خبرگزاری کار ایران

شاکری در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد؛

جزئیات اجرای قانون جهش تولید و تأمین مسکن/ وزارت راه هرچه زودتر ارتباط بین بانک‌ها، متقاضیان و سازندگان را برقرار کند/ این قانون کاملا قابل تحقق است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۰۳۵۹

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: به نظر من این قانون، یک کار قابل تحقق است و نیاز است که وزارت راه و شهرسازی سامانه‌های اطلاعاتی و زیرساختی را هرچه زودتر تهیه ایجاد کرده و ارتباط بین بانک‌ها، متقاضیان و سازندگان را برقرار کند.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص اجرای قانون جهش مسکن و ایرادهایی که از سوی برخی کارشناسان نسبت به آن مطرح می‌شود به ویژه حجم گردش مالی این قانون، گفت: این کارشناسان یک اشتباهی در محاسبه دارند و آن اینکه بعضی دوستان از جزئیات کار مطلع نیستند. این قانون اصلا ربطی به بودجه دولت ندارد و به تخصیص بخشی از تسهیلات بانک‌ها مرتبط است.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون در سال اول اجرا، بانک‌ها باید ۴ درصد از تسهیلات خود را برای ساخت مسکن بگذارند. در طول سال ۱۴۰۰ بانک‌ها ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی خواهند داد که ۴ درصد از این مبلغ اصلا عددی نیست که بگوییم شدنی نیست. زمین هم که رایگان و دولتی است تازه ۷۰ درصد این مسکن را مردم خودشان زمین دارند و ما فقط لازم است به آن‌ها تسهیلات بدهیم، بنابراین اشتباه می‌کنند.

نماینده تهران در مجلس یازدهم در ادامه اظهار داشت: آمار مسکن مهر نشان می‌دهد که ۷۰ درصد «خودمالک» بودند و ۳۰ درصد زمین داده شده است و برای تامین زمین در این حد هم مشکلی وجود ندارد و قادر به تامین آن هستیم. به نظر من یک کار قابل تحقق است و نیاز است که وزارت راه و شهرسازی سامانه‌های اطلاعاتی و زیرساختی را هرچه زودتر تهیه و ایجاد کرده و ارتباط بین بانک‌ها، متقاضیان و سازندگان را برقرار کند.

وی تاکید کرد: این اصلی‌ترین کاری است که وزارت راه و شهرسازی باید انجام دهد و مشکلی از لحاظ منابع مالی و زمین برای آن وجود ندارد.

شاکری درخصوص پیش‌بینی مشکلات در حوزه نیاز و تولید سیمان و فولاد در این حجم، گفت: اکنون یک مقداری به علت افزایش هزینه‌های سیمان، شرکت‌های تولید کننده بتن دچار معضل شدند و هزینه‌ها مقداری بالا رفته است که البته در این زمینه هم وزیر صمت هم گفته است که سیمان را به قیمت متعادل برمی‌گرداند، امیدواریم که این اتفاق هم به زودی محقق شود.

عضو کمیسیون عمران درخصوص عرضه مسکن در بورس و اینکه آیا چنین راهکاری را مناسب می‌داند، بیان کرد: نه تاکنون این مساله جواب نداده، همین مفهوم مسکن مهر به نظر من بهترین مفهوم است؛ البته فقط مفهوم آن، چون هر پروژه‌ای الزامات خاص خودش را دارد، بنابراین همان مفهوم باید اجرا شود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به ایراداتی که در ابتدا اشاره کردید، حتی اگر ما بگوییم بانک‌ها پول هم ندهند، باتوجه به اینکه اگر مردم زمین داشته باشند خودشان به دنبال ساخت رفته و با پس‌انداز، قرض و وام هرطور که باشد آن را می‌سازند، لذا ما به آن بخشی که زمین ندارند، زمین بدهیم که حداقل زمین را داشته باشند، بعد خودشان دنبال ساخت آن خواهند رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز