خبرگزاری کار ایران

روحی‌صفت در گفت‌وگو با ایلنا:

جمع شدن کشورهای همسایه افغانستان در تهران موجب همفکری می‌شود/ به اعتقاد مسکو آشوب در افغانستان برای ضربه به روسیه، چین و ایران شکل گرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۶۹۸

یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: اگر اقدامی در خصوص تحولات افغانستان انجام ندهیم، قطعاً بیشتر از همه کشورها متضرر خواهیم شد و امیدواریم که کشورهای همسایه نیز چنین احساسی داشته باشند و لذا جمع شدن کشورهای همسایه افغانستان در تهران موجب یک همفکری می‌شود.

محسن روحی‌صفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص نقش کشورهای همسایه برای ایجاد ثبات در افغانستان و در پاسخ به این سوال که مشخصا نقش‌آفرینی تهران در موضوع همسایه شرقی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: باتوجه به اینکه همه کشورهای منطقه همسایه یکدیگر هستند و هرگونه آشوب یا بی‌ثباتی در هر کشوری بر همسایگانش تاثیر می‌گذارد، در واقع همه کشورهای منطقه از این موضوع متزلزل می‌شوند لذا هرگاه یک آتشی در هر جایی برافروخته شد، همسایگان باید کمک کنند تا آن آتش خاموش و ثبات برقرار شود.

وی افزود: در موضوع افغانستان با توجه به تحولات سال‌های اخیر خصوصاً در این دو ماه اخیر وضعیت غیرقابل پیش‌بینی برای مردم افغانستان به وجود آمده است که اگر کمکی برای ثبات انجام ندهیم موجب متضرر شدن خودمان می‌شود. از این جهت با توجه به اینکه موضوع افغانستان بسیار پیچیده و چند لایه است، از جمله چند قومیتی و چند فرهنگی است، در واقع حل مشکلش همراه با پیچیدگی‌هایی است. بنابراین تعداد بازیگران منطقه‌ای قابل توجهی در موضوع افغانستان هستند که علاوه براین بازیگران بین‌المللی بودند.

وی ادامه داد: تا وقتی کشورهای منطقه‌ای یک فکر مشترک یا دغدغه مشترک نسبت به این موضوع نداشته باشند، قادر نخواهند بود مشکل افغانستان را تسکین دهند.

این دیپلمات پیشین با اشاره به بحران‌هایی که در نقاط دیگر خاورمیانه مانند داعش شکل گرفته که حالا این گروه از منطقه سوریه و عراق فرار کرده و وارد افغانستان شده‌اند، گفت: کشورهای آمریکا و ناتو که در افغانستان بودند، بدون توجه به مسئولیت‌هایی که دارند افغانستان را ترک کردند و یک حالت آشوب بی‌ثباتی در منطقه شکل گرفت و این تحولات تازه شروع آن است.

وی ادامه داد: ما خودمان اگر اقدامی انجام ندهیم قطعاً بیشتر از همه کشورها متضرر خواهیم شد و امیدواریم که کشورهای همسایه نیز چنین احساسی داشته باشند و لذا جمع شدن کشورهای همسایه افغانستان در تهران موجب یک همفکری می‌شود.

روحی‌صفت در خصوص نشست مسکو که در حال برگزاری است و علیرغم اینکه آمریکا در این نشست دعوت شده بود ولی حضور پیدا نکرده است و در پاسخ به این سوال که دلایل عدم حضور آمریکا چیست، بیان کرد: آمریکا در دوران قبل از خروجش دارای سیاست مدیریت بحران نبود و علاقه‌مند بود که کشور افغانستان، کشور ضعیفی باشد و مدیریت بحران تا اندازه‌ای در آنجا فوران نکند که بتواند وضعیت را کنترل کند.

وی افزود: امروز نیز که این کشور صحنه افغانستان را ترک کرده دیگر خواهان مدیریت بحران در آنجا نیست و از نظر خودش از هرگونه آشوب و بی‌ثباتی متضرر نمی‌شود و دیگر افغانستان منطقه حیاتی او نیست، اهمیت افغانستان برای او کاسته شده است.

روحی‌صفت در خصوص دعوت ایران از روسیه برای شرکت در نشست همسایگان افغانستان و در پاسخ به سوالی در خصوص نقش مسکو در ایجاد ثبات در افغانستان، گفت: مسکو از طریق کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان همسایه به حساب می‌آید.

وی افزود: تا حدودی در کشور آسیای مرکزی روسیه نفوذ بیشتری دارد و به نظر روسیه این آشوبی که در افغانستان وجود دارد، سیاستی است که بتواند به روسیه، چین و ایران ضربه بزند و لذا از این جهت تلاشش این است که از مرزهای شمال افغانستان این افراطی‌گری به داخل مرزهای سی‌ای آف عبور نکند.

این کارشناس شبه قاره در پاسخ به این سوال که آیا باز بودن اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست، گفت: ما وقتی که با عراق در حال جنگ بودیم سفارت‌مان در بغداد مشغول به کار بود و باز بودن سفارت موضوع شناسایی نیست و تعاملات امکان پذیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز