خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

در نشست بغداد جایی ایستادم که جایگاه واقعی نماینده ایران بود/ به‌دنبال مذاکره‌ای هستیم که دستاورد ملموس داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۵۱۴

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با حواشی ایجاد شده در مورد عکس یادگاری شرکت‌کنندگان در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق گفت: من در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، طی سخنانی گفت: ما از هر نشستی که با اهل منطقه و مقامات کشورهای منطقه بخواهد برگزار شود استقبال می کنیم و مورد توجه ماست اما این که بیگانگان بخواهند در منطقه نقش ایفا کنند به نفع ما و به نفع کشورهای منطقه نیست.

وی گفت: قرار بود در اجلاس همکاری و مشارکت برای بازسازی و توسعه عراق رئیس جمهور کشورمان حاضر شود اما به دلیل دعوت نکردن از سوریه و حضور رئیس جمهور فرانسه در این اجلاس؛ من شرکت کردم.

وزیر امور خارجه با بیان این که در اجلاس عراق؛ رئیس جمهور فرانسه دو بار به سمت من آمد گفت: مکرون اذعان کرد ایران کشور مهمی در منطقه است.

امیرعبداللهیان افزود: فرانسه علاقه داشت از فرصت اجلاس عراق برای نزدیک شدن به ایران استفاده کند و بر این اساس رئیس جمهور این کشور از من دعوت کرد به پاریس سفر کنم و مسائل دو جانبه در این سفر بررسی شود.

وزیر امورخارجه گفت: حکومت عراق پس از چالش های جدی با داعش و سیاست های آزمون و خطای آمریکایی ها در این کشور و ویرانی های بسیاری که به عراق تحمیل کردند در پی عبور از این مراحل است.

امیرعبداللهیان افزود: در این اجلاس گفتگوی خوبی با شیخ محمد بن راشد ولیعهد امارات داشتم و وی از نظرات ما درباره توسعه همکاری ها استقبال کرد.

وی افزود: در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان نیز سه نماینده از امارات حضور داشتند که بر گسترش گسترش روابط دو جانبه تأکید می کردند.

امیرعبداللهیان گفت: در زمینه گسترش همکاری های ایران و دوحه نیز با شیخ تمیم امیر قطر گفتگویی انجام دادم.

وزیر امورخارجه افزود: رئیس جمهور عراق نیز در نشست مشترکی که با وی و رئیس جمهور مصر داشتم؛ ایران، عراق و مصر را کشورهای تمدنی و بزرگ خواند که ظرفیت های خوبی برای همکاری دارند.

امیرعبداللهیان با تأکید بر ادامه حمایت قوی ایران از عراق گفت: حضور بیگانگان و اشغالگران را در منطقه مفید نمی دانیم.

وی با بیان این که در این اجلاس به جنایت آمریکایی ها در شهادت سردار سلیمانی اشاره کردم افزود: در این اجلاس بر مسئولیت کاخ سفید برای به عدالت سپردن آمران و عاملان شهادت شهید سلیمانی تأکید کردم.

امیرعبداللهیان با بیان این که بین ایران و عربستان در ماه های گذشته گفتگوهایی انجام شد، گفت: در اجلاس عراق نمایندگان سعودی با من احوال پرسی کردند و ضمن تبریک اعلام کردند منتظر استقرار دولت جدید در ایران برای از سر گیری مذاکرات با کشورمان هستند اما در این نشست؛ مذاکره رسمی برای تداوم مذاکرات قبلی با سعودی انجام نشد.

وی افزود: قرار بود در کنفرانس عراق کشورهای همسایه ازجمله سوریه نیز حضور داشته باشند اما در دیداری که رئیس جمهور فرانسه با نخست وزیر عراق داشت، مکرون از نخست وزیر عراق می خواهد این اجلاس در پاریس برگزار شود اما نخست وزیر عراق اصرار می کند اجلاس در بغداد برگزار شود و رئیس جمهور فرانسه مهمان خاص آن باشد.

وزیر امورخارجه گفت: به دلیل مخالفت فرانسه با حضور رئیس جمهور سوریه، عراقی ها از رئیس جمهور سوریه دعوت نکردند.

امیرعبداللهیان با بیان این که از حضور بشار اسد در این اجلاس حمایت و آن را به طرف عراقی توصیه کردیم افزود: به دلیل حضور نداشتن مقامات سوری این اجلاس به جای اجلاس همسایگان به اجلاس همکاری و مشارکت برای بازسازی و توسعه عراق تغییر نام پیدا کرد.

وی گفت: برای ما قابل قبول نبود کشور مهمی که در خط مقدم مقاومت است و ارتباطات نزدیکی با عراق دارد برای حضور در این اجلاس نادیده گرفته شود.

امیرعبداللهیان افزود: سفر من به سوریه بلافاصله پس از این اجلاس؛ انتقال این پیام به متحدان ما در سوریه بود.

وی گفت: البته توافقاتی که در سفر یک ماه پیش آقای قالیباف به سوریه انجام شده بود در این سفر پیگیری شد و گفتگوهای خوبی با رئیس جمهور سوریه و وزیر امورخارجه این کشور درباره توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری و فعالیت بخش خصوصی داشتم.

وزیر امورخارجه در مورد جایگاه دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه با بیان این که تمرکز بر رویکرد دیپلماسی اقتصادی می تواند نقشه راه مقابل ما قرار دهد افزود: در این زمینه برنامه عملیاتی و زمان بندی شده با اولویت سیاست همسایگی تهیه کرده ایم که توجه به کشورهای آسیایی و قدرت های نوظهور اقتصادی مانند چین و هند ازجمله آن است.

امیرعبداللهیان گفت: بر اساس این برنامه ریزی، وزارت امورخارجه به عنوان تسهیل و هماهنگ کننده؛ کادر کارشناسی خود را با این هدف همسو می کند.

وی افزود: در سفارتخانه ها افزون بر تمرکز بر مأموریت های سیاسی؛ از این پس نیروهایی با رویکرد اقتصادی در سفارتخانه ها و کنسول گری های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای جهان مستقر می شود.

امیرعبداللهیان گفت: خود را به ظرفیت های وزارت امورخارجه محدود نخواهیم کرد و اگر نیاز به متخصص در حوزه تجارت بین الملل داشته باشیم از دیگر دستگاه ها کمک می گیریم.

وی افزود: وزارت امورخارجه نیروهای متخصص، متعهد و با تجربه زیادی دارد اما این بستگی به تیم مدیریتی این وزارتخانه دارد که از این نیروها با توجه به نیاز کشور در چه مسیری استفاده کند.

وزیر امورخارجه گفت: برای توسعه همکاری های تجاری، امنیت غذایی، کشت فراسرزمینی و کشاورزی و در حوزه های دیگری با رویکرد فرهنگی اقداماتی را انجام می دهیم و فقط از نیروهای داخل وزارت خارجه استفاده نمی کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: مهم این است که بدنه کارشناسی و مدیریتی سفارتخانه ها متناسب با مأموریت آنها و در جهت کمک به وضع معیشت مردم و توسعه تجارت بین المللی باشد.

وی گفت: سیاست همسایگی و آسیایی به معنای تمرکز در یک بخش از جهان نیست و دیگر بخش ها را فراموش نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان افزود: در این چند روز از همکارانم خواسته ام در همه قاره ها و حوزه ها چند کشور را به عنوان اولویت مشخص کنند و با دیگر کشورها ارتباط متناسب با وزن و جایگاه آن کشور ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در این زمینه نگاه ما فقط به تروئیکای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس نیست و فقط این سه کشور را اروپا نمی دانیم.

وزیر امورخارجه افزود: با توجه به این که در مراسم تحلیف رئیس جمهور از بسیاری از کشورهای اروپایی نماینده رسمی معرفی شده بود اما انگلیس و فرانسه سفیر خود در تهران و برخی مانند ایتالیا دبیرکل وزارت امورخارجه شان را معرفی کردند اما در این مراسم رئیس مجلس صربستان حضور یافت و این نشان می دهد اروپا یکدست نیست.

امیرعبداللهیان گفت: عنوان سیاست خارجه دولت سیزدهم، توازن، پویایی و هوشمندی است و امیدواریم در هر شش ماه گزارشی درباره فعالیت های ما برای کمک به مردم داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا سیاست خارجی زیر ذره بین است گفت: مناسبات بین المللی از حساسیت بالایی برخوردار است و مردم ما بسیار سیاسی هستند.

امیرعبداللهیان افزود: مردم ما در سیاست خارجی هوش بالایی دارند و مسائل را دنبال می کنند که این حساسیت کار ما در دستگاه دیپلماسی را افزایش داده است.

وی گفت: آقای علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی می گفت به زادگاهم رفتم و از محله خودمان عبور می کردم، خانم ۷۰ ساله ای که با خانم های دیگر سبزی پاک می کرد از من درباره مذاکرات هسته ای سؤالی پرسید که در تراز سؤال یک کارشناس ارشد هسته ای بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز