خبرگزاری کار ایران

رئیسی در نشست خبری مشترک با امامعلی رحمان:

جمهوری اسلامی تاکنون حضور امنیت‌سازی در منطقه داشته است/ پیشرفت مسلمانان منطقه، پیشرفت ما محسوب می‌شود/ همه اقوام و گروه‌ها باید در دولت افغانستان نماینده داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۳۵۳

رئیس جمهور ایران در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور تاجیکستان با اشاره به پیشینه عمیق روابط تهران و دوشنبه تصریح کرد که ارتباط با تاجیکستان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در نشست خبری مشترکی که با رئیس‌جمهور تاجیکستان داشت، گفت: از اینکه امروز در تاجیکستان هستیم و به دعوت آقای رئیس‌جمهور تاجیکستان اولین سفر خودم و همراهانم را به کشور تاجیکستان، کشور دوست مسلمان و با سابقه دینی، فرهنگی و دینی مشترک انجام داده‌ام، بسیار خوشوقتم و امیدوارم که این سفر نقطه عطفی برای روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست و برادر تاجیکستان باشد. 

وی افزود: ما در گفت‌وگوهای دو جانبه‌ای که با آقای رئیس‌جمهور داشتیم، به پیشینه روابط دو کشور اشاره کردیم، این پیشینه حاکی از گسترش مناسبات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با کشور تاجیکستان است، آنچنان که اولین کشوری که از استقلال تاجیکستان حمایت کرد، جمهوری اسلامی ایران بود و در این مدت همواره تلاش کرده از ظرفیت‌ها برای گسترش مناسبات استفاده کند. 

رئیس‌جمهور ایران ادامه داد: قراردادهایی که تاکنون بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان منعقد شده، گواه بر اراده جدی دو کشور برای توسعه مناسبات است، در این مقطع تاریخی که فصل نوینی از ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در حال رقم خوردن است، قراردادهایی را منعقد کردیم که به امضای وزراتخانه‌ها رسید؛ اما آنچه که مهم‌تر از قراردادها است، اراده دو کشور برای توسعه مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی است. 

وی گفت: ارتباط با تاجیکستان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که دلایل آن کاملاً روشن است؛ چراکه کشوری هستیم که علقه‌ها و ارتباطات قبلی و قلبی با مردم این کشور داریم و در یک نگاه شاید ما دو کشور نباشیم و یکی هستیم. این نگاه که ما دو کشور را به مثابه کشوری ببینیم که از یک فرهنگ و پیشینه بسیار عمیق و دارای تمدن کهن هستیم. لذا ارتباط مناسب با این کشور را بسیار اهمیت می‌دهیم و این مناسبات حتماً توسعه پیدا می‌کند. 

رئیسی تصریح کرد: ظرفیت‌های ارزشمندی در تاجیکستان و جمهوری اسلامی وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها زمینه توسعه مناسبات را فراهم کنیم، بخشی از این ظرفیت‌ها، ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی است اما ظرفیت‌های بین ایران و تاجیکستان قابل قبول نیست و حتماً باید توسعه یابد.

رئیس جمهور ادامه داد: رئیس‌جمهور محترم تاجیکستان به ارتباطی که جمهوری اسلامی ایران با دریا دارد اشاره کردند، چابهار و بندرعباس زمینه‌هایی هستند که می‌تواند روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان افزایش دهد و از جمله مناسباتی که بین دو کشور است، باید توسعه پیدا کند.

وی تاکید کرد: نکته مهم بعدی مناسبات فرهنگی است، مناسبات فرهنگی بسیاری بین دو کشور از زمینه‌هایی است که اشتراک زیادی دارند. فرهنگ و هنر و ادب و دپارتمان زبان فارسی در محافل تاجیکستان می‌تواند موجب گسترش این ارتباط فرهنگی، هنری و ادبی بین دو کشور باشد و به نظرم گام‌های بسیار موثری در  بخش‌های فرهنگی در این رابطه برداشت.

رئیس دولت خاطرنشان کرد: از بخش‌های مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع کشاورزی است که  می‌تواند اجرایش به مصالح کشور بیانجامد و امیدوارم این سفر فصل نو و جدیدی برای ارتباط با کشور تاجیکستان در توسعه فرهنگی، گردشگری، کشاوزی و بین دو کشور در کنار توسعه و روابط اقتصادی و همکاری منطقه بین ایران و تاجیکستان باشد.

وی ادامه داد: الحمدالله نظرات بسیار نزدیکی بین دولت ایران و تاجیکستان وجود دارد.

رئیسی با اشاره به تحولات داخل افغانستان گفت: دخالت بیگانگان در افغانستان موجب بلاهایی در افغانستان شده که باید دست بیگانگان را در این کشور رد کرد. بیگانگان در افغانستان به هیچ عنوان نتوانستند امنیت بیافریند و مشکلات را حل کنند ما ادامه حضور بیگانگان و نقش‌آفرینی بیگانگان را نمی‌پذیریم.

وی تاکید کرد: مسئله افغانستان باید توسط مردم افغانستان و با همکاری کشورهای همسایه و کشورهایی که در منطقه نسبت به افغانستان عرقی دارند، حل شود و زمینه‌ای فراهم شود برای اینکه افغانستانی‌ها خود سرنوشت خودشان را رقم بزنند، باید یک مذاکره بین‌الافغانی صورت گیرد و فضا را آماده کنیم برای اینکه افغانستانی‌ها خودشان تصمیم بگیرند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت افغانستان باید فراگیر و برگرفته از همه مردم افغانستان باشد چراکه از نظر سیاسی غیر از این نمی‌شود مسئله افغانستان را حل کرد. اینکه دولت افغانستان فراگیر باشدریال به معنای این است که همه اقوام و گروه‌های سیاسی در دولت این کشور نماینده داشته باشند.

وی افزود:‌ مسئله بعدی حضور تروریست‌ها در افغانستان است که می‌تواند برای منطقه خطرناک باشد، امروز آمریکایی‌ها بر اینکه ائتلافی در سوریه و عراق تشکیل داده‌اند در افغانستان هم می‌خواهند حضور داشته باشند که این زمینه باید از بین برود و باید بگویم ما حضور داعش در منطقه را نمی‌پذیریم.

رئیسی گفت: ما با حضور هرگونه جریانی که بستری برای رشد جریان‌های تروریستی در افغانستان باشد، مخالفیم و معتقدیم که باید با آنها برخورد شود. ما افغانستان را افغانستان با امنیت و دارای صلح، دوستی و پیشرفت قبول داریم. جمهوری اسلامی تاکنون حضور امنیت‌سازی در منطقه داشته است اما حضور بیگانگان تخریب‌کننده بوده و تلاش ما این بوده که مردم افغانستان خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند؛ کشورهای دیگر هم باید کمک کنند و این سیاست را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: امیدواریم حضور هیأت جمهوری اسلامی در تاجیکستان، فصل جدیدی از همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری را بین دو کشور رقم بزند. علاقه ما به مردم تاجیکستان بر همگان روشن است. رهبری ایران برای همه مردم منطقه و مردم مسلمان نگران هستند که مردم مسلمان در جای جای منطقه بتوانند زندگی همراه با آرامش و رشد و پیشرفت و تعالی داشته باشند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: ما هم در جهت همین سیاست معتقدیم که تاجیکستان هرچه راه‌های توسعه را طی کند، مانند این است که ما راه توسعه و پیشرفت را طی کردیم. پیشرفت مسلمانان در منطقه، پیشرفت ما محسوب می‌شود. امیدواریم روابط خوب بین دو کشور بتواند در جهت منافع دو کشور گامی در جهت پیشرفت روابط باشد. مجدداً‌ از مهمان نوازی گرم آقای رییس‌جمهور تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز