خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌و‌گو با ایلنا:

هر زمان یک اسرائیلی و آمریکایی با هم دیدار می‌کنند، محور، ایران و راه‌های مقابله با آن است/ مشخص نیست که مذاکرات برجام را وزارت خارجه یا شورای عالی امنیت ملی دنبال کند/ واشنگتن دیگر نمی‌خواهد وارد جنگ نظامی و هزینه‌بر شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۲۸۵۰

یک تحلیل‌گر سیاست بین‌الملل گفت: هر زمان یک اسرائیلی و یک آمریکایی با هم دیدار می‌کنند، از سطح روسای دولت‌ها تا پایین‌ترین سطح همیشه محور ایران و راه‌های مقابله با آن است، این به هیچ عنوان جدید و عجیب نیست و این بار نیز می‌خواهند با بیان الفاظی همچون «برنامه منظم» بالا بودن سطح دغدغه در این حوزه را بیان کنند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌و‌گو با خبرنگا ایلنا، در خصوص اظهارات نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ارائه برنامه‌ای منظم به جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای آنچه که وی مهار ایرانیان چه در حوزه هسته‌ای و چه در حوزه منطقه‌ای نامیده است، در پاسخ به این سوال که آیا فرصت تغییر دولت در ایران و فاصله پیش آمده پس از دور ششم مذاکرات وین فضا را برای تحرک اسرائیل باز گذاشته است، گفت: نخست باید بگویم اظهاراتی که از سوی آقای بنت مطرح شده را نباید خیلی جدی قلمداد کنیم؛ ارائه برنامه منظم به چه معنا است؟ مگر تاکنون برای این منظور برنامه ارائه نکرده‌اند؟ سال هاست اسرائیل در حال تبیین و طراحی برنامه برای مقابله با ایران است. نخست‌وزیر پیشین این رژیم هر ۳ ماه یکبار اعلام می‌کرد که ایران تا ۶ ماه دیگر به سلاح هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.

وی افزود: هر زمان یک اسرائیلی و یک آمریکایی با هم دیدار می‌کنند، از سطح روسای دولت‌ها تا پایین‌ترین سطح همیشه محور ایران و راه‌های مقابله با آن است، این به هیچ عنوان جدید و عجیب نیست و این بار نیز می‌خواهند با بیان الفاظی همچون «برنامه منظم» بالا بودن سطح دغدغه در این حوزه را بیان کنند؛ آن‌ها همیشه برای ایران برنامه داشته‌اند که البته هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است. بنابراین سخنان بنت تنها جنجال رسانه‌ای و فاقد اهمیت است.

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه احیای توافق با ایران هنوز ممکن است اما برای گزینه‌های دیگر آمادگی داریم، گفت: آمریکایی ها می‌دانند همین لحظه که ما با هم صحبت می‌کنیم، کابینه ایران تنها یک روز است که شکل گرفته و هنوز تکلیف مذاکراتی که از سوی وزارت امور خارجه پیگیری می‌‌شد مشخص نیست که آیا اساسا مذاکرات به عهده این وزارت خانه خواهد بود، آقای عراقچی مذاکرات را دنبال خواهد کرد یا مانند دولت‌های نهم و دهم به عهده دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گذاشته می‌شود؛ در نتیجه بدیهی است که در این شرایط پروژه‌هایی همچون مذاکرات وین دنبال نمی‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین واشنگتن چاره‌ای ندارد جز اینکه صبر کند و این سخنان رابرت مالی نیز تنها کارکرد رسانه‌ای دارد چرا که خود او نیز قطعا می‌داند در این شرایط هیچ کشوری نمی‌تواند وارد مذاکره شود. نکته بعدی نیز این است که مالی مطرح می‌کند ما برای گزینه‌های دیگر آمادگی داریم؛ سوالی ما این است که چه گزینه دیگری وجود دارد که آمریکا در قبال ایران به کار نبسته باشد؟! اساسا چه گزینه دیگری روی میز کاخ سفید قرار دارد که می‌خواهند با آن گزینه ایران را تهدید کنند؟ 

وی افزود: امکان دارد که راه دیگر از نظر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران فعال سازی «مکانیسم ماشه» باشد که آن هم دارای پروسه طولانی بوده و قطعا همه طرف‌های برجام را با خود همراه نمی‌کند؛ از سوی دیگر اساسا تحریم‌های ملل نمی‌تواند مشکل بزرگتری برای ایران ایجاد کند و بیشتر و سنگین‌تر از تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیست. تنها گزینه باقیمانده در این شرایط آغاز جنگ علیه ایران است که آن هم در این شرایط امکان‌پذیر نیست و آن‌ها دیگر نمی‌خواهند وارد جنگ نظامی و هزینه‌بر شوند چرا که تجربه افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ و صرف ۲تریلیون دلار هم پیش چشم آن‌هاست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز