خبرگزاری کار ایران

پورابراهیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:

با حضور خاندوزی اتفاقات مثبتی در حوزه اقتصادی رقم می‌خورد/ با او به توافق رسیده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۷۵۹

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به سابقه خاندوزی تاکید کرد: با کمک مجلس و دولت، وزیر می‌تواند اتفاق‌های خوبی را در مجلس رقم بزند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی با اشاره به شناخت خودش از احسان خاندوزی مربوط به به یک دهه پیش اعلام کرد و گفت: با ایشان در مرکز پژوهش‌ها آشنا بودیم، ایشان با پیگیری و اشراف علمی تلاش زیادی برای حل مشکلات اقتصادی داشته و مرتب در کمیسیون حضور پیدا می‌کردند. این دوره نیز توفیق داشتیم در کمیسیون اقتصادی در کنار ایشان و همکاران خوبم شاهد اتفاقات مثبتی در کمیسیون اقتصادی باشیم. 

وی افزود: دغدغه‌ای که در حوزه کلان اقتصاد کشور مطرح می‌کردیم و در طول بیش از یک سالی که از مجلس یازدهم گذشته و ما امروز به عنوان یک انقلابی باید پاسخگوی آن باشیم مطالبات از دولت است که کارهایی را می‌بایست در حوزه اقتصادی انجام می‌داد اما یا انجام نداد یا با برخی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور حتی مخالفت کرد. 

نماینده مجلس یازدهم با تصریح بر اینکه امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده که فردی که خودش با همکاران ما و هیئت رئیسه مجلس درگیر مطالبات بوده، امروز در مقام وزیر پیگیر موضوعات اقتصادی باشد، گفت: مطمئن هستیم نگاهی که در حوزه اقتصادی شکل خواهد گرفت می‌تواند مبنای تحولات اساسی در ساختار اجرایی کشور باشد و اینکه اگر این اقدام صورت بگیرد ما نیازمند این هستیم که راهکارهایی که به آن رسیده‌ایم را عملیاتی کنیم. 

وی با بیان اینکه ما در دو حوزه با آقای خاندوزی به توافق رسیده‌ایم، اظهار داشت: حوزه اول مسئولیت‌های نظارتی مجلس است که تکالیف دولت به ویژه حوزه اقتصاد، اجرایی نشده است و انتظار ما با حضور ایشان این است با همان نگاه کارشناسی که در طول این سال‌ها داشته‌اند، تک‌تک آن‌ها را پیگیری کنیم. در محورهای حوزه نظارتی قانونی داریم تحت عنوان «پایانه فروشگاهی سامانه مودیان» که اگر دولت آن را اجرا می‌کرد ما دیگر مشکلات کسری بودجه نداشتیم.

پور ابراهیمی ادامه داد: در قانون نیز ۱۵ ماه به دولت برای اجرای آن مهلت داده شد، و شش ماه نیز از آن گذشت اما در دولت دوازدهم ۵۰ درصد از ظرفیت آن نیز عملیاتی نشده است به طوریکه از ۱۱ میلیون دستگاه پوز در کشور که باید اطلاعات آن‌ها شفاف می‌شد حداکثر ۵۰ درصد آن را عملیاتی کرده‌ایم. 

وی موضوع بعدی را «مولدسازی دارایی‌های دولت» دانست و افزود: حجم عظیمی از دارایی‌های دولت که امروز هزینه فرصت برای اقتصاد کشور شده است؛ موضوع مبنای تصمیم‌گیری قرار گرفته است. آقای خاندوزی نیز بر آن تاکید کرده است. موضوع بعدی محیط کسب و کار اقتصاد است؛ گزارش‌هایی که اخیراً ارائه شده است نشان می‌دهد وضعیت کسب و کار ایران وضعیت مطلوبی نیست و باید تمام اقداماتی که در حوزه اقتصادی انجام شده عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سرفصل‌هایی را مطرح کردیم، گفت: موقعیت استثنایی برای مجلس و کشور پیش آمده که فردی از درون مجلس که به عناوینی که اشاره شد اشراف دارد، می‌تواند آنها را با همکاری مجلس و حمایت ما پیگیری کند.

وی تصریح کرد: حمایت‌های تقنینی سر فصل دوم است؛ موضوع اصلاح قانون بانک مرکزی اولین اولین اقدام موثر برای کشور و نظام است که اولویت قرار داده شده است. اصلاح قوانین بانکی کشور و موضوع مهم اصلاح ساختار نظام مالیاتی از دیگر مسائل مهم است که به جز قوانین موجود، می‌توان پایه‌های جدید مالیاتی را در کشور ایجاد کنیم. مالیات بر عایدی و مجموع درآمد و همچنین موضوع بحث اصلاح قوانین از دیگر مسائلی هستند که بر اساس شرایط و اولویت‌های کشور دسته بندی کرده و محورهای آن را در کمیسیون اقتصادی آماده کرده‌ایم و برخی از کارگروه‌ها نیز به عهده خود آقای خاندوزی بوده و کار را جلو بردند.

نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر در چارچوب ضوابط علمی توافق بین مجلس و دولت عملیاتی شود، تک‌تک این مسائل می‌تواند در نظام اقتصادی آثار مثبت ایجاد کند، خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گفت: سهام عدالت از موضوعات مهم دیگر است؛ ‌ بر اساس گزارش‌ها دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت سازمان بهزیستی  فاقد سهام عدالت هستند.

وی افزود: اینها محورهایی از برنامه‌های تحول است. از توانایی آقای مخبر هم اطلاع داریم که می‌توانند فضای هماهنگی را ایجاد کنند. با محوریت وزارت اقتصاد می‌‌توان مجموعه دستورات اقدامات در دستور کار قرار بگیرد. ما مطمئنیم آثار و پیامدهای این قضایا به قطع می‌تواند در کوتاه مدت و میان مدت باعث بهبود شاخص‌های اقتصادی در کشور شود که  به فضل الهی و با حمایت مجلس و همکاران خود آن را پیگیری و عملیاتی خواهد شد.

نماینده مردم راور و کرمان با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور، وعده آقای رئیس جمهور ارائه کابینه با ویژگی جریان انقلابی بود؛ ما از برادر بزرگوار آقای خاندوزی حمایت می‌کنیم و همکاران ما در کمیسیون اقتصادی با رای قاطع کنار ایشان قرار گرفته و کمک می‌کنند، گفت: اما دو شرط اصلی داریم نخست سالم بودن است که ایشان یکی از نیروهای سلامت نظام محسوب می‌شوند و  نکته دوم هم درباره کارآمدی مدیران است. انشالله با این دو ویژگی سلامت در کارآمدی انجام وظایف کنند تا بتوانیم با این دو شرط مسیر حرکت آینده را تعریف کرد.

وی تاکید کرد: با این رویکرد می‌توانیم اقدامات مثبتی در عرصه اقتصادی ایجاد کنیم جمهوری اسلامی ایران علیرغم همه فشارهای خارجی و همه تحریم هایی که اتفاق افتاده اگر با اتکا به درون برنامه‌ریزی کند می توانیم به فضل الهی بهبود شرایط اقتصاد کشور را در کوتاه مدت و میان مدت شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز