خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه روسیه:

به زودی مذاکرات وین را از سر می‌گیریم/ دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی برگزار شده است/ در سیاست خارجی دولت سیزدهم، روسیه در اولویت قرار دارد/ مانورهای انجام شده در منطقه قفقاز تحریک‌کننده بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۴۱۴

وزیر امور خارجه گفت: دور جدید گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برگزار شده است. ما ایده‌ها و پیشنهادات سازنده‌ای را در آخرین جلسه خودمان ارائه دادیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف گفت: دور جدید گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برگزار شده است. ما ایده‌ها و پیشنهادات سازنده‌ای را در آخرین جلسه خودمان ارائه دادیم. ما برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی همواره به مقامات عربستان سعودی اعلام کردیم که ایران در این رابطه آمادگی لازم را دارد اما تصمیم عربستان سعودی است که این اقدام را چه زمانی انجام دهد. معتقد هستیم که گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای توسط اهل منطقه می ‌تواند به جلوگیری از مداخلات خارجی در منطقه و تداوم دوستی‌ها کمک کند. امیدوار هستم که در آینده نزدیک به نقطه‌ای برسیم که اساسا در منطقه ما شاهد سوءتفاهم و تنش نباشیم.

وی ادامه داد: در موضوع همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جناب آقای لاوروف تاکید دارند که آقای گروسی سفرهای بیشتری را به ایران داشته باشند. ما هر زمان که آقای گروسی برای پیگیری مسائل فنی در چهارچوب مقررات موجود تصمیم به سفر به ایران بگیرد از آن استقبال می‌کنیم اما از اینکه آژانس نسبت به حادثه تروریستی که در سایت کرج رخ داد هیچ واکنش نشان نداد گلایه مند هستیم و از اینکه آژانس بخواهد از زبان آقای گروسی اهداف سیاسی برخی طرف‌ها و کشورها را دنبال کند خرسند نیستیم اما به آقای گروسی در راستای پیگیری ماموریت فنی خودش در جمهوری اسلامی ایران خوش آمد می‌گوییم و زمان آن متناسب با برنامه‌های ایشان در تهران تنظیم خواهیم کرد.

وی افزود: در خصوص زمان بازگشت ایران به گفت‌وگوهای وین با آقای لاوروف مشورت داشتیم و من به ایشان تاکید کردم که ایران در حال نهایی کردن مشورت‌های خودش است و به زودی گفت‌وگوهای وین را از سر خواهیم گرفت اما مایلم در همین جا تاکید کنم که دولت آقای دکتر رئیسی،‌دولت عملگرا و نتیجه‌گرا است. ما به طرف‌های مقابل هم با صدای بلند اعلام می‌کنیم در این فرصتی که ما در حال جمع‌بندی هستیم حتما بایستی یک تصمیم جدی بگیرند و اراده واقعی خود را در تامین حقوق ملت ایران نشان دهند تا به عنوان نشانه مثبت قلمداد کنیم . ایران اهل منطق و مذاکره است اما مذاکره‌ای که منتج به نتیجه و تامین کننده حقوق ملت ایران شود.   

وزیر امور خارجه گفت: من مایلم در این‌جا اعلام کنم که در آینده نه چندان دور امیدوار هستیم که روسای جمهور دو کشور در یکی از پایتخت‌ها با یکدیگر دیدار کنند و توافق ما بر سر این موضوع هم یکی از نشانه‌هایی است که نشان دهنده روابط ممتاز راهبردی بین دو کشور است. ما روسیه را یک شریک راهبردی برای ایران می‌دانیم و معتقد هستیم در سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم جایگاه روسیه در اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد و امیدوار هستیم همکاری‌های رو به رشد دو کشور در آینده نه چندان دور در همه زمینه‌ها به بالاترین سطح خودش ارتقا پیدا کند.

امیر عبداللهیان گفت: مانورهای نظامی که به طور مشترک بین برخی کشورها برگزار شده که اقدام تحریک‌آمیزی بود هرچند این تصمیم به یکایک کشورها برمی‌گردد اما تراکم این مانورها احساس خوبی را در منطقه ایجاد نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران یک مانور در روزهای گذشته برگزار کرده که از طریق مجاری دیپلماتیک به همه کشورهای منطقه اطلاع رسانی شده  است و این مانور در درون خاک ایران توسط نیروهای مسلح کشور برگزار شده و پیام مانور هم پیام صلح و دوستی بوده است.  

وزیر امور خارجه گفت: تغییر نقشه منطقه را در حوزه قفقاز نخواهیم پذیرفت و کماکان نگرانی جدی از حضور تروریست‌ها و صهیونیست‌ها در این منطقه داریم. در خصوص اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل در حیطه امنیت ایران با هیچ طرفی تعارف نخواهیم داشت. پیام ما برای همسایگان پیام دوستی و همکاری است.  

امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر ضرورت رفع موانع فعالیت تجار ایرانی به دلیل تهدید ویروس کرونا گفت: بیش از ۷۰  درصد مردم ایران واکسن زده اند و منعی برای سفر تجاری از و به ایران وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در تبیین رویکرد ایران در قبال فلسطین گفت: مواضع ما در مسائل فلسطین معلوم است و ما تحرکات اسرائیل را بر نمی تابیم. در مساله سوریه هم اتفاق نطر داریم. خواستار حل این مساله از طریق سیاسی هستیم.

وزیر امور خارجه گفت: گفت جمهوری اسلامی ایران در نشست "فرمت مسکو" درباره افغانستان که قرار است به میزبانی روسیه برگزار شود، شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز