خبرگزاری کار ایران

گزارش آکسیوس از احتمال ترمیم روابط ایران و عربستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۷۸۰۸

آکسیوس در تحلیلی به احتمال بهبود روابط ایران و عربستان پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از آکسیوس، گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی و ایران پس از مجموعه‌ای از ملاقات‌های مجزا روابط خود را دوباره برقرار می‌کنند.

 مقامات عربستان سعودی و ایران در این هفته بی سر و صدا ملاقات کردند، ممکن است به زودی روابط ریاض و تهران در سال ۲۰۱۶ از سر گرفته شود. گفته می‌شود که این مجموعه تماس‌ها با واسطه‌گری دولت عراق انجام می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه آکسیوس به نقل از منابع عراقی ، مقامات سعودی و ایران این هفته در بغداد دیدار کردند. به گفته این روزنامه آمریکایی، دستور کار این نشست "تلاش برای ترمیم روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای مربوط به هر دو طرف" بود.

ایلجیا مگنیر، روزنامه‌نگار و محقق‌، پا را فراتر گذاشت و در توییتی نوشت که دو کشور خود را برای بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک آماده می‌کنند.

عربستان سعودی روابط خود را با ایران در ژانویه ۲۰۱۶ قطع کرد. گفته می‌شود که نشست این هفته چهارمین جلسه از مجموعه‌ای بود که در ماه اوت به لطف مصطفی الکاظمی‌، نخست وزیر عراق آغاز شد.

الکاظمی، دوست شخصی ولیعهد سعودی،  ظاهراً پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران با تهران تماس گرفت و میزبان یک نشست منطقه‌ای در بغداد بود که شامل مصر، اردن و امارات متحده عربی نیز می‌شد. پس از آن تماس‌های دوجانبه آغاز شد.

باید  دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا - که موضع تندی در قبال ایران داشت و آشکارا در کنار سعودی ها بود - را مسئول تشدید درگیری بین ریاض و تهران دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز