خبرگزاری کار ایران

فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا در گفت‌وگو با ایلنا:

بیش از ۹۰ درصد تجهیزاتی که در اختیار داریم، بومی است/کلیه افسران اطلاعاتی ارتش در این دانشگاه تربیت می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۵۹۲

فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا تاکید کرد: درخصوص پدافند هوایی هم این نوید را به مردم عزیز بدهیم که قوی شدیم و متناسب با تهدیدات پاسخگو هستیم. چه بسا شاید به لحاظ مباحث امنیتی نتوانیم همه توان خودمان را آشکار کنیم و حق هم همین است و بسیاری از توانمندی‌های ما باید بماند و در روز مبادا و در مقابل دشمن از آن بهره ببریم اما ما از مردم عزیز توقع داریم که برای ما دعا کنند و ما را دوست داشته باشند و بدانند که پدافند شبانه‌روزی در حال خدمت است و حتی بعد از دفاع مقدس هم تا امروز یک روز رادار ما خاموش نشده و ماموریت ما تعطیل بردار نیست.

فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء می‌گوید در دوره شیوع کرونا هیچ‌گونه آسیب جانی و تلفاتی در دانشگاه خاتم‌الانبیا نداشتیم و براساس پروتکل‌ها با بیماری جنگیدیم چون ماموریت‌های ما تعططیلی بردار نیست.

او تاکید دارد که دانشگاه پدافند هوایی تولیت رسته اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی را دارد و کلیه افسران اطلاعاتی ارتش در این دانشگاه تربیت می‌شوند.

امیر ساعدی با اشاره تلویحی به حوادث سال‌های اخیر، میگوید که هیچکدام از  اعضای نیروهای مسلح از اتفاقات نامبارکی که رخ داد، خوشحال نبودند. 

وی معتقد است که بسیاری از توانمندی‌های ما باید بماند و در روز مبادا و در مقابل دشمن از آن بهره ببریم.

امیر ساعدی خطاب به مردم عنوان می‌کند:  برای ما دعا کنید و ما را دوست داشته باشید و بدانید که پدافند شبانه‌روزی در حال خدمت است و حتی بعد از دفاع مقدس هم تا امروز یک روز رادار ما خاموش نشده و ماموریت ما تعطیل بردار نیست.

متن کامل گفت‌وگوی امیر سرتیپ دوم بیژن ساعدی فرمانده دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با خبرگزاری ایلنا به این شرح است:

پدافند هوایی تاثیر مهمی در امنیت و اقتدار کشور داشته است

 

*امیر با توجه به اینکه در آستانه روز «پدافند هوایی» قرار داریم، روند ایجاد نیروی پدافند هوایی و تفکیک از نیروی هوایی و همچنین تشکیل دانشگاه پدافند هوایی را بفرمایید و اینکه تشخیص چه ضرورت‌ها و الزاماتی منتهی به این امر شد.

 در ابتدا سالروز پدافند هوایی را به همه همرزمان و همسنگرانم، پدافندی های غیور، پرتلاش و ایثارگر در جای جای ایران اسلامی تبریک عرض کنم. هرسال وقتی ما به این تاریخ و روز می‌رسیم همواره به بزرگی و اهمیت فرمان تاریخی حضرت آقا پی می‌بریم؛ این روز یادآور سالروز ۱۰ شهریور سال ۱۳۸۷ است که ساختار پدافند هوایی از نیروی هوایی الهی با فرمان مبارک حضرت آقا جدا شد و به عنوان یک سازمان مستقل در این مدت ۱۳ سال در حال انجام ماموریت می باشد. این روز یادآور رشادت های شهدای گرانقدر پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس است که خون پاک خود را برای دفاع از آسمان مقدس کشور، تقدیم این مرز و بوم نمودند و به یاد دلاور مردان بی ادعای پدافند هوایی می افتیم که مردانه پای کار بوده و هستند و ما توانستیم به پشتوانه تلاش های موثر و دلسوزانه آنها در این شرایط باشکوه و غرور انگیز قرار داشته باشیم.َ در نتیجه اولین نکته ای که به ذهن پدافندی‌های عزیز می‌رسد و مرور می کنند، تشکر از فرماندهی معظم کل قوا به علت صدور این فرمان تاریخی و تاثیرگذار است.

ما اگر بخواهیم تاریخ معاصر را در رشد فناوری‌های جدید به ویژه در صنعت نظامی بررسی کنیم، می‌بینیم که شکل و شیوه جنگ‌ها تغییر پیدا کرده است، به‌ویژه در جنگ‌های بعد از سال ۱۹۹۰ که در منطقه ما رخ داده؛ مشاهد می‌کنیم که با استفاده از انواع هواپیماها، سامانه‌های موشکی و اخیرا هم پهپادها بدون اینکه نیروی انسانی زیادی درگیر شود ضربات مخرب و سنگینی را بر اهداف مقابل وارد می‌کنند.

کشور عزیزمان در این ۴۳ سال همواره مورد تهدید قرار گرفته، فلذا در طیف تهدیدات هوایی این نیاز احساس می گردد تا  براساس دکترین دفاعی کشور ساختار نیروهای مسلح در حوزه پدافند هوایی تقویت شود و توانمندی های دفاعی در بخش مذکور به سطح بازدارندگی مطلوب رسیده و ساختار پدافند هوایی به استقلال برسد.

قرارگاه پدافند هوایی یک ساختار مشترک میان ارتش و سپاه است

آینده پدافند هوایی کشور با جذب نیروی بیش‌تر،  بیمه شد

*با توجه به اهمیتی که پدافند هوایی در ساختار نظامی و دفاعی کشور دارد، طی ۱۳ سالی که از استقلال پدافند هوایی سپری شده، چه پیشرفت‌ها و دستاوردهایی در این حوزه داشته‌ایم؟

اولین دستاورد این بود که با روحیه خودباوری و خوداتکایی که  استقلال پدافند هوایی ایجاد کرد، موجب شد که دانشمندان ما با تلاش خودشان و بهره‌گیری از توان صنایع دفاعی و همچنین دانشگاهیان و دلسوز کشور یک پیشرفت قابل توجهی در سازمان رزم پدافند هوایی طی این ۱۳ سال ایجاد نمایند. که در نتیجه آن امروز می‌توانیم بگوییم اکثر تجهیزاتی که در اختیار داریم بومی و ساخت کشور عزیزمان است و این یک افتخار بزرگی است. برای ما و مردم عزیزمان که در حوزه تجهیزات پدافند هوایی کشور به خودکفایی رسیده و به این توانایی رسیدیم که حتی می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

موضوع مهم دیگر حضور وحدت آفرین و هم افزای نیروهای ارتشی و سپاهی در ساختار پدافند هوایی می باشد که ثمره این وحدت منجر به این شد که بحث خودکفایی صنایع پدافند هوایی به یک حد قابل قبولی برسد.

دستاورد سومی که باید اشاره کنم تربیت و آموزش توسعه نیروی انسانی است ما به واسطه اینکه ساختار مستقلی پیدا کردیم در جذب نیروی انسانی هم در این ۱۳ سال متناسب با فرهنگ پدافند هوایی مستقل عمل کردیم و گام های موثری در این زمینه برداشته شد و میتوان گفت آینده پدافند هوایی کشور با این اقدام  تضمین شده است 

بحث تربیت و آموزش به نوعی مرتبط با ماموریت دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ( ص ) می باشد مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ ابلاغ فرمود: به آجا بگویید راه اندازی دانشگاه را با کلیه لوازم و امکانات پیش بینی نماید.

الحمدلله با فرمان مبارک  حضرت آقا در سال ۹۲ همه مسئولان پای کار آمدند و پادگان ۰۲ نیروی زمینی را به این دانشگاه اختصاص دادند و در یک اقدام جهادی در مهر ماه همان سال دانشگاه اقدام به جذب دانشجو کرد.

حضور رهبری در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا نقطه عطفی در تاریخ این دانشگاه و افتخار بزرگی برای ما است

*بر این اساس از عمر تشکیل دانشگاه پدافند هوایی تقریبا ۸ سال سپری شده است، نقطه عطف کارنامه ۸ ساله دانشگاه از نگاه شما چه بوده است؟

نقطه عطف و مهم این دانشگاه به تاریخ هشتم آبان سال ۱۳۹۸ یعنی ۸/۸/۱۳۹۸ برمی‌گردد که این کنار هم قرار گرفتن اعداد هشت  دل‌ها را به یاد امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) می‌اندازد؛ در این تاریخ افتخار حضور مبارک فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه را داشتیم.

قبلا هرساله مراسمی تحت عنوان دانش آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش انجام شد و یک دانشگاه در ارتش میزبان این مراسم بود، این افتخار به دلیل اینکه دانشگاه نوپا بود و نیاز بود که به بالندگی لازم برسد، از سال ۹۲نصیب دانشگاه ما نشده بود اما با تلاش جهادی و حضور همه جانبه همه همکاران و حمایت‌های همه جانبه امیر فرماندهی کل ارتش و امیر فرماندهی محترم نیروی پدافند هوایی که الحق والانصاف بسیجی‌وار از دانشگاه پشتیبانی و حمایت کرده و میکنند ،  میزبانی مراسم به دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء داده شد.

*به عنوان فرمانده دانشگاه پدافند هوایی، ماموریت‌ و رسالت دانشگاه را در چه چارچوبی تعریف می‌کنید و چه افقی را مدنظر برای دانشگاه در نظر دارید؟

ماموریت دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ( ص ) تربیت و آموزش افسرانی متدین، ولایتمدار، مبتکر، کارآماد، شجاع و برخوردار از استحکام شخصیت، علم و توان در جهت تصدی مسئولیت های مهم پدافند هوائی است و در این راستا رسالت دارد جهت رسیدن به آمادگی های همه جانبه و بازدارندگی دفاعی به منظور مقابله با انواع تهدیدات هوائی و موشکی، برای توانمند سازی افسران پدافند هوایی برنامه ریزی و ان را اجرائی نماید.

چشم انداز دانشگاه کسب جایگاه نخست علمی و فن آوری در بین دانشگاه های داخل و منطقه در حوزه دفاع هوا فضایی و در قطب های فرماندهی و کنترل و اطلاعات سیگنالی می باشد که الحمدالله علی رغم جوان بودن دانشگاه، گام های موثری در این مسیر برداشته شده است.

تشریح رشته‌های دانشجویان دانشگاه خاتم‌الانبیا

*تخصص‌ها و مهارت‌هایی که افسران تربیت شده این دانشگاه برای حضور در عرصه‌‌های دفاعی در پدافند هوایی فرا می‌گیرند شامل چه مواردی است؟

افسرانی که از این دانشگاه فارغ ‌التحصیل می‌شوند افسران مهندسی هستند که در سه دانشکده فرماندهی و کنترل، برق و مکانیک، در رشته‌های عملیات کنترل شکاری، عملیات موشک، اطلاعات عملیات، برق، الکترونیک، برق ، مخابرات و تعمیر و نگهداری سامانه‌های پدافند هوایی تحصیل می‌کنند. دانشجویان در دوره ۴ ساله تحصیل خود علاوه بر  ۱۴۰ واحد کارشناسی که براساس استانداردهای وزارت علوم سپری می‌کنند، بین ۶۰ الی ۷۰ واحد دیگر در حوزه‌های تربیتی و پژوهشی را پشت‌سر می‌گذارند و پس از تعیین تخصص و با درجه ستواندومی فارغ التحصیل در اختیار مرکز آموزش تخصصی پدافند هوایی قرار میگیرند .

 دانشگاه در ۴ سال دوره آموزشی  وظیفه دارد که دانش روز  پدافند هوایی را در کنار دانش نظامی به دانشجویان آموزش دهد و سپس افسران جوان به مدت یک سال در مرکز آموزش تخصصی پدافند هوایی بعنوان کادر افسری با تخصص های خود آشنا و علوم مرتبط با آن را  فرا می گیرند و بعد از آن  در اختیار یگان های پدافند هوایی قرار میگیرند فرایند کسب مهارت در یگان های اجرایی دنبال میشود. 

همچنین با مجوز وزارت علوم و همکاری و مساعدت ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد گردید و از مهرماه امسال در رشته فرماندهی و کنترل دانشجو جذب مینماییم و انشاءالله از سال آینده مرکز در دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد جذب دانشجو خواهد داشت. 

براساس پروتکل‌ها با بیماری جنگیدیم چون ماموریت‌های ما تعططیلی بردار نیست

 

*امیر تقریبا یکسال و نیم از شیوع ویروس کرونا سپری شده و تمامی جنبه های زندگی روزمره را تحت تاثیر خود قرار داده است. در این مدت فعالیت‌های دانشگاه به چه صورت بود؟ آموزش از راه دور داشتید یا روش دیگری را در پیش گرفتید؟

باید عرض کنم که ساختارهای نظامی هیچ گاه  تعطیل بردار نیست و در این راستا آموزش دانشگاه‌های افسری نیز  مانند دانشگاه های بیرون نمی تواند که  از راه دور فراگرفته شود، چرا که دانشگاه های نظامی ماموریت محور بوده و اقدامات تربیتی و آموزشی خاصی را در برنامه‌ها دارند  و براساس آن  حضور فیزیکی دانشجویان الزام‌آور می گردد.

دانشگاه ها با شروع همه گیری بیماری کرونا  وفق پروتکل‌های بهداشتی و استانداردهایی که از جانب قرارگاه پدافند زیستی امام رضا(ع)  ارتش که مختص مبارزه با بیماری کرونا اقدام نموده است. به عنوان مثال در بحث فاصله‌گذاری‌ها، کلاس‌های درس را با نصف ظرفیت  تشکیل دادیم در هر کلاس بیشتر از ۱۲ نفر حضور ندارند. از سوی دیگر امکانات بهداشتی لازم را به موقع و منظم در اختیار دانشجوها قرار می دهیم.  همچنین علاوه بر رعایت این فاصله‌گذاری‌ها، کلیه پروتکل بهداشتی مانند شست‌وشوی دست ها ، ضدعفونی معابر، ضدعفونی کلاس‌ها و سطوح و ... همگی به درستی انجام می‌پذیرد.

به نوعی شاید بتوان گفت این روند تبدیل به یک فرهنگ در دانشگاه شد است  و هر زمان هم که دانشجوها در پایان ترم به مرخصی اعزام می‌شوند به عنوان سفیران سلامت به شهر و دیار خود می روند و به نوعی تبلیغ این فرهنگ صورت می‌گیرد که این فرهنگسازی هم نوعی از کمک بود که همه دانشگاه های افسری به کشور کردند.

الحمدالله در ماه گذشته واکسیناسیون کلیه دانشجویان به طور کامل انجام شده است ضمن آن که اساتید هم در سال گذشته به طور کامل واکسینه شدند.

دانشگاه در حوزه تعمیر و ساخت قطعات گلوگاهی سامانه پدافند هوایی اقدامات موثری انجام داده و همکاری مناسبی را با مجموعه آماد و پشتیبانی نیروی پدافند هوایی دارند

*در ماموریت‌ها و افق چشم‌اندازی که برای دانشگاه ترسیم کرده‌اید چه مواردی دیده شده و اکنون در چه مرحله‌ای از تحقق آن‌ها قرار دارید؟ همچنین بگویید که دانشگاه چه دستاوردهای فنی و دانشی تاکنون داشته است؟

به منظور تحقق افق چشم انداز دانشگاه با ایجاد کارگاه ها و آزمایشگاه های به روز و موردنیاز علوم پدافند هوایی و بهره گیری از اساتید با تجربه پدافند هوایی در مقاطع استادیاری و دانشیاری و نخبگان پدافند هوایی، زمینه های لازم را فراهم آورده ایم و همواره متناسب با تکنولوژی روز دنیا دانشگاه را بروزرسانی می‌کنیم. در حوزه تعمیر و ساخت قطعات گلوگاهی سامانه پدافند هوایی اساتید دانشگاه اقدامات موثری را انجام داده و همکاری مناسبی را با مجموعه آماد و پشتیبانی نیروی پدافند هوایی دارند. در پژوهش های صنعتی، پروژه هایی را با فناوری های روز دنیا در بخش های مختلف پدافند هوایی اعم از رادار، سامانه موشکی، تیم های شنود الکترونیکی و فرماندهی و کنترل و پهباد با بهره گیری از علوم جدید، مانند کوانتوم و لیزر و .... در حوزه ساخت سامانه و زیرسامانه پدافند هوایی با سازمان جهاد و خودکفایی نیرو توسط اساتید دانشگاه به انجام رسانده و در حال انجام دادند.

ماموریت چهارگانه پدافند هوایی؛ کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام

*درخصوص سامانه‌های پدافند هوایی کشور توضیح دهید که چه بخش یا میزانی از آن بومی و چه بخش‌هایی غیر بومی هستند؟

پدافند هوایی یک ماموریت چهارگانه دارد، کشف، شناسایی و طبقه بندی، رهگیری (زمین پایه و هواپایه) و انهدام. این چهار ماموریت هرکدام سامانه‌های مختص به خودش را دارد که الحمدالله در همه بخش های ساماندهی تولید داخل را داریم.

یک نکته مهم باید خدمتتان عرض کنم منبعد نپرسید که چند درصد تجهیزات ما بومی هستند چرا که ما از این مراحل عبور کرده ایم باید سوال کنید با آخرین تکنولوژی روز دنیا در حوزه پدافند هوایی چقدر فاصله دارید چرا که فعالیت صنایع دفاعی کشور در این مسیر هدف گذاری شده است.

در اجرای این اصل مهم بایستی با خرید سیستم های روز دنیا نسبت به رسوب دانش فن آوری های مرتبط با آن در کشور اهتمام شود برای مثال در فرآیند خرید سامانه S-۳۰۰ ، سامانه باور ۳۷۳ که به مراتب پیشرفته تر ازS-۳۰۰  می باشد، ساخته شد.

کشورهای منطقه اگر مبادرت به خرید تجهیزات و تسلیحات روز دنیا می کنند در بکارگیری سامانه های مذکور حتی در حوزه اپراتوری همواره یک وابستگی مطلقی به کشور های سازنده دارند اما در ایران عزیزما به واسطه اینکه چندین سال در تحریم بوده ایم، یادگرفتیم که خودمان تولید کنیم و تعمیر کنیم و کاملا می توانیم خود اتکا عمل نمائیم حتی در مورد خریدهای تسلیحاتی جدید و مدرن دنیا که امکان خرید آن وجود دارد و البته تکنولوژی خاصی هم داشته باشد.

دانشگاه پدافند هوایی تولیت رسته اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی را دارد و کلیه افسران اطلاعاتی ارتش در این دانشگاه تربیت می‌شوند

 

*در راستای ماموریت‌ها و حوزه کاری خود با دانشگاه‌های داخل کشور و یا خارج از کشور ارتباط و همکاری دارید؟

با توجه به تخصص‌های خاصی که در ارتش وجود دارد، هر دانشگاه علاوه بر فعالیت های ذاتی خود  متولی آموزش یک حوزه تخصصی می باشد؛ در این راستا دانشگاه پدافند هوایی متولی آموزش رسته اطلاعات کارشناسی بوده و کلیه افسران اطلاعاتی در این دانشگاه تربیت می‌شوند و رسته‌های دیگر هم در سایر دانشگاه‌ها آموزش می‌بینند. ما در این حوزه‌ها با سایر دانشگاه‌های افسری در قالب تبادل دانشجو و استاد همکاری داریم. همچنین با سایر دانشگاه‌های کشور هم در قالب تفاهمنامه‌ها در حوزه‌های پژوهشی و حوزه‌های فناورانه مرتبط با پدافند هوایی ارتباط داریم وتبادل اطلاعات انجام می‌دهیم. ضمن اینکه در بحث «فرماندهی و کنترل» دبیرخانه فصلنامه تخصصی فرماندهی و کنترل در این دانشگاه مستقر است.

درخصوص خارج از کشور هم آمادگی خود را به سلسله مراتب اعلام کردیم که آمادگی پذیرش دانشجو از کشورهای دوست را داریم و در این موضوع تابع سیاست‌های ستادکل نیروهای مسلح هستیم.

  آماده جان فشانی در راه دفاع از مردم غیرتمند و شهید پرور ایران اسلامی هستیم

 

*به عنوان نکته آخر به مناسبت روز پدافند هوایی پیام یا صحبتی با مردم عزیز اگر مدنظر دارید.

مردم عزیز ولی نعمتان ما هستند و ما سربازان این مرز و بوم همواره خود را خادم آنها می دانیم و محتاج دعای خیر و حمایت های معنوی انها هستیم.

دشمنان ما هیچ وقت از پیشرفت های جوانان برومند ایران اسلامی خوشحال نبوده و نیستند و همواره با روش های مختلف در صدد ضربه زدن به منافع کشورمان می باشند یکی از ابزار های آنها فضای مجازی است و متاسفانه کانون خانواده ها و جامعه را آماج حملات خود قرار می دهند و با تاکتیک های متنوع رسانه ای سعی در  دلسرد کردن مردم عزیز به ویژه جوانان دارند که در راستای مقابله با ان مردم غیرتمند ایران اسلامی بایستی همواره هوشیار بوده باشند.

عمل به توصیه های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تنها راه نجات کشور در مواجهه با مشکلات و تهدید ها می باشد، ما سربازان پدافند هوایی مطیع و تابع فرامین فرماندهی معظم کل قوا با آمادگی کامل آماده جان فشانی در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مردم غیرتمند و شهید پرور ایران اسلامی در مقابله با هر گونه تهدیدات دشمنان این مرز و بوم می باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز