خبرگزاری کار ایران

متن مصاحبه گروسی با پایگاه انرژی اینتلیجنس

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۵۲۳

مدیر کل آژانس در گفت‌وگویی به بیان مواضع خود در مورد برجام پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از انرژی اینتلیجنس ، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با این پایگاه گفت:حضور ما در ایران ضروری است و همیشه بوده است. زیرا ما برنامه [هسته ای] را بطور کلی و فراتر از برجام بازرسی می کنیم. برجام  یک نوع توافق بسیار خاص است ،ما ماموریت داریم که اقدامات خود را فراتر از اقدامات عادی ، جدا از بازرسی ها و فعالیت های معمولی که در ایران انجام می دهیم ، افزایش دهیم  به دلیل گستردگی برجام و  به دلیل گستردگی برنامه هسته ای در ایران ،  ایران موافقت کرد - بازرسی بیشتری از آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گیرد. ما ضامن  هر چیزی که تصمیم گرفته شود هستیم. شاید این یک راه ساده برای توصیف آنچه انجام می دهیم باشد.مشکل متأسفانه با خروج ایالات متحده از توافق آغاز شد و ایران به تدریج از تعهدات خود در برجام دور شد. میزان بازرسی های ما کاهش یافت. 

وی در ادامه گفت:از فوریه امسال ، چند بار به ایران رفتم. و من سعی کرده ام تا آنجا که ممکن است فعالیت های نظارت و بازرسی آژانس را  حفظ کنم. من سعی کردم آن را حفظ کنم.

وی ادامه داد: از زمانی که آنها اجرای تعهدات و پروتکل الحاقی  را متوقف کردند ، من سعی کردم با آن ها چند توافق داشته باشم ، حتی در این روش محدود ، بتوانم به اطلاعاتی در مورد فعالیت هسته ای ایران برسم در حال حاضر این وضعیت شکننده است. همانطور که همه می دانیم ، تغییر دولت صورت گرفته است. این دولتی است که دیدگاه های بسیار محکمی در مورد همکاری خود با غرب و آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد و دیدگاه های آنها در مورد برجام و همکاری با آژانس نیز با این رویکردی که برخی آن را تند می نامند آمیخته شده است شما می توانید آن را به هر شکلی تعریف کنید. من به عنوان مدیرکل هرگز رویکردهای کشورها را توصیف نمی کنم  ، فقط به آنها توجه کرده و روی آنها کار می کنم. بنابراین آنچه من می‌بینم همه این محدودیت ها است ، اما وظیفه من است که هرگز دست از تلاش برندارم و ادامه دهم.

وی در مورد حمله به تاسیسات هسته ای  اضافه کرد:من مدیرکل یک سازمان بین‌‌المللی هستم که با عدم اشاعه روبرو است. همچنین، فردی با چهل سال سابقه کار در زمینه عدم اشاعه و در انجمن‌ها و بنیادهای مختلف بوده‌ام و من یک دیپلمات هستم بنابراین اعتقادی به استفاده از زور ندارم و استفاده از زور را محکوم می‌کنم و در حقیقت این من نیستم که چنین چیزی می‌گویم، کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه‌هایی که چندین بار در گذشته تصویب کرده،بارها اعلام کرده  که هرگونه حمله به یک تأسیسات هسته‌ای چیزی است که باید محکوم شود. در خصوص خرابکاری در تاسیصسات هسته ای  من هیچ نقش تحقیقاتی و سیاسی ندارم من جایگاه خود را دارم  زیرا مسئولیت دارم. این وظیفه من نیست که  تحقیقات انجام دهم و بدانم که چه اتفاقی احتمالاً افتاده است در هر صورت حمله به تاسیسات هسته ای باید محکوم شود. ن بدون شک و بدون تردید می گویم که خشونت هرگز راهی برای رسیدن به اهداف نیست.

گروسی افزود: اما من در این مورد خاص می‌گویم که اتفاقی در تاسیسات هسته ای رخ داده است و در نتیجه آن حادثه، برخی از تجهیزات ما آسیب دیده است. قطعاً ناراحتی افرادی  که دوست دارند شاهد آن باشد که مدیرکل بگوید که این کشور یا آن کشور مسئول این کار است را  درک می‌کنیم. من چنین وظیفه‌ای ندارم 

 وی ادامه داد: اما تا این جا می‌توانم بگویم که آژانس باید ظرفیت نظارتی خود را بازیابی  کند. قابل درک نیست که به دلیل این اتفاقات ، آژانس نتواند ظرفیت‌های نظارتی خود را احیا کند بنابراین ما با احترام به ایران یادآوری می‌کنیم که باید ظرفیت‌های نظارتی خود را در آن جا احیا کنیم. این یک موضوع حساس است، این مسئله را درک می‌کنم اما موضع من بسیار واضح است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا وی برای بازگشت ایران به وین تلاش کرده یا خیر گفت:بله وخیر. نه ، به این معنا که اگر آنها به میز برجام بازگردند ، به این دلیل نیست که من از آنها خواستم. این یک توافق بین ایران و ۱+۵ (پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده است. بنابراین آنها باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند به آن بازگردند.اما بله از آن جهت که بعنوان ضامن تمامی موارد، ما تنها افرادی هستیم که می‌توانیم بگویم که چنین چیزی (توافق برجام) قابل دوام است یا خیر. این، جایی است که آن‌ها باید به دنبال آن باشند. ما اغلب از این گفت‌وگوها و بحث ها  حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز