خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از خود:

حمایت از هنرمندان وظیفه شرعی و قانونی بنده است/ این فرهنگ ارزش جان دادن دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۹۲۳

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر مبارزه فرهنگی مهم‌ترین مبارزه‌هاست پس هنرمندان در صف مقدم این کارزار هستند و حمایت از آنها وظیفه شرعی و قانونی بنده است. این فرهنگ ارزش جان دادن دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در طلیعه گام دوم فرصت‌های طلایی را پیش رو دارد، ضمن تشکر از نمایندگانی که در مخالفت و موافقت با او صحبت کردند، گفت: عمق فضیلت و نخبگی مجلس را در جلسات تخصصی کمیسیون‌ها از نزدیک مشاهده کردم؛ نکات بسیار خوب و سازنده و سرشار از گفت‌وگو و تعامل. کاش این دوربین‌ها می‌توانستند جلسات پرنشاط کمیسیون‌های تخصصی را هم نمایش دهند. از ارباب جراید و دوستان رسانه‌ای و عکاسان و خبرنگاران و تصویربرداران تشکر می‌کنم که جلسات صحن مجلس را در دید مردم گذاشته‌اند. مدعیان مردم‌سالاری ببینند که جمهوری اسلامی، خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز چگونه تدابیری را برای چنین شرایط آرمانی پدید آوردند تا موافقان و مخالفان مشفقانه و ناصحانه روبروی هم بنشینند و گفت‌وگو کنند.

اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از دوستانم و بزرگان اهل اندیشه و تفکر به بنده لطف کردند در این روزها و اظهار لطف‌شان به من رسید. دوستان زیادی هم نکات و پیشنهادات و انتقاداتی گفتند. به روی چشم. همه را می‌شنویم و به همه آنها احترام می‌گذاریم.

وی با اشاره به سرفصل‌هایی که مدنظر دارد، گفت: فرهنگ یک مقوله با تعاریف متعدد است؛ مجموعه‌ای از بینش‌ها و گرایش‌ها و آداب‌ها و سنت‌ها و سبک زندگی در جوامع و در یک کلمه هویت فردی و اجتماعی انسان‌هاست. فرهنگ مثل هواست؛ حال و هوای مردم ما، جامعه ما و خود ماست. فضای تنفس جامعه است. وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه را بانشاط و پویا می‌بینیم. البته آلودگی هوا هرچقدر هم باشد، باز خاموش و بی سر و صدا کارش را می‌کند. فرهنگ اینطور است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه «فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست.» گفت: اهداف بلند انقلاب مثل عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مارزه با مستکبران در یک کلام حاکمیت اسلام ناب محمدی است. همه این ارزش‌ها و آرمان‌ها ذاتا فرهنگی و فرهنگ بنیان بوده و هست. همه داد و قیل‌های ایسم‌های اجتماعی و سیاسی و غیره ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امری فرهنگی بودند. تمام مجاهدت مجاهدان در تمام عرصه‌ها ریشه در فرهنگ دارند. نزاع امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌هاست؛ فرهنگ اصیل توحیدی در مقابل فرهنگ‌های غیرتوحیدی، فرهنگ انقلاب در برابر فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌داری آدم‌خور و تقابل‌های دیگر.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز تمام دلبستگان انقلاب و مستضعفان عالم در دنیای پر زرق و برق زورگویان در شبکه‌های شیطانی قد علم کرده و ایثارگری می‌کنند و ملت شکیبا و صبور ایران در صف مقدم این تقابل تاریخ ساز قرار دارند و البته که پیروزی از آنِ مسلمانان و مستضعفان است. در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر، سینما، تئاتر، ادبیات و شعر و موسیقی، تجسمی و همه اینها سنگرهایی هستند مهم، راهبردی و بلکه مقدس برای ما.

اسماعیلی تصریح کرد: چرا می‌گوییم راهبردی؟ چون امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت‌ها، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی و سینما و امثال آن تلاش دارد باور و اراده قلبی و رفتار انسان‌ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کند و به زور و پول، انسان‌ها را از هویت خود خالی و منصرف و بلکه منزجر کند. از این رو، همه رسانه‌ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با ارزش و عزیز هستند.

او ادامه داد: اما چرا مقدس؟ آن هنرمند عزیز، نوازنده چیره‌دست و فیلم‌ساز و بازیگر زبردست و ناشر باانگیزه، آن عنصر فرهنگی بی ادعا و پر کار، با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم و ریش و گیس سپید می‌کند. اگر مبارزه فرهنگی مهم‌ترین مبارزه‌هاست پس این عناصر در صف مقدم این کارزار هستند و حمایت از آنها وظیفه شرعی و قانونی بنده است. این فرهنگ ارزش جان دادن دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آن هنرمند که نه صرفا برای هنر، بلکه برای آرمانش؛ برای خدمت به مردمش، برای درد جامعه‌اش، برای مبارزه با دشمنان دین و آیئنش، می‌نویسد، می‌سراید، می‌سازد و می‌پردازد حق ستایش بر گردن امثال بنده دارد. 

وی ادامه داد: در دولتی مردمی کار اصلی بر عهده مردم است. دولت همین که موانع را مرتفع و انحصارات و مفاسد را جمع کند و سیاستگذاری را مدیریت نماید، بیشتر کارها اصلاح می‌شود. بار اصلی کارزار فرهنگی ما بر دوش پرتوان اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود و این خادم کوچک همه توان خود را برای حمایت تولیدات ارزشمند و تولیدکنندگان ارزشمندتر به کار خواهد بست.

اسماعیلی افزود: بعضی‌ها دوست داشته و دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان، بی‌اراده و یا صرفا یک ناظر بی‌طرف و منفعل باشد؛ ما این رویکرد را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست، اما اینکه وزارت ارشاد کارهایی که موسسات، انجمن‌ها و صنوف فرهنگی می‌توانند بر عهده گیرند تصدی و تسریع کند را قبول نداریم. ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بزرگ انجمن‌های علمی استفاده کنیم، امروز کشور ما آکنده از دانشمندان در حوزه‌های مختلف است.

این وزیر پیشنهادی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصدی‌گری نمی‌کند و می‌خواهد از این انجمن‌ها استفاده کند و این کار را خواهد کرد. چالش‌هایی که ما امروز در حوزه فرهنگ و هنر داریم این بخش بعدی است، مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب فرهنگ و هنر را به خود مشغول کرده است. کرونا یک بلای همه گیر بوده اما این بلا؛ آسیب بیشتری به فرهنگ و هنر زده است. امروز تعطیلی سینماها، سالن‌های نمایش، کنسرت‌ها، کتاب فروشی‌ها مشاغل فرهنگی و بدون حمایت و جبران بوده و کرونا  ضربه‌های سختی را به این حوزه وارد کرده است. دولت مردمی در اولین اقدامات خود به رفع مشکلات این عزیزان اقدام خواهد کرد.

وی تشریح کرد: رکود اقتصادی باعث چندبرابری قیمت محصولات فرهنگی شده است. فقدان نظارت، گرانی افسار گسیخته، همه و همه باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. وقتی مردم قدرت خریدشان کاهش پیدا می‌کند اولین چیزی که از سبد خریدشان حذف می‌شود محصولات فرهنگی است و ما برای این موضوع در دولت مردمی چاره اندیشی کرده‌ایم. 

اسماعیلی ادامه داد: مسئله سوم موضوع تولید و توزیع غیر قانونی محصولات فرهنگی است. اصحاب فرهنگ و هنر، کار و تلاش می‌کنند. ناشر ما، نویسنده ما تلاش می‌کند اما به محض اینکه کتابی به فروش می‌رسد در میدان انقلاب و جاهای دیگر با یک دستگاه تکثیر به صورت غیرقانونی چاپ و به بازار ارائه می‌شود. نه حق ناشر رعایت می‌شود و نه حق نویسنده و این از جمله مسائلی است که در دولت مردم برای رفع آن فعالیت خواهیم کرد.

وی افزود: نکته چهارم فقدان تناسب الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی و پیشران‌های فناوری است. امروز گسترش فن‌آوری‌های نوین بسیاری از موضوعات فرهنگ و وزارت ارشاد را تغییر داده است. این ساختار همچنان با همان شکل چهار ده پیش اداره می‌شود ما باید برای این موضوع تدبیر کنیم و فن‌آوری‌های نوین رو به رسمیت بشناسیم و به فن‌آوری‌های نوین در ساختار اداری وزارت‌خانه وزن بدهیم تا متناسب با این تعییرات بتوانیم وزارت ارشاد را چابک کنیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نکته پنجم در برنامه خود گفت: وزارت ارشاد ما امروز وزارتخانه‌ای منفعل و کم اثر شده است. دوستان نماینده گله می‌کنند که وضعیت ادارات ارشاد در استان‌ها باعث تاسف است و در اکثر شهرستان‌ها با حداقل نیرو و امکانات کار می‌کنند. در ستاد هم، وزارت ارشاد به یکسری کار حداقلی و نظارت موردی و کم تقلیل یافته و اصلا از حوزه سیاست‌گذاری خارج شده است. چطور وزارتخانه‌ای که باید پیشران مهندسی فرهنگی کشور باشد با این وضعیت نیروی انسانی و انفعالی که دچارش شده می‌تواند در این جایگاه قرار بگیرد؟ این یک چالش و ضعف جدی است.

اسماعیلی مساله ششم را دسترسی عادلانه همه مناطق کشور به امکانات فرهنگی خواند و تصریح کرد: باعث تاسف است که حوزه تولید آثار فرهنگی عمدتا در تهران متمرکز است. بیش از نود درصد آثار نمایشی در تهران اتفاق می‌افتد؛ آیا مناطق مختلف کشور ما استعداد ندارند؟ تاریخ و فرهنگ کهنی ندارند؟ اقوام زیادی داریم که آثار فرهنگی‌شان دارد فراموش می‌شود و به فرصت‌های استان‌ها کم توجهی کردیم. استان‌هایی که باعث افتخارند. اینها دارایی‌های بزرگ ما هستند.

او ادامه داد: فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن اقوام و قومیت‌ها. همه این‌ها ایران عزیز ماست. ما در حوزه فرهنگ باید عُرضه داشته باشیم و فضای رشد و تعالی فرهنگی را برای این کشور بزرگ هفت هزار ساله فراهم کنیم. برای کشوری که از مردان و زنان بزرگ، آکنده است. تاریخ ما پُر است. فرهنگ ما غنی است. ما امروز در دولت مردمی، تلاش داریم تا همه این ظرفیت‌ها را انشاالله به فعلیت برسانیم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه «ما در حوزه محتوایی و نظارت نیازمند قدرتمندی بیشتری هستیم.» گفت: من این روزها که در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس حضور داشتم می‌دیدم که دوستان نماینده نسبت به این موضوع گله داشتند و می‌خواهم بگویم انشالله این مساله را حل خواهیم کرد.

اسماعیلی درباره سوابق فعالیت‌های فرهنگی‌اش گفت: من بیشترین سابقه را در نهادهای خارج از دولت داشته‌ام. ۲۳ سال در عرصه فرهنگی کار کردم و تجربه و کارنامه دارم و در صورت رای اعتماد شما، این کارهای بزرگ را انجام خواهیم داد.

او در ادامه، احیای نقش فرهنگ عمومی، نوسازی سنجه‌های کیفی و کمی سبک زندگی و رشد اخلاق اجتماعی و میزان موفقیت دستگاه‌ها بر مبنای رصدهای مستمر و پایش‌های معتبر را از دیگر برنامه‌های خود برای این وزارتخانه توصیف کرد.

اسماعیلی همچنین با اشاره به اینکه «شورای فرهنگ عمومی ظرفیت بزرگی برای ماست.» گفت: نماینده امام جامعه عضو آن است و مسئولیت شورای فرهنگی را به عهده دارد و در کنارش دستگاه‌های اجرایی عضو آن هستند و حتما باید ارتقا پیدا کند. آمارهای تاسف‌برانگیزی را می‌شنوم که در برخی استان‌ها دو سه سال است این شورا تشکیل نشده. این اتفاق بدی است که باید برایش تدبیر کرد. و دولت مردمی هم برای همین تدبیرها آمده است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بازطراحی آرایش رسانه‌ای کشور را دیگر برنامه اجرایی خود خواند و گفت: رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری اشاره کردند که آرایش رسانه‌ای در کشور نیاز به تقویت دارد. من قرارگاه جریان‌سازی رسانه را راه‌اندازی کرده و چندین سال است که مسئولیتش را به عهده دارم. با اعداد و ارقام می‌گویم که هر کجا مقابل جریان رسانه‌ای دشمن ایستاده‌ایم دست بالا با آنها بوده. برای همین باید از موضع پدافندی به موضع آفندی برویم و این امری شدنی است. با تجمیع امکانات در کشور می‌توانیم این کارهای بزرگ را انجام دهیم.

اسماعیلی در ادامه، با تاکید بر تقویت کسب و کارهای فرهنگ و تقویت رویکرد صادرات فرهنگی ایران، گفت: قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بی نظیر است. منطقه به منطقه ما این استعداد و توان را دارد.

او همچنین با اشاره به اینکه «تقویت عادلانه زیرساخت‌های تولیدی، آموزشی در راس برنامه‌های ماست.» گفت: پیگیر خودکفایی در زیرساخت‌های حوزه نشر هستیم؛ امروز ۹۰ درصد کاغذ و جوهر و فیلم و زینک و دستگاه‌های تکثیر وارداتی است. آیا حوزه صنعت ما توان سرمایه‌گذاری برای حل این مشکل را ندارد؟ امروز تیراژ کتاب‌های ما به ۲۰۰ و ۵۰۰ نسخه رسیده و این مایه ناراحتی است.

وزیر پیشنهادی ارشاد خاطرنشان کرد: از مفاخر و نخبگان فرهنگی استان‌ها باید تقدیر کنیم. به نمادهای ملی ارج بگذاریم. مگر در کرمانشاه کم تاریخ دلاوری داریم؟ یا در اراک و خمین و... همه شهرهای ما پر از شخصیت‌های فرهنگی است که باید به آنها توجه شود.

اسماعیلی همچنین به موضوع هدفمندسازی یارانه خدمات دولتی، اصلاح الگوها، افزایش دقت و سرعت و هوشمندی در فرایندهای نظارتی و حمایتی به عنوان دیگر برنامه‌های خود اشاره کرد و گفت: من به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنم تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه‌سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان‌های اسلامی پی بگیرم و تکمیل پروژه تمدن نوین اسلامی را در صدر برنامه‌ریزی‌ها قرار دهم.

او با بیان اینکه «ایثارگران عزیز این سرزمین هم در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ باید در پیشتازی این عرصه قرار بگیرند.» ادامه داد: ایران عزیز ما رنگین‌کمانی زیبا و چشم‌نواز از خوبی‌هاست و انقلاب اسلامی ایران منادی اسلام رحمانی است. 

اسماعیلی در پایان صحبت‌های خود بیت‌هایی از شعر زنده‌یاد نادر ابراهیمی (ما برای آنکه ایران، گوهری تابان شود، خون دل‌ها خورده‌ایم...) را که با صدای محمد نوری خوانده شده است، قرائت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز