خبرگزاری کار ایران

جادوی سیاسی ایران در منطقه شامات

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۰۵۱

جمعه گذشته لبنان بالاخره پس از سیزده ماه بلاتکلیفی صاحب دولت شد. لبنان از اوت ۲۰۲۰ پس از استعفای «حسان دیاب» با دولت پیشبرد امور اداره می‌شد.

به گزارش ایلنا به نقل از نور نیوز، در مدت این سیزده ماه، غرب با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی و بازی‌گردانی فرانسه و سعودی تمام تلاش خود را به کار بست تا به اشکال مختلف حزب‌الله را از عرصه سیاسی لبنان حذف کند. 

آمریکا ابتدا تمام کمک‌های بین‌المللی وعده داده شده پس از انفجار بیروت را منوط به حذف جریان‌های هم‌سو با مقاومت به ویژه حزب‌الله از عرصه قدرت سیاسی کرد اما وقتی با اعتراضات مردمی مواجه شد با تحریم لبنان و تشدید فشار اقتصادی بر مردم سعی کرد حزب‌الله را عامل وضع موجود معرفی کند.

تداوم این سیاست همراه با عدم تشکیل دولت و بازی خطرناک «سعد حریری»، لبنان را تا آستانه فروپاشی پیش برد اما، همکاری نزدیک ایران و حزب‌الله و درایت سیدحسن نصرالله عملا تهدید موجود را به فرصتی استثنایی تبدیل کرد.

ایران با پذیرش فروش سوخت مورد نیاز مردم لبنان به تجار هم‌سو با مقاومت، عملا سناریوی تحریم لبنان را دور زد و قدرت بازیگری حزب‌الله در پشتیبانی همه‌جانبه از مردم این کشور بیش از پیش نمایان شد. 

آمریکا و رژیم صهیونیستی در موضعی منفعلانه ابتدا سعی کردند با تهدید جلوی ارسال محموله‌های سوختی را بگیرند اما قدرت‌نمایی مجدد حزب‌الله و حمایت مردمی ایجاد شده که با افزایش نفرت از آمریکا، فرانسه و رژیم سعودی همراه بود، این بن‌بست را نیز شکست.

با ایجاد شرایط جدید، ایالات متحده که طراحی‌های پرهزینه انجام شده را نافرجام می‌دید تلاش کرد که با تغییر جهت ۱۸۰ درجه‌ای، این‌بار در جایگاه خیرخواه مردم لبنان ظاهر شده و برای تامین برق مورد نیاز لبنان اقدام نماید.

به بیان دقیق‌تر؛ جادوی سیاسی ایران در منطقه شامات سبب شد تا محور غربی-سعودی-صهیونیستی که می‌خواست با اعمال تحریم‌های هدفمند، جریان مقاومت را در برابر معیشت مردم قرار دهد به اهداف خود نرسد و مجبور شود در مسیر رفع نیازمندی‌های معیشتی لبنان گام بردارد.

فعال شدن آمریکا برای تامین برق لبنان از مسیر مصر و اردن و ضرورت استفاده از شبکه انتقال برق سوریه موجب شد که آمریکا ضمن لغو برخی از تحریم‌های سوریه برای انتقال برق از مسیر این کشور، پیش‌شرط خروج بخشی از نظامیان واشینگتن از سوریه را نیز بپذیرد.

تشکیل کابینه لبنان، لغو برخی تحریم های سوریه و خروج گروهی از نظامیان امریکا از این کشور در کنار بازتولید قدرت و محبوبیت مردمی حزب‌الله در لبنان ضمن خنثی شدن توطئه مشترک آمریکا، سعودی و فرانسه، دو متحد اصلی ایران در شامات یعنی حزب‌الله و سوریه را در موقعیت ممتاز قرار داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز