خبرگزاری کار ایران

عزیزی در گفت‌وگو با ایلنا:

حمایت از ملت‌های مستضعف و آزادی‌بخش باید راهبرد دپپلماسی ایران باشد/ معنای منافع ملی این نیست که چشم بسته به برخی توافقات متوسل شویم

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۸۵۴

عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه حمایت از ملت‌های مستضعف و آزادی بخش باید راهبرد دپپلماسی ایران باشد، گفت: نباید به برخی توافقات و پیمان‌هایی که عمق آن‌ها وابستگی است و برای زمین‌گیر کردن رشد و پیشرفت کشور است، بدون نگاه راهبردی و بدون حرکت کارشناسی متوسل شویم.

ابراهیم عزیزی نماینده مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رویکرد دولت جدید نسبت به حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: با شروع به کار دولت سیزدهم جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد ایران نسبت به مسائل منطقه‌ای نگاه راهبردی دارد که طبیعتا هماهنگی، تعامل و مشارکت جمعی تمام کشورهای منطقه برای پیشرفت تحولات منطقه‌ای بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان بازیگر جدی صحنه منطقه‌ای باید رویکردی و راهبردی فعال و در تراز اندیشه‌های بلند ملت و دولت ایران را دنبال کند که البته الحمدالله تیم دیپلماسی و رویکرد جدید دیپلماسی در کشور نیز بر همین مبنا استوار است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بدون شک باید تلاش کنیم که از همه ظرفیت‌های منطقه استفاده کنیم و راهکارهای رسیدن به تعامل جمعی منطقه را به عنوان یک ضرورت اجرایی کنیم و جلوی زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه گرفته شود و با همین رویکرد تامین امنیت منطقه، رشد و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی در بخش‌های مختلف منطقه را دنبال کنیم. همچنین مسائلی که به طور طبیعی مانع از این راهبرد می‌شود را باید به حداقل رسانده و با بهره‌گیری از دیپلماسی پارلمانی و دیپلماسی ملی به این هدف مهم برسیم. 

وی درباره سرنوشت برجام و اف‌ای تی اف (FATF) بیان داشت: ما بر اساس منافع ملی عمل کرده و تلاش می‌کنیم هر اقدامی که تامین‌کننده امنیت، اقتدار، پیشرفت، شکوفایی، سازندگی و بالندگی ایران اسلامی را به همراه داشته باشد را به عنوان یک راهبرد اجرایی کنیم. همچنین راهبرد منطقه‌ای که حمایت از ملت‌های مستضعف و آزادی‌بخش است، باید در دیپلماسی مورد توجه قرار گیرد. 

عزیزی با بیان اینکه باید از موضوعاتی که شاید اکنون در اولویت نباشد پرهیز کرد، با اشاره به اف‌ای‌تی‌اف و برجام گفت: این دو موضوع را باید با نگاه منافع ملی دنبال کنیم و معنای منافع ملی این نیست که چشم بسته به برخی توافقات و پیمان‌هایی که عمق آن‌ها وابستگی است و برای زمین‌گیر کردن رشد و پیشرفت کشور است، بدون نگاه راهبردی و بدون حرکت کارشناسی متوسل شویم. 

وی درباره اینکه آیا مذاکرات برجام ادامه پیدا می‌کند یا نه، گفت: بر اساس منافع ملی باید عمل کرد لذا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را دارد، حتماً آن را به عنوان وظیفه خودش می‌بیند و مبتنی بر همین امر برجام باید بر اساس راهبردهایی که رهبر فرزانه انقلاب مشخص کردند و مدت‌ها روی آن تاکید دارند و نیز قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها در چارچوب منافع ملی حرکت کند.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز