خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در مینسک:

روابط فرهنگی ایران و بلاروس گسترش پیدا می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۰۹۵

سفیر ایران در بلاروس گفت: با برنامه ریزی‌هایی که انجام شده‌است، شاهد رشد و گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور از طریق انجام پروژه‌های علمی و فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو خواهیم بود.

به گزارش ایلنا، مراسم روز بزرگداشت حافظ و شاعر و غزل‌سرای ایرانی در دانشگاه دولتی فرهنگ و هنر بلاروس که با استقبال دانشجویان این دانشگاه همراه بود، به همت سفارت کشورمان در مینسک برگزار شد.

دراین مراسم، سعید یاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس طی سخنانی ضمن معرفی خواجه حافظ شیرازی و جایگاه این شاعر بزرگ در سپهر ادبیات ایران و جهان بخصوص ادبیات روس، وی را نامدارترین و پرآوازه‌ترین غزل سرای ایرانی دانست و تاکید کرد: اشعار و افکار حافظ تاثیری بس شگرف بر ادبیات جهان از جمله شعرا و ادبا و نویسندگان روس زبان مانند پوشکین، محبوب ترین شاعر روس، تولستوی نویسنده بزرگ (متاثراز حافظ در خلق رمان آناکارنینا)، آفاناسی فت (مترجم اشعار حافظ درسال ۱۸۲۰ میلادی)، می یف (معرف حافظ به عنوان الماس درخشان شعر و ادب فارسی)، کیوخل بکر (معرف حافظ بعنوان شاعری موثر بر رشد وارتقای ادبیات روسیه) و کیلیویف بزرگ‌ترین شاعر دوره ادبیات نقره‌ای روسیه (که از حافظ به عنوان مسیح پارسی یادکرده) داشته است.

در ادامه مراسم، دو نفر از علاقمندان به حافظ، غزلیاتی از دیوان این شاعر را به زبانهای فارسی و روسی قرائت کردند که با استقبال پرشور دانشجویان دانشگاه فرهنگ و هنر بلاروس همراه بود.

در پایان مراسم، سفیر ایران به سئوالات برخی از دانشجویان بلاروسی پاسخ داد.

یاری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص برنامه‌های همکاری میان دانشگاه‌های هنر دوکشور، اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی های که انجام شده‌است، شاهد رشد و گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور از طریق انجام پروژه‌های علمی و فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو خواهیم بود.

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی دیگر از دانشجویان بلاروسی درخصوص مناطق دیدنی و گردشگری کشورمان از جمله شیراز، اصفهان، تبریز و تهران توضیحاتی ارائه داد که با واکنش و استقبال دانشجویان حاضر در مراسم مواجه شد.

همچنین سفیر کشورمان ابراز امیدواری کرد: انجام این مناسبت‌های فرهنگی، زمینه را برای تقویت انگیزه دانشجویان بلاروسی برای تحقیق و مطالعه بیشتر پیرامون فرهنگ و هنر درخشان ایران را فراهم آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز