خبرگزاری کار ایران

زارع در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد؛

عوامل کسری بودجه عجیب کشور و راه‌های جلوگیری از آن/اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها راهی برای جلوگیری از کسری بودجه

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۸۵۱

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با ایلنا عوامل کسری بودجه و راه‌های جلوگیری از آن را تبیین کرد.

رحیم زارع نماینده آباده و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با «بروز کسری عجیب و غریب در کشور»، گفت: ابتدا باید ببینیم این کسری بودجه عجیب و غریب چطور مهیا شد؟ یکی از عوامل آن برنامه ششم است، در جریان بررسی یعنی هر پیشنهادی آمد در برنامه ششم مصوب شد.

وی افزود: ما در بودجه یک منابع داریم و یک مصارف، این پیشنهاد‌ها اغلب بدون پیش‌بینی منابع تصویب شد.

زارع در ادامه اظهار داشت: یک دلیل دیگر همین یارانه‌های پنهان و آشکاری است که داده می‌شود، ما در سال بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان یعنی اندازه خود بودجه، یارانه پرداخت می‌کنیم. کسری بودجه یک علت دیگر هم دارد و آن بیش برآوردی‌هایی است که وجود داشت در بخش درآمدی بودجه در حوزه درآمدهای مالیاتی، فروش نفت و در واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و ...

نماینده مردم آباده در رابطه با راه‌های برطرف کردن و پیشگیری از کسری بودجه، گفت: یکی از مسیرهایی که می‌تواند تا حدودی این کسری را کمتر کند، «اصلاح مجدد قانون هدفمندی یارانه‌هاست» که از این طریق بتوانیم یارانه‌های پنهان را چارچوب‌مند کنیم نه اینکه بیاییم روی سیاست‌های قیمتی و افزایش قیمت اصلاحاتی داشته باشیم، خیر. بلکه با سیاست‌های غیرقیمتی که وجود دارد و می‌تواند بدون اینکه فشار به گرده مردم بیاید، کسری را تاحدودی جبران کنیم.

وی ادامه داد: مساله دیگر به وجود آمدن یکسری توقعات است، ما یک قانون داریم به نام «قانون مدیریت خدمات کشوری» این قانون می‌تواند مبنای پردخت حقوق‌ها و مزایا و هزینه‌های جاری باشد و اکثر این‌ها هزینه‌های جاری غیرضرور است. از سوی دیگر دولت اموال زیادی دارد که بسیاری از این‌ها اکنون هزینه‌ نگهداری بالایی دارند، این‌ها را دولت باید واگذار کند یا به صورت اجاره از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: یک مشکل در حوزه بودجه‌ریزی هم داریم و آن بودجه‌ریزی عملیاتی است؛ در بحث بودجه‌ریزی عملیاتی هم دستگاه‌ها آن هزینه‌های واقعی که هزینه‌شان است را نمی‌دهند و ما هنوز نمی‌دانیم که کدام دستگاه بر اساس عملکرد خود در حال بودجه‌ریزی می‌کنند. یک مساله هم بودجه شرکت‌های دولتی است، ما سه بودجه داریم یکی شرکت‌های دولتی، یکی خود هدفمندی یارانه‌ها و یکی هم بودجه عمومی. یک مساله دیگر حسابرسی‌هاست در این مورد به‌جای حسابرسی‌هایی که شاید خیلی واقعی نباشد و هزینه‌هایی که شاید خیلی واقعی نباشد باید یک نظارت کامل به وجود بیاوریم.

وی همچنین اظهار داشت: پیشنهاد من این است که در بودجه سال آینده و برنامه هفتم به خیلی از برنامه‌ها و پیشنهادهایی که بر مبنای کارشناسی استوار نیست و تنها از شانتاژ تبلیغاتی کمک می‌گیرد، توجه نشود و بر اساس شاخص‌های اقتصادی تصمیم بگیرند.

زارع در خصوص راهکاری برای جلوگیری از کسری بودجه در بودجه سال آینده گفت: یک راهکار مهم پیشگیری از کسری بودجه سال آینده این است که ما به اندازه کل بودجه کشور در حال پرداخت یارانه پنهان و آشکار هستیم، اگر تنها ۲۵ درصد از همین یارانه‌های پنهان را اصلاح کنیم این کسری بودجه برطرف می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز