خبرگزاری کار ایران

قاضی پورمریدی:

خواندگان دادخواست خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی و در راس آن‌ها اوباما و ترامپ هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۵۹۷

قاضی پورمریدی گفت: بعد از اینکه دادخواست خانواده شهدای علمی و هسته‌ای مطرح شد، از طریق دفتر حافظ منافع کشور در واشنگتن دو نوبت دادخواست را ابلاغ کردیم اما نه پاسخی و نه لایحه دفاعیه‌ای برای ما فرستاده نشد چون پاسخی ندارند که ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاضی پور مریدی در ابتدای جلسه رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت آمریکا، اظهار کرد: امروز در رابطه با پرونده شهدای هسته‌ای از جمله شهدای گرانقدر  مسعود علی‌محمدی، مصطفی احمدی‌روشن، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد و ترور نافرجام فریدون عباسی دادخواستی به شعبه ۵۵ که صلاحیت جهانی علیه رسیدگی به پرونده دولت‌ها را دارد، مطرح می‌شود. این دادخواست علیه ٣٧ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت آمریکا مطرح شده که در ترور دانشمندان ما در چند سال اخیر نقش داشته‌اند و خانواده شهدا مطالبه خسارات مادی، معنوی دارند.

وی افزود: در این دادگاه واقعیت‌های حقوقی این رخدادهای تاریخی برای باقی ماندن در تاریخ مطرح می‌شود.

قاضی پورمریدی بیان کرد: آمریکا تاکنون علاوه بر دانشمندان ایرانی، سابقه قتل و کشتار دانشمندان آلمان، فرانسه، سوریه، پاکستان و فلسطین را داشته است و هیچ دادگاهی در دنیا برای بررسی جنایات آمریکا تشکیل نشده و شاید هیچ کشوری شهامت برگزاری این دادگاه را نداشته است.

وی خاطر نشان کرد: بعد از اینکه دادخواست توسط خانواده‌های شهیدان مسعود علی محمدی، مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی نژاد مطرح شد، از طریق دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن دو نوبت دادخواست را ابلاغ کردیم. اما نه پاسخی و نه لایحه دفاعیه‌ای برای ما فرستاده نشد چون پاسخی ندارند که ارائه دهند.

سپس افضلی، وکیل خانواده‌های شهدای علمی و هسته‌ای کشور در جایگاه قرار گرفت و دادخواست را قرائت کرد.

لازم به ذکر است، خواندگان دادخواست ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی هستند که در رأس آنها باراک حسین اوباما و دونالد ترامپ قرار دارد.

بعد از اظهارات وکیل خانواده‌های شهدای هسته‌ای، همسر شهید مسعود علی‌محمدی در جایگاه قرار گرفت و گفت: من در این‌جا از فردی سخن می‌گویم که از لحاظ علمی و تعهد جایگزین ندارد، او هم عالم بود و هم متخصص.

وی افزود: بنده و فرزندانم از شهید علی‌محمدی درس‌های زیادی گرفتیم. ما حامی بزرگمان را و عشق و سرمایه زندگیمان را از دست دادیم. سرمایه زندگی من و فرزندانم شهید علی‌محمدی بود و جز او سرمایه‌ای نداشتیم.

همسر شهید علیمحمدی با بیان این‌که در طول ۱۲ سال رنج‌های زیادی از فقدان همسرم بر ما وارد شد گفت: دکتر علی‌محمدی فردی پرتلاش و مسئولیت‌پذیر بود اما من و فرزندانم برای رسیدن همسرم به چنین جایگاهی بسیار تلاش کردیم و همه این رنج‌ها برای رسیدن به جایگاهی بهتر بود که تروریست بین‌الملل آن را نابود کرد.

وی در پایان گفت: دکتر علیمحمدی تنها متعلق به من و فرزندانم نبود بلکه متعلق به همه مردم ایران بود و به همین دلیل از دادگاه محترم، اشد مجازات را برای مسببین خواستارم.

سپس نزهت شبان آزاد، همسر فریدون عباسی در جایگاه قرار گرفت و گفت: اینجانب نزهت شبان آزاد همسر فریدون عباسی در حالی که در حال اعزام به محل کارم بودم به واسطه اصابت ترکش‌ها مجروح شدم و در بیمارستان خبر شهادت مجید شهریاری را شنیدم.

وی ادامه داد: من از سال‌ها پیش از ترور، با توجه به تلفن‌های مشکوک نگران سلامت همسرم بودم اما سعی می‌کردم فرزندانم زندگی طبیعی داشته باشند و حتی شغلم را در نهادهای علمی به دور از سیاست انتخاب کردم.

شبان‌ آزاد با بیان این‌که انتظار نداشتم در کشور خود این‌گونه بی‌دفاع مورد تهاجم دشمن قرار بگیرم گفت: من بعد از شهادت دوستان احساس می‌کنم دشمنان قصد تحقیر کشورم را داشتند که الحمدلله موفق نشدند. 

وی با بیان این‌که بعد از ترور، بینایی یکی از چشمانم به ۱۰ درصد رسید که بسیار آزارم می‌دهد بیان کرد: بعد از گذشت ۱۲ سال از حادثه آن‌چه آزارم می‌دهد این است که هیچگونه ندامتی از سوی مسببین ابراز نشده بلکه جری‌تر هم شده‌اند.

همسر فریدون عباسی در پایان گفت: به عنوان یک ایرانی مسلمان تقاضای اخذ غرامت از رژیم صهیونیستی و آمریکا بابت جبران خسارت تحمیل شده را دارم.

سپس آرمیتا رضایی نژاد در جایگاه قرار گرفت و گفت: من آرمیتا رضایی نژاد هستم. آقای رئیس پدر من در اوج شرایط سخت و جنگ تحصیل کرده بود و در طول دوران تحصیلی همیشه شاگرد اول و ممتاز بود. تنها هدف ایشان پیشرفت کشور بود.

وی افزود: این اتفاق وقتی برای من افتاد که تنها دغدغه‌ام نشان دادن عروسک تازه‌ام به دوستانم در مهد کودک بودم.

دختر شهید رضایی نژاد بیان کرد: در روز ترور خانه ما با ۶ گلوله فرو ریخت. همیشه با خودم می‌گویم تولد من سال ۱۳۸۵ نیست بلکه یک مرداد ۱۳۹۰ است، از آن روز آرمیتا جدید متولد شد. آرمیتا بزرگ شد وقتی مرگ را فهمید و ذات آدمها را شناخت. پدر من به بی رحمانه ترین شکل مقابل چشمان من ۴ ساله کشته شد. 

وی ادامه داد: آقای رئیس از شما تقاضا می‌کنم ما را برای دادخواهی یاری کنید. هدف ما برای تظلم خواهی این است که کسانی که این کار را انجام دادند از تکرار این کار بپرهیزند.

در پایان رئیس دادگاه با تشکر از خانواده‌های شهدای علمی و هسته ای گفت: در فرصت قانونی رای صادر خواهد شد.

قاضی پرونده پس از استماع سخنان خوانده‌ها، گفت: دادگاه امروز بیشتر شاید روضه حقوق باشد و دادگاه‌های بین‌المللی باید تکلیف خود را با آن مشخص کنند. دانشمندان می‌گویند شاید علم روزی به جایی برسد که صدای مظلومیت حضرت علی اصغر و امام حسین را ضبط و پخش کند زیرا در عالم اتفاق افتاده است. ما همه خانواده شهید و داغدیده هستیم. شما بر سر حقوق و ملت ها منت گذاشتید که دادخواست خود را طرح کردید. این دادگاه و هیچ دادگاهی نمی‌تواند بخشی از سختی شما را جبران کند. ما روزی حقوق خود را از آمریکا و رژیم صهیونیستی استیفا خواهیم آورد.

پور مریدی در پایان ضمن اعلام ختم جلسه تاکید کرد: نتیجه دادگاه و حکم آن به زودی مشخص و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز