خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام جزو ۳ مسئله اول امروز نشست‌های سازمان ملل هم نیست/ بایدن فریبکارانه سیاست‌های ترامپ را دنبال کرد/ دولت می‌تواند از موضع قدرت مذاکرات را پیش ببرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۳۴۶

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: امروز موضوعات اصلی در نشست‌های این دوره سازمان ملل اختلافات آمریکا و کشورهای اروپایی، شرایط اقلیمی و افغاستان است و برجام جزو موضوعات اصلی نیست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اینکه وزیر خارجه فرانسه مطرح کرده بود جلسه مشترک درباره توافق هسته‌ای ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، اما سخنگوی وزارت خارجه کشورمان این موضوع را تکذیب و گفته است تنها مذاکرات دوجانبه در قبال برجام شکل می‌گیرد، گفت: واقعیت قضیه این که درست است در ‌وزارت خارجه عزل و نصب‌هایی صورت گرفته است اما گفت‌وگوها در قالب برجام شروع نشده، در ایران هنوز تیم مذاکره تصمیم نگرفته است چراکه هنوز مشخص نیست پرونده برجام و مذاکرات هسته‌ای به شورای امنیت سپرده شود یا خود وزارت خارجه آن را به دست گیرد و یا این‌که تلفیقی از این مجموعه‌ها گفت‌وگو را شکل دهند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطر‌نشان کرد: بنابراین دلیلی که مذاکرات برجامی؛ لااقل مقدماتش شکل نگرفته است به نظر می‌رسد محک زدن طرف‌های برجام توسط ایران است و باید گفت مواضعی که تا به این لحظه به صورت سخنرانی مطرح شده بود، حال به گفت‌وگوهای دوجانبه منتقل می‌شود به ویژه اینکه طرف‌های اروپایی و آمریکایی این مواضع را دنبال می‌کنند.

وی با بیان این‌که موضوع مهم این است که در حال حاضر موضوع برجام موضوع نشست این دوره سازمان ملل متحد و حتی گفت‌وگوهای حاشیه آن نیست، اظهار داشت: امروز موضوعات اصلی در نشست‌های این دوره ابتدا اختلافات بین ایالات متحده و کشورهای اروپایی مخصوصاً فرانسه است‌. سپس مسائل کلانی مانند مسائل اقلیمی است که شرایط وحشتناکی را پشت سر می‌گذارد که این موضوع بر فضای نشست‌ها تا حد زیادی غلبه کرده است. موضوع بعدی افغانستان است، لذا موضوع برجام حتی جزو ۳ مسئله اول امروز سازمان ملل متحد نیست.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: حال سوال این است که چرا این شرایط در خصوص برجام و مذاکرات شکل گرفته است؟ به شخصه اعتقادم بر این است که می‌شد برجام را به گونه دیگری شکل داد که امروز تحت‌الشعاع سایر مسائل قرار نگیرد و دیپلماسی هسته‌ای امروز عملاً می‌توانست در متن بسیاری از تحولات قرار گیرد و ایران مسائلی را برای پایان دادن به تحریم‌ها شکل دهد، از همین رو باید گفت نبود یک طرح یا پلن مذاکراتی از سوی ایران و همچنین بودن موضوعات دیگر در سازمان ملل بر این قضیه سایه انداخته است و باعث شده  برجام جزء موضوعات اصلی قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: در خصوص برجام امروز فقط گفت‌وگوهای دوجانبه شکل می‌گیرد و تا حد زیادی تحت تاثیر مسائل بین ایران و کشورها از جمله مسائل بین ایران و ایالات متحده یا فرانسه قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: معتقدم آن فرصت حیاتی احیای برجام کشته شده است و مقصر اصلی آن هم آمریکایی‌ها بودند و حتی زمانی که بایدن هم روی کار آمد، به نظر من فریبکارانه سعی کرد سیاست‌های ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار دهد و همین باعث شد برجامی که در گذشته و حتی قبل از این دولت می‌شد که احیا شود، احیا نشود؛ که اگر این اتفاق می‌افتاد امروز این دولت و حتی آقای رئیسی می‌توانست گام‌های بعدی رفع تنش را بردارد اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم تنش‌های دیگری شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم عنوان کرد: به اعتقاد من یک فضای حیاتی برای عوامل مخل دیپلماسی شکل گرفته است، از طرف دیگر از ابتدا یک سیاست مبتنی بر استغنا در ایران شکل گرفت که مناسبات منطقه‌ای را بی‌نیاز از شرایط بین‌المللی کشورمان دنبال کند که معتقدم در عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی یک مثلث متشکل از مناسبات سه‌جانبه مناسبات منطقه‌ای و جهانی وجود دارد که تا وقتی ایران تنش‌های جهانی خودش را مرتفع نکند، در دو حوزه دیگر نمی‌تواند با حداکثر ظرفیت کار و امتیازات لازم را برای خودش اخذ کند.

وی خاطرنشان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم برخی از کشورها علی‌رغم مواضع ظاهری‌شان مخالف احیای برجام هستند و خوشحال خواهند شد ایران یک موضع تقابلی را در پیش بگیرد و نقش خاکریز را بازی کند و فرصت‌های دیپلماتیک از بین برود اما عملاً تا زمانی که ایران یک پلن و برنامه برای مذاکرات برجام ارائه ندهد، زمان کشته خواهد شد که متأسفانه این کشته شدن زمان در درجه اول به ضرر ایران است چرا که کشورمان در شرایط تحریمی قرار دارد و ملت ایران است که تاوان تحریم‌ها را می‌دهد، البته این صحبت‌های من به معنی تحمیل شرایط اضطرار به دولت نیست بالعکس معتقدم دولت می‌تواند از موضع قدرت  مذاکرات را پیش ببرد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: قرار داد آسیاپسفیک که شکل گرفت نشان داد کشورهای غربی اختلاف دارند و آن ادعای یک‌دستی که گفته می‌شد بین این کشورها وجود دارد ساخته ذهن برخی از افراد است از همین‌ رو معتقدم ایران می‌تواند از اختلافی که امروز بین کشورهای غربی شکل گرفته استفاده لازم را ببرد و سیاست‌های خودش را دنبال کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز