خبرگزاری کار ایران

مجمع جهانی صلح:

سازمان ملل از همه ظرفیت‌های خود برای برقرار صلح بهره گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۰۵۸

مجمع جهانی صلح اسلامی در بیانیه‌ای با بیان اینکه صلح و عدالت آرزو و خواستۀ فطری همه انسان‌ها وزبان مشترک همه ملل دنیا است، از سازمان ملل متحد خواست که از همه ظرفیت‌های خود برای برقراری صلح استفاده کند.

به گزارش ایلنا، مجمع جهانی صلح اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی صلح ۲۰۲۱ تاکید کرد: سازمان ملل به عنوان یک سازمان بین المللی از تمامی امکانات و ظرفیت‌های قانونی برای برقراری صلحی عادلانه و پایدار در جهان بهره گیرد.

متن بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز جهانی صلح به شرح زیر است:

صلح و عدالت آرزو و خواستۀ فطری همه انسان ها وزبان مشترک همه ملل دنیا است و گفتمان صلح عادلانه و حفظ کرامت انسانی نقطۀ اتصال و وحدت همه انسان های آزاده،  ملت ها و دولت های آزادیخواه است.


سازمان ملل بر اساس منشور خود اصلی ترین هدف خود را حفظ و برقراری صلح و امنیت در جهان اعلام کرده است و از سال ۱۹۸۲ روز ۲۱ سپتامبر،  را روز جهانی صلح نامگذاری کرده، بر این اساس کشورها، ملت ها و افراد مختلفی در سراسر جهان این روز را با هدف برقراری صلح و رفع خشونت و جنگ در جهان گرامی می دارند.


مجمع جهانی صلح اسلامی که بر اساس اهداف بشردوستانه در قالب یک سازمان غیردولتی در عرصۀ صلح، عدالت و حفظ کرامت انسانی مشغول به فعالیت است، هر سال اقدامات و فعالیت های ارزشمندی در این حوزه به عمل می آورد و ضمن گرامیداشت این روز، همراه با لبه نخبگان، از همه ملت ها و دولت ها تلاش خود را در جهان پرآشوب و بحران زده کنونی برای تحقق صلح عادلانه معطوف می نماید.


متاسفانه امروزه  شاهد  آنیم که چالش های فراوان از جمله مخاطرات اقلیمی و زیست محیطی به ویژه خشکسالی، انواع بیماری ها به خصوص شیوع ویروس کوید ۱۹، فقر، قدرت طلبی و سلطه جویی های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، جنگ، ترور و ایجاد ناامنی در گوشه و کنار جهان، از جمله تهدیدها و چالش هایی هستند که حیات پایدار بشر را نشانه رفته و روز به روز بر ابعاد این تهدیدها به زیان بشریت افزوده می افزایند که تبعات آن را در کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در مناطق مختلف جهان به وضوح می توان مشاهده کرد.


از این رو «مجمع جهانی صلح اسلامی» روز جهانی صلح را به عنوان فرصتی برای یادآوری گفتمان صلح، عدالت و حفظ کرامت انسانی به عنوان گفتمان مشترک جهانی می داند و اعلام می‌دارد:

*رعایت حقوق اولیه و اساسی بشر، که مورد قبول فطرت های پاک انسانی و مورد تأکید همه ادیان الهی است، اساس صلح جهانی و صلح عادلانه است.
    
*ما معتقدیم اقدامات برخی افراد، دولت‌ها و تشکل‌های سیاسی و مذهبی که ناآگاهانه و گاه با هدف ایجاد تفرقه و ناامنی در جهان، علیه حقوق بشر و کرامت انسانی و توهین به ادیان الهی انجام می پذیرد، محکوم و مطرود است و تهدیدی جدی برای صلح، عدالت و امنیت بین‌المللی خواهد می باشد. از این رو تقاضا داریم:


    ۱.    دبیرکل سازمان ملل به عنوان مهمترین سازمان بین المللی در این عرصه و با توجه به رسالت و اهداف متعالی مندرج در منشور سازمان، برای برقراری صلح، عدالت و امنیت در جهان توجه و اهتمام بیشتری داشته و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های قانونی برای برقراری صلحی عادلانه و پایدار در جهان بهره گیرد.


    ۲.    سازمان های مردم نهاد با توجه به پشتوانه مردمی و اقبال عمومی که در آنها به عنوان یک ظرفیت گسترده وجود دارد، با اقدامات مختلف خود همچون برگزاری کنفرانس، صدور بیانیه و همچنین اثرگذاری در تصمیمات دولتمردان و سازمان های قانون گذار مختلف، جهت رفع فقر، بیماری، ظلم و ناامنی در جهان اقدام نمایند.


    ۳.    با توجه به مخاطرات مختلفی که امروزه صلح، عدالت و امنیت جهانی را تهدید می کنند، از همه نخبگان، آزادی خواهان و فعالان حقوق بشر تقاضا می شود،با درک جایگاه مهم خود، به نیاز جامعه جهانی به صلح جهانی اهتمام بیشتری داشته باشند.


    ۴.    از سازمان ها، نخبگان و دولتمردان جهان اسلام نیز تقاضا داریم، با توجه به توطئه های استکبار جهانی که حقوق بشر در اقصی نقاط جهان به ویژه جغرافیای جهان اسلام را هدف قرار داده اند و با تأسی به آموزه های دین مبین اسلام، با اقدامات سازنده و تشکیل جلسات به موقع و سازمان یافته، ضمن برملا کرده توطئه های استکبار جهانی، بیش از پیش در راه تحقق صلح، عدالت و امنیت جهانی و ایفای نقش بیشتر در سازمان های جهانی تلاش نمایند.


    ۵.    ما سازمان‌های مردم نهاد پیوسته به این ائتلاف از همه نخبگان و سازمان های بشردوستانه جهان دعوت می کنیم به همراهی و پیوستن به این ائتلاف جهانی و بر ادامه این مسیر تا ایجاد یک همبستگی جمعی و صدور بیانیه جهانی صلح عادلانه تاکید می‌کنیم.


    ۶.     توافق می‌کنیم تا دومین مرحله از فرایند تشکیل این ائتلاف را در ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ (۱۰ نوامبر۲۰۲۱) و همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پیگیری نمایم.


مجمع جهانی صلح اسلامی
شهریورماه ۱۴۰۰

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز