خبرگزاری کار ایران

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

گفت‌وگوهای بروکسل پیش زمینه مذاکرات وین است/ افزایش تاخیر در آغاز مذاکرات، اعضا را به سمت فشار بیشتر بر تهران سوق می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۵۰۶

یک تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: اگر گفت‌وگو‌های بروکسل به جایی منتهی شود که منجر به تاخیر بیش از پیش در بازگشت به میز وین شود در آن صورت با توجه به اینکه طرف‌های دیگر برجام یعنی روسیه، چین و ایالات متحده در مذاکرات بروکسل حضور نخواهند داشت، می‌تواند شکلی از نارضایتی را به وجود بیاورد که به تدریج آن‌ها را حول محور فشار بر ایران سوق دهد.

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل تصمیم تهران برای برگزاری نشست مشترک با اتحادیه اروپا در بروکسل در پاسخ به این سوال که با توجه به واکنش روسیه و آمریکا، این تصمیم چه تاثیر منفی احتمالی بر مذاکرات وین برای احیای برجام خواهد داشت و آیا این تصمیم به معنی بازگشت به مذاکرات وین است، گفت: ما اطلاعات بسیار کمی از روند اتخاذ این تصمیم و اهداف آن داریم و لذا تنها می‌توانیم بر اساس حدس و گمانه‌زنی صحبت کنیم. من فکر می‌کنم با توجه به اینکه سفر آقای انریکه مورا به تهران به دلیل زمینه‌سازی برای شروع مجدد مذاکرات وین بوده، بنابراین دیدار برگشتی که می‌خواهد صورت بگیرد، باید بر همین مبنا صورت بگیرد. اینکه چرا این مذاکرات به عنوان پیش‌زمینه مذاکرات وین مورد بحث قرار گرفته باید به این نکته برگردد که تیم جدید مذاکره‌کننده ایران مایل است که جدیت و سخت‌گیری بیشتری را برای پیگیری مطالبات ایران در دستور کار قرار دهد و احتمالا برخی از توافقاتی که پیش از این در شش دور گفت‌وگوهای وین شکل گرفته را مدنظر دارد تا مورد بازنگری قرار دهد. 

وی ادامه داد: این وضعیت ممکن است منجر به این شده باشد که یک مذاکرات پیشینی و مقدماتی مورد نیاز تصور شود و احتمالا این موارد وارد میز مذاکرات در وین شود و این تنها حدسی است که من می‌توانم در خصوص تصمیم تهران بزنم. اگر این گفت‌وگو‌های بروکسل به جایی منتهی شود که منجر به تاخیر بیش از پیش در بازگشت به میز وین شود، در آن صورت با توجه به اینکه طرف‌های دیگر برجام یعنی روسیه، چین و ایالات متحده در مذاکرات بروکسل حضور نخواهند داشت، می‌تواند شکلی از نارضایتی را به وجود بیاورد که به تدریج آن‌ها را حول محور فشار بر ایران سوق دهد؛ بنابراین گفت‌وگوهای بروکسل اگر بنا باشد اتفاق بیفتد، نخست قاعدتا در رابطه مستقیم با مذاکرات وین خواهد بود و اینکه نسبت به تفاهماتی که تا امروز گرفته شده نباید خیلی ساختارشکن باشد تا به ایجاد نارضایتی گسترده میان سایر اعضا منجر نشود. 

این تحلیل‌گر سیاست خارجی همچنین در پاسخ به این سوال که دلایل درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی برای دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان چیست و آیا آژانس مایل به سیاسی شدن مسائل فیمابین خود و تهران به دنبال اعمال فشار برای بازگرداندن ایران به مذاکرات وین است، گفت: تصور می‌کنم آژانس هم به دنبال این نیست که رابطه خود با ایران را دچار مشکل کند چراکه ایجاد تنش در این مرحله می‌تواند منجر به ایجاد اختلال جدی در مذاکرات وین شود و تاثیر مستقیمی بر آن گفت‌وگوها دارد. بنابراین من فکر می‌کنم توافقاتی که پیش از این میان دو طرف در خصوص محدوده بازرسی‌ها اتخاذ شده موقتا توانسته اختلافات را رفع کند اما باز به نظر می‌رسد آژانس نگرانی‌هایی را در خصوص بازرسی از برخی سایت‌ها دارد که مخالفت تهران تا مقطعی می‌توانست با توافقات موقت حل و فصل شود اما گویا با فشار خارجی این نهاد مصمم است که به این نگرانی‌ها هم رسیدگی شود.

وی افزود: این درخواست در حالی مطرح می‌شود که آقای گروسی اخیرا به تهران سفر داشتند که نشان دهنده عمق نگرانی این نهاد از برخی موضوعات است و در صورت عدم دستیابی به توافق و راه حل، همین موضوع می‌تواند به سرعت پرونده ایران را  به شورای حکام ارسال کند. در نتیجه من فکر می‌کنم زمان برای تعلل همه طرف‌ها پایان پذیرفته و قاعدتا باید در مدت زمان کوتاهی توافق هم با آژانس و هم در رابطه با برجام صورت بگیرد و ما وقت زیادی برای جلوگیری از افزایش سطح تنش‌ها نداریم.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز