خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو در گفت‌وگو با ایلنا:

تاخیر در از سرگیری مذاکرات برجامی نگران کننده است/ به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور جدید ایران علاقه‌ای نسبت به احیای برجام ندارد/ آینده افغانستان با طالبان نامشخص است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۷۱۹

استاد روابط بین‌الملل، مطالعات امنیت ملی و علوم سیاسی دانشگاه جواهر لعل نهرو تاکید کرد: ایران می‌تواند نقش مهمی در صلح در افغانستان ایفا کند.

راجش راجاگوپالان، استاد روابط بین‌الملل، مطالعات امنیت ملی و علوم سیاسی دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی‌نو است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش در منطقه و  برجام و موضوع صلح در افغانستان پرداخت

تاخیر در از سرگیری مذاکرات برجامی نگران‌کننده است

راجش راجاگوپالان در ابتدا در مورد احتمال از سرگیری نشست وین گفت: من فکر می‌کنم دولت جدید ایران در حال فکر کردن و صبر است البته باید بگویم که هرچه بیشتر منتظر بماند و تاخیر در مذاکرات رخ دهد، با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد. بیش از یک مقام آمریکایی علناً اعلام کرده‌اند که آنها خیلی منتظر ایران نخواهند ماند و این نگران‌کننده است.

وی در ادامه در مورد احیای برجام گفت: همه چیز بستگی دارد که آیا ایران به سرعت تصمیم می‌گیرد که در نشست‌های وین شرکت کند و در نهایت آیا اصلا به این نتیجه می‌رسد که شرکت کند یا خیر؟ 

اسرائیل تاثیری بر احیای برجام نخواهد داشت

به نظر می‌رسد رئیس جمهور جدید ایران نسبت به احیای برجام بی‌علاقه است

تاخیر در مذاکرات ممکن است گران تمام شود

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد عزم جدی برای احیای برجام از سوی طرف‌های درگیر گفت: من تصور می‌کنم این عزم از طرف برخی مانند ایالات متحده و فرانسه وجود دارد. اما به نظر می‌رسد تردیدهای بیشتری در طرف ایرانی وجود دارد. البته اسرائیل این توافق را یک مشکل می‌داند و تیمی را مسئول رسیدگی به این توافق با همکاری آمریکا کرده است. اما مشکلات فعلی توافق و وقفه موجود به این دلیل است که ایران کند پیش می‌رود. با توجه به دیدار اخیر مقام‌های صهیونیستی و آمریکایی  اسرائیل تأثیر چندانی بر این موضوع ندارد.

وی در ادامه در مورد مسیر و احتمال احیای برجام گفت: این امر  بستگی به اولین قدم دارد، یعنی اینکه آیا دولت ایران می‌خواهد در مورد برجام صحبت کند. به نظر می‌رسد آنها فکر می‌کنند که می‌توانند صحبت خود را به تعویق بیندازند، اما این تاخیر در مذاکرات ممکن است، گران تمام شود. از طرفی ‌به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور جدید ایران در حال حاضر بی‌علاقگی خود را نسبت به توافق هسته‌ای نشان می‌دهد. حل مشکل هسته‌ای تاثیر زیادی بر بهبود روابط ایران و آمریکا دارد  من تا زمانی که این مشکل حل نشود در واقع‌ پیشرفت چشمگیری در روابط ایران و آمریکا در آینده نزدیک نمی‌بینم.

دولت طالبان با حمایت پاکستان پیروز شده است

آینده افغانستان با طالبان نامشخص است

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع افغانستان اشاره کرد و گفت: بدیهی است که طالبان با حمایت پاکستان بر دولت افغانستان پیروز شده است. اما مشخص نیست که آیا این پیروزی و حضور طالبان منجر به ثبات می‌شود یا خیر. آینده افغانستان با طالبان نامشخص است. طالبان نظرات و عقاید و صداهای درستی را برای افکار منتشر می‌کنند، اما باید منتظر ماند و دید که آنها پس از به قدرت رسیدن چگونه رفتار خواهند کرد.

ایران احتمالا نقش مهمی در روند صلح افغانستان دارد

وی با اشاره به نقش همسایگان در روند صلح افغانستان گفت: ایران احتمالا نقشی مهم در روند صلح افغانستان دارد، اما پاکستان در واقع منبع مشکل در افغانستان است نه راه حل.

راجش راجاگوپالان در پایان با اشاره به نشست‌های منطقه‌ای برای کاهش تنش در منطقه گفت: نشست بغداد اولین قدم در این زمینه بود که پیشرفت خوبی خوب است، اما اختلافات زیادی در منطقه وجود دارد. بنابراین حل آن‌ها زمان می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز