خبرگزاری کار ایران

موسوی لارگانی در صحن علنی مجلس:

معاونت قوانین مجلس پیشنهادات مغایر با قانون اساسی نمایندگان را حذف کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۱۷۵

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده فلاورجان مبنی بر اینکه معاونت قوانین پیشنهاد مغایر با قانون اساسی نمایندگان را از لیست پیشنهادات حذف کند، گفت: معاونت قوانین نمی‌تواند پیشنهاد نماینده‌ای را حذف کند و تنها می‌تواند نسبت به آن اظهارنظر کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدناصر موسوی لارگانی در صحن علنی امروز چهارشنبه ۲۸ مهرماه مجلس با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس ماده ۱۹۴ اخطار راجع به منافی بودن طرح‌ها و لوایح و سایر موضوعات مورد بحث در مجلس با قانون اساسی مقدم بر اظهارات دیگر است و مذاکرات در موضوع اصلی را متوقف می‌کند. این اخطار باید قبل از رأی‌گیری و با استناد به اصل مربوطه حداکثر ظرف سه دقیقه به‌عمل آید. درصورتی‌که رئیس‌مجلس اخطار را وارد بداند بدون بحث از مجلس نظرخواهی می‌کند. 

وی با بیان اینکه در حالی که اکنون تنها شما و هیأت رئیسه با توجه به اینکه پیشنهادات نمایندگان را مخالف اصل (۷۵) و اصل (۸۵) می‌دانید، آن‌ها را طرح نمی‌کنید، گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس اگر پیشنهادی با قانون اساسی مغایر است، باید به رأی نمایندگان گذاشته شود و اگر نمایندگان آن را وارد دانستند، نباید طرح شود و اگر پیشنهاد مذکور را مغایر با قانون اساسی ندانستند، پیشنهاد طرح شده و در مرحله بعدی نمایندگان نسبت به خود پیشنهاد رأی می‌دهند. 

نماینده مردم فلاورجان ضمن تشکر از هیأت رئیسه، رئیس مجلس و نمایندگان که طرح رتبه‌بندی را در دستور کار قرار داده و در حال بررسی آن هستند، اضافه کرد: این طرح مدت‌هاست که مطالبه فرهنگیان است و از آنجا که از مدت‌ها پیش در دستور کار مجلس و کمیسیون آموزش بود، معاونت قوانین می‌توانست پیشنهادات نمایندگان را بررسی کند و در صورت مغایرت آن‌ها با قانون اساسی از درج پیشنهاد نمایندگان در لیست پیشنهادات جلوگیری کنند تا وقت مجلس گرفته نشود زیرا برای آن هزینه می‌شود. 

محمدباقر قالیباف در واکنش به تذکر این نماینده گفت: در ارائه پیشنهادات نیز باید به رعایت اصل (۷۵) قانون اساسی توجه شود. معاونت قوانین نمی‌تواند پیشنهاد نماینده‌ای را حذف کند و تنها می‌تواند نسبت به آن اظهارنظر کند که آیا با اصل ۷۵ مغایرتی دارد یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز