خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه فلوریدای مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا:

تصور آینده افغانستان بدون حضور ایران و پاکستان غیرممکن است/ بایدن دنبال تضعیف ارتش آمریکا با حضور در جنگ‌های بیهوده نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۸۶۲

استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: آینده افغانستان به پاکستان و ایران بستگی زیادی دارد این دو کشور به عنوان «کشورهای بزرگ همسایه افغانستان»، نقش مهمی در آینده این کشور و مردمش در حوزه‌های مختلف تجاری، دیپلماسی و امنیت دارند. تصور آینده افغانستان بدون حضور این دو بازیگر غیرممکن است.

پائول واسکوئیز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدای مرکزی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش ها در منطقه پرداخت: 

وضعیت افغانستان هر روز آشفته‌تر می‌شود 

پائول واسکوئیز در ابتدا به خروج بایدن از افغانستان و شرایط رخ داده در منطقه بعد از خروج بایدن پرداخت و با انتقاد از این تصمیم گفت: به نظر می‌رسد که وضعیت در افغانستان و حتی منطقه با خروج نیروهای ایالات متحده و شرکای ائتلاف از افغانستان در برخی نقاط خشونت بارتر و آشفته‌تر می‌شود و ما شاهد خشونت و هرج و مرج بیشتری در منطقه به ویژه افغانستان خواهیم بود.

وی ادامه داد:  رئیس‌جمهور بایدن به این نتیجه رسیده است که ادامه حضور نیروهای زمینی ایالات متحده در افغانستان و منطقه تا حد زیادی شانس کمی برای امنیت بیشتر آمریکا دارد که ارزش ادامه این جنگ را ندارد، در واقع حضور در افغانستان طولانی‌ترین جنگ آمریکا بود که نتیجه‌ای نداشت.

بایدن به دنبال تضعیف ارتش با حضور در جنگ‌های بیهوده نیست

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدای مرکزی اضافه کرد: آمریکا هم مانند بریتانیا و روسیه (از لحاظ تاریخی) که نتوانسته‌اند آن کشور را در جریان اشغال‌های نظامی قبلی آرام کنند، دچار همین بحران شد و من فکر می کنم بایدن  معتقد است که ارتش ایالات متحده منابع خود را در این تلاش و جنگ‌های بیهوده، بی‌دلیل هدر می‌دهد و ممکن است دولت آمریکا بخواهد در آینده ارتش را در نقاط دیگر جهان مورد استفاده قرار دهد برای همین هم به ارتش قوی نیاز دارد.

وی اظهار کرد: حضور بی‌فایده ارتش در مناطق مختلف می‌تواند به تضعیف آن منجر شود. من تصور می‌کنم بایدن از شرایط نظامیان آگاه است و درد و رنج خانواده‌های نظامیان را درک می‌کند و به خوبی برای بهبود وضعیت آن‌ها تلاش می‌کند و به دنبال استفاده از آن‌ها در جنگ‌های بیهوده نیست. 

آینده افغانستان به ایران و پاکستان بستگی زیادی دارد 

تصور آینده افغانستان بدون حضور این دو بازیگر غیرممکن است

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: آینده افغانستان به پاکستان و ایران بستگی زیادی دارد این دو کشور به عنوان «کشورهای بزرگ همسایه افغانستان»، نقش مهمی در آینده این کشور و مردمش در حوزه‌های مختلف تجاری، دیپلماسی و امنیت دارند. تصور آینده افغانستان بدون حضور این دو بازیگر غیرممکن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز