خبرگزاری کار ایران

وحیدی در دفاع از برنامه‌های خود:

رقابت‌های معیوب به ما ضرر می‌زند/ هزار و ۸۰۰ نقطه برای حل مسائل فوری شناسایی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۹۶۳

وزیر پیشنهادی کشور طی سخنانی در صحن مجلس «بسیج امکانات کشور» را یکی از مهمترین ماموریت های این وزارتخانه دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در جلسه صحن علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در وقت دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت کشور ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و درود به روح امام(ره) و شهدا طی سخنانی از هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به جهت تدارک جلسات مدون با کمیسیون‌های تخصصی مجلس به منظور ارائه برنامه و گفت‌وگو میان وزرای پیشنهادی و نمایندگان مجلس، گفت: برنامه‌ای که توسط بنده برای تصدی وزارت کشور تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم‌انداز، قانون گام دوم، سیاست‌های کلی نظام که ۱۶ مورد از آن‌ها در حوزه وزارت کشور بود و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که حداقل ۹ مورد قوانینی است که وزارت کشور باید مجری آن باشد، است.

وی ادامه داد: بر این اساس برنامه‌ها در قالب ۱۳ موضوع اساسی، ۱۸ راهبرد کلان و ۱۴۸ اقدام اجرایی و برنامه‌های محوری که همه این‌ها حول یک محور کلیدی شکل گرفت، تدوین شده‌اند.

وحیدی همچنین درخصوص مباحث مطرح شده در جلسات با کمیسیون‌های تخصصی، خاطرنشان کرد: در جلساتی که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در خدمت نمایندگان محترم بودم ۱۶۷ نماینده محترم برنامه‌ها و دغدغه‌های خود را در قالب ۵۰۸ نقطه نظر اعلام کردند که در قالب ۸ فصل جمع‌بندی شد.

وی ادامه داد: در این ۸ فصل، ۸۵ مورد در حوزه کارآمدی، ۶۸ مورد در حوزه تعامل دولت و مجلس، ۵۸ نکته درخصوص انتخاب مدیران، ۳۹ نکته در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ۲۹ نقطه نظر پیرامون مدیریت بحران، ۲۵ نکته در رابطه با تقسیمات کشور و ۲۳ مورد در حوزه اصلاح قوانین و مقررات بود که به حمدالله همه آن‌ها و از جمله مواردی که مخالف محترم اشاره کردند در برنامه‌های بنده دیده شده و پررنگ است؛ شاید در آن جلسه که من توضیح می‌دادم ایشان حضور نداشتند.

وزیر پیشنهادی کشور در ادامه بیان کرد: اولین کاری که وزارت کشور باید انجام دهد بسیج امکانات و توانمندی های کشور است. ما باید این‌ها را بسیج کنیم و این یکی از مهمترین کارهای وزارت کشور است. این بسیج ظرفیت‌ها سه هدف دارد شامل؛ هدف فوری یعنی گذر از مشکلات اقتصادی، هدف میان‌مدت یعنی پرداختن به ریشه‌های محرومیت و محرومیت زدایی که اصلا زیبنده کشور ما نیست که در آن محرومیت مشاهده شود، اکن‌ون در کشور ۱۸۰۰ نقطه شناسایی شده که بسیار فوری و در مدت اندکی می‌توانیم این را حل کنیم و هدف سوم و نهایی که اصلی‌ترین هدف ماست پیشرفت کشور است.

وزیر پیشنهادی کشور گفت:‌ یکپارچه سازی که وزارت کشور و استانداری و فرمانداری باید پیش گرفته و  بعد براساس این بحث میان داری به معنای تحریک و نگه داشتن پرچم ایفا کند، در برنامه ماست. همزمان، هم‌افزایی باید اتفاق بیفتد. شتاب بخشی و پر کردن خلاهای سیستمی هم مهم است؛  چرا که ما خلاهایی داریم و نهادهای واسطه‌ای گاهی خلا را پر نمی‌کنند. وظیفه بعدی تسهیل کننده و هماهنگ‌کنندگی در مسابقه خدمت رسانی و حداقل سازی رقابت‌های مخرب بین بخشی به منظور توسعه متوازن است. متاسفانه رقابت‌های معیوب به ما ضرر می‌زند و مدیریت حل این تنازعات جزو کارکردها است. همچنین مراقبت از شاخص‌های قدرت ملی ضروری است؛ این مراقبت در حوزه برون‌مرزی وزارت امور خارجه و نهادهای دیگر است اما در داخل هم باید مولفه‌های قدرت ملی تقویت شود. 

وی ادامه داد: مساله بعد تعمیق پیوند و همبستگی ملت و دولت و حاکمیت است تا از این منظر به وفاق ملی برسد. تقویت و تعمیق مردم سالاری دینی و رعایت حقوق عامه برنامه دیگر است و این حقوق عامه باید حفظ شود. توسعه الگوهای مشارکت مردمی در همه امور که باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را بسازیم و توسعه دهیم که در کمک مومنانه این الگو خلق و تثبیت شد.

وحیدی گفت: این‌ها به عنوان کارکردهایی است که وزارت کشور باید انجام دهد و این را باید حول محور یک مفهوم عمومی سامان دهیم که گفتار راهبردی است که با هدف تحکیم ساختار قدرت و شکل‌دهی دولت اسلامی است. در شکل‌گیری دولت اسلامی ۵ مرحله وجود دارد که رهبر انقلاب فرمودند و این در قالب دو هدف بنیادین دنبال می‌شود که یکی تعالی حکمرانی کشور و دیگری تعالی حکمرانی شهری و روستایی است؛ تعالی حکمرانی در زنجیره‌های ارزش‌ساز در همه حوزه‌ها باید تقویت شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: بر این اساس اقدامات کلیدی و اولویت‌دار است که باید به آن توجه شود که در ۱۴ بند تدوین کرده‌ایم. این اقدامات شامل تقویت قرارگاه عملیاتی کرونا در تعامل با ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای استانی است.

وی ادامه داد: پیگیری رفع موانع تولید، تقویت اقتصاد و آبادانی مرزها، اقتصاد مرزها و دیپلماسی مرزی و اقتصادی در جهت تعامل هر چه بیشتر استان‌‌های مرزی با کشورهای همسایه، ساماندهی به مسئله تقسیمات کشوری با توجه به آمایش سرزمینی، توزیع مناسب امکانات و تعادلات منطقه‌ای، شناسایی بسترهای فساد‌خیز و مدیریت شهری و روستایی با رویکرد پایدارسازی در درآمدها، پیگیری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، تقویت سازمان مدیریت بحران، مهار و کاهش آسیب‌های اجتماعی بویژه مواد مخدر، اصلاح قوانین که این موضوع باید با مشارکت مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابات، شوراها، مدیریت شهری، تقسیمات کشوری و احزاب صورت گیرد، از جمله این محورهای ضروری است.

وی ادامه داد: بسترسازی گفت‌وگوهای مستمر با جریان‌های سیاسی، اجتماعی، نخبگان و تشکل‌ها و ایجاد تفاهم و توافق جهت کشور تقویت و تامین امنیت فردی و اجتماعی با اولویت مدیریت امنیتی نرم و پیش‌نگر، تقویت  پایگاه داده‌ جمعیتی کشور برای ایرانیان داخل و کشور، تقویت و حمایت همه جانبه نیروی انتظامی از جمله این ۱۴ بند است.

وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به سخن پایانی‌اش گفت: اولا ما همه این‌کارها را جز با تعامل با نمایندگان نمی‌توانیم جلو ببریم برای همین بهترین بازوی مشاورتی و بهترین بازوی نظارتی، نمایندگان هستند. کسی بهتر از شما مشکلات شهرها و استان‌ها را نمی‌داند و کسی بهتر از شما نمی‌تواند در یافتن راه‌حل‌ها و سیاست‌گذاری به ما کمک کند.

وحیدی خاطرنشان کرد: در انتخاب مدیران می‌توانید بهترین مشاوره را به ما بدهید و در نظارت بهترین نظارت را می‌تواند داشته باشید و این مسئله بسیار مهم است باید از حداکثر ظرفیت موجود استفاه کنیم و انتخاب بر اساس معیارهایی باشد که مورد انتظار است.

وی با اشاره به وصایای حضرت امام درخصوص تعیین استانداران گفت: امام می‌فرمایند به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه می‌کنم تا در انتخاب استانداران دقت کنند تا اشخاص لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب کنند تا آرامش در کشور هر چه بیشتر حکمفرما باشد از این شاخص‌ها نمی‌توانیم کوتاه بیاییم و اگر با توجه به این شاخص‌ها در انتخاب مسئولان توجه کنیم، مشکلات کم و به راحتی حل می‌شود.

وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت‌الله رییسی خاطرنشان کرد: اصل ماجرای وزارت کشور با شمول استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ارتباط مردمی است. ما باید قبول کنیم و بدانیم که هیچ شانی جز خدمتگزاری به مردم نداریم. امروز که دولت سیزدهم به عنوان آخرین دولت منتهی به چشم انداز ۱۴۰۴ و اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی است با صحنه‌های عجیبی مواجه هستیم تاب‌آوری ملت ایران در مقابل توطئه‌های دشمن علیرغم همه کاستی‌های داخلی این تا‌ب‌آوری حیرت‌انگیز و اعجاب‌ آور است. پنجه قدرتمند ایران در حال خوابندن کامل مشت‌های خونین استکبار جهانی به ویژه آمریکا است. امروز شاهد اخراج آمریکا از منطقه هستیم و امروز ملت ایران در اوج می‌درخشد این همه تبلیغات برای عقب کشاندن ملت ایران موفق نبوده است نتیجه این است که ملت ایران در همین شرایط یک مجلس انقلابی و یک رییس جمهور انقلابی انتخاب کرده است و این نشان دهنده برجستگی‌های ملت ما است. اندکی صبر لازم است تا این پیروزی کامل ملت ایران را جشن بگیریم.

وی ادامه داد: شکرانه این ملت جز با تلاش دائمی و خدمت شبانه‌روزی و کار بی‌منت و جهاد همه جانبه توسط کسانی که مدال خدمت‌گزاری  این ملت نصیب آن‌ها می‌شود محقق نمی‌شود ما در یک پیروزی جهانی هستیم و این مبارزه در حال پیروزی نهایی به نفع ایران است. دشمنان از هیچ ترفندی برای تضعیف ملت ما خودداری نمی‌کنند همین تحریم‌‌های ناجوانمردانه اما ملت خوبی در این ماجرا در حال فائق شدن نهایی است و انشالله به برکت دولت انقلابی سرعت بیشتری هم خواهد داشت. من در این نقطه پایانی عرض می‌کنم همه شاخص‌ها و حرکت‌های ما یک چیز است و پاسداری از ارزش‌‌های انقلاب اسلامی که شهدا پرچمدرا آن بوده‌ند و ما وامدار آن‌ها هستیم و باید در مسیر خدمت همین مسیر را دنبال کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز