خبرگزاری کار ایران

حیدری در گفت‌وگو با ایلنا:

آخرین توافق این بود که ۱۰۰ هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین حضور پیدا کنند/ شکسته شدن مرزها بی‌حرمتی به قوانین عراق و ایران بود/ تجمعات بیش از حد به افزایش بیماری کرونا دامن می‌زند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۴۶

رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی گفت: ابتدا گفته شد ۳۰ هزار نفر از زائران به صورت هوایی به کشور عراق جهت شرکت در مراسم اربعین بروند، بعد با رایزنی‌هایی که انجام شد، این عدد به ۶۰ هزار نفر رسید امروز هم با توافقاتی که صورت گرفت بنا شد نهایتا تا صد هزار نفر به کشور عراق بروند و بیشتر از این هم ظرفیت ندارد

شهریار حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ازدحام در مرزهای زمینی کشور توسط مردم برای رفتن به کشور عراق و شرکت در مراسم اربعین آن هم به صورت زمینی تنها یک روز مانده به برگزاری این مراسم گفت: واقعیت این است که مرز، یک وجهه اشتراک بین ما و عراق است. باید بپذیریم کشور عراق و ایران یکسری قوانین برای خودشان دارند که نگه داشتن حرمت این قوانین واجب است و جزو الزاماتی است شهروندان ایرانی و عراقی باید رعایت کنند.

رئیس کمیته‌ مرزهای مجلس یادآور شد: متاسفانه علیرغم تذکرات مختلفی که مسئولان کشورمان به زائران اربعین دادند، آنان با شکستن دروازه‌های مرزی یک نوع بی‌حرمتی و بی‌احترامی به کشور جمهوری اسلامی ایران و  کشور عراق کردند.

وی با اشاره به بیمای کرونا، عنوان کرد: امروز به دلیل وجود بیماری کرونا، حساسیت‌ها بسیار زیاد است، قطعا کشور عراق یک قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای برای بیماری کرونا مانند آنچه که ما در کشور داریم، دارد از همین رو این کشور با توجه به پاندمی کرونا با ورود زائران از طریق مرزهای زمینی موافقت نکرد و بارها هم این موضوع را اعلام کرد. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته حدود ۶۰ الی ۱۰۰ هزار نفر بنا شد از طریق مرزهای هوایی با ارائه تست کرونا و کارت واکسن این به کشور عراق سفر کنند، عنوان کرد: ابتدا گفته شد ۳۰ هزار نفر از زائرین به صورت هوایی به کشور عراق جهت شرکت در مراسم اربعین بروند، بعد با رایزنی‌هایی که انجام شد، این عدد به ۶۰ هزار نفر رسید امروز هم با توافقاتی که صورت گرفت، بنا شد نهایتا تا صد هزار نفر به کشور عراق بروند و بیشتر از این هم ظرفیت ندارد.

وی تاکید کرد: از چندین جهت حرکات زائرین در مرزها دردسرساز است؛ نخست این‌که با این دست اقدامات بی‌حرمتی به مرزها می‌شود. اتفاق بعدی بی‌حرمتی و بی‌احترامی به قوانین عراق‌ و در نهایت دردسر  برای خود افراد است؛ بله درست است که کشور عراق همسایه ما است و مشترکاتی داریم اما طبیعتا مرزبانان این کشور قوانین را رعایت خواهند کرد و اجازه نخواهد داد ترددی داشته باشیم و اگر این اتفاق بیفتد، مجبور به برخورد هستند.

رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درست است کشور عراق احترام خاصی برای ایرانیان قائل است اما ما باید مقررات این کشور را رعایت کنیم. در حال حاضر هیچ گونه موافقتی از سوی عراق برای تردد در مرزهای مجاز زمینی نشده است و لذا ما از شهروندان ایرانی انتظار داریم، رعایت کنند.

وی یادآور شد: سال‌های گذشته متقاضی سفر اربعین کمتر از ۲ میلیون نفر نبود، یعنی ۳ الی ۴ میلیون نفر تقاضای شرکت در مراسم را داشتند که نهایتا ۲ الی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌توانستند در مراسم شرکت کنند. امسال هم باتوجه شرایط با این همه متقاضی که وجود دارد، قطع به یقین نه تردد هوایی جوابگو است، نه تردد زمینی، بهترین کار همین است که ضمن حفظ حرمت این ایام، قوانین و مقررات کشور عراق را حتما رعایت کنیم؛ چراکه کشور عراق آمادگی پذیرایی از این جمعیت را ندارد.

حیدری خاطر نشان کرد: امسال تجمعات بیش از حد می‌تواند به تبعاتی مانند افزایش بیماری کرونا دامن بزند، چه بسا این که افرادی که به شکل غیر قانونی بخواهند تردد کنند ممکن است هیچ گونه مقررات بهداشتی که هم برای ما مهم است و هم کشور عراق را رعایت نکرده باشند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این آشفتگی یکسری نگرانی‌هایی را در مورد گروه‌های تروریستی و اقداماتی از این دست به همراه دارد، گفت: سال‌های گذشته دولت عراق چون آمادگی داشت، تردد از مرزهای زمینی انجام گیرد، در مسیر مرزها با استقرار حشدالشعبی و ارتش عراق، تامین امنیت می‌کرد اما در حال حاضر این آمادگی وجود ندارد.

رئیس کمیته مرزهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال‌های گذشته از مرز شلمچه تا نجف و کربلا، از مرز خسروی به بغداد و کربلا و نجف نیروهای امنیتی از ۲۰ روز قبل مستقر بودند و آمادگی داشتند اما در حال حاضر این آمادگی وجود ندارند زیرا تقریبا ارتش عراق و نیروهای امنیتی مانند سال‌های گذشته در این مسیر مستقر نیستند و تمرکز روی بغداد و استان‌های داخلی عراق به سوی کربلا و نجف است که این خودش می‌تواند تبعات امنیتی داشته باشد. 

وی گفت: ارتش عراق همواره در شرایط امنیتی قرار دارد و آمادگی را برای ایجاد نظم و امنیت دارد اما در حال حاضر حال باید بپذیریم آمادگی که در سال‌های گذشته بوده است، امروز ارتش کشور عراق ندارد پس بهتر است رعایت کنند.

انتهای پیام/
سمیرا عالم پناه
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز