خبرگزاری کار ایران

طغیانی در نطق میان دستور:

چگونه باید مجلس و دولت انقلابی را برای احیای زاینده رود بیدار کرد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۸۵۰

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: زاینده رود چند سالی است که تنها به جاده خاکی تبدیل شده و بیش از ۱۰ روز آب به خود ندیده لذا با توجه به شرایط بحرانی این رودخانه دولت و مجلس انقلابی فکری به حال زاینده رود کنند.

به گزارش ایلنا، مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست علنی روز سه شنبه (۲۰ مهر) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول و هفته نیروی انتظامی گفت: در شرایطی قرار داریم که فشار بی‌امان جنگ اقتصادی و تحریم ناجوانمردانه دشمن همراه با ناکارآمدی دولت‌های یازدهم و دوازدهم منجر به بدترین نرخ رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ سرمایه گذاری و نرخ رشد نقدینگی در  ۳۰ سال اخیر شده و این وضعیت، فشار بی امانی را به مردم تحمیل کرده و کمر اقشار کم درآمد را شکسته است.

نماینده اصفهان در مجلس یازدهم ادامه داد: اکنون و در آغاز فصل جدید از حکمرانی کشور قرار داریم که اسفند ۹۸ با انتخابات مجلس شروع شده و با انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ تکمیل شد؛ آنچه  اساسا رخ داده تغییر پارادایم حل مسائل اقتصادی کشور است، از پارادایمی که معتقد بود،حل مسائل کشور تنها از طریق مذاکره،تعامل و تفاهم با دشمن  امکان پذیر است که نتیجه این پارادایم گره خوردن آب آشامیدنی مردم به برجام بود؛ برجامی  که نتیجه آن هشت سال اتلاف وقت کشور بود که متاسفانه نتایجش را در زندگی مردم شاهدیم.

وی افزود: امروز از طریق هم راستایی دولت و مجلس فرصتی بوجود آمده که می تواند کشور را در مسیر جدیدی پارادایمی برای حل مسائلش قرار دهد و ایران را نه تنها برای عبور از گردنه تحریم بلکه برای یک جهش بزرگ آماده کند.

طغیانی بیان کرد: بر اساس اصول درون‌زایی، برون گرایی، عدالت محوری، دانش بنیانی و مردمی شدن می‌توان ساختار نظام مالیاتی، نظام بودجه‌ریزی، نظام توزیعی و یارانه‌ای کشور را اصلاح کرد و جهش اقتصادی را محقق کرد.

وی ابراز کرد: اکنون بیش از ۲ برابر بودجه کشور یارانه به صورت آشکار و پنهان توزیع می شود، نرخ نسبت مالیات به GDP کشور تنها ۶ درصد است، درحالی که میانگین در دنیا ۲۵ درصد و در کشورهای پیشرفته ۳۸ درصد بوده، اصلاح نظام مالیاتی گام مهمی برای حل اینگونه مسائل باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم تصریح کرد: با طرح مجلس امکان اصلاح نظام بانکی در کشورمان فراهم است، همسویی دولت، رئیس بانک مرکزی،وزیر اقتصاد که خود از بانیان این طرح بوده می تواند مسیر پیش رو دولت و مجلس را همواره تر سازد.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین مشکلات حوزه انتخابیه گفت: ۱۸ مهر ماه روز گرامیداشت زاینده رود بود، زاینده رودی که دیگر نیست؛از آن چیزی باقی نمانده است غیر از یک جاده خاکی در شهر اصفهان، جاده ای که  طی سال های گذشته تنها ۱۰ روز در آن آب جریان داشته است.

طغیانی عنوان کرد: آب که گرانبها ترین دارایی در فلات مرکزی ایران است را به نحوی حکمرانی کردیم که تنها قنات های چند هزار ساله همچنان جاری است ولی رودخانه دائمی به این روز دچار شده است ؛جا دارد فکری به حال این وضعیت شود، زندگی صدها نفر از کشاورزان منطقه در حال نابودی است،با مبالغ ناچیز،نه کشت و نه خسارت خشکسالی زندگی اداره نمی شود.

وی افزود: فرو نشست وحشتناک زمین در دشت اصفهان و چرخاب به وضعیت نگران کننده ای رسیده که  از نظر وسعت در کشور بی نظیر است،بافت شهری در گیر این موضوع شده و میراث تاریخی چند هزار ساله در حال نابودی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: از سال ۱۳۶۰ تاکنون از آب خوانی که ۵/۷ میلیارد مکعب آب داشته ۳ میلیارد متر مکعب آب برداشته شده، با وضعیت فعلی که سالیانه ۵۰۰ میلیون متر مکعبی که از این آب خوان برداشته می شود کل آب در ۸/۸ سال آینده  تمام است و شهر اصفهان بر سر مردمش خراب خواهد شد.

وی اظهار کرد: باید به فکر افتاد و ما نمایندگان استان اصفهان چگونه بگوییم که باید برای احیای زاینده رود فکری کرد؟ چگونه مجلس و دولت انقلابی را باید بیدار کرد؟ بگویید تا همان کار را انجام دهیم.

طغیانی ابراز کرد: حقابه باتلاق گاو خونی که سال هاست داده نشده و ۹۸ درصد این تالاب بین المللی خشک شده که در صورت بی توجهی در آینده به کانون های بزرگ گرد و غبار تبدیل خواهد شد که حداقل پنج  استان کشور سمنان،تهران، قم،یزد و اصفهان درگیر با غبار سرطان زا خواهند بود،چگونه باید به فکر بیفتیم ؟ چگونه نظام اجرایی و حاکمیتی کشور به فکر زانده رود بیفتد؟

وی خاطرنشان کرد: زاینده رود رگ حیاتی فلات مرکزی ایران است و پنج میلیون نفر جمعیت کشور زندگی شان به این رودخانه گره خورده است؛ این موضوع باید جزو اولویت های کشور قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز