خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

پاسخ خدائیان به سوالاتی درباره پرونده رمزارزها، فوت متهم مفتاح خودرو رهنورد و مرخصی مشایی و بقایی

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۵۷۸

سخنگوی قوه قضائیه گفت: متهم مفتاح خودرو رهنورد به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود، پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است و حدود ۱۷۰۰ شاکی دارد، چنانچه شخص مال داشته باشد اموال بین طلبکاران توزیع خواهد شد و با فوت شخص، طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود علت فوت توسط پزشکی قانونی تاکنون اعلام نشده است.

به گزارش ایلنا، ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری خود ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: ما در دفاع مقدس مادرانی را دیدیم که همین که جنازه فرزند شهیدش را به او تحویل می‌دادند، فرزند دیگرش را راهی جبهه می‌کرد. مادرانی را دیدیم که تنها فرزندش را از دست داده بود و حسرت می‌خورد فرزند دیگری ندارد. در جنگ تحمیلی ما عزیزانی را از دست دادیم که مثل و مانندی در این کره خاکی ندارند اما همین جنگ دستاوردهای بی‌نظیری برای ما به ارمغان آورد. تزویر را از چهره استکبار جهانی و منافقان کنار زد و در این جنگ وست و دشمن را شناختیم و از دستاوردهای دوران دفاع مقدس روحیه اعتماد به نفس در جوانان ما بود. امروز اگر در صنایع موشکی و هسته ای و نانو پیشرفت داریم ناشی از روحیه اعتماد به نفس دفاع مقدس است. من امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که از این هدیه گرانقدر شهدا یعنی انقلاب اسلامی و این امانت بزرگ امانت داری کنیم. 

در پرونده کریپتولند ۸ بازداشتی داریم

سخنگوی قوه قضائیه در ارتباط با وضعیت متضررین رمزارز‌ها بیان کرد: پرونده‌هایی در مورد رمزارز‌ها در مراجع قضایی تشکیل شده است که مهمترین آن‌ها پرونده کریپتولند است که در این پرونده ۸ بازداشتی داریم افراد زیادی در این پرونده متضرر شدند و این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آن‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان است. اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آن‌ها صورت گرفته است. بیش از ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین ۷ میلیون دلار از این شبکه کشف شده است و تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان و حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بین افراد متضرر توزیع شده است.

علت فوت متهم مفتاح خودرو رهنورد توسط پزشکی قانونی تاکنون اعلام نشده است

خداییان درباره آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو و اینکه با فوت متهم ردیف اول پرونده استیفای حقوق شکات چطور انجام می‌شود، اظهار کرد:  این شخص به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود، پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است و حدود ۱۷۰۰ شاکی دارد، چنانچه شخص مال داشته باشد اموال بین طلبکاران توزیع خواهد شد و بافوت شخص طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود علت فوت توسط پزشکی قانونی تاکنون اعلام نشده است.

در شش ماه اخیر ۱۱۰ نفر از زندانیان ما از خارج کشور به زندان‌های ما منتقل شدند

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره زندانیان خارج از کشور گفت: در شش ماه اخیر ۱۱۰ نفر از زندانیان ما از خارج کشور به زندان‌های ما منتقل شدند و ۶ نفر از زندانیان خارجی به خارج از کشور منتقل شدند همچنین سال گذشته نیز حدود ۲۵۶ نفر از ایرانیان مقیم زندان‌های خارج به داخل کشور منتقل شدند و به طور کلی بیش از ۶۰۰ نفر از زندانیانی که در زندان‌های ما نگهداری می‌شدند به خارج از کشور منتقل شدند.

بقایی در مرخصی استعلاجی است/ مشایی در مرخصی بود و غیبت کرد

سخنگوی قوه قضاییه در مورد اعطای مرخصی به زندانیان و تفاوت برخی زندانیان مانند حسین فریدون، نعمت‌زاده، رضوی، هاشمی و بقایی گفت: مرخصی زندانیان اختصاص به گروه خاصی ندارد، اینطور نیست که افراد خاصی از مزایایی بیشتری استفاده کنند و یا مرخصی بیشتری به آنها داده باشیم. حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان ما در مرخصی هستند که وابستگی به فرد و افراد خاصی ندارند. ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر از مرخصی پایان حبس استفاده کردند. در مورد افرادی که اسم آنها برده می‌شد مثل فریدون، خانم نعمت زاده، رضوی و هاشمی الان در زندان هستند؛ مرخصی رفته بودند و بازگشته‌اند.

وی افزود: بقایی در مرخصی استعلاجی است و طبق گزارشات واصله در خارج از زندان تحت معالجه است. آقای مشایی در مرخصی بودند و غیبت کردند. اگر کفیل ایشان در موعد مقرر نسبت به معرفی وی اقدام نکند از طریق ضابطین نسبت به جلب فرد اقدام می‌شود.

سند مالکیت تمام جزایر ما از قبل صادر شده است

خدائیان در خصوص کاداستر گفت: در شش ماه گذشته پیشرفت‌های خوبی در اجرای طرح کاداستر بخصوص در رابطه با اراضی ملی و منابع طبیعی داشته‌ایم؛ سند مالکیت تمام جزایر ما از قبل صادر شده است. در رابطه با کاداستر در جزایر کیش و قشم پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم؛ سند کاداستری بیشتر اراضی که به نام دولت، مناطق آزاد یا سازمان جنگل‌ها و مراتع است، صادر شده است.

احضار افراد باید مستند به دلیل و مدرک باشد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات رئیس قوه قضاییه پیرامون حفظ حقوق متهمان و محکومان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، تصریح کرد: رئیس قوه قضاییه شناخت عمیقی از دستگاه قضایی و فرآیندهای رسیدگی به پرونده ها دارد. راهکارهایی که ارائه می دهد کاربردی است و در راستای رفع آسیب‌هاست و راهکارهایی است که در عمل به اجرا گذاشته می شوند.

وی با اشاره به برخی از تاکیدات رئیس قوه قضاییه در این زمینه گفت: ریاست قوه قضاییه تاکید دارد که جلب و دستگیری افراد حتما در موارد خاص و بعد از احضار آنها صورت گیرد؛ یعنی به گونه ای نباشد که به صرف یک گزارش ضابط بلافاصله دستور جلب و دستگیری افراد صادر شود؛ بلکه باید افرادی که اتهامی متوجه آن ها هست، احضار شوند و در جریان اتهام قرار گیرند و با آمادگی بتوانند از خودشان دفاع کنند.

خداییان تاکید کرد: حتی احضار افراد باید مستند به دلیل و مدرک باشد و تا زمانیکه قرائنی علیه افراد وجود ندارد از احضار آن ها خودداری شود. احضار به صورت الکترونیکی و کاغذی برای مردم جنبه حیثیتی دارد و باید زمانی کسی به دادگاه یا مرجع انتظامی احضار شود که دلایل کافی علیه وی وجود داشته باشد. در همین مرحله اگر کسی احضار و جلب و دستگیر شد، بلافاصله تفهمیم اتهام صورت گیرد و اگر چنانچه صورت گرفت و قاضی قرار تامین در مورد وی صادر کرد از قرار تامین هایی استفاده شود که امکان آزادی شخص وجود داشته باشد. اینگونه نباشد که قاضی سریعا قرار بازداشت موقت صادر کند و جز در موارد خاص نباید قرار بازداشت موقت صادر شود.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: اگر در مورد کسی قرار تامین کیفری از نوع کفالت یا وثیقه صادر شد این امکان به این فرد داده شود که کفیل یا وثیقه معرفی کند و قبل از اعزام به زندان زمینه آزادی خود را فراهم کند. اگر کسی حتی جلب و دستگیر و قرار بازداشت موقت برای وی صادر شد نیز به خانواده و وکیل دسترسی داشته باشد.

خداییان با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه پیرامون تحت نظر قرار دادن افراد و احتیاط لازم در این زمینه، افزود: به جز در مواردی که ضروری است و قاضی تشخیص می دهد، از اعزام فرد به تحت نظرگاه خودداری شود. در مورد بازرسی‌ها نیز ریاست قوه قضاییه تاکیدات خاصی داشت که بازرسی منازل و اماکن تحت نظر قاضی و با تکیه بر دلیل و مدرک باشد و به راحتی اجازه ورود به منزل افراد داده نشود و از اعطای اختیار کلی به ضابطین خودداری شود و بازرسی به صورت موردی انجام شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ریاست قوه قضاییه تاکید کرده که از اطاله دادرسی در محاکم جلوگیری به عمل آید. آرای صادره مستند و مستدل باشد. در مرحله صدور حکم از مجازات حبس خودداری به عمل آید و اگر کسی محکوم به حبس شد، دقت لازم در رعایت حقوق محکومان در زندان به عمل آید. دادستان ها و روسای کل، نظارت بر زندان ها داشته باشند. در خصوص کارشناسی ها به گونه ای عمل شود که موجب اطاله دادرسی نشود و نباید اختلاف فاحش بین نظرات وجود داشته باشد. دستگاه‌های نظارتی نظارت می کنند که تاکیدات رئیس قوه قضاییه به مرحله اجرا درآید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز