خبرگزاری کار ایران

بررسی اظهارنظر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛

نمایش مذاکره‌خواهی و فشار سیاسی غرب، گره‌های موجود را محکم‌تر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۷۰۰۳

اظهارنظر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گمانه‌ها درباره عزم جدی او برای حرکت در مسیری کاملا سیاسی و غیر فنی در قبال کشورمان را بیش از پیش به واقعیت نزدیک‌تر ساخت.

به گزارش ایلنا به نقل از نورنیوز، «رافائل گروسی» در این گزارش گفته؛ تصمیم ایران مبنی بر عدم اجازه دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج بر خلاف شرایط توافق شده بیانیه مشترک در تاریخ ۱۲ سپتامبر است.

او به خوبی می‌داند که تفاهم صورت گرفته در قالب بیانیه مشترک، مشمول تجهیزات نظارتی مجتمع کرج به این دلیل که در نتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی‌‌شود.

ادعاهای بی‌اساس و بدون منطق «رافائل گروسی» نه تنها در مسیر روان‌سازی مناسبات فنی فی مابین هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه بیان‌گر آن است که اراده‌ای جدی در مقامات آژانس برای مشکل‌آفرینی هدایت شده برای ایران در حال پیگیری است.

اساسا هدف از تشکیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع عدم اشاعه، نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای، حمایت از همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و صیانت و پشتیبانی از اعضاء بوده که تعهدات متقابلی را بر اساس معاهدات امضاء شده به دنبال دارد.

به عنوان مثال؛ مقامات رژیم صهیونیستی از جمله «یوسی کوهن» رئیس سابق موساد بارها به تصریح و تلویح مسئولیت خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران را پذیرفته‌اند اما تاکنون آژانس حتی حاضر به محکومیت این اقدامات هم نشده ‌است.

سوال مشخص تهران درباره اقدام تروریستی صهیونیست‌ها در روز یکشنبه ۱۱ آوریل ۲۰۲۱ این است که چرا آژانس عامدانه از این موضوع غفلت کرده و شانه از وظیفه صیانتی خود خالی می‌کند؟

به‌طور قطع تلاش برای تحمیل درخواست‌های زیاده‌خواهانه و غیر پادمانی در شرایطی که آژانس و اعضاء غربی آن به وظایف قانونی ابتدائی خود عمل نمی‌کنند، نوعی زورگویی مضاعف و بهره‌گیری ابزاری از آژانس برای اهداف سیاسی است.

آژانس، آمریکا و سه کشور اروپایی باید متوجه این نکته باشند که نمی‌توانند هم‌زمان با سکوت در برابر اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل، خواهان تداوم نظارت و حضور دوربین‌های آژانس در تأسیساتی باشند که مورد  خرابکاری تروریستی صهیونیست‌ها قرار گرفته‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز