغانستان و یا موضوعات دیگری یک مسائلی وجود دارد که خوب است آن‌ها را در مذاکره مستقیم برطرف کنیم. نگاه ما بر این است که در موضوعات مختلف منطقه که معمولا آمریکایی‌ها و صهیونست‌ها تحرکات و اقداماتی انجام می‌دهند، همه ما باید دست به دست هم بدهیم، در کنار هم باشیم چراکه این‌ها حضورشان سم است.

وی همچنین اضافه کرد: ما در این موضوعات منطقه‌ای با عربستان اختلاف نظر داریم که به‌نظر من این اختلاف‌نظرها قابل احل است و این دو کشور بزرگ می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند.

مالکی در اشاره به قدرت دفاعی ایران و نگاه جهان اسلام به این موضوع، خاطرنشان کرد: قدرتی که امروزه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت دفاعی دارد،؛ یک پشتوانه برای جهان اسلام است. من در گذشته که با روسای کشورهای اسلامی ملاقات داشتم، آن‌ها همواره به دنبال این بودند که قدرت ایران باید بیشتر از آنچه هست شود تا کشوری مانند آمریکا و اسرائئیل نتواند با ایران وارد تخاصم شود. مانند کاری که در عراق و افغانستان کردند یا سوریه را به آن شرایط در آوردند و همین الان می‌بینید در شمالغرب ما چه فتنه‌انگیری می‌کنند.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر کشور‌های اسلامی در کنارهم قرار گیرند، خصوصا کشورهای قدرتمند و بزرگ اسلامی؛ می‌توان بقیه کشورها را هم در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌هایی که ایجاد می‌شود در یک دایره دوستی و انسجام اسلامی در کنار هم قرار داد؛ تا بتوان از این همه انرژی و اقتصادی که در جهان اسلامی استفاده کنیم و کشورهای اسلامی را از فقر و مشکلات نجات دهیم.

انتهای پیام/
امین مهرآور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز