خبرگزاری کار ایران

محمدیاری در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:

امیرعبدالهیان مواضع خود را در مقابل سیاست دوگانه دولت قبل شفاف کند/ وزارت خارجه محل کم کاری و سهم‌‌خواهی جناح‌های سیاسی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۸۲۱

نماینده مجلس یازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی ضمن انقلابی دانشتن وی، اقتدار در مقابل فساد، تبعیت از رهبری و افتادگی را از خواسته‌‌های مجلس عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن محمدیاری نماینده مردم طوالش و ماسال در مخالفت با وزیر پیشنهادی خارجه اظهار داشت: برجستگی دستگاه دیپلماسی کشور بر کسی پوشیده نیست و اگر امروز من به عنوان نماینده مردم در قامت مخالف صحبت می‌کنم فقط به این دلیل است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ابهاماتی وجود دارد و نیاز است که تبیین شود. وزارت خارجه محل کم کاری و محل سهم‌‌خواهی جناح‌های سیاسی نیست. اگر قرار است ما دیپلماسی قوی باشیم باید وزیری را انتخاب کنیم که رای حداکثری مجلس را با خودش داشته باشد.

وی با اشاره به سوابق امیرعبداللهیان، ادامه داد: ایشان پله‌های ترقی را یکی یکی طی کرده و در مقاطع مختلف کارشناس، مدیرکل و سفیر بوده است و در شخصیت و کاراکتر ایشان هیچ ایرادی نمی‌بینم. انسانی هستند فرهیخته و در تراز ملی، اما خواهشم این است که به ابهامات و سوالات ما نیز پاسخ دهند که مجلس به اقناع دست پیدا کند.

نماینده مجلس یازدهم خطاب به وزیر پیشنهادی خارجه گفت: صریح اعلام کنید در قبال سیاست‌های دوگانه دولت گذشته مبنی بر تفکیک و جدایی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت و تلقی آنها در ناتوانی وزارت خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و به تبع آن تحمیل هزینه‌های سنگین بر نظام و حتی جریانات انقلابی منطقه؛ آیا برنامه لازم و اقتدار و توانایی لازم را دارید یا خیر؟ سیاست خارجی ما مبتنی بر منویات معظم انقلاب و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است بنده اعتقاد دارم در دورانی که وزیر امور خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد میدان می‌شود، باید فردی با سابقه انقلابی، دارای اطلاعات و دانش کافی و امکان برقراری ارتباط مستقیم با مقامات عالی نظام به ویژه رهبری را داشته باشد و بر این باور هستنم که فرد اول جبهه بین‌المللی کشور محسوب شده و باید پاسخگوی ملت و به ویژه مجلس باشد، تا تاریخ حکایت خیلی خوبی از این مطلب را به جهانیان ابلاغ کند.

وی یادآور شد: سیاست خارجی مبتنی بر منویات رهبری و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است لذا اعتقاد دارم در دورانی که وزیر خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد میدان می‌شود فردی با سابقه انقلابی و دارای اطلاعات و دانش کافی باید باشد که امکان برقراری ارتباط مستقیم با مقامات نظام به خصوص رهبری را داشته باشد و براین باورم که فرد اول جبهه بین المللی کشور محسوب شده و باید پاسخگوی ملت و به ویژه مجلس باشد. مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت، خرد جمعی و تفکرات انقلابی طلب می‌کند که می‌تواند از حیثیت نظام دفاع کند و متقابلا جلوی تفکرات ظالمانه و تروریسم پرور استکبار جهانی را بگیرد. در سیاست خارجی باید ابتکار عمل را به دست گرفته و به هیچ وجه به دنبال تصمیمات و سیاست های منفعلانه نباشیم.

نماینده مجلس یازدهم با اشاره به ابهاماتی که در برنامه وزیر پیشنهادی خارجه است، ادامه داد: در خصوص تقویت دفاتر نمایندگی در استان‌ها به خصوص استان‌های مرزی کم‌برخوردار به ویژه گیلان و مازندران توضیح دهید چرا‌که دیپلماسی در داخل هم باید فعال باشد. آقای امیرعبداللهیان شما هم رزم شهیدان گرانقدری چون شهید رکن آبادی و قاسم سلیمانی بودید و از تفکرات آن ها مطلع بودید لذا در برنامه های خود باید در خصوص پیگیری حادثه منا و اقدام ضدانسانی آمریکا در به شهادت رساندن عالی ترین مقام نظامی کشور یعنی حاج قاسم سلیمانی توضیح دهید و در مقابله با این جنایت برنامه های خود را صریحا اعلام کنید.

محمدیاری افزود: در دولت قبل از وزیر امور خارجه در خصوص سرنوشت شهید متوسلیان و همراهانشان که در هاله ای از ابهام است، سوال شد اما هنوز ابهاماتی در این زمینه است که با دیپلماسی فعال باید پاسخ داده شود. شما دانش آموخته دانشکده امور بین‌الملل هستید که متاسفانه اخیرا فعالیت آن به حاشیه کشیده شده، دل نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد لذا توضیح دهید برنامه شما برای تقویت دانشکده امور بین الملل و وضعیت دانشجویان این دانشکده برای همراهی با مجموعه بزرگ وزارت خارجه چیست.

وی افزود:‌ سیاست خارجه کشور نباید دوگانه باشد و مدیران سهم خواهی کنند. شما به عنوان عنصر انقلابی که از بدنه وزارت خارجه مراحل ترقی خود را طی کردید باید موضع خود را در خصوص مسائل این حوزه به ویژه برجام اعلام کنید. با توجه به اینکه عقلانیت، تفاهم و تعامل با دنیا باید سرلوحه وزارت خارجه باشد آیا با توجه به شیطنت‌های استکبار جهانی و هجمه‌های وارد شده روش خاص و مبدعانه ای دارید که شاهد تحول در حوزه دیپلماسی بین الملل به خصوص برجامی که به بن بست کشیده شده، باشیم.

محمدیاری با بیان اینکه آیا برنامه‌ای برای ابتکار عمل جهت باز کردن گره های کور در حوزه وزارت خارجه دارید؟، گفت:  آقای رئیسی ۳ بعد برجسته دارند، نخست اقتدار وی در مقابله با فساد سیستماتیک است که از قوه قضائیه شروع شد لذا آیا شما نیز در بدنه وزارت خارجه این چنین اقتداری را نشان خواهید داد.

وی ادامه داد: از دیگر خصوصیات برجسته رئیس جمهور اطاعت محض از منویات رهبری به ویژه در حوزه بین الملل است، آیا شما نیز ذوب در رهبری خواهید بود، همچنین منش و روش و افتادگی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مقابل دوستان موجب برجستگی ایشان شده لذا شما به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه بر همین مبنا پاسخگوی مجلس خواهید بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز