خبرگزاری کار ایران

نمازی در گفت‌وگو با ایلنا:

استعفای آملی لاریجانی از شورای نگهبان خلائی در کارش برای ریاست مجمع ایجاد نخواهد کرد/ در یک نظام دموکراتیک افراد نباید در لفافه حرفی بزنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۹۱۲

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آقای لاریجانی هنوز ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عهده دارد و ایشان تنها از عضویت شورای نگهبان استعفاء داده است بنابراین استعفای او از شورای نگهبان خلائی در کارش برای ریاست مجمع ایجاد نخواهد کرد

محمدعلی نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل دلایل استعفاء آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان و در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام ارتباطی به رد صلاحیت برادرش در انتخابات ریاست جمهوری دارد یا خیر، گفت: استعفای آقای آیت‌الله صادق لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان تعجب‌برانگیز بود؛ از ویژگی ایشان و برادرشان علی لاریجانی در طول سال‌هایی که مورد عنایت مقام رهبری بودند و پست داشتند این بود که آقا هرچه می‌فرمودند مورد تاکید قرار می‌دادند و از خودشان حرفی نمی‌زدند و در این کار هم بسیار دقیق بودند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: آقایان لاریجانی تبعیت‌شان را به قدری محکم نشان می‌دادند که حرف‌ها و مواضع‌شان بر اثر مواضع، رهنمود‌ها و یا صحبت‌های خود آقا بود.

وی ادامه داد: حال سوال پیش می‌آید که چرا  آقای صادق لاریجانی استعفاء دادند؟ مشخص است بعد از این که برادرشان رد صلاحیت شدند شاید دست به این کار زدند، البته معتقدم هیچکس مثل خود ایشان درست نمی‌تواند توضیح دهد دلایل این کار چه بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افرود: مشاهده کردیم که آقای آملی لاریجانی اعتبارنامه رئیس‌جمهور را  امضا نکردند و در مراسم تحلیف هم حضور نداشتند.

وی ادامه داد: البته شاید مدنظر آقای آملی لاریجانی باشد و مطرح کنند هنگامی که رد صلاحیت‌ افراد برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد، مقام معظم رهبری فرمودند در حق بعضی جفا شده است و تلاش شود جبران شود، چرا این جبران صورت نگرفت یا مصداق صحبت مقام رهبری اینجا برادر من بود، چرا این‌ها بعد از این صحبت‌های شفاف و صریح مقام معظم رهبری که گفتند در حق بعضی از کاندیدا جفا شده است و باید جبران شود آن را جبران نکردند؟ و هنگامی که مشاهده کردند در این شورا اثری ندارد و برای این‌که در بعضی از تصمیماتی که موجب جفا به دیگران می‌شود شریک نباشد استعفاء دادند. 

نمازی گفت: استعفاء آقای آملی لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان  اتفاق بسیار مهمی بود.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تصور مردم از این اتفاقات این است که در رده‌های بالای قدرت، رقابت و دعوای اساسی وجود دارد که تا این حد آن به بیرون نمود پیدا کرده است؛ ارزیابی شما چیست، عنوان کرد: طبیعی است اختلافات وجود داشته باشد اما این که آیا استعفاء‌هایی از این دست نشان از تنش در رده بالا است، باید گفت اگر شورای نگهبان به رهنمود آقا بی‌توجهی نمی‌کرد و دستور و خواست مقام رهبری که تاکید کردند جبران شود، جبران می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد.  

وی تاکید کرد: صحبت‌های مقام معظم رهبری توسط نهادی که اعضای آن همه‌شان مدعی ذوب شدن در ولایت هستند اجرایی نشد که این امر نشان می‌دهد که حداقل هماهنگی در این بحث وجود ندارد. تا یکسال قبل یعنی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای نگهبان و نهادهای بالا اگر اعتراضی از سوی اصلاح‌طلبان درباره رد صلاحیت‌ها صورت می‌گرفت چنان پشت هم قرار می‌گرفتند و از همدیگر حمایت می‌کردند که جای تعجب داشت اما امروز اگر نگویم دعوا و درگیری، حداقل اختلاف نظر شدیدی وجود دارد و آقای صادق آملی لاریجانی به دلیل وجود همین اختلافات از شورای نگهبان استعفا می‌داد.

نمازی تاکید کرد: اختلافات، دعواها و درگیری‌ها وجود دارد اما مهم این است که رودربایستی‌ها کنار گذشته شود چراکه در یک نظام دموکراتیک مانند جمهوری اسلامی ایران افراد باید نظرات‌شان را صریح و شفاف بیان کنند نه این که در لفافه حرفی بزنند.

وی ادامه داد: از باب طنز به شما بگویم اگر افرادی که چندین و چند پست دارند، یکی- دوتا از آن‌ها را کنار بگذارند و بروند مطالعه کنند و بگذارند افرادی دیگری بیایند مشغول شوند بسیار هم خوب است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که تا چه میزان می‌توان اختلافات احمدی‌نژاد با خانواده لاریجانی را در این مساله دخیل دانست، گفت: به نظر من صحبت‌های احمدی‌نژاد روی موضع مقام رهبری تاثیری ندارد چراکه مقام معظم رهبری به صحبت‌های احمدی‌نژاد اعتمادی ندارند و توجه نمی‌کنند لذا در موضع‌گیری‌ها کاری به صحبت‌های رئیس‌جمهور پیشین ندارند.  

وی با اشاره به اینکه خروج از شورای نگهبان تصمیم شخصی آملی لاریجانی بوده است، عنوان کرد: آقای صادق آملی لاریجانی خودش تصمیم گرفته از عضویت در شورای نگهبان انصراف دهد و دیگر در این شورا نباشد و تا جایی که من خبر دارم مقام رهبری قصد نداشتند ایشان را بردارند. آقای آملی لاریجانی بنا بر یک تصمیم شخصی خواستند دیگر در شورای نگهبان نباشند بنابراین نمی‌توانیم این موضوع را به حرف‌های احمدی‌نژاد ربط دهیم.

نمازی ادامه داد: اما اینکه موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد روی خود آقای لاریحانی اثر داشته یا نداشته است؛ احتمال دارد که گله‌ای داشته باشد که چرا این همه ایشان ادعا کرده است و گاهی تهمت هم زده است و با ایشان برخورد نشده است؟

وی خاطرنشان کرد: به نظرم می‌آید یک رویه خوبی در حال شکل‌گیری است و آن این است که اگر کسی استعفاء می‌دهد اصرار بر ماندش نداشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برادران لاریجانی زمانی رئیس مجلس و رئیس دستگاه قضا بودند، سرنوشت سیاسی‌شان چه خواهد بود، گفت: آقای لاریجانی هنوز ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد و تنها ایشان از عضویت شورای نگهبان استعفاء داده است و در مجمع تشخیص مصلحت به حد کافی برای آقای آملی لاریجانی که ریاست را بر عهده دارد کار وجود دارد و اتفاقا هم این کارها اصلاً سبک نیستند و بسیار هم بزرگ هستند که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باید انجام دهند. 

نمازی گفت: بیرون آمدن آملی لاریجانی از شورای نگهبان خلائی در کارش در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد نخواهد کرد و ایشان کارشان را آنجا انجام خواهند داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز