خبرگزاری کار ایران

امیرعبدالهیان در دفاع از برنامه‌های خود:

رویکرد سیاست خارجه دولت سیزدهم همسایه‌محور و آسیامحور است/ دیپلماسی اقتصادی در ۴ دهه گذشته رویکرد حاکم وزارت خارجه نبود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۸۵۹

وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: ما در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی دستاوردهای میدانی مقاومت هستیم و در شرق آسیا به دنبال تعامل حداکثری و همکاری با قدرت های نوظهور اقتصادی خواهیم بود. سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست خارجی ما در یک حوزه و منطقه محدود نخواهد ماند و در همه قاره ها برنامه ها و سیاست های نظام را دنبال خواهیم کرد اما سیاست همسایه‌محور و آسیامحور اولویت اساسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبدالهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه عصر امروز در جلسه صحن علنی مجلس که به منظور رسیدگی به برنامه وی تشکیل شده بود، طی سخنانی ابتدا از زحمات و تلاش های نمایندگان و رئیس مجلس قدردانی نموده و سپس ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، گفت: مایلم با نگاه به منطق عاشورا و کربلا سیاستگذاری های سیاست خارجی را اعلام کنم. عاشورا به ما آموخت که دیپلماسی و میدان بازوی قدرتمند محقق کننده منافع ملی خواهد بود و به درستی مقام معظم رهبری قدرت میدانی را پشتوانه دیپلماسی خواندند و البته تاکید فرمودند که هرگونه عنصر اقتدار باید به نوعی دستاورد دیپلماسی تبدیل شود.

وی افزود: ما با پایبندی به ارزش‌ها، اصول اسلامی و فرهنگ ایرانی باید این مقوله را دنبال کنیم و اعتقاد دارم که با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند و به فعلیت در آوردن شعار «ما می‌توانیم»؛ می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق کرد.

وزیر پیشنهادی در ادامه اظهار داشت: در خطوط اصلی سیاست خارجی توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن پویا و هوشمند در دستور کار خواهد بود. یکی از عزیزان مخالف اشاره داشتند به اینکه سیاست متوازن یعنی چه؟؛ یعنی با در نظر داشتن اولویت های سیاست خارجی دولت آقای رئیسی که سیاست همسایگی، همسایه محور و آسیا محور است با توجه به اینکه قرن ۲۱قرن آسیا است تلاش خواهیم کرد تا در مسیر تحقق اهداف گام برداریم.

وی افزود: ما در غرب آسیا به دنبال نهادینه سازی دستاوردهای میدانی مقاومت هستیم و در شرق آسیا به دنبال تعامل حداکثری و همکاری با قدرت های نوظهور اقتصادی خواهیم بود. سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست خارجی ما در یک حوزه و منطقه محدود نخواهد ماند و در همه قاره ها برنامه ها و سیاست های نظام را دنبال خواهیم کرد اما سیاست همسایه‌محور و آسیامحور اولویت اساسی است و البته تقویت رابطه با کشورهای اسلامی در اولویت قرار دارد.

امیرعبدالهیان در بخش دیگری با اشاره به مساله دیپلماسی اقتصادی، خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد مشکلی که ما داریم این است که رویکرد در این وزارتخانه در ۴ دهه گذشته رویکرد اقتصادی نبوده است. این رویکرد در دولت جدید مطرح شده و باید ادامه شود و دیپلماسی اقتصادی را در حوزه‌های دیپلماسی انرژی، موضوع ترانزیت، توجه به توریسم، کشت فراسرزمینی، صادرات غیر نفتی و کمک به تامین منافع و ارز از سوی این وزارتخانه دنبال خواهد شد. این ها مجموعه مباحث مختلفی است که در برنامه قید شده است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که در کشور ما معمولا برنامه‌نویسان خوبی داریم و برنامه خوب ارائه می شود اما نیازمند این هستیم که تیم و مدیران مسئول باشند که بتوانند برنامه ها را اجرایی کنند. البته معتقدم که آقای رئیسی هم با تشکیل یک تیم قوی و حرفه ای به پیشبرد این برنامه ها کمک خواهند کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه بیان کرد: در دوره جدید توجه به فناوری و مباحث شرکت های دانش بنیان یکی از اولویت ها خواهد و به طور جدی این مساله را دنبال می‌کنیم. همچنین تلاش خواهیم کرد تا از سفرایی که متخصص هستند استفاده کنیم و اگر نیروی متخصص نبود از نیروهای بخش های دیگر استفاده خواهیم کرد. با کمال تاسف باید اعلام کنم که به دلیل حاکم نبودن رویکرد اقتصادی و عدم همکاری کامل همه بخش ها نیروی متخصص در حوزه های مختلف با رویکرد دیپلماسی نداریم به همین خاطر نیازمند این هستیم که در برنامه‌ی بودجه سال آینده وزارت خانه‌های اقتصادی بتوانند کارشناسان زبده خود را معرفی کنند تا این ها در کشور های هدف به کار گمارده شوند؛ به عنوان مثال ممکن است در جایی رایزن کشاورزی نیاز داشته باشیم و جایی رایزن بازرگانی که براساس همان نیاز از نیروهای متخصص و زبده استفاده خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به برجام تاکید کرد: در مجلس بارها سخن گفته‌ام که وزارت امور خارجه، وزارت برجام نیست؛ با صدای بلند اعلام می‌کنم که ما در وزارت امور خارجه مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم و هیچ‌گاه از میز مذاکره منطقی و توام با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد؛ اما وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به موازات تلاش برای لغو تحریم‌ها به کار خواهیم بست، اما با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تامین کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد این سیاستی است که دولت آقای رئیسی به صراحت بر آن تاکید دارد.

وی افزود: وزارت خارجه مجموعه متنوع و پیچیده‌ای از موضوعات را از عرصه دیپلماسی رسمی تا دیپلماسی عمومی، آب، گردشگری و سایر دیپلماسی ها باید دنبال کند. در همین جا مایلم تأکید کنم اینجانب قبل از اینکه توفیق اجباری به انتقال از دولت به مجلس داشته باشم از وزارت خارجه یک تصویری از مجلس به ذهن داشتم، اما این چند سال فرصتی فراهم شد که به ظرفیت عظیم دیپلماسی پارلمانی با تمام وجود پی ببرم؛ این دیپلماسی از رئیس محترم مجلس نواب رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه تا روسای محترم کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و تمام کارگروه‌های تخصصی را شامل می‌شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه توجه به ظرفیت دیپلماسی پارلمانی را تا جایی پیش خواهیم برد که در کمیسیون‌ها اگر به بنده اعتماد شد، منتظر نخواهم ماند که شما مرا به کمیسیون دعوت و احضار کنید، حتما در هر برنامه‌ای که می‌توانیم از ظرفیت بزرگ دیپلماسی پارلمانی استفاده کنیم داوطلبانه من و همکارانم درخواست حضور خواهیم داد تا تعامل سازنده با مجلس شکل دهیم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به اظهارات نمایندگان مبنی بر فعال نبودن گروه‌های دوستی پارلمانی در دوره‌ای که در مجلس حضور داشته است، خاطرنشان کرد: این درد مشترک ما است، ایراد کار در وزارت امور خارجه‌ای است که من عضو خانواده آن هستم. امیدوارم با کمک همکاران انقلابی و باتجربه در وزارت امور خارجه این ظرفیت را عملیاتی کنم، همچنین نسبت به جذب نیروهای جوان و انقلابی و کادرسازی برای دهه‌های آینده و حرکت در تراز سیاست خارجی متوازن و سیاست خارجی در تراز انقلاب با حمایت شما انجام خواهیم داد. 

وی با تأکید بر رویکرد چندجانبه‌گرایی و حضور هدفمند در مجامع بین‌المللی اظهار کرد: همه دولت‌ها نسبت به ایرانیان خارج از کشور حرف‌ها زدند، ما شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را تشکیل دادیم که معطل مانده است. با توجه به گفت‌وگویی که با جناب آقای رئیسی داشتیم وی با انگیزه و علاقمندی اعلام کردند که شورای ایرانیان خارج از کشور به سرعت احیاء شود و از دبیرخانه آن که جانشین وزیر خارجه است و معاونت کنسولی و پارلمانی را در وزارت خارجه به عهده دارد با نگاه حل مشکلات ایرانیان و استفاده از ظرفیت آن‌ها بهره خواهیم گرفت. 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه از ابتکار عمل آقای قالیباف تشکر می‌کنم که از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۰ دستور دادند در حوزه بین‌الملل مجلس دفتر ارتباط ایرانیان خارج از کشور با مجلس راه‌اندازی شود، افزود: این دفتر به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و گزارشی از عملکرد این دفتر، پیام‌های متنوع و پیشنهادات ایرانیان خارج از کشور برای حل مشکل با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی ارائه خواهد شد. در خصوص دیپلماسی گردشگری نیز با آقای ضرغامی برنامه‌ای را مرور کردیم که این برنامه با هدف ارزآوری و شناساندن جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت‌های ایران عزیز است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم گفت:  من در این مدت در بحث دیپلماسی گردشگری مباحث خوب را با آقای ضرغام مطرح کردم. فعال‌سازی دفاتر خارجه در استان‌ها و سفارت‌خانه برای احیای بازارچه‌های مرزی، همچنین تلاش برای تقویت جبهه مقاومت در اولویت دولت سیزدهم است؛ محور مقاومت هم‌پیمانان جمهوری اسلامی هستند که برای تامین امنیت ایران و کشور خودشان به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند و من با افتخار می‌گویم که با قدرت از متحدان خود حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: قبل از اشاره به ساختار و برنامه‌های پیش رو چند مورد را بیان می‌کنم؛ ایران در منطقه ثبات‌ساز و امنیت آفرین است و من با رهبران منطقه دیدار داشتم و می‌گویم اگر شیاطین خارجی از منطقه دور شوند، رویکرد ایران با همسایگان راهبردی است و دست خود را به سمت همسایگان دراز می‌کنیم و گفت‌وگو‌های درون منطقه‌ای را برای دستاورد حداکثری ضرورت می‌دانیم و سرنوشت دولت‌هایی که به آمریکا اعتماد کردند را مرور می‌کنیم. 

وی ادامه داد: مسلمانان جهان عربستان را به عنوان سرزمین مقدس وحی می‌شناسند و ما همکاری دو کشور را به نفع همسایگان می‌دانیم و البته خواهان آتش بس فوری در یمن و گفت‌وگو‌های یمنی-یمنی را مناسب می‌دانیم و معتقد هستیم که امنیت منطقه بارد توسط کشورهای منطقه تامین شود. 

امیرعبداللهیان گفت: ما در وزارت خارجه بر اصلاح ساختار،  احیای دانشکده روابط بین‌الملل و جذب نیروی جدید تمرکز می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز