خبرگزاری کار ایران

انصاری در گفت‌وگو با ایلنا:

طالبانِ امروز در اردوگاه‌های آمریکایی تربیت پیدا کرده‌اند/ حمایت معنوی و دیپلماتیک از جبهه مقاومت افغانستان کمترین انتظاری است که از ایران می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۴۰۶

یک دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: ضرورت حمایت معنوی و دیپلماتیک از جبهه مقاومت افغانستان کمترین انتظاری است که کل ملت ایران و همچنین فارسی زبانان منطقه از ایران دارند.

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اتفاقات رخ داده در افغانستان و حضور طالبان در این کشور و اینکه این گروه از کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه و... دعوت کرده است هنگام اعلام رسمی دولتش حضور داشته باشند، گفت: ابتدا برای این‌که نگاه به عملکرد طالبان و آینده طالبانیسم را مورد بررسی قرار دهیم، باید نگاهی به تاریخچه، تاسیس و تربیت این جریان داشته باشیم. این گروه در دهه هفتاد و هشتاد میلادی پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران و تهاجم و اشغال شوروی سابق به افغانستان با هدف کوتاه‌مدت میان‌مدت و درازمدت توسط سازمان سیا آمریکا با کمک سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان تشکیل شد.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: طالبان در کوتاه‌مدت برای مبارزه مردمی با اشغال نظامی افغانستان توسط شوروی و در میان‌مدت برای مقابله با انقلاب اسلامی و نهضت‌های آزادی‌بخش مبتنی بر انقلاب اسلامی که با شعار استقلال، آزادی و عزت و کرامت انسانی در حال شکل‌گیری بودند و در درازمدت هم به تحقق تمدن جدیدی که کشورهای صنعتی اروپایی و آمریکایی به دنبال آن بودند تا  وحشتی از گسترش انقلاب اسلامی که مبتنی بر ارزش‌های انسانی بود ایجاد کند، به وجود آمد. این‌ها از جمله دلایلی است که می‌توان جزو اهداف اصلی آمریکا و کشورهای غربی برای تاسیس گروه ضدمردمی طالبان برشمرد.

وی افزود: فلسفه وجودی مبتنی بر ایدئولوژی مرتجعانه قرون وسطایی طالبان شرایط را در بخشی از جهان اسلام خصوصاً در کشورهای اسلامی و مسلمانان اهل سنت بوجود آورد و به تعبیری می‌شود گفت طالبان پدرخواننده اصلی گروه‌های تروریستی القاعده، داعش و دیگر گروه‌های ضدانسانی و ضداسلامی است.

انصاری درباره اینکه برخی اعتقاد به تغییر طالبان داشته و طالبان را طالبان سابق نمی‌دانند، اظهار داشت: قطعاً با توجه به تفکر مرتجعا نه ایدئولوژیک شکل‌دهنده طالبان امکان تغییر این گروه به طور قطع یقین وجود نداشته و نخواهد داشت، البته از یک بُعد می‌شود تغییر را پذیرفت که طالبان در ابتدای تاسیس، صادقانه دیدگاه‌های مرتجعانه و جنایت‌های ضدانسانی و ضدبشری خودشان را بدون ترس و واهمه عملی می‌کردند، اما امروز پس از جمع‌آوری شدن‌شان با تهاجم و اشغال نظامی آمریکا به بهانه ۱۱ سپتامپر و تربیت مجدد در اردوگاه‌های آمریکایی به شکل اتوکشیده مجدداً در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی حضور پیدا کردند که برای بشریت و کل منطقه حساس خاورمیانه خطر جدی سامان یافته است.

وی ادامه داد: آمریکا جدای از اهداف سیاسی به دنبال اهداف اقتصادی هم هست؛ زیرا رقابت بسیار تنگاتنگی با  چین و روسیه به عنوان دو ابر قدرت نوظهور اقتصادی دارد. باید توجه داشته باشیم که آینده جهان آینده رقابت اقتصادی و تکنولوژی است و در یک کلام آینده بشریت امروز در این مکان رقم خواهد خورد. می‌بینیم که اتکاء تکنولوژی جدید کشورهای صنعتی مبتنی بر انرژی‌های پاک خواهد بود و اتکاء تکنولوژی‌های قرن بیست و یکم بر باتری بنا خواهد شد و ماده اولیه باتری‌های قابل شارژ، لیتیوم پایه اصلی صنعت آینده است و بزرگ‌ترین معادن لیتیوم جهان در افغانستان وجود دارد.

این عضو حزب اتحاد ملت افزود: جدای از آن رقابت اقتصادی آمریکا با چین، روسیه و همچنین هند، با حیات مجدد طالبان و بنیادگرایان اویغور چین، چچن و آسیای میانه پس از استقرار کامل طالبان، خطر بالقوه برای چین، روسیه، هند است و با توجه به اختلاف ایدئولوژیک ایران و تفکر طالبانیسم، جبهه بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی را در شرق کشور بوجود آورده و مواضع ایران را در کشورهای عربی و محور مقاومت دچار چالش جدی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ استراتژی فارسی‌زبانان و کشورهایی که اشتراک فرهنگی، زبانی و تاریخی دارند را باید جزو حریم فرهنگی خودمان به حساب بیاوریم و اقدامات استراتژیک در حمایت‌های معنوی و دیپلماتیک را متوجه این مهم کنیم. باید استراتژی فرهنگی ایران در منطقه شمال افغانستان، دره پنجشیر، هزاره‌جات، مزار شریف و...  بر مبنای دفاع جدی سیاسی باشد و اجازه ندهیم که گروه ضدمردمی طالبان بتوانند پاکسازی قومی، نسلی و زبانی را در این مناطق دنبال کنند.

انصاری تاکید کرد: قطعاً برخورد خصمانه و خشن طالبان امروز در دره پنجشیر و شمال افغانستان، بیشترین آسیب را به امنیت ملی ایران به دنبال خواهد داشت و بخش عظیمی از مهاجران به کشور عزیزمان سرازیر خواهند شد.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز کشور قطعاً حضور میدانی به مصلحت کشور نبوده است، یادآور شد: هنگامی که ما ظهور و بروز داعش را در سوریه و عراق بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که ترکیه بیشترین نقش را در تربیت و ترانزیت نیروهای تروریستی بین‌المللی و حمایت معنوی و تسهیلاتی از این گروه داشته است و حتی تهاجم نظامی به این کشورها داشته است.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه حضور میدانی ما باعث نجات این دو کشور شد، مشاهده می‌کنیم که منافع اقتصادی که امروز روسیه و ترکیه در این کشورها دارند به مراتب بیشتر از آن چیزی است که به ایران اختصاص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در کنفرانسی که اخیراً در عراق برگزار شد دیدیم که نخست وزیر این کشور از عنوان جعلی برای خلیج همیشه فارس استفاده کرد در صورتی که اگر حضور ایران و رشادت و شهادت جوانان ایرانی و سرمایه‌گذاری عظیم نظامی و اقتصادی  کشور ما نبود، معلوم نبود که این فردی که امروز بر کرسی قدرت در عراق تکیه زده در کدام کشور اروپایی مشغول کار در پیک توزیع پیتزا بود، امروز متاسفانه می‌بینیم که علیرغم جان‌فشانی جوانان موفق ارتش و سپاه ما این جسارت را پیدا می‌کند که در حضور وزیر خارجه جدید از عنوان جعلی استفاده کند.

انصاری در پایان تاکید کرد: ضرورت حمایت معنوی و دیپلماتیک از جبهه مقاومت افغانستان کمترین انتظاری است که کل ملت ایران و همچنین فارسی زبانان منطقه از ایران دارند، می‌توانیم با حمایت‌های استراتژیک و قاطعانه دیپلماتیک، جنایت‌های ضدبشری و نسل‌کشی غیرپشتون‌ها، در شمال افغانستان را پیشگیری و جلوی فجایع و جنایاتی که امروز توسط گروه تروریستی  قرون وسطایی طالبان در حال شکل‌گیری هست را سد کنیم و اجازه ندهیم که این جنایات ضدبشری تداوم یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز