خبرگزاری کار ایران

استاد بلژیکی در گفت‌وگو با ایلنا:

کشورهای منطقه مانند اروپای پس از جنگ جهانی دوم، معماری امنیتی جمعی ایجاد کنند/ تلاش آمریکا برای ملت‌سازی در کشورها شکست خورده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۱۲۱

استاد بلژیکی تاکید کرد که با توجه به بدعهدی آمریکا در مورد برجام، بی‌اعتمادی ایران به آمریکا قابل درک است.

تام سائر استاد روابط بین‌الملل و دیپلماسی دانشگاه آنتورپ بلژیک است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و تحولات افغانستان پرداخت: 

بی اعتمادی از طرف ایران نسبت به آمریکا قابل درک است

باید مشخص شود اقتصاد ایران دیگر از اقتصاد جهانی جدا نیست

تام سائر در ابتدا با اشاره به توقف مذاکرات وین درباره احتمال احیای برجام در شرایط فعلی گفت: با توجه به خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام، بی‌اعتمادی از طرف ایران نسبت به آمریکا قابل درک است. گفته می‌شود که دولت بایدن نگرشی متفاوت نسبت به ترامپ دارد. رئیس‌جمهور بایدن مایل است به برجام بازگردد. در اصل‌، این به نفع ایران نیز هست.

وی افزود: البته هر دو طرف باید به وعده‌های خود عمل کنند. این بدان معناست که ایران برنامه هسته‌ای خود را کاهش می‌دهد و محدود می‌کند (اما خوب است که ایران از ایالات متحده و سایر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای بخواهد همین کار را انجام دهند، زیرا ایالات متحده نیز موظف است برنامه خود را تحت NPT کاهش دهد)، در مقابل ایالات متحده و بقیه جهان تحریم‌های اقتصادی، از جمله تحریم‌های ثانویه را باید لغو کنند به طوری که مشخص شود اقتصاد ایران دیگر از اقتصاد جهانی جدا نیست. اگر یکی از طرفین در آینده پایبندی به توافق آینده را متوقف کند، طرف دیگر نیز حق انجام چنین کاری را دارد.

دولت بایدن نسبت به دولت قبلی کمتر تحت تأثیر اسرائیل است

سائر در مورد تلاش نفتالی بنت برای تحت تاثیر قرار دادن جو بایدن در مورد ایران و توافق هسته‌ای گفت: دولت بایدن نسبت به دولت قبلی کمتر تحت تأثیر اسرائیل است. به نفع اسرائیل یا آمریکا نیست که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کنند، زیرا در این صورت ایران می‌تواند از پایگاه‌های آمریکا در منطقه انتقام بگیرد (همانطور که قبلا این اتفاق افتاده بود) و همچنین از نیروهای مورد حمایت خود (مانند حزب‌الله) برای مقابله به مثل استفاده می‌کند به ویژه در مقابل اسرائیل. این که آیا تلافی آشکار عاقلانه است، مشخص نیست. شاید هدف اسرائیل تحریک ایران برای درگیری وسیع‌تر باشد.

ایران بیشتر و بیشتر به روسیه و چین چشم دوخته است

این استاد دانشگاه در ادامه با انتقاد از تحریم‌ها گفت: اگرچه می‌توان به طور کلی در مورد نتیجه‌بخش بودن تحریم‌ها شک کرد، اما در مورد ایران می‌توان ادعا کرد که تحریم‌های شدید ایالات متحده و اتحادیه اروپا در دوره ۲۰۱۰-۲۰۱۲ به روحانی به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کمک کرد تا وعده مذاکرات جدی با غرب را بدهد. در سال ۲۰۱۳ نیز این اتفاق افتاد. اما در حال حاضر، تحریم‌های اضافی کار نخواهد کرد. ایران بیشتر و بیشتر به روسیه و چین چشم دوخته است. آنها ممکن است برنده باشند و ایران با اتحاد با روسیه و چین در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کند همانطور که تا الان این کار را کرده است.

تلاش آمریکا برای تغییر سیستم سیاسی و اقتصادی کشورها، بسیار بلندپروازانه است

آمریکا در اغلب موارد در ملت‌سازی شکست خورده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد شکست آمریکا در افغانستان گفت: دلیل شکست در افغانستان، برآورد بیش از حد ایالات متحده از ظرفیت خود برای ایجاد ملت است. تلاش برای تغییر سیستم سیاسی و اقتصادی یک کشور دیگر، با توجه به فرهنگ، زبان و تاریخ کاملاً متفاوت، بسیار بلندپروازانه است. آمریکا  در بیشتر موارد، در ملت‌سازی شکست خورده است. در افغانستان نیز چنین است. می‌توان فهمید که ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ علیه القاعده واکنش نظامی نشان داد، اما حمله به حاکمان محلی (طالبان) موضوعی متفاوت بود. این تحلیل من در اکتبر ۲۰۰۱ بود.

مداخلات نظامی آمریکا اعتبار این کشور در جهان را کاهش داده است

کشورهای منطقه باید مانند اروپای پس از جنگ جهانی دوم معماری امنیتی جمعی ایجاد کنند

این استاد دانشگاه گفت: مداخلات نظامی در گذشته بسیار ناموفق بوده است؛ ویتنام، سومالی، روآندا، عراق، افغانستان، سوریه، لیبی،… ایالات متحده در همه این موارد بسیار بلندپروازانه بوده است. این امر شهرت و اعتبار کلی ایالات متحده را در جهان کاهش می‌دهد. به احتمال زیاد، ایالات متحده در آینده کمتر در کشورهای دیگر مداخله خواهد کرد، زیرا شهروندان آنها به حضور آمریکا در کشورهای دیگر انتقاد دارند، زیرا این امر بسیار پرهزینه است و مقرون به صرفه نیست. این وظیفه کشورهای منطقه است که یک معماری امنیتی جمعی ایجاد کنند؛ مانند ما در اروپا پس از جنگ جهانی دوم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز