خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از ابراهیم اسدی؛

«تقریباً هیچ»؛ دستاورد دومین نشست کمیسیون طرح صیانت

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۸۱۹

امروز سومین نشست کمیسیون مشترک طرح صیانت برگزار می‌شود، کمیسیونی که نشست قبلی‌اش، تقریباً دستاوردی نداشت؛ اما راه زیادی در پیش است.

به گزارش ایلنا، ابراهیم اسدی بیدمشکی-کمیسیون مشترک طرح پر سر و صدای حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی یا همان طرح مشهور به صیانت، یکشنبه شب به دومین نشست خودش رسید اما دستاوردش به قول رئیس اسبق بانک مرکزی، «تقریباً هیچ» بود! اگرچه اتفاق خیلی عجیب و غریبی هم نیست و راه زیادی در پیش است، اما جستجوی دلیل آن کمی تأمل لازم دارد.

بعدازظهر یکشنبه واحد سیار صداوسیما در محوطه مجلس مستقر شد، کابل‌های بلند چندین متری از بیرون هرم بهارستان تا داخل محل کمیسیون تلفیق (محل برگزاری جلسه) کشیده شدند و گروه تصویربرداران آماده پخش زنده نشست برای مردم بودند. این اتفاق برای آنکه به گفته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و مهمان ویژه این نشست، قانون‌گذاری را پشت درهای بسته نَبَرد، مطلوب به شمار می‌رفت اما آنچه در جریان جلسه گذشت، کمتر از حد انتظارها شد.

رئیس مجلس ابتدای نشست کمیسیون مشترک طرح صیانت، بر لزوم حمایت از کاربران فضای مجازی و حفظ کسب‌وکار مردم در این فضا تأکید کرد و از نبستن اینستاگرام گفت. شاید شاه‌کلید گفته‌هایش، «جلوگیری از قانون‌گذاری پشت درهای بسته و اطلاع‌رسانی دقیق رخدادها از سوی رسانه‌ها و کمیسیون به مردم» بود؛ مسئله‌ای که از همه اعضا و رسانه‌ها خواست به آن پای‌بند باشند. البته نکته دیگر رئیس مجلس، برگزاری منظم جلسات کمیسیون بود که از حالا، به نظر می‌رسد باید قوی‌تر از قبل برایش گام برداشته شود.

سابقه نمایندگی مجلس را ندارم اما در روزهایی که نمایندگان را دیدم و مجلس شورا را تجربه کردم، متوجه شدم دیده شدن نماینده‌ها در قاب تلویزیون و رسانه برای حوزه انتخابیه‌شان مهم است(حالا بماند که برخی اوقات برای انتخابات دوره بعد «بعضی» نمایندگان هم خوب است(!)). روشن شدن دوربین‌ها و روی آنتن رفتن همانا و اظهارنظر نمایندگان پیش از ورود به مباحث تخصصی همانا. 

به جز چند مورد جزئی، اظهارنظرها و انتقادها و طولانی کردن بحث‌ها برونداد خاصی نداشت. همه نمایندگان اظهارنظر کننده و پیشنهاددهنده به گویی که می‌خواهند خیال همه مردم یا احتمالاً حوزه انتخابیه‌شان راحت شود، بر حمایت از کسب و کار و قطع نشدن اینترنت تأکید کردند که البته، پیش از این هم بارها در نشست‌های صحن مجلس و گفت‌وگوها بیان شده بود. 

اصرار بر دعوت همه اقشار فنی و متخصص و... و همچنین دستگاه‌های ذیربط به کمیسیون مشترک و ایجاد یک سامانه برای دریافت انتقادها و پیشنهادهای مردم مهم‌ترین گفته‌های نمایندگان بود. از سوی دیگر، برخی نماینده‌ها از ابتدای نشست انتقاد داشتند که متن طرح روبه‌رویشان نیست و امور کمیسیون باید با یک آیین‌نامه مشخص جلو برود. دست آخر با گذشت چند دقیقه از جلسه برای ایجاد هماهنگی بیشتر و استفاده از یک آیین‌نامه در اداره نشست‌ها، کمیسیون مشترک به دومین جلسه‌اش پایان داد. 

شاید به قول یکی از نماینده‌های منتقد نحوه برگزاری جلسه، «پخش زنده» کار را خراب کرد! سکه‌ای که یک روی آن اقناع افکار عمومی یا احتمالاً دفاع از حیثیت مجلس است و روی دیگرش هم، ایجاد شرایطی که هر «حرف ناگفته‌‌ای» را نمی‌توان جلوی همه بیان کرد. کاش اعتماد برگردد؛ «اعتماد دو طرفه»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز