خبرگزاری کار ایران

سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا:

می‌توانیم تجربه خود برای مقابله با تحریم را با ونزوئلایی‌ها به اشتراک بگذاریم/ ارتباط سیاسی دو کشور در زمینه اقتصادی ثمر خواهد داد/ دیگر معطل برجام نخواهیم ماند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۵۹۵

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا گفت: طبیعی است که ارتباط سیاسی بین تهران و کاراکاس می‌تواند در زمینه اقتصادی ثمر دهد و محصول این رابطه را مردم دو کشور استفاده کنند که در یک برنامه طولانی‌مدت محصولات از نظر مسائل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی در نظر گرفته خواهد شد.

احمد سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اهمیت انعقاد قرارداد ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا و همچنین مزایای احتمالی این مساله برای ایران گفت: حدود نیم قرن است که ما در سازمان اوپک با ونزوئلا شریک نفتی هستیم و دو کشور از بنیانگذاران این شرکت بزرگ نفتی هستند. طبیعی است که اقتصاد ما شباهت‌های زیادی با همدیگر دارد و صنایع نفتی، فولاد و معادن ما می‌تواند زمینه‌هایی برای همکاری های بعدی‌مان باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های چهار دهه گذشته ایران که جنبه منفی و مثبتی داشته است و ما را به خودکفایی و توانایی این که خودمان بسیاری از کارها را انجام بدهیم رسانده است، می‌توانیم این موضوع را با ونزوئلایی‌ها به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: از سوی دیگر ونزوئلا هم در برخی از زمینه‌ها تکنولوژی بهتری از ایران دارد که می‌توانیم در چارچوب همین قرارداد در حوزه تکنولوژی و مهندسی نیز از دانش و تجربه ونزوئلا بهره ببریم. 

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا گفت: طبیعی است که ارتباط سیاسی بین دو کشور می‌تواند در زمینه اقتصادی ثمر دهد و محصول این رابطه را مردم دو کشور استفاده کنند که در یک برنامه طولانی‌مدت محصولات از نظر مسائل فرهنگی و سیاسی و اقتصادی در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه و تعامل ایران با کشورهای هم‌سو در دولت سیزدهم و سیاست خارجی این دولت را می‌توان در این راستا تعبیر کرد چراکه در دولت یازدهم و دوازدهم جهت گیری به سمت اروپا و برجام بود و متأسفانه روابط دوجانبه در پایین‌ترین سطح اهمیت قرار داشت و اگر شما ترددهای مقامات کشورهای همسایه یا بلعکس را ببینید، مشاهده می‌کنید که این ترددها بسیار افت کرده چراکه اینکه همه جهت‌گیری‌ها به سمت روابط با غرب و برجام بوده است.

وی افزود: طبیعی است که این رابطه با غرب جواب نداده و محصولی که از برجام انتظار می‌رفت را نتوانستیم بگیریم و دوباره توجه به روابط دوجانبه با همسایگان در اولویت قرار می‌گیرد. یکی از اشتباهات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که اگر برجام را در اولویت قرار می‌داد، نبایست تا این حد روابط دو جانبه با کشورهای همسایه کاهش پیدا می‌کرد.

وی تاکید کرد:  بر اساس آنچه که در سیاست‌های دولت جدید مطرح شده ما دیگر معطل برجام نخواهیم ماند و طبیعی است که روابط با کشورهای همسایه و همسو را اولویت قرار داده و گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز