خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آریزونای شمالی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران و آمریکا باید بی‌اعتمادی متقابل را برطرف کنند/ ارسال نفت ایران به لبنان اقدامی ستودنی است/ بهبود روابط ایران و عربستان سعودی در آینده نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۱۴۶

یک استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: در آینده نزدیک روابط ایران و عربستان سعودی بهبود می‌یابد چراکه با خروج آمریکا از منطقه‌، دو کشور به دنبال احیای روابط خواهند بود عراق به خوبی متوجه آسیبی که از تنش میان این دو کشور متوجه بغداد می‌شود، شده است، برای همین از تلاش جهت بهبود روابط دو کشور دست برنمی‌دارد.

سهیل محمود استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آریزونای شمالی و عضو مرکز مطالعات بین‌الملل آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و تحولات در منطقه پرداخت: 

ایران و آمریکا باید بی‌اعتمادی متقابل را برطرف کنند 

سهیل محمود ابتدا در مورد بی‌اعتمادی ایران به آمریکا گفت: نباید رویه آمریکا در دوران ترامپ را برای احیای برجام در نظر گرفت؛ بایدن برای احیای برجام جدی است. آن‌ها واقعاً می‌‌خواهند روند این مذاکرات را تسهیل کنند اما این بر عهده ایران و آمریکا است که بی‌اعتمادی متقابل را برطرف کنند.

وی گفت: ایران باید برخی امتیازاتی را که دولت بایدن خواسته بدهد، در غیر این صورت وضعیت مانند گذشته ادامه خواهد یافت. ایالات متحده هم باید نشان دهد که بیش از گذشته مایل است با ایران به شیوه‌ای مثبت برخورد کند و رضایت ایران را جلب کند.  به یاد داشته باشید که افکار عمومی جهانی با گسترش سلاح‌های هسته‌ای مخالف است. هیچکس از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای حمایت نمی‌کند البته ایران بارها تاکید کرده که قصد تولید چنین سلاح‌هایی را ندارد.

ارسال نفت ایران به لبنان اقدامی ستودنی است 

آمریکا به این زودی دست از ابزار تحریم علیه ایران برنمی‌دارد

وی با انتقاد از سیاست تحریم علیه ایران و تلاش ایران برای ارسال نفت به لبنان با وجود تحریم‌ها گفت: در واقع ارسال نفت برای پایان دادن به بحران انرژی در لبنان اقدامی ستودنی است. ایالات متحده به زودی گزینه تحریم‌ها را کنار نمی‌گذارد. در ایالات متحده اجماع قوی در این زمینه وجود دارد و به این زودی ابزار تحریم علیه ایران را لغو نمی‌کند.

جنگ ایالات متحده در افغانستان یک پروژه محکوم به شکست بود

یک ابرقدرت هیچ‌گاه از ابزار جنگ صرف نظر نمی‌کند

این استاد دانشگاه در ادامه به شکست آمریکا در افغانستان اشاره کرد و گفت: جنگ ایالات متحده در افغانستان یک پروژه محکوم به شکست بود. یک عملیات نظامی بسیار کوتاه توسط ایالات متحده می‌توانست القاعده را بلافاصله پس از ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج کند. به یاد داشته باشید که طالبان به طور مستقیم در ۱۱ سپتامبر دخالت نداشت. نیازی به جنگ بیست ساله در افغانستان نبود. این یک اشتباه وحشتناک بود که ایالات متحده هزینه مالی و جانی زیاد و سنگینی را بابت آن پرداخت کرد. 

وی افزود: یک ابرقدرت از ابزار جنگ صرف نظر از نتایج آن در پایان استفاده خواهد کرد. ابرقدرت‌ها از این راهکار در تلاش برای حفظ منافع ملی در سراسر جهان استفاده می‌کنند. هر چند ممکن است جنگ‌ها غیرضروری و ناشی از اشتباهات ما باشند. جنگ در عراق و افغانستان هر دو اشتباه بود. جنگ در سوریه هم محدود به حفظ منافع کردها و مبارزه با داعش است. عملیات نظامی در لیبی هم غیرضروری بود.

در آینده نزدیک روابط ایران و عربستان سعودی بهبود می‌یابد

سهیل محمود در مورد روابط ایران و عربستان گفت: پیشرفت‌هایی وجود دارد زیرا آنها در حال حاضر بین خود به صورت محرمانه و آشکار صحبت می‌کنند. در آینده نزدیک روابط ایران و عربستان سعودی بهبود می‌یابد. با خروج آمریکا از منطقه‌، دو کشور به دنبال احیای روابط خواهند بود.

عراق از رقابت میان ایران و عربستان آسیب می‌بیند 

وی در ادامه در مورد نقش عراق برای بهبود روابط ایران و عربستان گفت: رقابت بین این دو باعث ایجاد بی‌ثباتی و تنش در منطقه می‌شود. در نتیجه عراق آسیب می‌بیند، بنابراین بدیهی است که خواهان روابط بهتر بین عربستان سعودی و ایران که هر دو همسایه این کشور هستند، باشد و برای بهبود روابط این دو کشور تلاش کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز