خبرگزاری کار ایران

لاوروف در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان:

ارسال واکسن اسپوتنیک وی به ایران سرعت می‌گیرد/ جهان منتظر بازگشت آمریکا به برجام است/ امکان ایجاد قالب "۳ + ۳" در حال بحث است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۴۳۰

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه راه احیای برجام از طریق اجرای تمام عیار توافق طرفین است، یادآور شد: جهان انتظار دارد آمریکا به این توافق برگردد و تحریم‌ها را لغو کند.

به گزارش ایلنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود عنوان کرد: بر اساس بررسی همکاری تجاری دو کشور حجم مبادلات تجاری علی رغم کرونا و تحریم آمریکا دوبرابر شده است.

وی اعلام کرد که بنا شده به ارسال واکسن اسپوتنیک وی سرعت ببخشیم و امکان راه‌اندازی تولید آن در تهران فراهم شود.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه راه احیای برجام از طریق اجرای تمام عیار توافق طرفین است، یادآور شد: جهان انتظار دارد آمریکا به این توافق برگردد و تحریم ها را لغو کند.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره برخی اختلاف‌های موجود در منطقه تاکید کرد که مسائل منطقه ارتباطی به برجام ندارد و باید جداگانه بررسی شود.

وی با اشاره به وضعیت افغانستان و رویکرد و ایران و روسیه در این رابطه گفت: دو کشور معتقدند افغان‌ها باید در سرزمین خود حکومت را به دست بگیرند و همه اقوام مذهبی در این حکومت حاضر باشند. اوضاع  بد افغان‌ها متوجه کسانی است که در این کشور حضور داشتند.

لاوروف همچنین در خصوص مسائل افغانستان گفت روسیه و ایران از مقامات جدید افغانستان می خواهند تا بدون هیچ گونه سازشی با تروریسم مبارزه کنند. روسیه و ایران قصد دارند تلاش های خود را برای حل و فصل مسائل افغانستان هماهنگ کنند و هر دو کشور چندین طرح ابتکاری در این زمینه دارند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: افغانستان نباید منبع تهدید منطقه ای باشد و باید تهدید تروریستی و قاچاق مواد مخدر متوقف شود. 

وی همچنین با اشاره به حضور گسترده پناهجویان افغان در ایران گفت: ما شاهد سهم مثبت ایران در میزبانی بیش از یک میلیون پناهنده افغان هستیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دو کشور برای بهبود اوضع در سوریه نیز گفت: درمورد سوریه نیز هر دو کشور باید همکاری هارا افزایش دهند به ویژه در فرمت نشست آستانه.

لاوروف با اشاره به سطح عالی روابط تهران و مسکو گفت: خوشبختانه روابط تهران و مسکو در بهترین شرایط قرار دارد و اطمینان دارم این مناسبات با روی کار آمدن دولت جدید بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

وی افزود: برجام از محوری‌ترین موضوعاتی است که بطور مداوم با شرکای ایرانی و طرف‌های برجامی درباره آن رایزنی کردیم. اگر آمریکا خواهان بازگشت به برجام است، هم واشنگتن و هم دیگر طرف‌ها باید بدانند این توافقنامه بدون کم و کاست و با همان تعهدات اعلامی در متن توافقنامه باید اجرایی شود.

وزیرامورخارجه روسیه تصریح کرد: طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سوریه، افغانستان، یمن و تحولات قفقاز مورد بحث قرار گرفت و ایران و روسیه درباره بسیاری از این مسائل اشتراک نظر و همکاری دارند.

لاوروف گفت: امکان ایجاد قالب "۳ + ۳" با مشارکت ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ایران، روسیه و ترکیه در حال بحث است.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: "در این زمینه ، ما امروز درباره ابتکار ایجاد قالب ۳ + ۳ بحث کردیم: سه ​​کشور قفقاز و سه همسایه بزرگ آنها- روسیه، ایران و ترکیه".

لاوروف خاطرنشان کرد که ایران و ترکیه و آذربایجان نگرش مثبتی نسبت به این طرح دارند.

وی اعلام کرد که مسکو و تهران در خصوص برگزاری نشستی میان ولادیمیر پوتین و آیت الله سید ابراهیم رئیسی روسای جمهوری روسیه و ایران توافق کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز