خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگار و پژوهشگر آمریکایی در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ یک از دولت‌ها به صورت جدی برای احیای برجام کاری نمی‌‌کند/ سرنوشت افغانستان باعث کاهش علاقه آمریکا به تأثیرگذاری بر وقایع خاورمیانه​ نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۳۲۸

روزنامه‌نگار و پژوهشگر آمریکایی تاکید کرد: علیرغم انتقادهای داخلی، دولت آمریکا کماکان حضور خود در خاورمیانه را حفظ می‌کند.

استفن کینزر، (stephen kinzer) نویسنده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر آمریکایی است. وی پیش از این خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمر بوده و چندین کتاب چاپ کرده است. وی در حال حاضر برای چندین روزنامه و آژانس خبری گزارش می‌نویسد. کینزر در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌های اخیر بیان کرد.

با روی کار آمدن بایدن دو گروه به او مشورت دادند؛ بایدن به توصیه گروم دوم گوش کرد

استفن کینزر در ابتدا در مورد رویه بایدن در قبال ایران گفت: وقتی بایدن روی کار آمد، توصیه‌های متناقضی در مورد برجام و احیای این توافق وجود  داشت. یکی از گروه‌ها به او گفت که فوراً به توافق برسد و هر دو طرف ایران و آمریکا به دوران قبل از خروج ترامپ از توافق بازگردند. طرف دیگر استدلال کرد که ایالات متحده در حال حاضر "اهرم فشار" بر ایران دارد و باید منتظر بماند و سعی کند توافق دیگری را امضا کند. به نظر می‌رسد که بایدن به گروه دوم گوش داد و همه چیزهایی که گروه اول از آن می‌ترسیدند، محقق شده است.

چشم انداز خوبی برای احیای توافق وجود ندارد

هیچ یک از دولت‌ها به صورت جدی برای احیای برجام کاری نمی‌‌کند

وی در مورد تاخیر در از سرگیری مذاکرات برجامی در وین بعد از انتخابات در ایران گفت: بعد از  مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری  و انتخاب تیم جدید در تهران، انواع تاخیرها شکل گرفته است و اکنون چشم‌انداز خوبی برای توافق وجود ندارد. هر طرف فکر می‌کند طرف دیگر مشتاق توافق است و نمی‌خواهد خود را مشتاق برای این توافق نشان دهد، بنابراین اقدامی برای بازگشت به وین انجام نمی‌دهند. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی دولت‌ها تنها در مورد توافق و بازگشت به وین صحبت می‌کنند اما هیچ یک از دولت‌ها این امر را در اولویت قرار نمی‌دهد که اتفاقی بسیار خطرناک است.

وقایع افغانستان باعث کاهش علاقه آمریکا به تأثیرگذاری بر وقایع خاورمیانه​ نشده است

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به حضور آمریکا در خاورمیانه اشاره کرد و گفت:  من فکر می‌کنم آمریکا باز هم به حضور در خاورمیانه علاقه دارد در واقع نتیجه نامطلوبی که برای آمریکا از حضور در افغانستان به دست آمد باعث کاهش علاقه آمریکا به تأثیرگذاری بر وقایع خاورمیانه و آسیای مرکزی نشده است.

نارضایتی مردم آمریکا از حضور در جنگ‌هاس بی‌مورد هنوز به حاکمان ایالات متحده نرسیده است

وی گفت: حضور نظامیان در جنگ‌های بی مورد و طولانی آمریکا، باعث شده که به نظر برسد  مردم آمریکا علاقه چندانی به حمایت از مداخلات خارجی ندارند اما این تغییر نگرش به گروه حاکم در واشنگتن نرسیده است علیرغم نارضایتی مردم آمریکا از جنگ‌های بی‌دلیل آمریکا به نظر می‌رسد هنوز هم حضور در خاورمیانه برای حاکمان واشنگتن مهم است. ولی ممکن است اشتهای کمتری برای اقدام مستقیم نظامی وجود داشته باشد، اما این ایده که ایالات متحده باید قدرت اول در همه جهان باشد هنوز ایده‌ای قوی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز