خبرگزاری کار ایران

رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی مطرح کرد؛

واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا آخر شهریور به کشور/ همه مدیران باید صادق‌الوعد باشند/ معاون اول هماهنگ‌کننده کارهای دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۵۲۳

رئیس جمهور از واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا آخر شهریور به کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید ابراهیم رئیسی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره بیماری کرونا و مسئله واکسیناسیون گفت: ابتدا لازم است از عزیزانی که در مراکز درمانی تلاش و مجاهدت می‌کنند برای صیانت از جان مردم صمیمانه تشکر کنم از برادران و خواهران از مردمی که به کمک کادر درمان می‌آیند تشکر کنم، به خانواده‌های مصیبت دیده عرض تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای همه بیماران طلب سلامتی و عافیت می‌کنم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: از ابتدای کار دولت مسئله بیماری کرونا از اولویت‌های دولت بود که حتماً دولت برایش یک راهکاری که کاملاً بتواند مشکلات را خوب ببیند و راهکار دقیقی داشته باشد، یعنی یک حرکت انقلابی با عقلانیت داشته باشد، مهم بود. ابتدا بحث تولید داخلی واکسن کار خوبی است و با دانشمندان داخلی هم این کار انجام شد و اینجا  باید تشکر کنم از تولیدکنندگان داخلی واکسن، برنامه دولت حمایت از تولید داخلی بود اما محاسبه کردیم دیدیم نمی‌شود؛ برآورد کردیم و متوجه شدیم برای اینکه بتوانیم یک گام برداریم حتماً به ۱۰۰ میلیون دوز واکسن نیازمندیم.

وی ادامه داد: در صحبت‌ها و مذاکراتی که با برخی از کشورها داشتم یکی از دغدغه‌هایی که داشتم تامین واکسن مورد نیاز بود و تا امروز ۴۰ میلیون دوز واکسن به طور قطعی تامین شده است و انشاالله تا مرز ۱۰۰ میلیون واکسن از خارج از کشور تامین می‌کنیم.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: واکسیناسیون سرعت گرفته  و با شتابی که پیدا کرده است، فکر می‌کنیم واکسیناسیون عمومی زودتر انجام شود برای اینکه کسب و کار مردم بتواند رونق بگیرد ؛ چراکه تعطیلی برای مردم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، باید مراکز علمی و مدارس بتوانند باز شوند. دولت دغدغه‌ دارد تا اکثر مردم عزیز واکسینه شود.

وی ادامه داد: ما در دولت اعلام کردیم در واکسیناسیون عمومی همه مردم واکسینه شوند این ضرورت دارد ما هم واکسن از خارج وارد کنیم و با تمام وجود این کار دنبال خواهد شد و این کار باید با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند و ما بتوانیم اقداماتی انجام دهیم مانند  بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دغدغه‌های خانواده‌ها و کادر علمی این است که ما زودتر  واکسینه شدن را دنبال کنیم.

رئیسی تاکید کرد: باید واکسیناسیون به مرز قابل قبولی برسد که این در گرو آن است که ما واردات واکسن خارجی را زودتر دنبال کنیم دغدغه‌های مردم را در این رابطه به حداقل برسانیم که فکر می‌کنم گام‌های خوبی برداشته شود که مردم به یک مقدار آرامش قابل قبول برسند.

وی تاکید کرد: واردات ۴۰ میلیون دوز واکسن تا آخر شهریور قطعی شده است و موارد بعدی هم قطعی است که باید به آن برسیم.

رئیس‌جمهور گفت: برای تأمین واکسن حتماً با اقداماتی که کردیم چون یکی از موضوعات محوری در وزارت خارجه و وزارت بهداشت است، گفتیم  تامین منابع ریالی و ارزی در اولویت است و این کار باید به هر شکل انجام شود.

رئیس جمهور با بیان این که تولید داخلی واکسن کفاف نیاز جامعه را نمی‌داد و برآورد ما نیاز به ۱۰۰ میلیون دوز واکسن بود، اظهار داشت: امروز ۴۰ میلیون دوز واکسن تامین شده است. صف‌های واکسن تقریبا منتفی شده است. واکسیناسیون عمومی در گرو واردات واکسن است.

وی خطاب به مردم گفت: از ناحیه مردم نیز باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود و ما هم تمام تلاش خود را می‌کنیم تا دغدغه مردم را به حداقل برسانیم.

رئیس دولت تاکید کرد: معوقات عزیزان کادر درمان باید به سرعت پرداخت شود.

رئیس دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال که «از روز اول کار دولت قول دادید که همه وعده‌هایی که دادید را دنبال خواهید کرد، مبارزه با فساد و تولید مسکن دو وعده بسیار مهم شما بود؛ تاکنون چه اقداماتی در این راستا انجام شده است؟»، بیان کرد: بنای من این است که با مردم صحبت کنم و درخصوص وعده‌ها گزارش بدهم که البته این صحبت‌ها هم با فعل ماضی باشد، نه اینکه با فعل مضارع و مستقبل صحبت کنیم؛ یعنی به مردم بگوییم این کار شده است.

وی افزود: نسبت به وعده مسکن، این ایده باید اجرایی شود چراکه ما در هر سال بیش از یک میلیون نیازمندیم قریب به دو میلیون مسکن نیازمندیم به همین خاطر یک میلیون را به عنوان کف گفتیم. این وعده را به صورت مطالعه شده گفتیم. درخصوص مسکن هم دولت یک جایی را خودش می‌سازد و یک جایی را تسهیلات می‌دهد به مردمی که می‌سازند، به انبوه‌سازان، اصلاح بافت‌های فرسوده یا مسکن روستایی، این‌ها اجرایی خواهد شد که می‌تواند مثمر ثمر باشد.

رئیسی همچنین ابراز داشت: این موارد ذکر شده کارهایی است که در دستور کار است و با مشارکت خود مردم انجام می‌شود و از آن مواردی است که ان‌شاءالله در گزارش‌های بعدی اعلام خواهد شد. در همین دو استانی که سفر داشتیم، مواجه شدیم با اینکه حتما باید فعال شویم در این عرصه برای ساخت مسکن؛ مسکن جزو مواردی است که خیلی از کسب و کارها را فعال خواهد کرد و جزو صنایع پیشران است.

وی ادامه داد: من به مردم قول داده بودم که روز اول دولت اعلام کنم که موضوع ساخت مسکن باید کلید بخورد و این کار را کردم و به وزیر محترم گفتم که در دستور کار قرار بدهید و اصلا شرط ما برای مسئولیت همین بود؛ برخی تردید نکنند، این کار هم نیاز است و هم قانون شده است؛ لذا باید انجام شود.

رئیس‌جمهور در خصوص مبارزه با فساد در دولت تصریح کرد: نکته دوم مبارزه با فساد است من قول دادم به مردم، در روز اول به همه اعضای دولت گفتم که منافذ فساد را دنبال کنند و قبل از این هم به دوستان گفته بودم که پیگیری کنند تا مواردی در این راستا به عنوان یک منشور مبارزه با فساد تهیه و تنظیم شود و ان‌شاءالله طی چند روز آینده نهایی شده و به اطلاع عموم مردم و نخبگان خواهد رسید.

وی ادامه داد: پاسخگویی به مردم و در مقابل دوربین قرار گرفتن مختص من نیست، همه مدیران در همه سطوح باید پاسخگو باشند، یکی از چیزهایی که آسیب دیده اعتماد مردم است لذا همه مدیران باید صادق‌الوعد باشند و تلاش کنند برای صداقت و تحقق وعده‌ها، حتی اگر در یک مساله‌ای ممکن نبود و انجام نشد همین را صادقانه برای مردم تشریح کنند و بگویند.

رئیس دولت سیزدهم افزود: در مرحله بعدی همکاری و همراهی مردم است، من به یاری خدا بسیار امیدوارم به این مساله چرا که نامه ها و درخواست‌های زیادی می‌آید یا در همین سفرهای استانی که رفتیم افرادی بودند که می‌گفتند بدون پست و مقام در خدمت دولت هستیم، این اعتماد مردم بهترین پشتوانه برای یک دولت است.

رییسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی شما نمادین است یا واقعا کاری است؟ گفت: مردمی بودن، محوری است که همواره مورد توجه دولت و همه مسئولین در کشور باید باشد. انقلاب ما انقلاب مردمی است؛ دولت، دولت مردمی است. مردم باید دولت را از خودشان بدانند؛ ارتباط با مردم ضرورت دارد. من در طول مدت کاری هر جا که مسئولیت داشتم، در هر شرایطی بودم سعی کردم رابطه خود را با مردم قطع نکنم و همواره با مردم رابطه داشتم.

وی ادامه داد: من هیچ زمان از ارتباط با مردم ضرر نکردم. ممکن است سختی داشته باشد اما باید آستانه تحمل را بالا برد. در مجموع ارتباط با مردم امر پسندیده‌ای است. 

رییس قوه مجریه اضافه کرد: من در بازدید از این دو استان سعی کردم با مردم ارتباط داشته باشم. مسئولان و مدیران بدانند که در همه سطوح دولت مردمی است.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد، افزود: من باید وضع مردم و منابع آبی را می‌دیدم. شنیدن کِی بود مانند دیدن؟ بنابراین شنیدن دغدغه مردم و درد دل مردم بسیار مهم است. من هر استانی که سفر می‌کنم قبل از سفر مسائل استان را جمع‌آوری می‌کنم یعنی بی اطلاع از وضع استان نیستم. 

رییس جمهور اظهار کرد: در دو سفر اخیر در خدمت وزرا بودیم و وزرا برنامه‌ریزی کردند. وزیر محترم نیرو در کنار فرماندار و استاندار در جلسه شورای اداری چند راهکار را بررسی کردند تا در مرکز دنبال ‌شود. پس اولاً این دیدار با مردم و شنیدن سخن مردم موضوعیت دارد و انشاالله این کار را با قوت دنبال می‌کنیم و یقین داریم در این کار برکت است.

رییسی بیان کرد: به نظرم این‌ها همه زمینه‌ای است که می‌تواند ارتباط مردم را با دولت و نخبگان برقرار کند و انشاءالله بنا داریم در جریان مشکلات مردم از نزدیک قرار بگیریم و از مردم نیز راهکار بخواهیم.

وی اضافه کرد: اجرای راهکارها و‌ گزارش به مردم نیز از برنامه‌های مهم ماست.

رئیس‌جمهور همچنین در خصوص استقرار دولت در شرایط سخت اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم و اقدامات شروع دولت سیزدهم گفت: روحیه من گله‌گذاری نیست؛ دولت‌ها همیشه می‌گویند دولت قبل چه کرد اما عدد و  رقم می‌گوید دولت در چه شرایطی مسئولیت را تحویل گرفت. مسأله کالاهای استراتژیک مهم است و من نمی‌خواستم در ابتدای کار مردم را نگران کنم اما الان اقدامات لازم در خصوص کالاهای اساسی انجام شده و الان هیچ نگرانی نداریم و من اول نخواستم مردم را نگران کنم و در ادامه هم به همین شکل حرکت خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: امروز مردم ما وضعیت تورم و گرانی را می‌دانند و این ناشی از تصمیماتی است که قبلاً گرفته شده و تیم اقتصادی دولت در حال کار است که ثبات در بازار حاکم شود و برای تولیدکننده و مصرف کننده قابل پیش‌بینی باشد و روزنه‌ها امیدوارکننده است و من فرصتی را اجازه نمی‌دهم خالی بماند و انشاالله با کارهای انجام شده این کارها به ثبات اقتصادی و پایان رکود بینجامد. 

وی افزود: در مسأله تولید ما یک ظرفیت معطل داریم که زیربنای آن ساخته شده اما معطل مانده که باید ظرفیت معطل مانده در استان‌های ما راه اندازی شود که من در سفرهای استانی می‌بینم ۴٠ درصد کاملا درست است. من به تولیدکنندگان می‌گویم تولید را افزایش دهید که زمینه صادرات فراهم خواهد شد. 

رئیسی در خصوص متولی هماهنگی اقتصادی در دولت سیزدهم گفت: یکی بحث مغز متفکر است که جمعی از درون و بیرون دولت هستند و این جمع در حال بررسی و کار است و ما مردم را در جریان تصمیمات قرار خواهیم داد و با بازار هم مشورت خواهیم کرد و معاون اول مسئول هماهنگ کننده کارهای دولت است و من این را در مجلس هم اعلام کردم و همه بخش‌ها هماهنگ کار خواهند کرد. به همه ایرانیان خارج از کشور می‌گویم امروز در جای جای کشور می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و من دیروز  در سواحل مکران دیدم ظرفیت سرمایه‌گذاری مهیا است که می‌تواند به رشد کشور کمک کند.

رئیسی درباره وضعیت افغانستان گفت: امروز افغانستان با ظلمی که آمریکایی‌ها و کشورهای بیگانه افغانستان انجام داده‌اند، جراحت بزرگی برداشته است.

وی تاکید کرد: امروز  کودکان افغانی مجروح و معلول شدند، امروز مجامع بین‌المللی اعلام می‌کنند بیش از ۳۰ هزار کودک دچار مشکل شدند و خانواده‌هایی بسیاری آسیب دیده‌اند. ما امروز خودمان بیش از ۳ میلیون مهاجر افغانی در کشور داریم که مهمان ما هستند و آسیب دیدند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مسئله افغانستان نشان داد ‌مریکا حضورش به هیچ عنوان در هیچ کجای دنیا امنیت‌ساز نیست، بلکه مخل امنیت است. حضور آمریکا  در این دو دهه در افغانستان این امر را نشان داده است. تضییع حقوق بشر در افغانستان اتفاق افتاده است و کارهایی ضدحقوق بشر و انسان انجام شده است. 

وی ادامه داد: راهکار مشکل افغانستان این است که باید دولتی مستقر  شود که با رای و اراده مردم باشد .

رئیس قوه مجریه بیان کرد: جمهوری اسلامی همواره دنبال این بوده که صلح و آرامش در افغانستان برقرار شود و ظلم و خونریزی قطع شود ما از دولتی که برخاسته و برای مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم حسن همجواری همین است که اراده مردم و افغانستان را در افغانستان اولویت بدانیم.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی ما این است که به دنبال این باشیم که با حاکمیت برخاسته از اراده مردم افغانستان باشیم و این  را نه فقط به افغانستان بلکه به تمام همسایگان می‌گوییم امنیت آنها امنیت ماست و ما با آنها مسئله محوری داریم و بارها اعلام کردم کشورهای همسایه اولویت ماست.

رئیس گفت: در این مدت بیش از ۵۰ نشست با سران کشورهای مختلف داشتم یا با مسئولان عالی گفت‌وگو داشتم،در  تمام این گفتگوها همیشه به تعامل ایران اسلامی با کشورهای همسایه تاکید کردم .  نسبت به افغانستان فکر می‌کنیم  که هرچه زودتر به صلح و آرامش در در این کشور  حاکم شود و مردم این کشور احساس کنند دولت برخاسته از رای مردم این کشور است و بیگانگان دنبال این نباشند در افغانستان نفوذ کنند و در این جهت مردم را مورد ستم قرار ندهند.

رئیس دولت سیزدهم درخصوص مساله مذاکره و مذاکرات وین که از ابتدای سال جاری به منظور احیای برجام آغاز شده، بیان کرد: ما ابایی از مذاکره نداریم اما گفت‌وگو با فشار چه نوع گفت‌وگویی است؟ غربی‌ها پیش از این هم این را امتحان کرده و متوجه شده اند که فشار همراه با گفت‌وگو جواب نمی‌دهد.

وی ادامه داد:​ من قبلا گفته ام گفت و گو و مذاکره در دستور کار دولت است؛ منتها گفت وگو برای تامین منافع ملت ایران و ما از منافع ملت یک قدم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. مذاکره، باید نتیجه‌محور باشد و مذاکره را برای رفع تحریم های ظالمانه انجام می‌دهیم، نه «گفت‌وگو برای گفت‌وگو» و نه «مذاکره برای مذاکره». لذا مذاکره نتیجه‌محور که نتیجه آن این باشد  که تحریم ها رفع شود و زندگی برای مردم بهتر شود و رونق پیدا کند، حتما انجام می شود.

 

رئیسی در پایان، گفت: آمادگی دارم مردم را در جریان عمل به وعده ها قرار دهم و دوست دارم آنان در جریان امور قرار گیرند، لذا موافق این هستم که این گفت وگو های زنده به صورت دوره ای و فواصل زمانی مشخص انجام شود و ما به مردم گزارش عملکرد ارائه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز