خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۹۵۳

اولین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با حضور رئیس‌جمهور و از ۱۴۰۰ از ساعت ۸ صبح به ریاست محمدباقر قالیباف و حضور ۲۲۳ نماینده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۸ صبح به ریاست محمدباقر قالیباف و حضور ۲۲۳ نماینده به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگزار شد.

حسین علی حاجی دلیگانی، نایب رئیس مجلس در ابتدای این جلسه اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را که در صحن حضور دارند، به شرح زیر قرائت کرد:

جواد اوجی: وزارت نفت

احمد وحیدی: وزارت کشور

 سید احسان خاندوزی: وزارت امور اقتصادی و دارایی

حجت الاسلام خطیب: وزارت اطلاعات

محمد مهدی اسماعیلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید جواد ساداتی‌نژاد: وزارت جهاد کشاورزی

سید عزت الله ضرغامی: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی

 حمید سجادی: وزارت ورزش و جوانان

رضا فاطمی امین:وزارت صنعت، معدن و تجارت

امین حسین رحیمی: وزارت دادگستری

 علی اکبر محرابیان: وزارت نیرو

 حسین امیرعبداللهیان: وزارت امور خارجه

 حسین باغ‌گلی: وزارت آموزش و پرورش

حجت عبدالملکی: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بهرام عین‌اللهی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رستم قاسمی: وزارت راه و شهرسازی

امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

محمد علی زلفی گل: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

عیسی زارع‌پور: ارتباطات و فناوری اطلاعات

 حضور رئیسی در صحن علنی مجلس

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی لحظاتی پیش برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در دولت سیزدهم به همراه محمد مخبر معاول اول و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر خود وارد صحن مجلس شد.

بر اساس این گزارش رئیس‌جمهور در حدود ۲ ساعت و نیم زمان خواهد داشت تا از افرادی که معرفی کرده است،  دفاع کند.

در این جلسه علاوه بر وزرای پیشنهادی سید محمد حسینی معاون امور پارلمانی نهاد ریاست‌جمهوری هم رئیسی را همراهی می‌کند.

 قالیباف: برای نخستین بار در تاریخ مجلس، همه نمایندگان بصورت چهره به چهره با وزرا آشنا شدند

محمدباقر قالیباف در آغاز صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع) و خیرمقدم به رئیس جمهور، معاون اول و وزرای پیشنهادی که در صحن علنی مجلس حاضر هستند، گفت: در صحن مجلس و در چند روز پیش رو روزهای مهم و حساسی را هم مجلس و هم دولت به دوش دارند. امیدوارم همانطور که در هفته گذشته براساس آیین‌نامه، وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس حاضر شدند و با برنامه ریزی قبلی و برای اولین بار با شکل گیری سامانه این فرصت فراهم شد تا همه وزرا در همه کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و نمایندگان چهره به چهره با وزرا صحبت کنند و نمایندگان شناخت خوبی از وزرا پیدا کردند و وزرا هم با نگاه مجلس آشنایی پیدا کردند.

وی ادامه داد: امیدوارم در این روزهای صحن این فرصت فراهم شود که هم مردم و هم نمایندگان و هم وزرای پیشنهادی با هم گفت و شنود داشته باشند.

رئیس مجلس تاکید کرد: لازم است طبق ماده ۲۰۳ آیین نامه یک رای گیری داشته باشیم که تا پایان رای اعتماد تصویب کنیم که جلسه ما صبح و بعد از ظهر ادامه پیدا کند.

بررسی صلاحیت کابینه سیزدهم در دو نوبت صبح و عصر انجام می‌شود

در صحن علنی مجلس شورای اسلامی محمدباقر قالیباف با اشاره به ماده ۲۰۳ آیین‌نامه داخلی مجلس بررسی صلاحیت کابینه دولت سیزدهم را در دو نوبت صبح و عصر به رای نمایندگان گذاشت که از مجموع ۲۷۵ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با ۲۴۸ رای موافق مورد قبول قرار گرفت.

بر این اساس، نمایندگان تا پایان زمان رای اعتماد در دو نوبت صبح و عصر در صحن علنی مجلس کابینه را بررسی می‌کنند.

فشارهای سیاسی و حزبی در انتخاب وزرا تاثیر نداشت/ شناخت من نسبت به هیچ یک از این وزرا کافی نبود/ معاون اول را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی گذاشتیم/ فروش نفت با برنامه ما امکان‌پذیر است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه سیزدهم با اشاره به ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)  گفت: از مردم و هیئت‌های عزاداری که خالصانه پروتکل‌های  بهداشتی را رعایت کردند تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور ادامه داد: باید از نمایندگان محترم و از این ابتکار بسیار خوبی که مجلس شورای اسلامی نسبت به بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی ارائه داده تشکر کنم،  از روسای  کمیسیون‌ها و رئیس محترم مجلس تقدیر می‌کنم که این حرکت بسیار ابتکاری و ارزشمند بود.

وی ادامه داد: در ابتدای سخن به کلان برنامه‌های دولت اشاره کنم و بعد در ادامه فرصت، به وزرا و پیشنهاداتی که خدمت مجلس محترم ارائه داده شده می‌پردازم.

رئیسی افزود: خداوند متعال را شکرگزاریم که توفیق عظیم خدمت با رعایت امانت را به اینجانب با تکیه بر  شعارهای اصلی خمینی کبیر و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی داده است.

وی با بیان این‌که‌ دولت سیزدهم اولین دولتی است که گام دوم انقلاب اسلامی ایران را دنبال می‌کند، اظهار داشت: فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسیار است و این مشکلات جز با عنایت الهی و اهل بیت و اراده پولادین برای تحقق به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

رئیس جمهور تاکید کرد: تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد؛ اکنون هنگامه حرکت جهادی حکیمانه، شجاعانه و مردمی است که با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی از آحاد ملت با همراهی و همدلی مجلس انقلابی و نمایندگان مردم در چارچوب سند تحول دولت مردمی به ایران قوی خواهیم رسید.

وی با اشاره به این‌که سند تحول دولت مردمی با ترکیب چهارچوب محورهای بنیادین پنج‌گانه است، گفت: محورها عبارتند از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی،  تعالی فرهنگ انقلاب اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی،  تامین درآمد و معیشت جامعه  و توسعه روابط بین‌الملل که هر یک از برنامه‌های عدالت و پیشرفت کانون برنامه ریزی قرار گرفته است و برآیند آنها رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی خواهد بود.

رئیس جمهور بیان کرد: تحقق این محورها تحقق زنجیره کامل فرایند تحولی و تصویربرداری از آینده مطلوب  است.  بررسی علل وقوع چالش‌ها و برنامه‌ریزی در چارچوب ظرفیت‌های ساختاری انسانی و مالی دولت با رویکرد همکاری دیگر قوا مدنظر قرار گرفته است.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: عدالت محوری در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای قدرت و ثروت از جمله اولویت‌های مورد تاکید در انتخاب کابینه بوده است. محور دوم این است که در پرتو مشارکت و تلاش همه‌جانبه برای مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های حقوق عامه می‌باشد. همچنین فعال‌سازی با رویکرد خانواده‌گرا و صیانت از خانواده مساله دیگر مورد نظر بود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اولویت بودن چرخش‌های تحول‌آفرین در دولت سیزدهم، بیان کرد: چرخش‌های تحول‌آفرین در بیش از ۱۰ سرفصل مدنظر است تا ان‌شاءالله اقدامات دولت بتواند تحول‌آفرین باشد. این سرفصل‌ها به شریح ذیل است؛ چرخش از بروکراسی کندکننده و فسادخیز به نفع سازوکارهای جلب مشارکت عمومی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفا مبارزه‌ای با فساد با رویکرد پیشگیرانه از فساد، تغییر رویکرد از بخشی‌نگری و پایتخت‌محوری به فعال‌سازی ظرفیت‌ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی، گذار از تصمیم‌گیری موسمی به سازوکارهای تصمیم‌گیری کارشناسی و تخصصی، تغییر رویکرد مدخله‌ای به رویکرد حمایتی در اقتصاد، ممانعت از تغییر پی‌درپی در مقررات، افزایش نقش دولت از تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در فضای کسب و کار، تغییر رویکرد اقتصاد از سنتی به اقتصاد نوین، فناوری‌های نرم و نوین، تغییر رویکرد از صادارات مواد خام و اولیه به تولید محصولات صنعتی با تکنولوژی بازارمحور، تغییر رویکرد از راهکارهای تورم‌زای درآمد برای دولت به درآمد پایدار، تغییر رویکرد بودجه‌ریزی سنتی و براساس چانه‌زنی به بودجه‌ریزی هوشمند و مبتنی بر عملکرد، توجه بیش از پیش به فرصت‌های اقتصادی روستا و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی، افزایش سازوکارهای حمایتی از گروه‌های محروم و در پایان صیانت از محیط زیست و کمک به نهادهای مردمی؛ مجموعه سرفصل‌های تحول‌ساز است که در دولت سیزدهم در اولویت و مدنظر ما است.

وی افزود: اگر بخواهم مشکلات کشور را برای شما نمایندگان تشریح کنم همگی با آن آشنایی دارید؛ ما در تلاش هستیم با یک برنامه آنی و نظرخواهی از کارشناسان، نخبگان و متخصصان درامورات مختلف دولت را پیش ببریم. نخستین اولویت ما در این دولت مهار کرونا، تسریع در واکسیناسیون و ارتقاء وضعیت بهداشتی است که باید به سرعت و با جدیت پیگیری شود. اولویت بعد بهبود شاخص‌های اقتصاد و شاخص‌های اقتصادی و تقویت معیشت مردم و تقویت فضای کسب و کار است، وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران بوده و شما خوب مطلع هستید. تورم اعلامی ۴۴ درصدی اعلامی مرکز آمار یا بیش از ۵۵ درصد اعلامی بانک مرکزی هرکدام که مورد پذیرش باشد، بازهم نگران‌کننده و ناراحت‌کننده است.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: کسری بودجه، رشد نقدینگی، حجم بالای بدهی دولت، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلاتی از این دست، حل این مساله امکان‌پذیر است. به حول قوه الهی، اولا نیاز به برنامه دارد و پیگیری و نظارت علی‌الدوام برنامه‌های تحول در کشور است و با رعایت این‌ها حتما ما بر مشکلات فائق خواهیم آمد.

وی افزود: من ابتدا لازم می‌دانم قبل از ورود به بحث وزرای پیشنهادی به شاخص‌هایی که مورد توجه ما بوده اشاره کنم؛ داشتن تخصص و دانش در حوزه کاری، روحیه کاری، روحیه فسادستیزی و مردمی بودن مورد تاکید بود. باید عرض کنم در کابینه تلاش شد که ترکیبی از جوانگرایی و تجربه بتواند در کنار هم قرار گیرد و مجموعه‌ای متخصص و متعهد کارها را پیش ببرد و از این نتیجه یک کارآمدی بسازد.

رئیس دولت سیزدهم درخصوص روند انتخاب وزرای پیشنهادی، تصریح کرد: روش انتخاب همکاران اینگونه بود که ابتدا ما یک فراخوان در سایت داشتیم و مردم، نخبگان، احزاب، گروه‌ها و دسته‌های مختلف فعال شدند و چهره‌های بسیاری معرفی شدند. این مشارکت مردم بسیار برای دولت موثر بود. وزرای پیشنهادی غیر از دو وزیر محترمی که اواخر نهایی شدند، بقیه ده‌ها بار اسم‌شان در این سامانه تکرار شد. بعد از آن اسامی به ۹ کارگروه کارشناسی معرفی شدند، استعلام از مراجع ذی‌صلاح دستگاه‌های نظارتی در داخل و خارج دولت و از دستگاه قضایی یکی از کارهایی بود که انجام شد.

وی ادامه داد: برای هر وزارت‌خانه کارگروه‌هایی مشخص شدند هم کارنامه عزیزان را و هم برنامه آن‌ها را بررسی کردند، در هر کارگروه ۵ نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند و نظرات را ارائه دادند البته هیچ‌کدام از اعضای کارگروه از نظر فرد دیگر اطلاع نداشت، یعنی نظرات هم جداگانه دریافت و هم جداگانه جمع‌بندی شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در دفاع از کابینه پیشنهادی اظهار داشت: تلاش شد سراغ نیروهایی که خیلی‌هایشان در ذهن شماست برویم، اما طبیعتا ممکن است هر دعوتی مواجه شود با یکسری از مسائلی یا معذوریتی دارند. گاهی برخی دوستانی که در مجلس هستند ترجیح‌شان مجلس بود مانند آقای نیکزاد یا آقای امیرآبادی یا دوستان دیگر یا برخی ترجیح‌شان همان شغلی که اکنون دارند، بود.

وی با رد هرگونه فشار سیاسی در روند چینش کابینه، بیان کرد: مطلقا فشارهای سیاسی و حزبی در انتخاب وزرا تاثیر نداشته است، من را می‌شناسید چنین چیزی اصلا در روحیه من نیست البته معرفی کردند اما در انتخاب تحت تاثیر یک جریان خاصی نبودم. ممکن است برخی بگویند چرا این ترکیب؟ خب وزرای پیشنهادی را یک حزب انتخاب نکرده که همگی یکدست باشند. نکته دیگر این بوده که در بررسی صلاحیت وزرا حقیقتا تلاش شده به این محورهایی که همواره مورد تاکید رهبر معظم است از جمله مردمی بودن، جوان بودن و فسادستزی دقت شود.

رئیسی اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش چند نکته بسیار مهم وجود دارد که من در دوره انتخابات بر آن تأکید کردم. موضوع فرهنگ در کشور بسیار مهم است، توجه به آینده‌سازان در کشور موضوع بسیار بااهمیتی است. مسأله معلمان و فرهنگیان مسأله محوری ماست. توجه به توانمندسازی معلمان هم توانمندی عینی و معیشتی مورد تأکید ماست. حتماً فرهنگیان عزیز بدانند که در برنامه دولت توجه به فرهنگیان به ویژه مسأله طرح رتبه‌بندی معلمان وجود دارد و با همکاری مجلس این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مسأله توجه به سند تحول آموزش و پرورش مورد تأکید ماست و باید با تمامی ابعاد، این سند اجرایی شود. توجه به مسأله شورای عالی آموزش و پرورش نیز مورد تأکید ماست و حتماً‌ این شورا را تشکیل خواهیم داد و خودم در خدمتشان هستم. حداقل در مسائل مهم من در جلسات شرکت خواهم کرد چون مسأله آموزش و پرورش، مسأله ماست.

رئیس‌جمهور گفت: در همه ادوار مجلس‌ها و دولت‌ها، مسأله معلمان مطرح شده است اما این مسائل به ویژه دغدغه معیشتی معلمان باید حل اساسی شود. رابطه خانه و مدرسه به صورت کاملاً سازمانی و سیستمی باید دنبال شود. ما در این رابطه گزینه‌های مختلفی را بررسی کردیم. نسبت به آقای باغگلی باید بگویم که من در آستان قدس که بودم از دانشگاه فردوسی خواستم که اساتید برجسته به آستان قدس معرفی شوند و ما از آنها استفاده کنیم و دانشگاه فردوسی حدود ۸ نفر از اساتید را به ما معرفی کرد و ما جذب کردیم تا رابطه‌ای بین دانشگاه و آستان قدس برقرار شود.

وی اضافه کرد: آقای دکتر باغگلی با نگاه تحولی وارد میدان شد و مشغول به کار شد. همان ابتدا برخی علیه ایشان صف‌آرایی کردند و شب‌نامه پخش کردند. ما یک گروهی فرستادیم تا عملکرد ایشان را بررسی کند و ببینیم اعمال ایشان اشکالی داشته است که مشخص شد خیر؛ گفتیم کارتان را ادامه دهید. بعد از اینکه ما به تهران آمدیم مجدداً فضا علیه ایشان توسط اشخاصی که مشکل‌شان تعارض منافع بود، آغاز شد. تولیت محترم جدید نیز گروهی از تهران آوردند و کار ایشان را بررسی کردند و تا امروز ایشان کار خود را ادامه دادند.

رئیسی بیان کرد: آقای باغگلی دارای دکترای تعلیم و تربیت هستند. ایشان معلمی مهدکودک و مدرسه در حوزه دبستان، دبیرستان تا دانشگاه را در کارنامه خود دارد. ممکن است درباره تجربه بگویید؛ اداره کردن چندین سال مجموعه فرهنگی دارای ۷ هزار دانش آموز و قریب به هزار معلم و همکاری با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را ما تجربه می‌دانیم یعنی ایشان دارای یک تجربه موفق بوده است. مگر اینکه بگوییم داشتن کد استخدامی آموزش و پرورش ضرورت است. ایشان هم دانش و هم تجربه را دارند. ما گزینه‌ها را بررسی کردیم؛ همه کاندیداهای وزارت از تیم کارگروه ما عبور کردند که چه کسانی نمره‌شان مورد قبول بوده است. شناخت من نسبت به هیچ یک از این وزرا کافی نبود بنابراین کارگروه صلاحیت این افراد را بررسی می‌کرد. در هر حال تصمیم با مجلس است و تصمیم شما نیز برای ما محترم است.

وی بیان کرد: در وزارت ارتباطات در راستای جوانگرایی آقای زارع‌پور با علم و دانش و تخصص و تجربه مورد توجه بوده است. ایشان تجربه دهه ۸۰ دارند و این چند سالی که در دستگاه قضایی کار کردند، تجربه خوبی کسب کردند. برداشت ما این است که با شناختی که داریم دکتر زارع‌پور می‌تواند با تخصص کار را به نتیجه برساند و کارآمدی دارد.

رئیسی در خصوص وزارت اطلاعات نیز گفت: آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی و امنیتی دارند و هم تجربه چندین ساله در وزارت دارند. ما بدنه کاملاً‌ انقلابی و حزب‌اللهی در وزارت اطلاعات داریم. نسبت جریان مدیریتی نیز ان‌شاالله ایشان تحول ایجاد کنند که این مجموعه توسط مدیران انقلابی در جهت مبارزه با فساد و جلوگیری از نفود و صیانت از نظام و دولت و همه بخش‌های نظام برنامه‌ریزی کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وزارت اقتصاد و دارایی، آقای دکتر خاندوزی؛ در این حوزه دانش و تخصص مدنظر بوده است. داشتن اطلاعات اقتصادی و آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تأکید بوده است. شناخت یک مجموعه، بسیار مهم است. ما یک چهره جوان مطلع اقتصادی می‌خواهیم که نظام مالیاتی را عادلانه کند و نظام تأمین مالی دولت را فعال و اصلاح کند. بهره‌وری را ارتقا دهد و شفافیت و مدیریت تعارض منافع را دنبال کند. ما این مصمم بودن را در چهره و سوابق ایشان می‌بینیم.

وی گفت: برای هماهنگی تیم اقتصادی دولت، معاون اول را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی گذاشتیم. چه تیم اقتصادی به معنای خاص و چه به معنای عام. نگاه به تیم اقتصادی برای هماهنگی مورد توجه بوده است.

رئیسی با اشاره به گزینه پیشنهادی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دکتر عین‌اللهی استاد تمام دانشگاه هستند و به هر کدام از چهره‌های انقلابی بهداشت و درمان نام ایشان را بگویند برای‌شان آشناست.

وی تاکید کرد: آقای عین‌اللهی چهره‌ای آشناست و همواره همراه نظام بوده است و احساس مسئولیت کرده است، انسانی در داخل میدان است.

رئیس‌جمهور گفت: چهره‌ای که باید اینجا اسم ببرم اما نشد که معرفی کنم آقای دکتر ایمانی بودند، ایشان در شیراز شخصیتی شناخته شده هستند اما مسائلی پیش آمد که نشد در خدمت ایشان باشیم.

وی گفت: اولویت اول وزارت بهداشت و درمان باید مسئله مبارزه با کرونا باشد ‌که دکتر عین‌اللهی می‌تواند بسیاری از نیروها را به همکاری دعوت کند؛ چراکه رفع بیماری نیازمند مدیریت قوی است.

رئیس‌جمهور  گفت: وزارتخانه بعدی وزارت تعاون، کار  و رفاه اجتماعی است؛  آقای عبدالملکی جوان پاکدست و فساد ستیز هستند دارای تجربه موفق در جایی که بوده هستند.

وی ادامه داد: آقای عبدالملکی دکترای اقتصاد دارد، امین حضرت آقا در کمیته امداد هستند ایشان موفقیت‌هایی در معاونت اشتغال داشتند. من از بازرسان سوال کردم، گفتند از حوزه‌های موفق کمیته امداد حوزه اشتغال است.

رئیسی گفت: آقای عبدالملکی نگاه اقتصادی دارد، ایشان تجربه موفق در حوزه اشتغال داشتند از آنجایی که مسئله وزارت تعاون مسئله اشتغال است، ایشان با نیروی جوان و با پاکدستی می‌تواند در آنجا تحول ایجاد کند.

وی ادامه داد: وزارتخانه بعدی جهاد کشاورزی است، دکتر ساداتی‌نژاد متخصص است آقای ساداتی‌نژاد نسبت به این حوزه کاملاً تسلط و ورود دارد و گروه‌های مختلف دیگر که مواردی را پیشنهاد کردند، ایشان جزو پیشنهاد همه گروه‌ها بودند.

رئیسی تاکید کرد: بعضی از وزارت‌خانه‌ها مانند جهاد کشاورزی یا ورزش و جوانان یک بخش فعال و بخشی دیگر غیرفعال است که باید فعال شوند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: نسبت به وزارت امور خارجه، آقای امیرعبداللهیان هم دارای علم و دانش و هم دارای تجربه کافی در این حوزه است. او فردی خوش‌نام است. مسأله توسعه روابط همسایگی و اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی به ویژه با همسایگان و مسأله فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در دستور کار وزارت امور خارجه است برای همین هم ایشان را به عنوان سکاندار این بخش پیشنهاد کردیم.

رئیس‌جمهور در معرفی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: آقای دکتر رحیمی از تجربه و دانش برخوردار هستند.

وی ادامه داد: وزارت دفاع آقای امیر آشتیانی که نیروهای مسلح از انتخاب ایشان خوشحال شدند که هم نیروی مجرب، با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیروهای مسلح هستند و چهره خوش‌نام در مجموعه نیروهای مسلح و ارتش و سپاه هستند.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی آقای رستم قاسمی؛ ایشان مدت‌ها در قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مهمترین پیمانکار دولت مشغول کار بودند. عده زیادی نسبت به افرادی اظهارنظرهایی داشتند و من می‌خواستم نظر نمایندگان را داشته باشم. موضوع مهم ساختن یک میلیون مسکن در یکسال است که آقای قاسمی در این جهت برنامه دارند و برای ما مهم است این وعده دولت عملی شود و بصورت منضبط گام‌هایی بردارند.

رئیسی گفت:  وزارت صنعت، معدن و تجارت آقای فاطمی‌امین؛ بخشی از مسائل در این بخش انجام شده و بخشی بصورت کلان باقی است و این وزارت‌خانه نقش مهمی در اهداف مهم دولت دارد و نیازمند سلامت، شجاعت و تخصص و داشتن روحیه انقلابی است و ایشان را از آستان قدس می‌شناسم که برخی شرکت‌های ما وضعیت حسابرسی مشکوک داشتند و با حضور ایشان بجز دو شرکت که راهکارهای اساسی می‌خواستند، باقی شرکت‌ها از مشروعیت برخودار شدند و در روز پایان کاری من در آستان قدس همه شرکت‌ها را پشت ویترین قرار دادند. ایشان در وزارت کشور و صنایع عملکرد موفقی داشتند و اینجا هم با تجربه و علم انشاالله بتوانند گام‌هایی را بردارند.

وی در معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دکتر ذلفی‌پور علاوه بر دوران معلمی در دانشگاه، هم استاد هستند و ۷ سال مدیریت دانشگاه کلانی را هم عهده‌دار هستند. روحیه بسیجی ایشان روحیه انقلابی و تحول‌گرا است و مجموعه آموزش عالی بخش مهمی است که این استاد نامدار در دنیا و داخل کشور همچنین مدیریت موفقی در دانشگاه بوعلی همدان داشته است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر اسماعیلی؛ ما امروز موضوع اقتصاد را به عنوان موضوع فوری کشور اعلام می‌کنیم در صورتیکه فرهنگ اولویت جدی برای کشور دارد و برای دولت سیزدهم موضوع فرهنگ پیشران است و ما چهره‌های مطرح را مورد مصاحبه قرار دادیم و در مجموع بررسی‌ها، آقای اسماعیلی معرفی شد. لازم است بگویم در کارگروه با توجه به اینکه نسبت به حوزه فرهنگ حساس بودم، شاخص‌های کارگروه را پرسیدم و با آقای صفارهرندی مشورت کردم. اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما ندادیم، خداوند داده‌ است و ما تضمین‌کننده ‌آزادی‌های مشروع هستیم که وظیفه دولت است که آزادی را برای اصحاب فرهنگ و هنر تامین کند و این کار به عهده دولت و این وزارت‌خانه است.

رئیسی در معرفی وزیر پیشنهادی کشور گفت: آقای دکتر وحیدی الان استاد دانشگاه هستند و چهره‌ای هستند که علاوه بر داشتن تجربه و دانش، چهره‌ای راهبردی هستند؛ چراکه وزارت کشور تدبیرالمدن است و تسبیح همه وزارت‌خانه‌ها در حوزه سیاسی و اجتماعی است. امیدوارم بتوانند وزارت کشور را به نحوی اداره کنند که دغدغه همه دلسوزان در سراسر کشور را مرتفع کند.

وی ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری آقای ضرغامی که با چهره ایشان آشنا هستید و موضوع ما اقتصاد گردشگری است و نگاه ایشان به گردشگری معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی و اقتصاد گردشگری است. خیلی‌ها حرف زدند اما آنچه باید اتفاق بیفتد، یک کار تحولی است. ما در اقتصاد بدون نفت این مساله را باید دنبال کنیم.

وی افزود: نسبت به وزارت نفت مهندس اوجی، در درون وزارت نفت بررسی شد و ایشان از چهره‌های نامدار و خوشنام در همه بوده‌اند. همچنین بگویم کسانی نسبت به فروش نفت دغدغه دارند که فروش نفت با برنامه ما امکان‌پذیر است.

رئیس دولت سیزدهم در خصوص وزارت نیرو، گفت: در حوزه وزارت نیرو و آقای محرابیان، خب ما در حوزه آب و برق عقب‌ماندگی داریم و این باید جبران شود. در حوزه برق نیاز داریم تولید افزایش پیدا کند که اگر امروز به برنامه ششم توجه می‌شد، شاهد قطعی برق نبودیم. ایشان وزارتخانه را می‌شناسند و نیروگاه‌ها و سدسازی‌هایی که داشتند تعداد خیلی بالایی دارد.

وی افزود: یکی از کارهای ایشان همین مساله تولید برق است و موضوع دیگر کمبود و مدیریت آّ است تا بتوانیم به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم.

رئیسی در ادامه پیرامون وزارت ورزش و جوانان، بیان کرد: در یک دیداری که در همان روزهای ابتدایی با نخبگان حوزه ورزش داشتم به من گفتند که ۴۰ سال است در رأس ورزش چهره‌های سیاسی می‌گذارید، آیا نمی‌شود یک نفر از ما انتخاب کنید. خب من گفتم و اسامی ۴-۵ چهره پیشنهادی را به من دادند و این اسامی در کارگروه‌ ارزیابی صورت گرفت. آقای سجادی به عنوان کسی که هم مدال‌آور است و هم مدارج تحصیلی را در این حوزه پشت سر گذاشته یعنی هم ورزشی است و هم دارای دانش است و این زمینه خوبی ایجاد می‌کند بتواند کارها را دنبال کند. منتها آن تذکر کلی را عرض کردم بخش جوانان باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور بعد از پایان معرفی وزرا طی سخنانی در جمع‌بندی ابراز داشت: من این وزرا را معرفی کردم و با آن‌ها همان شرطی که آقا با ما مطرح کردند، مطرح می‌کنم یعنی تا زمانی که روحیه کارآمدی، فسادستزی و مردمداری در وزرا باشد ما در خدمت‌شان خواهیم بود و این نکات را رهبری معظم با بنده به عنوان یک طلبه در روز تنفیذ مطرح کردند و ما هم این را با وزرا خواهیم داشت.

وی ادامه داد: من این مجموعه را کارآمد می‌دانم اما این دیگر نظرات نمایندگان مجلس است، وزارت به دو عامل انتخاب از سوی دولت و نظر نمایندگان متکی است. حتما بدانید که نظر و رأی شما عزیزان مورد قبول من خواهد بود. از نظر ما هم می‌دانیم که شما هم با دغدغه‌مندی مسائل را دنبال می‌کنید و این مورد احترام ما خواهد بود.

رئیسی همچنین اظهار داشت: پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است، بررسی اینکه دولت یا مجلس در رفع مشکلات معیشتی بیکاری ایجاد اشتغال رونق تولید موفق بوده یا نه همه ما باهم دیده می‌شویم. انتظار مردم انتظار حوزه‌های انتخابیه شما این است، ما کمیسیون‌های تخصصی شما را به عنوان بهترین مشاورین خود می‌دانیم.

وی در پایان، تصریح کرد: من خدمت آقای قالبیباف هم گفتم که از وقتی که مجلس کار خود را شروع کرده نظرات شما را دریافت کرده و دنبال می‌کنم و می‌خواهیم در کنار تلاش و کار کنیم تا به آن‌هایی که معتقدند «نمی‌شود» و «مگر می‌شود؟» نشان دهیم که ما از اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم و با همت و تلاش با عنایت اهل بیت و عمل به رهنمودهای رهبری معظم نشان دهیم که این کار شدنی است؛ تا بتوانیم گشایشی در کارهای ایجاد کنیم.

توضیح قالیباف درباره روند بررسی کلیات برنامه دولت سیزدهم

محمدباقر قالیباف در پایان نخستین بخش از سخنان سیدابراهیم رئیسی گفت: لازم است به مردم عزیز هم عرض کنم که در بخش کلیات برنامه و معرفی وزیران، طبق ماده ۲۰۴ آئین نامه داخلی مجلس،‌ رئیس جمهور ۱۵۰ دقیقه وقت دارند که یک ساعت را در صحبت اولیه استفاده کردند که طبق آئین نامه در دو نوبت اجازه صحبت دارند که مجموعا ۲ ساعت و نیم است و بعد ۱۰ نماینده، ۵ موافق و ۵ مخالف سخنان رئیس جمهور را خواهیم داشت که بعد رئیس جمهور در پاسخ به سوالات مخالفین مباحثی را مطرح خواهند کرد و اگر تشخیص دهند فرد دیگری پاسخ دهند آن فرد پاسخ خواهد داد که پس از این بخش وارد شور می شویم تا تک تک وزرا به بیان مباحث خود بپردازند.

ردی از مسائل فراقوه‌ای در برنامه‌های دولت سیزدهم نمی‌بینیم/ آقای رئیسی مراقب باشید که بانک‌ها زمینتان نزنند

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت، در صحن علنی مجلس اظهار کرد: با اظهار قدرشناسی و تکریم نسبت به ملت بزرگ ایران که در انتخابات گذشته رئیس‌جمهور منتخب خود را انتخاب کردند. من از آقای رئیسی تشکر می‌کنم به خاطر مطالب خوبی که مطرح کردند و در شروع این جلسه خطوط کلی دولت خود را با نمایندگان مردم در میان گذاشتند. به حمدالله در مهلتی که باید، کابینه معرفی شد و ما امروز در شرایطی هستیم که باید نسبت به کابینه ایشان اظهارنظر کنیم. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: طبق مواد ۲۰۳ و ۲۰۴ آیین‌نامه راجع به این قسمت صحبت شد. ما راجع به تک تک وزرا امروز صحبت نمی‌کنیم. قضاوت در مورد فرد، فرد وزاری محترم پیشنهادی در جای خود مطرح می‌شود. برای حضور افراد جوان و مصمم و با نشاط از آقای رئیسی تشکر می‌کنیم؛ کابینه مورد قبول و مورد حمایتی است. اما بحث من به برنامه معطوف است. آنچه که امروز در اختیار ماست و از یک هفته قبل در مجلس راجع به آن صحبت کردیم و در جلسات محترم پیشنهادی گفت‌وگو کردیم، مجموعه‌ای از برنامه‌های مجزا و متفرق را شاهد بودیم. ترکیب این برنامه‌ها بررسی نشده آنچه که ما از دولت محترم توقع داشتیم، این بود که دولت باید یک برنامه کامل منسجم ارائه کند که هر بخشی از آن را یکی از وزرا عهده‌دار باشند.

وی گفت: اگر ما در برنامه هر کدام از وزرای پیشنهادی محترم دقت کنیم، ردی از مسائل فراقوه‌ای نمی‌بینیم اما این مسائل، مسأله روز کشور است. ما امروز با یک معضلی مواجهیم که آن بروکراسی پنهان است. بسیاری از نیروهای شرکتی، قراردادی، قانون‌کاری شناسنامه ندارند. شما قرار است کشور را با این دیوان‌سالاری اداره کنید. به لحاظ عدالت اجتماعی در یک دستگاه و اداره دو نوع کارمند کنار یکدیگر نشستند،‌ یکی پیمانی است، یکی رسمی است، یکی شرکتی است و گاهی دریافتی یک نفر از این افراد یک سوم دیگری است. 

حسین‌زاده بحرینی بیان کرد: صندوق‌های بازنشستگی که بخشی از آن در اختیار وزارت رفاه است و برادر ما آقای عبدالملکی برنامه دارد اما برخی از این صندوق‌ها در اختیار وزارت رفاه نیست.

وی افزود: راجع به محیط زیست نمی‌گویم چون مشکل جدی کشور ماست. ۸۰ درصد جنگل‌های ما در این ۴۰ سال نابود شده است. آلودگی تهران، مشهد و اصفهان و تبریز وظیفه کدام یک از وزارتخانه‌هاست؟

این نماینده مجلس تأکید کرد: مسأله کسری بودجه یک مسأله جدی است. کسری بودجه مسأله خاص یک وزارتخانه نیست، بلکه مسأله‌ای است فراوزارتخانه‌ای است. تورم در ایران دو ریشه اصلی دارد یکی کسری بودجه و دوم بی‌انضباطی شدید حاکم بر بانک‌هاست. از دهه ۸۰ که بانک خصوصی در کشور تشکیل شد اما ناظر قوی بر آن وجود نداشت، بی انضباطی تشدید شد و نتیجه آن تورمی است که امروز دود آن به چشم همه ما رفته است. اوایل دولت یازدهم یادداشتی به آقای روحانی تحت عنوان «آقای رئیس جمهور مراقب باشید که بانک‌ها زمینتان نزنند» امروز متأسفم که باید بگویم بعد از هشت سال بانک‌ها دولت یازدهم و دوازدهم را زمین زدند. آقای رئیسی شما هم مراقب باشید که بانک‌ها زمینتان نزنند. در برنامه‌های شما راجع به بانک‌ها چیزی نیست. امروز بانک‌های خصوصی ریشه اقتصاد ایران را می‌خشکانند. برنامه رئیس جمهور منتخب چیست؟ 

 

سوابق ایثارگری وزرای پیشنهادی مدنظر قرار نگرفته است

حجت الاسلام حسن نوروزی در مخالفت با برنامه پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور گفت: چند انتقاد به برنامه پیشنهادی ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور دارم که امیدوارم در پاسخ‌های ایشان بشنوم.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در انتخاب وزرا من ندیدم سابقه ایثارگری و رزم‌آوری این عزیزان مدنظر قرار گرفته باشد، البته چند نفری مثل وزیر دفاع و کشور را قبول دارم که سابقه ایثارگری دارند اما به هر حال سابقه ایثارگری عزیزان دیگر و اینکه چقدر حضور در جبهه داشتند و آیا بحث جانبازی این‌ها و آزادگی این‌ها مطرح شده است یا خیر، مهم است.

وی ادامه داد: بحث فسادستیزی کاملا مشخص نیست، در رابطه با مبارزه با فساد باید گفت سامانه شفافیت و ثبت اموال مسئولان وجود دارد، ساخت مسکن را به چه میزانی در سال رساندند؟ کاهش تورم به چه میزان در سال است؟ اصلاح نظام پولی و بانکی که آقای دکتر بحرینی فرمودند چقدر است؟ آیا ما بناست بانک اسلامی داشته باشیم یا خیر؟  آیا قرار است بانک بدون ربا داشته باشیم یا خیر؟ آیا این وضعیت بانکی ادامه پیدا می‌کند؟

این نماینده مجلس افزود: نظارت بر بازار ما چگونه خواهد بود؟ آیا ما ایران‌خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن که بخش خصوصی باشد باز خواهیم گرداند؟ دولت در ایران‌خودرو ۶ درصد سهیم است اما رئیسش را دولت تعیین می‌کند، امروز ایران‌خودرو ۳۵ هزار میلیارد بدهی دارد که اگر به صاحبانش بازگردانیم ظرف یکسال حل خواهد شد اگر نشد کل سهام آن هدیه به حرم امام رضا علیه‌السلام باشد.

 

۲۶۰ جلسه نمایندگان با وزرای پیشنهادی نشان‌دهنده عزم مجلس برای حمایت از برنامه‌های رئیس‌جمهور است

سید کریم حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی، طی سخنانی گفت: ایران در شرایط حساسی به سر می‌برد و ما نیاز داریم که به سوی ثبات اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی و تقویت فضای کسب و کار، بسط عدالت در جامعه و مبارزه با فساد حرکت کنیم؛ اقدام و عمل در این موارد فوق و استمرار آن‌ها اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: امروز به برنامه فوری و آنی برای دو مطلب نیاز است؛ یک کنترل کرونا و دوم تثبیت قیمت‌ها.

حسینی همچنین اظهار داشت: نمایندگان در هفته گذشته بیش از ۲۶۰ جلسه با وزرای پیشنهادی داشتند که نشان‌دهنده عزم برای حمایت از برنامه‌های رئیس‌جمهور محترم است، همه برنامه‌های اعلامی و وزرای معرفی شده از سوابق کافی برخوردارند. درایت، معرفت، آگاهی، عدالت، توانمندی و سلامت نفس از ویژگی‌های اعضای کابینه است؛ شاخص بسیار متبلور در کابینه، جوانی، علم، تخصص، تجربه و سلامت نفس است.

وی افزود: اگر احتمالا صحبت از مخالفت مطرح می‌شود، از روی دغدغه‌مندی و در راستای حمایت است، همانطور که رئیس‌جمهور گفتند اختیار با مجلس است و به معنای مخالفت با دولت نیست و عین حمایت است.

نماینده اهواز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مواردی را که در بیانات مخالف محترم داشتیم قطعا دغدغه رئیس‌جمهور محترم و وزرا است موضوعاتی همچون نظام بانکی و محیط زیست؛ به حمدالله وزرای بسیار با تجربه و با علم و آگاهی در این مجموعه وجود دارند که مایه افتخار ایران اسلامی خواهند بود.

 

افراد معرفی شده متخصص و باتجربه هستند/ استاندار خوزستان باید معاون رئیس‌جمهور شود

سیدمحمد مولوی نماینده موافق کلیات برنامه‌های پیشنهادی دولت گفت: در ابتدا تشکر می‌کنم از هیات رئیسه بخصوص آقای قالیباف که با کار ابتکاری توانستند در نشست‌هایی با وزرای پیشنهادی برنامه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. از آقای رئیسی برای انتصاب آقای مخبر صمیمانه تقدیر می‌کنم. با مطالعه کارنامه وزرای پیشنهادی به این نتیجه می‌رسیم که آقای رئیس جمهور در جمع بندی این کابینه و در شناسایی، فرآیند و نتیجه گیری تلاش کردند. دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل آقای رئیسی داد که افزایش قیمت‌ها، نرخ بیکاری و تورم و شرایط بد آب آشامیدنی، اوضاع گسترش کرونا و تحریم‌های ظالمانه و معیشت مردم بود.

وی افزود: در برنامه اعلامی در کابینه دو رویکرد اساسی را ایشان دنبال کردند. همکار مخالف گفتند در برنامه ورود نکردند و در بخش فساد ستیزی ورود نکردند اما می‌گویم دو حوزه اساسی که دنبال می‌کنند معیشت مردم است که در اکثر برنامه ها دیده می شد و بعدی تقویت سرمایه و اعتماد اجتماعی است، چیزی که‌ آقای رئیسی دنبال می‌کند بازگشت سرمایه اجتماعی است.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی کابینه همیشه اینگونه است که یک عده رای نیاورند اما کابینه با قدرت کار خود را ادامه خواهد داد. افراد معرفی شده متخصص و باتجربه هستند. کمترین نفر ۴۰ سال و بیشترین نفر ۶۰ساله است و نسبت به کابینه‌‎های دیگر جوان‌تر است. علاوه بر جوان گرایی، کارآمدی، فساد ستیزی و روحیه انقلابی و هماهنگی و مردمی بودن در سوابق همه عزیزان است. پژوهش محوری، گره گشایی و امید آفرینی از دیگر شاخصه‌ها است.

وی ادامه داد: معاونت محترم مجلس کار شایسته‌ای انجام داد و با شرح وظایف وزارت خانه ها و با اسناد بالادستی مقایسه کرد که اکثر وزرای محترم همه میانگین بالا را گرفتند. رویکرد برنامه ریزی متناسب با فرهنگ و نیاز مردم است. این بخشی از ویژگی‌های کابینه محترم است. در مطالب آقای رئیسی اشاره کردند که از دخالت در بازار به نظارت بر بازار رویکرد تغییر خواهد کرد و این کابینه انشاالله با مردمی و انقلابی بودنش موجب پیشرفت خواهد شد.

وی افزود: نوک پیکان تولید کارگران عزیز هستند، اولویت ساماندهی کارگران و رتبه بندی معلمان را که سال‌ها منتظر هستند. برای خوزستان عزیز لایروبی اروند نیاز کشور است و ساماندهی مناطق آزاد نیاز کشور است. خوزستان یکپارچه و منسجم است. شمال خوزستان در گذشته خواستند استان شود مردم راضی نبودند. خیلی تلاش کردند که مردم شریف ایران ثابت کردند جنوبی هم نمی‌خواهند استان شود، خوزستان یکپارچه و یکدست است. خوزستان باید استان ویژه و استاندار خوزستان معاون جنابعالی شود.

 

چرا در کابینه اثری از سیستان و بلوچستان نمی‌بینیم/ اهل سنت در کابینه جایی ندارند، حداقل در سطوح بعدی از اهل سنت استفاده کنیم/کرونا اولویت اول است

ملک فاضلی در سخنان خود و در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت گفت: وزرایی که آقای رئیسی معرفی کردند باید میراثی که به ارث گذاشته شده را حل کنند. وقتی به استان های محروم می کنید و نگاه به آنچه که جامعه به طور کامل گویا بودند. نگاه به مشارکت در بعضی مواقع در این استان (سیستان و بلوچستان) و نهایتاً آنچه که برخوردار است نشان دهنده محرومیت است. در کابینه آقای رئیسی از استانی که ۱۱ درصد جمعیت کشور را دارد و نیروهای توانمندی هم دارد ما اثری را نمی بینیم.

وی ادامه داد: جامعه اهل سنت همیشه ولایت مداری را سرلوحه داشته اند و حداقل انتظار داریم که در سطوح بعدی و رده های دیگر از این جامعه استفاده کنند.

فاضلی در ادامه اظهار داشت: مشکلات جامعه را که نگاه کنیم اولین مشکل کرونا است، بیماری کرونا فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست؛ اگر درباره کرونا مشکل داریم و باید بدانیم که در چه شرایطی هستند باید کل کابینه در خدمت کرونا باشند. رهبری دستور صادر کردند و باید بدانیم که واکسیناسیون اولیت اول، اول و اول کشور است، در فوریت انجام شود.

وی افزود: نجات ارز کشور باید در اولویت باشد، امروز ارز کشور کجاست؟ گرانی کجاست؟ تمام این موارد مشکل خاص جامعه ماست و راه حل این مشکل بالا رفتن ارزش پول ملی کشور است.

نماینده سراوان همچنین تصریح کرد: تذکر می‌دهند موضوع استانی مطرح نکنید، این موضوعی که مطرح می‌کنم ملی است اگر آب استان ما تامین نشود مجبور به مهاجرت خواهند شد در حالی که می شود آب را تامین کرد. برادر بزرگوار آقای رئیسی! قطعا ما می توانیم و ناامید هم نیستیم اما باید لوازم فراهم باشد. عزم ملی، مشارکت کل جامعه و استفاده حداکثری از توانمندی های کشور لازمه آن است و حتی جلب همکاری کسانی که دل گرو ایران اسلامی دارند و در خارج از کشور هستند باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: امید استان ما به شماست خواهش میکنم، دست عنایتی در خور محرومیت این استان بکشید؛ ما تا پای جان در خدمت هستیم و برای فدا کردن دریغ نمی‌کنیم.

فاضلی همچنین گفت: مساله دیگر ساختار اشتغال است، وضعیت معلمین، خرید خدمتی ها نهضتی ها، و موارد مشابه حل این ها نگاه همه جانبه می‌خواهد. بازماندگان از تحصیل که در مناطق محروم هستند. خواهش ما این است که در این جهت برنامه ریزی مطلوب داشته باشید.

وی ادامه داد: در حوزه روابط با همسایگان، استان سیستان و بلوچستان بیشترین مشارکت با کشور همسایه را دارد، اگر هم در جایی همراهی نیست باید آن را به وجود آورد و از این مناطق مرزی در جهت رفاه اجتماعی باید استفاده کرد. آنچه که عرض کردم دلیل بر ناتوانی وزرای شما نیست امیدوارم که بتوانیم با اولویت هایی که عرض کردم با هماهنگی و همکاری بتوانیم مشکلات را حل کنیم. همه وزرای جامعه به ویژه وزرای اجتماعی، اقتصادی و همچنین سیاست خارجه همگی باید در خدمت اقتصاد و معیشت مردم و کشور باشند.

 

۴۰سال است در حق بعضی از کارگران ظلم شده است/ بانک‌ها پدر ملت ایران را درآوردند/ درمیان مردم زندگی کنید

علی بابایی کارنامی در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت گفت:  جناب آیت‌الله رئیسی من یک کارگر روستازاده هستم، مخالفت من با برنامه‌های حضرت عالی  از باب اینکه ما مخالف برنامه‌های شما هستیم، نیست. ما در دوره انتخابات ارادت خودمان را به شما و تفکر جنابعالی اثبات کردیم اما از وضعیت حال امروز مردم ایران، مردمی که تورم بالای ۴۵ درصدی را تحمل می‌کنند نگران هستیم.

نماینده مردم ساری ادامه داد:  حضرت آیت الله رئیسی چه زمانی می‌خواهید تورم افسارگسیخته مملکت را مهار کنید؟ آیا بحث مدیریت کرونا را به قضا و قدر مانند دولت آقای روحانی می‌سپارید یا به صورت‌ علمی و پژوهشی کار می‌کنید؟ در بحث عدالت مزدی و بحث علمی نظام اداری بحث نشده است.

وی گفت:باید برای عدالت مزدی و عدالت اقتصادی برنامه درستی ارائه شود. شما بر اساس چه برنامه‌ای باید کار را پیش ببرید غیر از اینکه باید عالمان اقتصاد را دعوت به همکاری کنید؟

این نماینده مجلس افزود:  کاهش نرخ اشتغال و عدم سرمایه‌گذاری بحث ‌های مهمی است که اعلام نگردید، این موضوع قرار است چگونه پیگیری شود؟

وی تاکید کرد:  ما در  مجلس سوگند یاد کردیم که باید با فرمانده اقتصاد ملی به صورت روزمره در ارتباط باشیم.

نماینده مردم ساری ادامه داد: کاهش ضریب جینی اتفاق افتاده است، امروز مردم سفره‌شان کوچک شده است.  اقتصاد روستا با چه مدلی قرار  است اداره شود. 

وی ادامه داد: زندگی روستایی یعنی فرهنگ اقتصاد مقاومتی اما امروز  روستایی نیست، برای بحث مدیریت شهری با رویکرد اقتصاد پویا و مردم محور برنامه ارائه نشده است.

بابایی کارنامه خطاب به رئیس جمهور گفت: جناب آقای رئیسی بانک‌ها پدر ملت ایران را درآوردند! مدیران ارشد بانک مرکزی که منابع گرفتند با بانک‌های خصوصی کاخ‌های سر به فلک کشیده ساختند و روستاهای تهران را داغان کردند.

 وی ادامه داد: آقای رئیسی به شما مبارزه با مافیای فولاد، مافیای دارو و مافیای خودرو تاکید می‌کنم.  مافیای واردات برنج در برابر کشاورزان برنج کار را ببنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  صندوق‌های بازنشستگی تبدیل به حیاط خلوت بعضی‌ها شده است، بعضی از مدیران ۵۰ میلیون حقوق می‌گیرند. ما به شما ایمان و ارادت داریم اما باید محکم در مقابل ظلم ۴۰ ساله که در حق  بعضی از کارگران شده است بایستید.

وی افزود: جناب آقای رئیسی ما به شما اعتقاد داریم اما نقد هم داریم؛ برنامه باید کمی باشد،  به خاطر اینکه شش ماه بعد مردم از ما می‌پرسند چه شد؟حضرت آیت الله رئیسی ما به شما  اعتقاد داریم اما نقد داریم چرا که باید پاسخگوی ۸۴ نفر میلیون این مملکت باشیم. از شما خواهش می‌کنم با این مردم زندگی کنید که برای تهیه نان و پنیر و حداقل صبحانه پول ندارند.

 

با توجه به شرایط ویژه کشور، دولت باید سریع تشکیل شود/ دوستانی که انتخاب شدند باید قدرت گرفتن تصمیم‌های سخت را داشته باشند

علیرضا سلیمی در صحن علنی مجلس در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت،‌ اظهار کرد: همه دوستان می‌دانند که ما متأثر از حلقه بسته در مدیریت کشور بودیم که این حلقه بسته باید شکسته شود. در حوزه جوانگرایی یک واهمه‌ای بود که خوشبختانه کابینه آقای رئیسی جوان‌تر از دولت قبلی است. 

وی به فساد ستیزی دولت اشاره کرد و افزود: دوستانی که انتخاب شدند باید قدرت گرفتن تصمیم‌های سخت را داشته باشند. در خصوص خط مشی کلی اصول حاکم بر رویکرد کابینه نیز به نظر می‌رسد که ایراد جدی وجود نداشت ما بین برنامه‌ها و اصول کلی و خط مشی کلی باید تفاوت قائل شویم. در برنامه‌های دولت در این خصوص حدود سی اصل کلی وجود داشت که اینها قابل تقدیر است.

نماینده محلات در مجلس بیان کرد: درباره بحث تبدیل وضعیت نیروهای شاغل، معضلات محیط زیست و مسائل بانک‌های خصوصی و نظارت بر آنها باید گفت که اتفاقاً بعضی از این خلأها به صورت جدی مورد تأکید قرار گرفته است به عنوان مثال من در برنامه‌های آقای ساداتی نژاد دیدم که به صورت جدی به محیط زیست پرداخته‌اند بنابراین این خلأ‌ها قابل ترمیم و غنی سازی است.

سلیمی اضافه کرد: درست است که بعضی از امور فراوزارتخانه‌ای است اما در خصوص این امور وزارتخانه‌ای آقای رئیسی توضیحات کاملی را مطرح کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شرایط کشور شرایطی نیست که ما معطل شویم یعنی در این حوزه نباید معطل شویم و حضرت آقا نیز فرمودند که با سرعت دولت تشکیل شود. این وزرا اگر از این برنامه‌ها تخطی کنندبا آنها تعارف نداریم بنابراین با توجه به شرایط ویژه امروز کشور، باید دولت سریع تشکیل شود.

 

تورم ۴۴ درصدی و ضریب جینی ۴۰ درصد مردم را نگران کرده است/ شاخص‌های کلان اقتصادی نگران‌کننده است

عبدالله ایزدپناه در موافقت با کلیات برنامه دولت گفت: دولت سیزدهم که به دولت مردمی نام گرفت و خداوند متعال دل‌های مردم را به سوی مردی از خاندان رسول اکرم (ص)، خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز هدایت نمود، تا با تکیه بر شعارهای انقلاب اسلامی به عنوان اولین دولت در گام دوم انقلاب اسلامی زمینه‌ساز جهش ایران باشد. دولت در حالی پا به عرصه خدمتگذاری گذاشته است که جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و سوءمدیریت در ادوار گذشته عرصه را بر مردم تنگ نموده و دهک‌های پایین جامعه را در شرایط بدی با تورم، بیکاری و گرانی قرار داده است.

نماینده ایذه و باغملک ادامه داد: امروز در این شرایط سخت و دشوار باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه با دولت مردمی در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند. مشکلات کشور زیاد و فرصت خدمت بسیار کوتاه است و ما امروز این فرصت را در اختیار داریم تا با کمک به برنامه‌های دولت، از رنج‌ها و مشکلات مردم بکاهیم.

وی ادامه داد: بنده با مطالعه و بررسی دقیق برنامه‌های ارائه شده دولت عرض می‌کنم که رویکرد اصلی دولت اجرای سند تحول دولت مردمی بوده که با نگاه به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رشد و تعالی فرهنگ ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، رفع مشکل معیشتی خانواده‌های کم درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت می‌توان به آینده ایران قوی امیدوار بود، لذا لازم است برای تحقق این اهداف در جهت استقرار دولت سیزدهم تلاش کنیم. در تمام برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی، عدالت به همراه کار و پیشرفت در کانون برنامه‌ریزی قرار گرفته و برآیند این برنامه ها، رونق تولید و تعالی ایرانی اسلامی خواهد بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برنامه‌های دولت سیزدهم بر مبنای نگاه واقع‌بینانه از وضع موجود دولت و کشور و دلایل ایجاد آن و در نهایت با توجه به ظرفیت‌های ساختاری، مالی و نیروی انسانی دولت، این برنامه‌ها ترسیم و برای آینده مطلوب هدف‌گذاری شده است. در بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی، نکات برجسته و مشترکی وجود دارد که نشان از اهمیت آن از نگاه دولت و انسجام مجموعه هیات دولت برای تحقق آنها دارد. عدالت‌محوری، مبارزه با فساد، تحول‌گرایی، اقدام برای حل مشکلات کشور، افزایش تسهیل‌گری، به صحنه آوردن ظرفیت وسیع مردمی به ویژه جوانان و نخبگان، توزیع منابع کشور براساس آمایش سرزمینی، نمونه‌هایی از مشترکات برنامه‌های وزرای دولت است تنظیم برنامه‌های دولت به گونه‌ای است که دل‌های ناامید را امیدوار و نگاه‌ها را به آینده روشن می‌کند. قطعاً اجرای این برنامه‌ها توسط دولت نیاز به حضور وزرای توانمند، متعهد و متخصص در کابینه دارد. با مطالعه برنامه های سیاسی و اجرای وزیران کشور برای تشکیل دولت سیزدهم مشخص می‌شود که رئیس‌جمهور برای گزینش افراد هماهنگ و متخصص برای پیشبرد اهداف دولت تلاش فراوانی کرده است. بررسی ادوار گذشته نشان می‌دهد که در جریان بررسی وزرا در صحن مجلس برخی رأی اعتماد از مجلس نمی‌گیرند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فهرست وزرای پیشنهادی این دولت متشکل از افرادی باسوابق انقلابی، جهادی، فسادستیز، پاک دست، خوش فکر و با برنامه که با هماهنگی آنها در دولت و تعامل سازنده با مجلس، می‌توان نسبت به حل مشکلات امیدوار بود.

وی افزود: دولت سیزدهم در حالی سکان اداره کشور را برعهده گرفته است که شاخص های کلان اقتصادی، نگران کننده است، به گونه ای که تورم ۴۴ درصد، حجم بالای نقدینگی، بدهی کلان دولت به بانک مرکزی و شرکت ها، کسری بودجه زیاد، ضریب جینی ۴۰ درصدی، نرخ بالای بیکاری و گرانی حاصل از شیوع ویروس کرونا و هزاران مشکل دیگر، کار اداره کشور را دشوار ساخته است، اما می توان با تکیه بر تلاش مضاعف و همکاری همه قوا و ظرفیت های مردمی به آینده امیدوار بود و با برنامه ریزی مشکلات را کاهش داد.

ایزدپناه خطاب به نمایندگان گفت:استفاده از ظرفیت نخبگان کشوری، شفافیت، مبارزه با فساد، اشغالزایی، بهبود وضعیت معیشتی مردم به ویژه اقشار کم درآمد، کنترل نقدینگی، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و کاهش هزینه های درمان از جمله برنامه های وزرای پیشنهادی است، لذا از شما می خواهم که به کلیات این برنامه ها رأی دهید. همانطور که مقام معظم رهبری فرموند؛ دولت جدید هر چه سریعتر کار خود را آغاز کند. اکثر وزرای پیشنهادی در فراکسیون توسعه متوازن و مجمع نمایندگان استان خوزستان دعوت کردیم، آنها وعده دادند که نگاهشان به مناطق حروم و کم برخوردار منصفانه باشد.

وی خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: در برنامه‌های شما و وزرای پیشنهادی، رویکرد اصلی اقدام و عمل ترسیم شده است، لذا ایجاد توازن منطقه ای و برطرف کردن نیازهای اولیه مناطق محروم از جمله خوزستان با وجود منابع عظیم نفتی در اولویت برنامه های جنابعالی قرار گیرد.

به جای تخریب نمایشی ویلاها جلوی ساختن آنان‌ها را بگیرید/ عدم حضور بانوان در کابینه شما مشهود است/ بخش اعظمی از نمایندگان مجلس پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند

 حسن محمدیاری در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت از سوی سیدابراهیم رئیسی گفت: در برنامه‌های جناب آقای رئیسی برخی مطالب مطرح نشده است که من می‌گویم، در بحث سیاست خارجی جناب آقای رئیسی، باید قاطعانه موضع ما مشخص باشد و بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی تصمیم گرفته شود.

نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث جهاد مباحثی وجود دارد، باید یارانه‌ها به سمت درست برود و مردم نیازمند را پوشش دهد. در بحث منابع طبیعی باید بگوییم کاری نشده و اقدامات بدی صورت گرفته است.

 وی خاطرنشان کرد: شما به صورت نمایشی ویلاها را تخریب می‌کنید اما بهتر است جلوی ساخت و ساز را بگیریم. 

محمدیاری بیان کرد: عدم حضور بانوان در کابینه شما مشهود است درصورتی که زنان نیمی از جامعه هستند.

وی تاکید کرد: بر بحث قطع زنجیره کرونا بسیار تاکید شده است اما بخش اعظمی از نمایندگان مجلس این فاصله‌ها رعایت نمی‌کنند، مقام معظم رهبری به تنهایی در مراسم حضور پیدا می‌کند شما به عنوان رئیس‌جمهور باید این مطلب را تذکر بدهید.

نماینده تالش خاطرنشان کرد: ما باید استاندارانی را مدنظر داشته باشیم که آشنا به استان باشند، هزینه‌های استان را در بیاورند و بتوانند نظرات مردم را پیگیری کند.

از نحوه تامین واکسن خیلی گذرا عبور کردید/ انتظار داشتیم به ظرفیت جوانان انقلابی اهل سنت توجه شود

معین‌الدین سعیدی در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت گفت: گرامی باد یاد آنهایی که رفتند تا اسلام و ایران بماند. حضرت آیت‌الله رئیسی رای دشمن شکن مردم به شما رای به ارزش‌های ناب انقلاب بود. در برنامه شما، در کنار ویژگی‌های ممتاز نقدهای جدی وارد است شما از موارد بسیار فوق استراتژیک یعنی روش‌های کنترل تورم، کاهش ضریب جینی، محیط زیست و مهمتر از همه نحوه تامین واکسن خیلی گذرا عبور کردید.  

وی ادامه داد: انصافا در کنار برخی وزرای کارآمد و متناسب با بیانیه گام دوم انتقادهای جدی وارد است. آنچه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی‌بدیل زنان است، نمی‌شود شعار شایسته سالاری داد اما ظرفیت زنان را نادیده گرفت. رهبر معظم انقلاب طی حکمی یکی از فرزندان ولایی و اهل سنت را به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش منصوب کردند،  از دولت آقای رئیسی انتظار داشتیم به ظرفیت جوانان انقلابی اهل سنت توجه شود.

وی افزود: در موضوع کرونا به تعبیر حضرت آقا اولویت اصلی کشور است و برخی اظهارات مسئولین وزارت بهداشت نمک بر زخم بی پایان مردم است.  در تولید واکسن به وعده‌ها عمل نشد؛ به برادرمان ‌آقای مخبر هم عرض کردم اگر مشکلی هست و کارشکنی وجود دارد صادقانه به مردم بگویید.

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: با این ساختار نظام فاسد بانک‌ها چه می‌کنید؟ فساد از هیچ دولتی پذیرفته نیست و به طریق اولی در دولت شما هم پذیرفته نیست.

وی افزود: وزرای محترم، امان از آقازادگان، بترسید از آقازادگان و به مولایمان اقتدار کنید که آقازادگانشان فعالیت اقتصادی ندارند.  

وی ادامه داد: این حجم از محافظ چرا؟ از چه چیزی حفاظت می‌کنید؟ مثل رئیس‌جمهوری نباشید که دوسال از ولنجک خارج نشد. من در مالزی دیدم شخص اول مملکت بدون محافظ در میان مردم حاضر می‌شد.  

سعیدی گفت: در مقابل بدعهدی دوستان ما، روسیه و چین در تامین واکسن کرونا چه می‌کنید؟ حضرت روح الله فرمود چین و شوروی مانند آمریکا از خون ملت ایران تغذیه می‌کنند. در برابر اقدام سفیر روسیه رئیس مجلس واکنش نشان دادند شما هم باید واکنش نشان دهید. طبل رسوایی غرب در افغانستان بر زمین افتاد اما از دامن غرب به دامن شرق پناه بردن مثل پناه بردن از عقرب به مار است.  

وی ادامه داد: آقای رئیسی دولت شما دولت محرومین است و زیباترین تعریف را مولای متقیان فرمودند که عدالت یعنی هرچیزی را در جای خودش قرار دادن. اگر در مناطقی از کشور بیمارستان تامین اجتماعی داشته باشیم اما بیمار کنارکی ۸۰۰ کیلومتر باید برای رسیدن به اولین بیمارستان تامین اجتماعی برود.  

وی افزود: دیدن صف‌های طویل دختران سرزمین من برای آوردن آب، هر وجدان بیداری را آزار می‌دهد. رویا را از مردم سرزمین من گرفتند. از هر ۱۰ نفر دختر و پسر استان من بپرسید آرزوی شما چیست، ۹ نفر به شما جواب نخواهند داد. این بار مردمان نقاط محروم دولت انقلابی را انتخاب کردند که انشاالله این امید را ناامید نکنید. مام میهن همواره از جانب اجنبی مورد تهاجم قرار گرفته است و تنها یک نقطه از کشور مقابل اجنبی مقابله کرده که سیستان و بلوچستان بوده؛ این مرزنشینان را دریابید. از شما انتظار داشتیم از ظرفیت نیکزادها، قاضی‌زاده هاشمی‌ها، طیب‌نیا‌ها، محمدها و بذرپاش‌ها استفاده شود.

این کابینه چک وصول نشده برجام را وصول می‌کند/ نباید از تریبون مجلس به «قبرفروشی» و «بدن‌فروشی» اشاره می‌‌شد

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در صحن علنی مجلس در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام حسین(ع)، اظهار کرد: حدیث داریم که تا سخن نگفته‌ای مالک آن هستی و وقتی سخن گفتی سخن مالک توست. ما نباید به گونه‌ای صحبت کنیم که رسانه‌های بیگانه از آن سوءاستفاده کنند. نباید از تریبون مجلس به قبر فروشی و بدن فروشی اشاره می‌کردید؛ شایسته نیست این سخن‌ها پشت تریبون مجلس گفته شود.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم در شرایط سختی کار خود را آغاز کرده است. تورم بیش از ۴۴ درصد است. سخت شدن زندگی برای طبقات محروم جامعه و کسری بودجه قابل توجه نمای این شرایط اقتصادی است. برای برون‌رفت از این وضعیت حرکتی جهادی نیاز داریم. دولت آقای رئیسی بر مبنای مدیریت جهادی و پاکدستی و فسادستیزی شکل گرفته است. جوانگرایی در این دولت به همراه نیروهای صاحب تجربه،‌ ارزشمند و نخبه در دولت وجود دارد. امیداریم دولت در شأن گام دوم انقلاب و مجلس یازدهم تحقق پیدا کند. 

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: اشغال‌زایی و بهبود معیشت مردم و رونق تولید و خوداتکایی در کالاهای اساسی در اولویت برنامه‌های دولت است. حل مشکل حاشیه‌نشینان و ساخت یک میلیون مسکن از نکات ارزنده برنامه دولت است. علاوه بر این‌ها اصلاح نظام یارانه‌ای و اصلاح نظام گمرکی و رفع موانع تولید باید مورد تأکید دولت باشد.

وی ضمن اشاره به روابط بین‌الملل نیز گفت: داشتن رویکرد اقتصادی و ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای و جذب سرمایه‌گذاران خارجی از نکات قوت برنامه دولت سیزدهم است و بر این نکته تأکید می‌کنم که رفع تحریم‌های ظالمانه باید در اولویت وزارت امور خارجه باشد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: این کابینه ان‌شاالله خواهد توانست که چک وصول نشده برجام را وصول کند و تحریم‌ها برداشته شود و هرگز مسائل داخلی را به مذاکرات پیوند نخواهد زد.

 

آقای رئیسی با دوستان نزدیک خود نمی‌توانید به جنگ اقتصادی بروید/ برخی از وزرای پیشنهادی در راهروهای مجلس با یکدیگر آشنا شدند

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مخالفت با کابینه رئیسی طی سخنانی گفت: براساس وظایف قانونی که دارم به نمایندگی از مردم در رابطه با کلیات کابینه معرفی شده از جانب آقای رئیسی اشکالاتی را احساس می‌کنم که لازم دانستم خدمت همکاران و مردم اعلام کنم.

وی ادامه داد: همه عزیزان اطلاع دارند که کشور ما دارای مشکلات عدیده اقتصادی است و از سوی دیگر اقتصاد بسته کاملی از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، بورس و اوراق بهادار، نفت، تورم، نقدینگی، اشتغال و ... است. زباله‌گردی، سوخت‌بری، کولبری، تکدی‌گری، کودکان کار، اختلاف شدید طبقاتی، فروش اعضای بدن جهت امرار معاش، قبرخوابی و سرقت و زورگیری حاصل اقتصاد غلط و برنامه‌ریزی  اشتباه دولت‌های گذشته است.

محمودزاده همچنین اظهار داشت: از همه مهم‌تر ما در حال حاضر در تحریم شدید اقتصادی قرار داریم و کشور ما به دلیل نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در لیست سیاه کشورهای صنعتی همچون فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن، بریتانیا و ... قرار دارد.

وی تصریح کرد: جناب آقای رئیسی یکی از اشکالاتی که به کابینه جنابعالی وارد است این است که با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ این مشکلات اقتصادی بروید.

نماینده مهاباد در مجلس با اشاره به نقش عدم عضویت در سازوکار مالی FATF در مشکلات امروز کشور بیان کرد: تیم اقتصادی آقای رئیس جمهور در این مشکلات ساختاری اقتصاد کشور فاقد سابقه اجرایی کافی بوده و از طرفی دیدگاه کاملا مخالف با پیوستن کشور ما به این معاهده‌های بین‌المللی از جمله گروه ویژه اقدام مالی دارند که این امر باعث کاهش تعاملات اقتصادی با کشور های عضو، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، از دست دادن بازارهای هدف برای صادرات محصولات غیرنفتی، باقی ماندن کشور ما در لیست کشورهای پرخطر از جهت سرمایه‌گذاری خارجی، جلوگیری از ایجاد شعبه‌های مالی ایران در کشور های عضو و عدم بهبود فضای کسب و کار در کشور خواهد شد.

وی افزود: شعارهای یک میلیون واحد مسکونی در سال و یک میلیون شغل در یک سال که توسط جناب آقای رئیسی مطرح می‌شد مطمئناً باید این تیم اقتصادی معرفی شده به مجلس شورای اسلامی در سطحی می‌بودند که بدانیم قادر هستند این شعارها را محقق خواهند کرد.

محمودزاده با بیان اینکه تیم اقتصادی کابینه از میان همکاران سابق بسته شده است، ابراز داشت: جناب آقای رئیس‌جمهور تیم اقتصادی شما متشکل از افرادی است که همراه جنابعالی در آستان قدس رضوی یا ستاد اجرایی فرمان امام بودند. آیا نمی‌شد از همه اقتصاددانان کشور از هر طیف و جناحی دعوت می‌کردید تا برنامه‌های اقتصادی کشور را در این شرایط حساس و ویژه تدوین نمایند؟

وی همچنین با اشاره به شعارهای رئیس‌جمهور منتخب قبل و بعد از انتخابات درخصوص دولت فراجناحی مستقل و وفاق ملی، یاد آور شد: جناب آقای رئیس جمهور بارها اعلام کردید که دولت من فراحزبی، فراجناحی و دولت وفاق ملی است، اما جنابعالی به مردم و نمایندگان محترم پاسخ بدهید که این لیست معرفی شده به عنوان کابینه آینده دولت چه کسی از جناح‌های سیاسی دیگر را در خود دارد که ما اطمینان پیدا کنیم دولت سیزدهم یک دولت مستقل و فراحزبی است؟ آیا در کل وزرای دولت گذشته یک وزیر عملکرد مثبتی نداشت که جنابعالی به عنوان وزیر کابینه معرفی نمایید که نشان از دیدگاه فراجناحی شما باشد؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از اشتباهات دولت‌های قبل همواره این بود که هر جناحی که دولت را به دست گرفته از سریدار اداره تا بخشداران و فرمانداران و استانداران و وزرا ومعاون وزیر را از گردونه مدیریتی خارج نموده است. جناب آقای رئیس‌جمهور آیا درست است که چهار سال دولت از توان مدیریتی و علمی و اجرایی قشر عظیمی از کارشناسان و مدیران جناح‌های سیاسی دیگر بهره‌مند نشود؟

وی افزود: ایراد بعدی به کابینه شما عدم عمل نمودن به توصیه‌های مقام معظم رهبری در دو مورد است؛ نخست عدم معرفی به موقع کابینه به مجلس شورای اسلامی علیرغم اینکه دولت دو هفته مهلت قانونی داشت و دوم؛ در حد امکان عدم استفاده از نمایندگان مجلس در کابینه براساس توصیه مقام معظم رهبری است. علیرغم توصیه‌های ایشان مبنی بر معرفی سریع کابینه اگرچه در مهلت قانونی معرفی کردید اما ضروری بود از سایر دولت‌های قبلی، دولت سیزدهم زودتر کابینه‌اش را معرفی کند که این امر میسر نشد.

محمودزاده همچنین بیان کرد: سوال این است دلیل این عدم تصمیم‌گیری به موقع در رابطه با اعضای کابینه چه بود؟ کش و قوس‌های انتخاب کابینه و تغییر مرتب لیست اعضاء حتی در آخرین ساعات معرفی به مجلس نشان می‌دهد که لابی‌ها و فشارهای سیاسی بر انتخاب کابینه و هیات وزرای جناب آقای رئیسی حاکم بوده است نه انتخاب براساس توانمندی و شایستگی.

وی افزود: جناب آقای رئیسی شما سال‌ها رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودید، شما در انتخابات دوازدهم رأی دوم داشتید و در انتخابات اخیر از ۶ ماه قبل همه می‌دانستند ایشان رئیس‌جمهور است. چگونه بعد از این همه دوره و حضور در انتخابات و مسئولیت‌های کلیدی و یکه‌تازی در رقابت انتخابات سیزدهم این تعداد افراد واجد شرایط کابینه در اختیار نداشتید که به مجلس معرفی کنید؟

نماینده مهاباد در ادامه بیان کرد: اشکالات بعدی کابینه آقای رئیسی عبارت است از سن بالای اعضای کابینه علیرغم شعار کابینه جوان، متوسط سن کابینه شما ۵۲ سال است. تجربه کم، ناهمگون و ناهمسو بودن وزرای پیشنهادی در کنار عدم استفاده از اهل سنت در کابینه به همراه عدم استفاده از زنان، عدم عمل به نتایج سامانه انتخاب مدیران از اشکالات جدی کابینه شما است.

نماینده مردم مهاباد در ادامه سخنان خود، خطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور در جلسات متعددی در رابطه با به کارگیری افراد توانمند از اقوام و مذهب قول دادید اما اگر به لیست کابینه نگاه کنید خالی از جناح‌های سیاسی و اهل سنت است. در اصل دولت سیزدهم در چینش کابینه خود میلیون ها نفر از اهل سنت را نادیده گرفته است، آیا در میان جامعه عظیم اهل سنت و نخبگان آن‌ها اعم از کرد، بلوچ، عرب آیا فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر معرفی شود و در کابینه حضور داشته باشد؟

وی با اشاره به انتصاب فرمانده نیروی دریایی، بیان کرد: در این میان جا دارد از اقدام قابل تقدیر و اندیشمندانه رهبر انقلاب در انتخاب یک کرد سنندجی به عنوان فرمانده نیروی دریایی تشکر کنم.

محمودزاده در بخش دیگر از نطق خود در مخالفت با کابینه پیشنهادی به عدم حضور زنان در کابینه اشاره کرد و بیان کرد: زنان نیمی از جامعه هستند اما هیچ زنی در کابینه حضور ندارد و این سوال در نتیجه مطرح است که چرا ۵۰ درصد زنان در کابینه سیزدهم جا ندارند. در ابتدای انتخابتان اعلام کردید سامانه نظرسنجی برای انتخاب مدیران توانمند راه‌اندازی می‌شود اما این اقدام در زمانی مثبت بود که به نتایج آن نیز عمل می‌شد، آیا در سامانه مذکور از جناح‌های دیگر فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر معرفی شود؟

وی ادامه داد: تورم بالای ۴۴ درصد، نقدینگی، نرخ بیکاری بالا، کسری بودجه، آمار ۳۲ درصدی خانواده‌های زیر خط فقر، خشکسالی، خاموشی‌های مکرر، شرایط اقتصادی بین‌المللی و ... مشکلاتی را پدید آورده است لذا برای مدیریت کشور نیاز به انتخاب افراد توانمند و اجرایی بود که با شجاعت و هماهنگی فعالیت می‌کردند که متأسفانه کابینه شما فاقد تجربه کافی و سابقه است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با طعنه به عدم آشنایی وزرای کابینه با یکدیگر، ابراز داشت: حداقل اعضای کابینه را پیش از این با هم آشنا می‌کردید، چراکه برخی از آن‌ها در راهروها و کمیسیون‌های مجلس با یکدیگر آشنا شدند که این مساله هم یکی دیگر از مشکلات کابینه معرفی شده شما است.

وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: در پایان از همکاران به ویژه خواهران عزیز تقاضا دارم با آراء خود از حضور افراد ضعیف در کابینه جلوگیری نمایند.

در برنامه‌های دولت سیزدهم موضوع سلامت و مبارزه با کرونا در اولویت قرار گرفته است

رحیم زارع در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: از نمایندگانی که از جوان‌گرایی کابینه انتقاد می‌کنند، تعجب می‌کنم. ما امروز شاهد نتیجه عملکرد پیران هستیم. تا چه زمانی می‌خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

وی افزود: اجازه بدهیم دیدگا‌ه‌های جدید و نظریه‌ها در گام دوم انقلاب ظهور و بروز پیدا کند. همکاران محترم فراموش نکنیم که رئیسی دولت را در شرایطی تحویل می‌گیرد که با تورم چند صد درصدی و بیکاری بالا و تحریم‌های شدید مواجهیم. 

زارع گفت: در برنامه‌های دولت سیزدهم موضوع سلامت و مبارزه با کرونا در اولویت قرار گرفته و همچنین در حوزه کشاورزی، امنیت غذایی براساس طرح کامل تدوین شده با محورهای حفظ حداکثری منابع آب و خاک، عدم وابستگی به صادرات، محصولات کشاورزی با پیگیری‌های آقای ساداتی‌نژاد عملی خواهد شد. از طرفی موضوع انرژی، استفاده از میادین مشترک نفتی و گازی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرار داشته و با جدیت پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کابینه دولت سیزدهم از تیمی با تجربه با رویکرد جوان‌گرایی، تیم اقتصادی هماهنگ و بهره‌مندی از وزرای کارآزموده گذشته تشکیل شده است لذا از نمایندگان می‌خواهم به شایعه‌سازی‌های فضای مجازی علیه دولتی که با چالش‌های زیادی مواجه است، توجهی نکنند. امروز با فاجعه مسکن و مشکلات عدیده‌ای در معادن مواجه هستیم که بهبود این وضعیت نیازمند استفاده از جوانان با تجربه بوده بر همین اساس به نظر من تیم وزرای دولت سیزدهم از افرادی انقلابی و کارآمد تشکیل شده و می‌توانند برای بهبود وضعیت فعلی کشور گام‌های مؤثری بردارند.

 

آقای رئیسی شما و وزرای‌تان اموال و حقوق دریافتی خود را در سامانه شفافیت اعلام کنید/ کارگران و معلمان پناهی ندارند

محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با کلیات برنامه ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: برنامه خوبی ارائه شده که نشان‌دهنده تلاش و فکر است اما چنین برنامه‌هایی را دولت‌های قبل نیز ارائه کردند.در واقع اکثر این دولت‌ها در یک ایستگاه متوقف شدند و نتوانستند برنامه‌هایشان را اجرایی کنند زیرا کشورمان نیاز به جراحی عمیق و بزرگ دارد که اگر به آن توجه نشود هیچ برنامه‌ای اجرایی نخواهد شد.

نماینده مردم بافق و مهریز  ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام جامع مالیاتی و بانکی، ساختار سیاسی و اداری  همگی دارای اشکالاتی هستند که باید به آنها توجه شود و این در حالی است که اگر به موضوع ساختار سیاسی و اجرایی توجه جدی نشود آقای رئیسی نیز همانند روحانی و احمدی نژاد موفق نخواهند شد چون چرخ دنده‌ها میزان نیست.در کشورمان ظرفیت‌های زیادی مانند معادن و وجود دارد و در این میان دستگاه‌های نظارتی مختلفی فعالیت  می‌کنند اما نظارت کافی وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: آقای رئیسی ما در کشورمان مجلس و قانونگذاری داریم ولی شورای عالی اقتصادی، بورس و فضای مجازی قانونگذاری می‌کنند؛ تا زمانی که چنین ساختاری باشد علیرغم اینکه شما فردی دلسوز، توانمند و دارای سلامت نفس هستید، هیچ کدام از برنامه‌هایتان محقق نمی‌شود لذا باید با حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام دست به اصلاح و جراحی بزنیند.

وی تاکید کرد: امروز مجلس به کارهای فرعی می‌پردازد چون مجلس ایالتی نداریم؛ شورای استانی، شورای شهر نمایشی و سمبلیک هستند لذا باید تغییراتی را ایجاد کنیم که در این میان اگر نیاز است نظام پارلمانی و مدیریت واحد شهری را رقم بزنیم.

صباغیان بافقی افزود:صحبت از تمرکززدایی در کشور می‌شود اما وقتی قدرت به استاندار دهیم همانند تمرکزگرایی است زیرا فقط چند نفر در اطراف استاندار قرار دارد و این یعنی قدرت دست یک نفر است و هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد؛ باید مجلس ایالتی تشکیل دهیم و شورای استانی را تقویت کنیم.

وی  گفت: آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد، البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه اجرای عدالت برای پرداخت حقوق‌ها دارای اهمیت است؛ قانون اجازه می‌دهد مسئولان ۱۷ برابر از حداقل پایه حقوق بیشتر دریافت کنند لذا باید این قانون را اصلاح کنید. مردم تشنه عدالت هستند بنابراین نباید به طرح کلیات و صحبت‌های کلیشه‌ای بپردازیم.باید به تشکل‌ها بها داده شود، به عنوان مثال کارگران و فرهنگیان هیچ پناهی ندارند اما از این طریق می‌توان صحبت‌های آنها را به خوبی شنید.

 

مردم از تورم افسارگسیخته خسته شده‌اند/ با دخالت دولت سرمایه مردم به باد رفت

لطف الله سیاهکلی در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت از سوی سیدابراهیم رئیسی گفت: آقای رئیسی کابینه‌ای معرفی کردند روحیه فسادستیزی و مبارزه با رانت دارند و انقلابی هم هستند.

نماینده آبیک و البرز ادامه داد:  مردم ما به مشکلات معیشتی دارند با کلمه عدالت مبارزه با رانت و فساد سه کلمات مهمی هستند که با کیفیت بالا در برنامه آقای رئیسی وجود دارد، تحول‌خواهی، عدالت محوری و حل مشکلات از برنامه‌های جناب آقای رئیسی است و مردم ما انتظار یک چنین دولتی را دارند و منتظر هستند جنابعالی در این زمینه اعلام نظر بفرمایید.

وی تاکید کرد: گام دوم انقلاب یعنی فرهنگ اسلامی اقتصاد مقاومتی توسعه روابط بین‌الملل و سخنان شما در روز تحلیل که همسایگان به مثابه خویشاوندان باشند که اولین بار است که یک رئیس‌جمهور به همسایگان در این تراز توجه می‌کند، بسیار خوب است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این کابینه به راحتی می‌شود نظام تنظیم و هماهنگی را جهت تنظیم و عدالت در پیشرفت کشور  را دید و این ارزشمند است.

وی گفت؛ در سیاست‌های کابینه مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ پررنگ دیده شده است که این بسیار هوشمند است یکی از عوامل معیوب شدن اقتصاد نادیده گرفتن نقش مردم است در صورتی که یکی از عوامل مهم برنامه اقتصاد است. آقای رئیسی خانواده را در برنامه خود دیده است، امروز خانواده‌ها در حال پاشیدن است اما در برنامه آقای رئیسی به خوبی دیده شده است تا بتوانیم به لحاظ اجتماعی بهره کافی را ببریم.

سیاهکلی ادامه داد:  یکی از برنامه‌‌های خوب جناب آقای رئیسی تمرکززدایی است استان‌های ما ظرفیت‌های بالایی دارند آمایش سرزمین یکی از نکات بسیار مهمی است که در برنامه آقای رئیسی به آن عمل شده که با اختیارات بیشتری استانداری باید بتواند انجام دهند.

وی افزود:  نکته دیگر عدم مداخله در امور سرمایه‌داری است چیزی که مردم ما رنج می‌برند با ورود غیر تخصصی دولت سرمایه‌های مردم به باد رفت و من خوشحالم که رئیس‌جمهور این مسئله را لحاظ می‌کند و کار دیگری که ایشان در دستور کار قرار داده کاهش تصدی‌گری دولت است.

نماینده آبیک و البرز ادامه داد: جناب آقای رئیسی توجه به ساختار بودجه داشته است. تلاش‌های خوبی صورت گرفته است‌، مجلس در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ تلاش کرد تا حدودی ساختار بودجه را اصلاح کند اما این امر با کمک دولت امکان‌پذیر بوده و این رویکرد رئیس‌جمهور بسیار باارزش است بنابراین با همکاری مجلس و دولت می‌توان بودجه را از رویکردی سنتی به هوشمند تبدیل کنیم.

وی با اشاره به واکسیناسیون در کشور گفت: واکسیناسیون عمومی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم بوده که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، همچنین توجه به کنترل تورم و گرانی و ایجاد ثبات اقتصادی، رونق کسب و کارها و بهبود وضعیت معیشتی مردم در اولویت دولت سیزدهم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم از تورم افسارگسیخته خسته شدند همچنین انتظار دارند، بیمه‌های درمانی ساماندهی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به درستی انجام شود. متاسفانه قشر زیادی از مردم هم اکنون فاقد بیمه بوده است؛ چراکه دولت به وعده‌های خود در این زمینه عمل نکرده است.

وی ادامه داد: عملکرد ضعیف سازمان منابع طبیعی، تاثیر بدی داشته است عملکرد این مجموعه بسیار بد بوده و موجب نارضایتی مردم شده است، املاک مردم در اسلام محترم شمرده شده اما این سازمان در اقدامی ناپسند املاک مردم را که مدتی مورد استفاده قرار نگرفته به نام دولت می‌زنند. دولت به اندازه کافی ملک داشته و نباید باغ‌هایی که مردم چندین سال آن‌ها را آباد کرده به دولت واگذار کنند. توجه به موضوع آبخیزداری نیز یکی از موضوعاتی مهمی است که باید در سیاست‌های دولت آینده قرار بگیرد. همچنین موضوع قیر رایگان که همواره میان وزرای مختلف در حال پاس‌کاری است باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که وضعیت جاده ها بسیار نامناسب بوده و نیاز به ترمیم دارد. بنده دولت سیزدهم را انقلابی، جهادی و با رویکردی فساد ستیز می دانم تا زمانی که این دولت در مسیر مذکور حرکت کند نمایندگان از آن حمایت کرده و هنگامی که از آن خارج شود با اختیارات خود دولت را به مسیر اصلی خود بازخواهیم گرداند.

 

می‌توانیم خاورمیانه را تحت تاثیر ظرفیت‌های خود قرار دهیم

علیرضا ورناصری قندعلی در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: علت اصلی برای موافقت با سیاست های کلی دولت نگاه عدالت محور و برنامه های ارائه شده از جانب وزرا و همچنین عملکرد رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی است.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مسائل اصلی کشور ناشی از تحریم، کمبود منابع و نبود خط و مشی نیست، چرا که طی چهل و چند سال گذشته، ۶ برنامه توسعه ای را پشت سر گذاشته ایم، اما نقطه مغفول برنامه های توسعه ای در کشور ما که در عملکرد دولت های پیشین نیز هویدا است، نادیده گرفتن بخشی از توانمندی و ظرفیت های اصلی کشور است.

وی اضافه کرد: علت اینکه امروز در حوزه اقتصاد با پیچیدگی های بسیاری از جمله تورم ۵۰ درصدی مواجهیم، این است که به توانمندی های کشور در این حوزه توجه نشده است. در استان های مختلف ظرفیت هایی وجود دارد که باید مورد توجه چشم بینای برنامه ریزان قرار گیرد، چنانچه این امر محقق شود، نه تنها ایران، بلکه می توانیم خاورمیانه را تحت تاثیر این ظرفیت‌ها قرار دهیم.

ورناصری با اشاره به وعده احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد که فردی عملگراست، گفت: امیدواریم با حضور ایشان، نظام بودجه ریزی کشور به ویژه بودجه شرکت های دولتی مورد بازنگری قرار گیرد، اکثر حوزه های کشور نیازمند راهبری و فرماندهی افراد پاک دست و خدوم و متخصص است.

وی ادامه داد: در حوزه راه ها، مشکلات بسیاری وجود دارد، اما با توجه به اینکه فرد کازآموده ای مانند رستم قاسمی برای این حوزه انتخاب شده، امیدواریم که بر مشکلات و معضلات این حوزه فائق آییم. به ویژه توجه بر مناطق محروم و بافت فرسوده باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خام فروشی را معضل دیگر امروز کشور دانست و گفت: از آقایان اوجی و فاطمی امین وزرای پیشنهادی نفت و صمت وعده گرفتیم تا با گسترش صنایع پایین دستی از خسارت خام فروشی جلوگیری کنیم. بخش اعظمی از بیکاری می تواند با همین راهکار حل و فصل شود.

وی در ارتباط با وزیری  ارتباطات را انتخابی شایسته دانست و گفت: بسیاری از مسائل حوزه انتخابیه با بکارگیری سامانه های نوین در این حوزه حل و فصل شد. امیدواریم این رویکرد در وزارت ارتباطات ادامه داشته باشد. لازم به ذکر است که امروز حدود ۳ میلیون دانش آموز به دلیل فراهم نبودن مسائل زیرساختی از نعمت آموزش مجازی محروم هستند. دانش آموزان این مناطق باید با نگاه انقلابی و جهادی مورد توجه قرار گیرند.

ورناصری خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: انتظار داریم آنچه را که دیگران شعار دادند، شما در همان سال نخست به سرانجام برسانید. مردم به من، شما و وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم بسیار امید بسته اند.

وی با بیان اینکه کشور ایران به بزرگی دنیا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ظرفیت دارد، اظهار کرد: همین حوزه می تواند اقتصاد تک محصولی ایران را برای همیشه از دست نفت نجات دهد. لازم است در حوزه گردشگری از شعارهای کلیشه ای پرهیز کنیم.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس یازدهم گفت: توانمندی های منحصربه فردی در 15 کشور حاشیه ایران وجود دارد که می تواند راه میانبری برای خنثی سازی تحریم های ظالمانه دشمن باشد. دیپلماسی باید در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود.

ورناصری با بیان اینکه نخبگان بسیاری در بین جوانان و بانوان وجود داشتند که انتظار می رفت از بانوان استفاده بیشتری در حکمرانی صورت می گرفت، درباره مسائل استان خوزستان گفت: استان خوزستان پیشران امنیت و اقتصاد ایران است، نباید با وجود این همه ظرفیت و ثروت بااین مشکلات دست و پنجه نرم کند.

وی تصریح کرد: خطاب به شما و وزیر نیرو، بی تعارف گفته ایم و باز تکرار می کنیم که سیاست های غلط وزارت نیرو طی ۴۰ سال گذشته باعث به وجود آمدن تنش آبی در خوزستان شده است.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس یازدهم عنوان کرد: همانطور که خودتان عنوان کردید ما نیز به عنوان برادر کوچک شما تاکید می کنیم تا زمانی که در مدار منویات مقام معظم رهبری، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن بمانید، در خدمت شما خواهیم بود.

وعده‌هایم برای ایجاد هیجان در انتخابات نبود/ چند صفحه‌ای که به مجلس ارائه کردم، همه برنامه‌ام نبود/ واردات واکسن را در دستور کار روزانه قرار می‌دهیم

 سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در صحن علنی مجلس،‌ اظهار کرد: تشکر می‌کنم از همه موافقان و مخالفان چه آنانی که نقطه نظرات خود را مطرح کردند و چه آنانی که در جلسات بعد نظرات خود را مطرح می‌کنند. یکی از مشکلات ما به غیر از مشکلات معیشت و کسب و کار، مسأله مهم اعتماد است. این اعتماد باید بازسازی شود و بازگشت این اعتماد در گروی عمل به وعده‌هاست. بنای بنده به عنوان خدمتگزار و دولت، آن است که به وعده‌ها عمل کنم. شما نیز در مجلس مساعدت کنید که دولت موفق شود به وعده‌هایش عمل کند. بنابراین بدانید من هم در دوره انتخابات و هم پس از انتخابات بنا بر عمل کردن به وعده‌ها داشتم. من به آنچه عرض کردم، اعتقاد دارم و از خدا برای عمل به وعده‌ها مدد می‌گیریم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر کسی تصور می‌کند که این وعده‌ها برای هیجان ایجاد کردن در انتخابات بوده است، باید گفت خیر این چنین نبوده است.

وی بیان کرد: نکته دوم درباره نظرات برخی از نمایندگان نسبت به برنامه بود، آنچه که من تقدیم مجلس کردم، عزیزان فرمودند خلاصه باشد بنابراین همه برنامه من این چند صفحه‌ای که به مجلس ارائه کردم، نبود. 

رئیسی گفت: برنامه کوتاه‌مدت داریم که حدود ۶۰ تا ۶۵ صفحه است که برنامه آنی و کوتاه‌مدت است با محوریت مسائل پیش روی دولت مانند بازار سرمایه، کرونا و کسری بودجه که در محضر مقام معظم رهبری نیز عرض کردم که آن یک برنامه فوری و کوتاه‌مدت است. برنامه دولت سیزدهم با سی مسأله کشور که برخی از این مسائل بخشی نیست؛ هم مسائل درست روشن شده و هم راهکارهای برون رفت از این مشکلات احصا شده است. بنابراین قرار نبود در این مختصر به آنچه که باید، پرداخته شود. برنامه کامل به زودی ارائه خواهد شد و در جریان قرار خواهید گرفت.

وی افزود: سند تحول در دولت مشروح‌تر و متنوع‌تر است که گستره دولت را در بر می‌گیرد. مسأله بعد مسأله مسئولیت هر کدام از اعضای دولت و تیم اقتصادی است. هرکسی دارای مسئولیتی است و باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشد. وزیر، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و صمت همه مسئولیت دارند اما این جمع یک همکاری و هماهنگی نیازمندند. بنابراین نسبت به سفره مردم همه دولت مسئولیت دارد نه یک فرد خاص.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: به دلیل انجام هماهنگی بین تیم اقتصادی ما یک کار هماهنگی کنار کار اقتصادی تعریف کردیم و یک همکاری و هم‌افزایی را رقم خواهیم زد.

رئیس دولت سیزدهم در ادامه درخصوص بانکداری که در صحبت های نمایندگان اشاره شد، بیان کرد: مساله بانک ها بسیار محوری است و ما باید این مساله را حل کنیم، ما برای موضوع بانک ها و مسائل بانکی که چه بانک های خصوصی و غیرخصوصی راهکارهایی را بررسی کردیم حتما وزیر محترم و رئیس کل بانک مرکزی با کمیسیون اقتصادی با مشورت به راهکاری برسیم که بیاید در عرصه اقدام و عمل اجرایی شود. ما حتما باید نظام بانکی را با همکاری مجلس و صاحب نظران اقتصادی اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از حالت توصیه کننده باید خارج شود و یک جایگاه نظارتی جدی پیدا کند و نظارت با پیگیری های جدی همراه شود و مشخص شود که نظارت فقط توصیه نیست، از جمله کارهایی است که باید انجام شود.

رئیسی در ادامه اظهار داشت: نسبت به صندوق های بازنشستگی شما خوب می دانید در این حوزه چه خبر است و اگر بودجه ای که اختصاص داده می شود، تخصیص داده نشود چه وضعیتی خواهند داشت. قرار بود این صندوق ها چه جایگاهی داشته باشد و اکنون در چه وضعیتی است این هم ان شاء الله با همکاری دولت و مجلس و همینطور مشورت صاحب نظران برطرف خواهد شد.

وی افزود: نسبت به شاخص‌های اقتصادی بعضاً تردید یا ابهام وجود دارد، شاخص‌های اقتصادی برای اندازه‌گیری حتما نیازمند بازنگری جدی است، شاخص اول باید اصلاح و بعد راستی‌آزمایی شود که مشخص شود این شاخص‌ها می‌تواند مورد بهره‌برداری مجلس و دولت و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور درخصوص حضور بانوان در دولت بیان کرد: مساله حضور بانوان و استفاده از این ظرفیت ارزشمندی که وجود دارد حتما دولت این را مورد توجه قرار خواهد داد و استفاده از ظرفیت بانوان که نقش‌آفرینی آن‌ها در دولت می‌تواند برای دولت کارساز باشد، امری است که از آن غفلت نکردیم و نخواهیم کرد. استفاده از حضور بانوان به وزرا یا حضور در کابینه خلاصه نخواهد شد بلکه در جای جای کشور به عنوان زنان نقش‌آفرین نقش خواهند داشت.

وی همچنین گفت: نسبت به عزیزان اقوام در استان‌ها من همین جا عرض می‌کنم که ما باید واقعا از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم، ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد در اهل سنت و ما در این حوزه مورد سوال هستیم؛ اگر یک خانواده عزیز و نیازمند وجود داشته باشد تفاوتی ندارد که اهل سنت باشد یا شیعه ما در همه حال نزد خداوند متعال مورد سوال هستیم. اگر یک جوان برومند با تحصیلات و دانش در یک گوشه کشور بیکار باشد چه فرقی دارد از این قوم باشد و این گویش یا از آن قوم و آن گویش. همه مردم ما از همه قومیت‌ها باید مدنظر باشند و ما نسبت به همه آن‌ها مسئول هستیم چه کسانی که به این دولت رأی دادند یا کسانی که رأی ندادند. حتی ایرانیان خارج از کشور دولت نسبت به آن‌ها تکلیف دارد و این‌ها حقوقی دارند که دولت باید تکلیف خود را انجام دهد؛ همچنین برای آن‌ها این اطمینان را ایجاد کند که امن‌ترین جا برای سرمایه‌گذاری ایران است. نسبت به ایرانیان خارج از کشور مساله امنیت و حقوق اساسی آن‌ها مورد توجه است لذا وزارت خارجه و شورای عالی ایرانیان دنبال کند که این‌ها بدانند ارتباط، حضور و سرمایه‌گذاری‌شان در کشور بهتر از خیلی جاهای دنیا خواهد بود.

رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص کابینه پیشنهادی، گفت: نکته دیگری که می‌خواهم عرض کنم، نسبت به اعضای کابینه من عرض کردم که در این سامانه‌ای که ما فعال کردیم خیلی از اسامی را بارها تکرار کردند منتها دو وزارت خانه که شاید مردم کمتر از آن ها اطلاع داشته باشند؛ وزارت اطلاعات و وزارت دفاع شرایط غیر از این رقم خورد. اما در موارد دیگر بعضی از اسامی را ما ۵۰ – ۶۰ بار تکرار داشتیم به عنوان مثال درخصوص آقای زلفی‌گل یا آقای عبدالملکی تکرار شده است یا مثلا نسبت به آقای دکتر عین اللهی هم همینطور که بیش از ۵۰ بار اسم ایشان مطرح شده است که ایشان از چهره های انقلابی و کارشناس هستند و جامعه پزشکی که با من در ارتباط بود نسبت به شخصیت انقلابی و دلدادگی ایشان نسبت به انقلاب و نظام و دفاع از ارزش ها ایستادگی کند مورد نظر بسیاری بود.

وی افزود: در مورد سابقه ایثارگری فرمودید آقایان نمی‌خواهند که ریا شود ولی آقایان از ایثارگران یا خانواده های شهدا هستند.

رئیسی در ادامه ابراز داشت: نسبت به برنامه من جهت اطلاع آقای دکتر بحرینی که ایشان هم صاحب نظر اقتصادی هستند، عرض کنم که برنامه‌ها هم کیفی است هم به صورت کمی قابل پایش و اندازه گیری است یعنی هم برنامه مشخص شده هم مسئول برنامه هم زمان برنامه و ... دلمان می‌خواهد این مطالبه گری از ناحیه نمایندگان محترم دنبال شود به نحوی که ما در این دوره آزمون و خطا نداشته باشیم.

رئیس‌جمهور در رابطه با قانون شفافیت گفت: در رابطه با شفاف‌سازی اموال و دارایی‌ها هنگامی که به‌ قوه قضائیه آمدم این توفیق را پیدا کردم در رابطه با اموال و دارایی‌ها آیین‌نامه‌ای بنویسیم البته گفته شد قانون ابهام دارد که گفتیم رفع اتهام صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: آیین‌نامه هم تصویب کردیم سامانه را هم تصویب و راه‌اندازی کردیم و بسیاری از مسئولان اموال خودشان را ثبت کردند و انشاالله در مجلس هم آقای قالیباف خواهند گفت این اشکالات برطرف شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: در خصوص دارایی‌هایم عزیزان مطلبی گفتند آقایانی که اینجا چنین مطلبی را  مطرح کردند به طور مداوم مکرر در زمان انتخابات از من سوال شد و من آن زمان اعلام کردم.

وی ادامه داد: رئیس قوه قضاییه باید اموال خودش را به رهبری اعلام می‌کرد که من اولین کسی بودم که این کار را اجرا کرد، اولین کسی بودم این کار را انجام داد و به عنوان اجرای قانون اقدام کردم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت هوشمند و مسئله شفاف‌سازی همان‌طور ملاحظه فرمودید جزء برنامه‌های دولت است.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: در تمام حوزه‌ها غیر از امنیت باید شفافیت صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد : باید برای نمایندگان شفاف‌سازی صورت گیرد و می‌توان سامانه جامعی را راه‌اندازی کرد بنادر و گمرکات، وزارت اقتصاد و دارایی، مالیات، سیستم بانکی و یک سامانه جامعه‌ای که اگر فعال شود بسیاری اعلام وضعیت کنند که بهترین ناظرین در این زمینه در مجلس شورای اسلامی هستند.

رئیس‌جمهور  گفت: نکته دیگری که عزیزان اشاره کردند مسئله منابع طبیعی بود و اراضی که دولت مدعی مالکیت آنها است شما اقدامات بنده حقیر  را در دستگاه قضایی شاهد بودید که در مسئله حفظ منابع طبیعی و محیط زیست دنبال کردیم اما امروز حفظ منافع منابع طبیعی به عنوان ذخیره کشور و حفظ محیط‌زیست در دستور کار  دولت با محوریت کار وزارتخانه‌های مربوطه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیسی با اشاره به بیماری کرونا گفت: مسئله بعدی تولید واکسن بود، در این مسئله من در رابطه با مدیریت کرونا هم عنوان کردم مسئله سلامت برای ما بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: تولید واکسن داخلی مسئله ماست اما همزمان با افزایش تولید واکسن داخلی ما باید ظرف مدت کوتاهی قضیه واکسیناسیون عموم مردم را اجرایی و عملیاتی کنیم این کار امکان‌پذیر است و پیگیری‌های خود بنده از طریق خارج از کشور و دکتر مخبر معاون اول محترم کار دنبال می‌شود وزارت امور خارجه هم آنها را دنبال می‌کند.

رئیسی گفت: واردات واکسن را در دستور کار روزانه قرار می‌دهیم تا ظرف مدت کوتاهی تا موقع رسیدن فصل سرما آنها را عملیات اجرایی کنیم

رئیسی اظهار کرد: اگر وزیری معرفی شد، مسئولیت آن با گروهی نیست که او را معرفی کرده است؛ شناخت نسبت به شخصیت و توانایی آن فرد دارای اهمیت است. امیدواریم که در عرصه عمل و اجرا احساس مردم این باشد که به آنچه که گفتیم پایبنیدم و بخش‌های مختلف و مردم که به این دولت امید بستند، بدانند که امروز سمت و سوی دولت صادقانه است. 

وی با بیان اینکه برخی از اقدمات ممکن است زمان‌بر باشد، گفت: اصلاحیه برنامه سال ۱۴۰۰ بسیار مهم است و در برنامه سال ۱۴۰۱ بسیاری از معضلات ما نباید وجود داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: مسأله بورس و سهام عدالت در دستور کار است. ما با همکاری مجلس این موضوع را دنبال خواهیم کرد. همه مناطق خوزستان،‌ لرستان و سیستان و بلوچستان به صورت خاص حتماً مورد توجه دولت است و استاندار ویژه انتخاب خواهیم کرد تا به صورت متناوب در دولت حضور داشته باشند.

وی افزود: یارانه‌ها قانون است و ما باید قانون را اجرا کنیم مگر اینکه پیشنهاداتی برای اصلاح قانون وجود داشته باشد. آقایان و خانم‌های گرامی حق شماست طرح دادن به مجلس، اما من توصیه می‌کنم که بسیاری از این طرح‌ها اگر با همکاری دولت باشد، هم دغدغه شما رفع می‌شود و هم کار با مشکل مواجه نخواهد شد. ما به همه استان‌های کشور و به همه اقوام و گویش‌ها احترام می‌گذاریم و معتقدیم در همه مناطق، نخبگانی هستند که در جای جای مناطق باید از حضور آنها استفاده شود.

رئیسی گفت: رای نمایندگان قطعا پشتوانه بهتری برای انجام وظیفه خواهد بود و پشتوانه ارزشمندی برای قوت دولت است. 

وی در پایان گفت: در ضمن در حین صحبت صبح و الان اگر اسم برخی آقایان به زبانم آمد و اسم برخی را نبردم قصدم ابراز ادب به برخی افراد است و من برای همه حضرات احترام قائل هستم و امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد که بتوانیم انجام وظیفه کنیم. برخی در نطق‌های خود می‌گفتند که فلانی ناراحت نشوی! من ناراحت نمی‌شوم و وقتی ناراحت می شوم که شما مشکلی را ببینید به من نگویید. ما شما را خیرخواه می‌دانیم و مطالبی که شما از سر خیرخواهی مطرح می‌کنید را برای کشور مفید می‌دانیم.

 

مدیران آینده کشور بدانند زمان آزمون و خطا گذشته است

محمدرضا احمدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: دولت انقلابی و حزب اللهی با مجلس انقلابی امیدی در مردم عزیز ما ایجاد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولانی که در آینده مدیریت کشور را برعهده می‌گیرند، باید توجه داشته باشند دیگر زمان آزمون و خطا گذشته است کسانی را برای مدیریت کلان کشور و کسانی را برای مدیران میانی و استانی انتخاب کنید که با در نظر گرفتن خداوند و اهل‌بیت آینده مدیریت کشور را برعهده بگیرد.

وی تاکید کرد: مدیران اولاً اینکه انقلابی باشند، دوماً دلسوز باشند، سوماً جهادی باشند، چهارماً باید دارای سوابق باشند تا علاوه بر شعارهایی که داده شد، مردم ما ببینند که بیشتر تلاش می‌کنند.

 

«باغگلی» سابقه تدریس در آموزش و پرورش را ندارد

«رضا حاجی‌پور» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقا مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

 گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مقدمه: وزارت آموزش و پرورش از مهمترین وزارتخانه های کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهر ستان و منطقه (۹۳۰ مورد) و حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پر واضح است مدیریت مجموعه ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز اجرای سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است.

لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد. از سوی دیگر، با توجه به آسیب های محیطی که ممکن است بر جسم و روح فرزندان این مملکت صدمه وارد نماید، وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی متولی آموزش و پرورش، موظف است نسبت به تعمیق تربیت صحیح و پرورش مناسب از سن خرد سالی تا سن جوانی، اهتمام جدی داشته باشد و این سنگینی وظیفه وزیر مربوطه را نشان می دهد. با شیوع بیماری کرونا کودکان ما بدترین تاثیرات را بخاطر دوری از اجتماعات و تعطیلی بلند مدت مدارس متحمل شدند که جبران آن نیازمند چاره اندیشی عاجل است. محرومیت حدود سه میلیون دانش آموز از ابزار هوشمند ارتباطی، بار سنگینی بر تن رنجور آموزش و پرورش کشور می باشد.

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می گردد:

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مدرک دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد أخذ نموده اند. اگر چه تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با وزارت آموزش و پرورش است ولی به دلیل فقدان سوابق اجرایی و مدیریتی در آموزش و پرورش رسمی کشور و عدم ارتباط استخدامی و کاری با آن و عدم آشنایی، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت و راهبری وزارت آموزش و پرورش دارا نمی باشد.

در سوابق ایشان تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش وجود ندارد و فقط سه سال مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی در مشهد مقدس بوده اند. دستاوردهای تحقیقاتی و اجرای طرح های پژوهشی که ایشان در برنامه ارائه شده خود به مجلس ذکر نموده است، محدود به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا می باشد. در حالی که این مدارس خاص بوده و به صورت هیات امنایی اداره شده و با توجه به حمایت و نگاه ویژه به این مدارس، نمی توانند نمونه جامعی برای پیاده سازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشند.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مباحث مطروحه ای شان در کمیسیون، ناظر به انتقاد از وضعیت موجود بوده و در مباحث مطروحه، تعهدات و راهکارهای اجرایی مناسب برای رفع این مشکلات ارائه نگردیده است. همچنین برای ارتقاء منزلت اجتماعی و بهبود معیشت معلمان بطوری که جوانان موفق فارغ التحصیل آموزش و پرورش، انگیزه داشته باشند که معلمی را با شوق و علاقه به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند، نظر و برنامه خاصی نداشتند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

انتظار می رفت برنامه وزیر پیشنهادی مفصل، دقیق و جامع باشد اما متاسفانه آنچه که بعنوان برنامه به مجلس ارائه شد، بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات است. از نقاط ضعف برنامه ایشان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

١- عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده:

یکی از شاخص ها و مولفه های یک برنامه، قابلیت رصد و نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی است و این امر مهم از مسیر ارایه اقدامات مبتنی بر شاخص های کمی و دقیق میسر می شود. اما متاسفانه هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی در برنامه آقای باغگلی وجود ندارد و اساسا از آمار و اطلاعات و عدد و رقمی استفاده نشده است.

۲- عدم توجه به تأمین نیروی انسانی:

مسئله کمبود شدید نیروی انسانی در مهر ماه ۱۹۰۰ و سالهای آتی یکی از مسائل نگران کننده آموزش و پرورش است که ایشان با یک نگاه بسیار سطحی نسبت به آن، برنامه خود را این گونه اعلام داشته اند: «جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روش های تأمین زودبازده و کم آسیب کوتاه مدت». از آنجا که مسئله کمبود نیروی انسانی و طراحی راهکارهای مناسب و بهینه علمی برای تأمین نیروی انسانی شایسته در طی چند سال آینده یکی از مسائل مهم و راهبردی است، عدم برنامه ریزی و چاره اندیشی این مسئله، آموزش و پرورش را با بحران های سخت تر و طولانی مدت، بیش از پیش گرفتار خواهد کرد.

۳- عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش:

ساختار ناصحیح بودجه آموزش و پرورش که نتیجه هر ساله آن کسری بودجه و مطالبات معوق معلمان است یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش است که باید اصلاح گردد و بدون اصلاح آن عم ارتقاء کیفی و کمی امور ناممکن خواهد بود. این موضوع باعث تفاوت حقوق دریافتی فرهنگیان با سایر کارکنان و نارضایتی شدید معلمان از تبعیض موجود شده است. اما ایشان نسبت به این مسئله نیز برنامه ای ارائه ندادند که حکایت از عدم آشنایی کافی ایشان با ساختار و کلیات نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش دارد.

۴- عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی:

استفاده از بستر مجازی یک موضوع راهبردی و همچنین تکلیف قانونی برنامه ششم است. رفع تهدیدات فضای مجازی موضوع مهمی است که در مورد چگونگی مواجهه با آن بویژه در شرایط کرونایی کشور، مطلبی بیان نشده است.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بخش مهمی از مواردی که ایشان از آنها به عنوان برنامه یاد کرده، در واقع برنامه نیستند، بلکه اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند که ایشان با همان ادبیات یا اندکی تغییر آنها را ذکر نموده اند. ایشان در بسیاری از موارد تفاوت میان هدف، وظیفه و برنامه را نادیده گرفته و بسیاری از اهداف و وظایف ذکر شده در سند تحول را به همان صورت کلی به عنوان برنامه ذکر نموده اند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

آنچه که می تواند برای آموزش و پرورش کشور مفید باشد، مدیری است که علاوه بر تسلط بر مفاهیم و مبانی نظری، با شناخت کافی از مسائل و چالشها، چگونگی عبور از بحران و تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول را آگاهی داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی میدانی می خواهد که چگونگی اجرای نظریات و راهکارها را تمرین کرده و تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد چنین ویژگی است.

ایشان سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. حتی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز عضو هیأت علمی آموزشی نبوده و عضو پژوهشی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی آن دانشگاه محسوب می شوند. به عبارتی ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان نبوده و صرفا به عنوان مدیر عامل در بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس ذیل آن اشتغال داشته اند.

تغییر مکرر دیدگاههای ایشان در روزهای اخیر در خصوص محورهای برنامه ها و اهداف نیز نگرانی زیادی در بین نمایندگان در کمیسیون و جلسات نموده است که فقدان یک منظومه فکری و اجرایی را تداعی می کند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالش‌های اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوخته های لازم برای معلمی می باشد اما ایشان تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند.

بنابر این ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی آقای دکتر باغگلی و احترام به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت ننمود و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می داند.

پیامبر در زمان مبعوث شدن ۴۰ سال داشتند/ از زمان مطرح شدن نام آقای باغگلی، شبکه‌های معاند شروع به تبلیغات کردند

جعفر راستی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله حسین(ع) گفت:  حضرت آقا فرمودند جابجایی قدرت با اراده های تازه و ابتکارات نو برای مردم و جوانان امید آفرین است. این جابجایی صاحبان فکر و اندیشه فرصتی است که با دقت خطاهای دوران گذشته را پیدا کنند. شاکرم خداوند را که بعد چند دهه فرصت داد مردم رئیس جمهور انقلابی انتخاب کنند و در هیچ دوره ای فرزندان راستین انقلاب در بطن دولت نبودند. امتیازات کابینه آیت الله رئیسی جوان بودن، انقلابی بودن و آشنایی به مسائل کشور است. آنهایی که می‌گویند جوان بودن آقای باغگلی مشکل ایجاد می‌کند باید بگویم پیامبر در زمان مبعوث شدن ۴۰ سال داشتند. حضرت آقا وقتی برای ریاست جمهوری انتخاب شدند ۴۲ سال داشتند و تجربه قبلی هم نداشتند. فرماندهان جنگ هیچ‌گونه تجربه‌ای نداشتند. فرماندهان جبهه مقاومت امروز جوان هستند.

وی ادامه داد:  ما به کجا می‌رویم؟ این اشکالات گل به خودی است. وقتی شهید رجایی وزیر آموزش و پرورش شد ۴۵ ساله بود. یکسال وزارت شهید رجایی مساوی با سایر دوره ها است. شهید رجایی و دوستانی که نقش آفرینی کردند اخلاص داشتند. حاج قاسم گفت خداوند به اخلاص برکت می‌دهد. از زمان مطرح شدن نام آقای باغگلی شبکه‌های معاند شروع به تبلیغات کردند. امام فرمودند هر وقت در میدان جنگ گم شدید به تیرهای دشمن نگاه کنید. آن آقایانی که امروز از بدنه آموزش پرورش ایراد می گیرند ۱۲ دوره کجا بودند. اینها همه امتحانشان را پس داده اند. یک بار هم اجازه بدهید فرزندان راستین انقلاب بیایند و آموزش و پرورش را سامان بدهند. این دوستانی که الان اعتراض می کنند کدام یک علیه سند ننگین ۲۰۳۰ صحبت کردند. این ها ۱۲ سال هر چه بلد بودند انجام دادند و ما الان به فکر نو و جوان نیاز داریم.

نماینده شبستر گفت: دوستان آموزش و پرورش بدانند آقای باغگلی می‌تواند در این وزارت خانه تحول ایجاد کند. به نمایندگان هم می‌گویم ما علاوه بر همراهی با آیت‌الله رئیسی باید با وزرا هم همراهی کنیم. یقین بدانید حتما فهمیدیم دولت آقای رئیسی از محور خدمت‌گذاری خارج شده همان روز منی که در خدمت شما از جناب باغگلی دفاع می‌کنم، اولین نفری خواهم بود که علیه دولت صحبت می‌کنم.

 

انتظار داشتیم فردی معرفی شود که سلسله مراتب را طی کرده باشد/ مجلس انقلابی با قدرت در برابر وزرای ناکارآمد می‌ایستد

جلال رشیدی کوچی در مخالفت با باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار کرد: ای کاش قانون شفافیت تصویب شده بود تا امروز مزایا و مقاصد آرای نمایندگان برای کشور مشخص می‌شد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین و یکی از کلیدی‌ترین و حساس‌ترین وزارتخانه‌های کشور است و مشکلات این وزارتخانه به اندازه خود بزرگ،‌ حساس و کلیدی است. نیروهای فعال در این وزراتخانه نیز فرهیخته‌اند. از رتبه‌بندی معلمان گرفته تا معیشت و عزت معلمان و کمبود ۳۰۰ هزار نیروی معلم و عدم اجرای سند تحول و از همه مهم‌تر تغییر نگاه از آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه انسان‌ساز به یک وزراتخانه مصرف‌گرا. انتظار این بود برای حل این مشکلات بزرگ فردی بزرگ با تخصص کافی و لازم در حیطه آموزش و پرورش معرفی شود که این اتفاق نیافتد. انتظار این بود که فردی معرفی شود که از بدنه آموزش و پرورش باشد و سلسله مراتب را یک به یک طی کرده باشد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد لازم نیست بگویم اما عزیزان امروز چشم صدها هزار فرهنگی فرهیخته به این جلسه مجلس است. من امروز زبان گویای صدها هزار معلم هستم. همه دغدغه‌مند و نگران هستند و بعضا‌ً شاید ناامید و عصبانی هستند. 

وی تأکید کرد: من باغگلی را جوانی انقلابی و تحول‌خواه و دلسوز و خوش اخلاق یافتم اما این چهار گزینه برای اداره وزارت اموزش و پرورش کافی است؟ قطعاً خیر. جناب آقای باغگلی عزیز؛ حضرتعالی تجربه و تخصص لازم و مورد نظر مجلس انقلابی را برای اداره وزارت آموزش و پرورش ندارید و این یک مساله مهم و اساسی است. 

رشیدی کوچی اضافه کرد: متاسفانه برنامه‌های حضرتعالی علیرغم اینکه آرمانگرا و تحولگرا بود اما منطبق بر واقعیت و مشکلات جامعه بزرگ فرهنگیان نبود و این عدم انطباق به کشور و دولت و وزارت آموزش و پروش لطمه خواهد زد. در این مدت گذشته، همه همکاران به این موضوع اشراف پیدا کردند که اگر باغگلی وزیر شود، بدنه وزارتخانه با ایشان همکاری نخواهد کرد. به گفته خودتان شما مدیریت مجموعه‌ای را بر عهده دارید که ۷ هزار دانش‌آموز دارد، حوزه انتخابیه من نزدیک به ۸ هزار معلم و کادر آموزشی دارد، چگونه شما مدیریت ۷ هزار دانش آموز را سابقه دارید.

رشیدی کوچی با بیان اینکه انتظار آن بود که شما خود کناره‌گیری کنید، خاطرنشان کرد: دیروز آقای علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه گفتند که «اگر در آینده وزیری ناکارآمد درآمد، مردم تقصیرات را از چشم مجلس می‌بینند». بنده به نمایندگی از تمام مجلس انقلابی از این سخنان آقای علم‌الهدی تشکر می‌کنم و برای اینکه ایشان در آینده در خطبه نماز جمعه نگویند که من به شما گفتم و شما عمل نکردید؛ ان‌شاالله مجلس انقلابی با قدرت در برابر وزرای ناکارآمد می‌ایستد و رأی اعتماد نخواهد داد. این مجلس در راستای کمک به آقای رئیسی و جوان انقلابی آقای باغگلی و جامعه بزرگ فرهنگیان، به باغگلی رأی اعتماد نخواهد داد تا ایشان در مسئولیت‌های دیگر یک به یک پله‌های ترقی را به نوبت طی کنند. 

 

باغگلی سابقه اجرایی در حد مدیریت خرد دولتی هم ندارد/ نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم

صدیف بدری در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مردم بی‌صبرانه منتظر تغییرات سریع هستند، مجلس نقش بی‌بدیل در کابینه توانمند دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همکاران گرامی جایگاه وزارت آموزش و پرورش کشور به عنوان یک وزارتخانه پرمخاطب بر همگان آشکار است آموزش و پرورش محل فکر و رشد توسعه پایدار است، تردیدی نیست کوچکترین اخلال در نظام آموزش و پرورش نباید صورت گیرد.

وی تاکید کرد: نگاه دولت به این حوزه باید ویژه باشد تا شاهد ثبات و برنامه‌محوری باشیم. متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در کشور ما با میانگین فعالیت حدود دو سال برای وزرا در یک دهه اخیر به وزارتخانه بی‌ثبات تبدیل شده است.

تین نماینده مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه بی‌ثباتی در آموزش و پرورش تاثیرش را در انتخاب وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم گذاشته و توجه چندانی نشده است.

بدری گفت: آقای باغگلی  جوان خوش فکر و با دانشی است اما سوابق بسیار محدود ایشان با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور به هیچ وجه تناسب ندارد، ایشان سابقه اجرایی در حد مدیریت خرد دولتی هم ندارد و نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم.

وی ادامه داد:  در این چند روزی که نام آقای باغگلی مطرح شده‌ مخصوصا درباره معلمان و کیفیت آموزش دادن آنان، خاطر فرهنگیان کشور را آزرده کرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: آموزش و پرورش با مشکلات زیادی مواجه است، در حال حاضر سهم مدارس دولتی از ده‌ها رتبه برتر کنکور صفر است و باید پاسخ داد که چرا هیچ دانش‌آموزی موفق به قرار گرفتن در جمع نفرات برتر کنکور نمی‌شود در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید تفاوتی میان سطح تحصیل در این مدارس باشد.

بدری با بیان اینکه تغییرات در هر مجموعه‌ای باید از درون آن شکل گیرد، ادامه داد: باغگلی هرگز نمی‌تواند منشأ تحولات موثر در نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش باید از بطن فرهنگیان کشور باشد و با گوشت و پوست و استخوان مشکلات آن‌ها را درک کند در این رابطه از نمایندگان انتظار داریم با رأی مخالف به وزیر پیشنهادی زمینه معرفی وزیری توانمند را فراهم کنند.

 

باید به جوانِ انقلابی فرصت خدمت داد/ انقلاب را سربازان بی‌نام‌ و نشان به پیروزی کشاندند

«علی اصغر عنابستانی» نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من امروز و این چند دقیقه نمی‌خواهم از برنامه‌های دکتر باغگلی دفاع کنم هرچند این برنامه‌ها کاملا قابل دفاع است بلکه می‌خواهم از نسل ایشان و خود ایشان دفاع کنم که مظلوم هستند. من می‌خواهم از نسلی که آن‌ها را خام می‌خوانیم دفاع کنم.

وی ادامه داد: من ۱۵ ساله بودم که ۲۰ ساله‌ها را در شلمچه، کربلای ۵، فتح‌المبین و ... دیدم بدون اینکه سابقه وزارت و وکالت داشته‌باشند آن جوانان چه ‌کارها که نمی‌کردند. من سابقه کاوه را نمی‌دانم اما مدیریت و استحکام و قدرت تصمیم‌گیری‌ش را خودم دیداه‌م مگر همت‌ها و باکری‌ها غیر از عشق و اخلاص در کوله‌بار خود چیز دیگری داشتند؟

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چرا به این زودی فراموش‌مان می‌شود، ژنرال‌های تدبیر و امید چه بر سر امیدمان آورده‌اند. می‌گویند این روزها، روزهای سختی است و فرصت آزمون و خطا نداریم مگر آن‌ روزها سخت نبود مگر مسئله اصلی کشور جنگ نبود به همین دلیل که شرایط سخت است نیاز به روحیه جوانی و غیرمحافظه‌کاری داریم. کشور نیاز به تغییر دارد نسیم تغییر بوزد طوفان مخالفت شکل می‌گیرد انقلاب را مگر نه اینکه سربازان بی‌نام‌و نشان به پیروزی کشانده‌اند.

وی ادامه داد: نسل جوان آموخته‌اند، خوانده‌اند و اراده کرده‌اند که تغییر دهند، اما خون دل خورده‌اند از صاحبان صندلی‌های قدرت که همان‌ها این جوانان را به خامی و بی تجربگی متهم می‌کنند. این جوانان سال‌ها سکوت کرده‌اند،این مجلس، مجلس انقلابی است و زخم جنگ بر تن دارد. این جوانان می‌خواهند حافظ آرمان‌های انقلاب شما باشند فرصت دهید به نسلی که ایده دارد برای فردا که عاری است از ژنرال‌های  پرمدعا.

عنابستانی خاطرنشان کرد: من ۱۵سال قبل به آقای باغ‌گلی فرصت دادم و بهترین نتیجه را گرفتم آیت‌الله رییسی در آستان قدس به این جوان فرصتی داد و نتیجه گرفت مجلس فرصت بدهید و نتیجه آن را ببینیم. باید به جوانی که برنامه دارد، اراده اجرا دارد و انقلابی است و تخصص دارد و دلش برای نسل آینده این کشور می‌تپد، فرصت داد.

وی با اشاره به مخالفان دکتر باغگلی تصریح کرد: هنوز این جوان شناخته شده نیست، اما تخریبش شروع شد آیا ۲۰ دقیقه حضور در کمیسیون این همه گزارش منفی دارد. رهبری در بیانیه گام دوم تکلیف کرده‌ند که  فرصت را در اختیار جوانان بگذاریم.

آموزش و پرورش محل آزمون و خطا نیست/ «باغگلی» در جای دیگر برای انقلاب مفید باشد

«جعفر قادری» نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش گردش مالی‌اش از خیلی از وزارتخانه‌های اقتصادی بیشتر است. با وجود صندوق ذخیره فرهنگیان، کلاس‌های کنکور و تقویتی و... آموزش و پرورش  مدیری را طلب می‌کند که حداقل سابقه کار اقتصادی در حوزه‌های مختلف مدیریتی را داشته باشد.

وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش ادعا می‌کند که  برای سازمان‌های دیگر نیروی انسانی تامین می‌کند و یکی از ادعاهای فرهنگیان ما این است که چطور ما نمی‌توانیم برای خود آموزش و پرورش نیروهایی از درون آن به کار بگیریم؟ نیرویی که از بیرون آمده نه تجربیات آنچنانی و مرتبط با آموزش و پرورش را دارد و نه تخصصی برای این زمینه دارد.

قادری گفت: وی حتی نتوانسته چندین سال پایه سنواتی خودش را بگیرد، چطور می‌تواند ادعا کند در تعلیم و تربیت حرف‌هایی برای گفتن دارد؟ وی را در هیئت مدیره مجتمع فرهنگی رضوی نپذیرفتند، اما در آخر با وتو ورود پیدا کرد و حتی با وتو به کار خود ادامه داد.

این نماینده مجلس گفت: اینجا می‌گویند ایشان با آقای رئیسی یک رابطه نزدیک دارد، این شاید شرط موجود باشد، اما شرط لازم نیست. این جایگاه باید حداقل‌هایی داشته و حتما به همه بخش‌های آموزش و پرورش مسلط باشد. ضمن اینکه بحث رتبه‌بندی فرهنگیان، معیشت معلمان، اجرای سند راهبردی آموزش و پرورش و... مسائل و موضوعاتی است که از یک نیرویِ کار کشته بر می‌آید.

قادری افزود: مجموعه فرهنگیان، افراد نکته‌سنجی هستند و از هر کاهی در آموزش و پرورش کوه می‌سازند. به همین خاطر کوچکترین اقدام وزارت آموزش و پرورش می‌تواند برای نظام هزینه ایجاد کند. اینجا محل آزمون و خطا نیست که دوستان به آن اشاره کردند که حالا ما بخواهیم  یک نیروی جوان را به کار بگیریم.

وی اشاره کرد: ما با سایر وزرای جوان مخالفتی نداریم، اینجا محل آزمون خطا نیست بلکه صحنه حساسی است که با معیشت و زندگی ۵۰ میلیون از افراد جامعه سروکار دارد. بنابراین باید حساسیت و دقت زیادی داشته باشیم. بنابراین  اگر بحثی  در این زمینه داریم برای خود آقای باغگلی هم سازنده است.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: وی در جاهای دیگر هم می‌توانند سلسله مراتب را طی کنند تا در آنجا نیروی مفیدی برای انقلاب باشند، او در این مدت حاشیه‌های زیادی داشته مانند پیام‌های که برای همه ارسال کرده است.

باغگلی سابقه یک روز مدیریت در دستگاه‌های دولتی را ندارد/ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حتی نمی‌تواند مدیر یک مدرسه باشد

«سید کاظم دلخوش» نماینده مردم صومعه سرا در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای رئیسی اگر امروز نمایندگان و مردم ایران دغدغه دارند، برای این است که مسئول اول اجرایی کشور را به عنوان ناجی خود در مسائل اجرایی و اقتصادی کشور می‌بینند. 

او ادامه داد: اگر مخالفتی می‌کنیم به جهت جوان بودن وزیر پیشنهادی نیست، مگر در بین وزرای پیشنهادی دیگر فرد جوان وجود ندارد؟ چرا با ایشان مخالفت می‌شود؟ چرا مجلس با بعضی از افراد مخالفت می‌کند؟ چرا که دوست داریم برای دولت بهترین‌ها اتفاق بیفتد و مردم و ما را سرافکنده نکند. 

وی با تاکید بر اینکه هیچ مخالفتی با وزیر جوان نداریم، گفت: اما عزیزانی که از جبهه و جنگ حرف می‌زنند تناقض‌هایی در فرمایشاتشان وجود دارد. خانواده آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر است و چشم مردم به این جایگاه است و برای فرهنگ و آموزش کشور باید در هیات دولت جایگاه ویژه‌ای باشد. 

دلخوش گفت: مگر می‌شود وزیر آموزش و پرورش با این همه افراد تحت پوشش جایگاه پایینی داشه باشد و نتواند از خود حرف بزند؟ بحث جوان بودن نیست. آیا آدمی که آموزش ندیده را برای جبهه و جنگ می‌فرستادید؟ وقتی اینهمه آموزش دیده و آدم‌های پخته‌تر داریم که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد از برادری استفاده کنیم که در بدنه دولت نبوده است؟ 

نماینده مردم صومعه سرا در ادامه صحبت‌های خود گفت: خود وزیر پیشنهادی باید به این توجه کند که وقتی آدم‌های باتجربه در این جایگاه وجود دارد اگر به فردی به بیرون از تشکیلات رای دهیم توهین به آموزش و پرورش است. 

او در ادامه با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درباره باغگلی گفت: آقای رئیس جمهور گفتند ایشان در کودکستان و دبستان کار اجرایی کردند، تا جایی که می‌دانم مهدکودک را مردان نمی‌چرخانند، خانم‌ها می‌چرخانند. خود ایشان اعتراف کردند سه سال در دبیرستان کار کردند. 

دلخوش گفت: به ایشان بی‌احترامی نمی‌کنیم اما خواهش من این است اگر می‌خواهید یک مدیر برای آموزش انتخاب کنید سابقه کارش را نگاه کنید. باید سابقه ده تا دوزاده‌ساله داشته باشد که در ادامه مدیر آموزش و پرورش شود. 

او افزود: در تامین مطالبات معلمان، فرهنگیان، بازنشستگان چقدر این وزارتخانه موفق بوده؟ هیچ! مجلس تلاش خود را کرده اما می‌خواهد فضا را به گونه‌ای فراهم کند که معلم از حق و حقوق مادی اولیه برخوردار باشد. آقای باغگلی با توجه به اینکه تجربه و تخصص ندارند نمی‌توانند در تامین معاش فرهنگیان در شرایط فعلی کاری کنند. 

دلخوش گفت: نکته دیگر در ارتباط با باغگلی این است که وضعیت کلی برنامه‌های ایشان از نظر مطابقت با اسناد بالادستی در ۱۲۶ شاخص؛ ۴۸ مورد منطبق و ۳۶ مورد همسو است و ۴۲ مورد را هم در برنامه‌های خود ذکر نکرده‌اند. 

او گفت: در مجموع امتیازات معاونت نظارت، ۵۰ و نیم برای ایشان در نظر گرفته شده که کمترین امتیاز در کابینه پیشنهادی بوده است. ایشان در بررسی کیفی که ۹ شاخص است تنها دو مورد را به طور کامل کسب کرده است. 

دلخوش افزود: میزان انطباق با سیاست‌های کلی نظام ۴۹ شاخص است که ۲۰ شاخص منطبق، ۱۶ شاخص همسو و ۱۳ شاخص در برنامه‌های ایشان نیست. انطباق با سند تحول بنیادین ۱۵ مورد است که ۷ مورد منطبق، ۵ مورد همسو و ۳ مورد اصلا ذکر نشده است. 

او گفت: از نمایندگان درخواست می‌کنم که به این موارد دقت کنند کشتی بزرگی که بیش از ۲ میلیون فرهنگی بازنشسته و شاغل و ۱۵ میلیون دانش آموز دارد به ناخدایی نیاز دارد که تجربه داشته باشد. 

دلخوش ادامه داد: مگر اینجا جبهه است که الان مثال جبهه را بزنیم؟ باید به تجربه کاری دقت کرد. ایشان سابقه یک روز مدیریت در دستگاه‌های دولتی و استخدامی را ندارد، آبا در بین فرهنگیان و فرهیختگان فرد دیگری نیست؟ اگر نیست بله دست ایشان را هم می‌بوسیم و رای می‌دهیم. 

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی افزود: در شرایط فعلی براساس ضوابط و شرایط احراز؛ ایشان حتی نمی‌تواند مدیر یک مدرسه باشد. برای شما و آقای رئیسی احترام قائلم اما می‌خواهیم آقای رئیسی سربلند باشد.

اگر این مجلس و این دولت جوانگرایی را محقق نکند چه کسی این کار را انجام دهد؟/ هجمه‌ها علیه باغگلی ساماندهی شده است

بیژن نوباوه در جلسه صحن علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی سخنانی گفت: عزیزانی که تاکنون صحبت کردند چه موافق و چه مخالف بر سر یک مساله صد در صد توافق داشتند و دارند؛  اینکه وضعیت وزارت آموزش و پرورش ناخوشایند و نابسامان است که البته این یافته جدیدی نیست.

وی با نشان دادن گزارشی از مشکلات آموزش و پرورش متعلق به سال ۱۳۲۸ ادامه داد: ۷۲ سال قبل تاکنون این مشکلات وجود داشته است و هر کسی که بررسی می‌کند، می‌گوید مشکلات آموزش و پرورش همانی است که بود. 

نوباوه در ادامه بیان کرد: اصل مشکل این است که کلیه برنامه‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده تحول‌محور نبوده است. حال باید ببینیم آموزش و پرورش دچار چه نقیصه‌ای بود که این برنامه‌ها در آن تحول‌بخش نبوده است؟

وی افزود: اگر آقای نجفی را از میان وزرای آموزش و پرورش بعد از انقلاب حذف کنند برای هر وزیر تنها دو سال فرصت وجود داشته است. ما در سال ۹۲ پانزده هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش را تصویب کردیم و این رقم اکنون بیش صد و ده هزار میلیارد است یعنی افزایش بیش از ۷۰۰ درصدی اما چرا مشکلات حل نشده است؟ به این علت که اساساً مشکل آموزش و پرورش صرفا معیشت نیست.

نماینده تهران در مجلس همچنین اظهار داشت: اشاره می‌شود ایشان جوان است، در حالیکه میانگین سن کابینه ۵۲ سال است و ایشان ۴۱ سال دارد اما در برخی کشورهای اروپایی سن کابینه ۳۵ سال است. رهبری فرمودند نسل چهارم بیاید اگر نسل چهارم امثال ایشان نیست پس چه کسانی هستند؟

وی افزود: آقای دلخوش بحث مهدکودک‌ها را شوخی کرده است، بنده هم مهدکودک داشتم و توسط همسرم اداره می‌شد اینطور نیست که مهدکودک فقط توسط خانم‌ها اداره شود.

نوباوه در بخش دیگر سخنان خود گفت: آیا سند ۲۰۳۰ در همین وزارت‌خانه اجرایی نشد؟ آیا سند تحول ۴۰ سال بر زمین نمانده است؟ آیا پول‌های صندوق ذخیره فرهنگیان توسط عوامل داخل و خارج همین مجموعه به یغما نرفت؟ ما باید به این توجه داشته باشیم که اگرچه تجربه مهم است اما آنچه کار را پیش می برد قطعا برنامه است.

وی افزود: یک مساله‌ای که من اینجا با آقای باغگلی مطرح کردم در خصوص کمیسیون ایشان گفتند در جلسه کمیسیون ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه نمایندگان صحبت کردند و ۲۰ دقیقه به من فرصت دادند در این ۲۰ دقیقه می‌شود برنامه تحول ارائه کرد؟

نماینده تهران، خاطرنشان کرد: عملیات بسیار گسترده‌ای علیه ایشان آغاز شده برخی از این هجمه‌ها ساماندهی شده بوده است. حضرت آقا این همه می‌گویند جوان اگر این مجلس با این شاکله و این دولت انقلابی نتواند این کار را محقق کند، چه کسی می‌تواند این کار را به سرانجام برساند.

 

هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد/ به دنبال تربیت اسلامی و معنوی هستم

 «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که امروز عصر در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: برخود لازم می دانم از اعتماد آقای رییس‌جمهور تشکر کنم و انتخاب ایشان نشان داد که به صورت جدی دنبال تحول هستند مسیری که آموزش و پرورش ما را نجات می‌دهد، یک مسیر تحولی است که نیازمند جرات‌مندی است که آقای رییس‌جمهور آن را نشان دادند.

وی گفت: تمام نکاتی که امروز مطرح شد برای کمک به وضعیت آموزش و پرورش است و بنده به جمع‌بندی کمیسیون آموزش احترام می‌گذارم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پروش خطاب به دلخوش گفت: به صحبت‌های رییس‌جمهور اعتماد کنید. در مشهد چند پیش‌دبستانی می‌شناسم که پسرانه هستند و مدیر و تمام کادر مربیان مرد هستند در حوزه پیش‌دبستانی مدلی دارم که درباره آن نیز مدعی هستم. من یک مدلی در پیش‌دبستانی امام رضا(ع) اجرا کردم که سه سال است در حال اجرا است این مدل بسیار خاص است و والدین را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: این اطمینان را می‌دهم که کمک کنم تا نظام آموزش و پرورش جنس تعلیم و تربیت پیدا کند انقلاب حاصل پرورش یافتگان مکتب امام خمینی بود گام دوم محقق نمی‌شود مگر اینکه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی کودکان و نوجوانان داشته باشیم قرار است در گام دوم کار مهمی انجام دهیم و باید از تمام ظرفیت‌های نظام، دولت و مجلس پای کار بیایند و ما از آنها باید استفاده کنیم.

او با اشاره به شرایط پیچیده در آموزش و پرورش گفت: اگر قرار است این شرایط را حل کنیم باید این پیچیدگی را حل کنیم. تکرار تجربه‌‌های گذشته بازتولید اقدامات گذشته است. بنابراین باید اقدام جدید داشته باشیم. بخش دولتی این آمادگی را دارد که پای کار بیاید و به آموزش و پرورش کمک کند. من به عنوان فردی انتخاب شده‌ام که جراتمندی مطالبه‌گری از بخش‌های مختلف را دارم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره مذاکره خود با شهردار جدید تهران گفت: دیروز ما به شهرداری تهران و به خدمت آقای زاکانی رفتیم. من به وی گفتم که شهرداری‌ها باید از عوارض  خود حق آموزش و پرورش را بدهند. من از شما این قول را می‌گیرم که حداقل برای شهر تهران این عوارض را پرداخت کنید. بنابراین ما نیازمند آدمی هستیم که این گونه پیگیری کند و رها نکند و به شما قول می‌دهم که کار را رها نکنم و در بخش‌های مختلف پیگیر باشم.

اصلی‌ترین کارم اجرای سند تحول خواهد بود

باغگلی خاطرنشان کرد: من برای این که بتوانم اعتماد شما را جلب کنم حتماً اصلی‌ترین کارم این است که سند تحول را اجرا کنم. از مجموعه‌ گفتگوهای دوستان یک احساس در من به وجود آمد که کل حرف این است که آقای باغگلی جوان و کم‌تجربه است؛ پس در انجام امور آموزش و پرورش ناتوان است.

وی اشاره کرد: قرار نیست وزیر یک تنه همه کارها را انجام دهد بلکه قرار است با یک مدیریت تیمی کارها را انجام دهد. پس وزیر در تیمش آدم‌های قدرتمند و خلاق می‌خواهد؛ اولین کارش باید این باشد که حلقه بسته مدیریت طولانی را بشکند و به نفس کشیدن جوانان پرشوری که در آموزش و پرورش هستند، فرصت دهد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من معلمان جوان زیادی در آموزش و پرورش می‌شناسم که امروز نفس‌ها را در سینه حبس و سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به آن‌ها نمی‌دهد باید این حصار شکسته شود و باید این مهلت را به جوانان درون آموزش و پرورش بدهیم تا  اقدامات جدید و متفاوتی انجام دهند.

وی اضافه کرد: ما در آموزش و پرورش دوگانه‌هایی داریم که با هم در تعارض هستند که باید در مقابل آنها جرات مندانه بایستیم و بگوییم که قرار است طرف کدام بخش را بگیریم. یکی از این تعارض‌ها این است که یک عده آموزش و پرورش را یک اداره و یا بنگاهی می‌بینند که با عدد و رقم و بخشنامه اداره می‌شود. اما گروه دیگر نظرشان این است که ما باید آموزش و پرورش را با نگاه تربیتی جلو ببریم که من هم جزو این گروه هستم.

وزیر آموزش و پرورش باید معنی تربیت را بفهمد

باغگلی گفت: همه ما می‌دانیم که اتفاقاً در جریان مدیریت و در مدیریت اجرایی، در سطوح پایین مهارت‌های فنی لازم است و هرچقدر به سطوح‌های بالا و مدیریت ارشد می‌رویم مهارتهای ادراکی حرف اول را می‌زنند. البته می‌دانم که شما در معرض یک انتخاب سخت هستید و من برای شما دعا می‌کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص دوگانه بعدی که در این وزارتخانه وجود دارد، گفت: دوگانه دیگر، دوگانه حفظ وضع موجود و یا تحول کاری است. وضع جدید با محافظه کاری حاصل نمی‌شود. برخی می‌گویند ما الان در موقعیتی نیستیم که فرصت آزمون و خطا داشته باشیم. اما من هم می‌گویم که ما در فرصتی نیستیم که محافظه کاری را ادامه دهیم بیایید جرأت کنیم و از این روندهای موجود خارج شویم زیرا ادامه روندهای موجود را ۴۰ سال است که تجربه می‌کنیم و اکنون باید وارد یک تجربه جدید شویم. البته که موضوع ظرافت‌ها و حساسیت‌های خود را دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد.

با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم

وی توضیح داد: مسئله امروز ما مسئله‌ای مافیای حفظ وضع موجود است. امروز با این موضوع مواجه شدیم که هیچکس باغگلی را نمی‌شناسد و با او همراه نمی‌شود، از طرف دیگر برخی می‌گویند از اقصی نقاط کشور برای ما پیامک آمده که آقای باغگلی صلاحیت ندارد. اگر نمی‌شناسند چرا چنین چیزی می‌گویند؟ آیا غیر از این است که یک گروه محافظه کاری برای حفظ وضع موجود نگران شده‌اند و دیگران را تحریک می‌کند؟

وی گفت:  از همه معلمانی که دلشان برای تحول در آموزش و پرورش می‌تپد و معلمان جوانی که می‌خواهند در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند می‌خواهم که به نمایندگان خودتان پیامک‌های مثبت هم بزنید.

باغگلی ادامه داد: من با توسعه مدرسه غیردولتی موافق نیستم مدرسه غیر دولتی زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است اما یک ریشه‌یابی نیاز است. علت تمایل به مدرسه غیر دولتی چیست؟ آیا غیر از این است که اولیایی هستند که کیفیت مطلوب را در مدرسه دولتی نمی‌بینند و فرزندشان را در مدرسه غیر دولتی ثبت نام می‌کنند؟

ما اجازه آزادی عمل به معلمان ندادیم

وی ادامه داد: راه حل این است که مدارس دولتی خود را قوی کنند تا رقیب به طور اتوماتیک از میدان خارج شود. پس سیاست ما کیفیت بخشی مدارس دولتی خواهد بود.

باغگلی درباره مافیای کنکور بیان کرد: امروز صرفاً با مافیای کنکور مواجه نیستیم البته مافیای کنکور هم وجود دارد اما مشکل ما تنبلی، کار نکردن و صرفاگزارش دادن است. امروز ما با نوع مدیریتی که انجام دادیم انگیزه و خلاقیت را از معلمان گرفته‌ایم و اجازه آزادی عمل به آن‌ها نداده‌ایم. بنابراین باید انگیزه موجود برای این مهم رخ بدهد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مبنایی ترین مسئله و چالش امروز ما عقب‌ماندگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند ده سال است که تصویب شده و فکر می‌کنم جزو پر تکرار‌ترین موضوعاتی است که در حوزه تعلیم و تربیت توسط حضرت آقا بارها و بارها مطرح شده است.

وی افزود: آموزش و پرورش ما حکم بیماری را دارد که نیازمند عمل جراحی است، بیماری که ناگهان قلب او دچار مشکل می‌شود و کاری که ما سریعا باید انجام دهیم این است که اول به وضعیت قلب او رسیدگی کنیم و سپس جراحی‌اش را انجام دهیم. بنابراین فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش باید گام به گام باشد. همه فعالیت‌ها در این وزارتخانه باید بر اساس سند راهبردی مورد نظر که بومی است انجام بگیرد.

باغگلی گفت: در دولت قبل ما وظیفه داشتیم که برای ریل‌گذاری‌های تحولی مجموعه‌ای از پیشنهادها را برای مجلس بیاوریم ولی تا الان نیاوردیم. من اینجا به شما قول می‌دهم که اصلاح قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب سال ۶۷، اصلاح قانون مرتبط با بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی با اقلیم‌های چندگانه کشور، قوانین مرتبط با جذب و به کارگیری بازنشستگان ویژه فرهنگیان، اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان و موارد دیگر را در چند ماه آینده تقدیم شما کنم.

وزیر پشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما امروز افرادی در کشور داریم که راه می‌افتند تا سند ۲۰۳۰ را اجرا کنند. انشالله به یاری خدا و با اعتماد شما به بنده، یکی از قول‌های اساسی ام این است که سند تحول خودمان را به گونه خوب اجرا کنیم و با کمک معلمان در دهان کسانی بزنیم که فکر می‌کنند سند تحول ما کاربردی ندارد و پس باید دنبال ۲۰۳۰  باشیم.

باغگلی گفت:‌ رویکرد من تربیت اسلامی و تربیت معنوی است. من با تمام وجود به جامعه خودم و به مبنای تربیتی دینی عشق می‌ورزم و بزرگترین آرزویم زمینه‌سازی برای اجرای این رویکرد است.

 کیفیت آموزش در جامعه پایین آمده است

وی افزود: چالش امروز اما این است که کیفیت آموزش در جامعه ماپایین آمده است. اکثر شماها فرزند دانش آموز دارید. من خودم دو فرزند دانش‌آموز دارم،‌یک از مزایای وزیر جوان  داشتن این است که خودش هم دانش آموز دارد و درگیر وزارت آموزش و پرورش و مدارس می‌شود پس ارتباط بهتری می‌تواند برقرار کند.

او در خصوص وظیفه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید تعداد سرفصل‌های کتاب‌های درسی را با نیازهای امروز متناسب کند و شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی را اصلاح نماید. همچنین بسته‌های متنوع، غنی و حساس به جنسیت دختران و پسران تنظیم کند.

وزیر پشنهادی آموزش و پرورش گفت: البته همه اینها تکلیف سند تحول است. امروز جامعه ما تربیت لازم برای دختران را انجام نمی‌دهد ما امروز به شدت نیازمند تربیت دخترانه هستیم و باید در این زمینه فعال‌تر باشیم تا بتوانیم دنیای دختران را بفهمیم اما امروز در آموزش و پرورش بیشتر جنس مردانه داریم در حالی که جمعیت قابل توجهی از دانش‌آموزان ما خانم هستند و دانش‌آموزان با مادران‌شان ارتباط بیشتری دارند که از جنس زنان هستند.

باغگلی گفت: ما ساختار جامعی نداریم که نبض کیفیت آموزش را بگیرد و سنجش و کیفیت خدمات آموزش و تربیت را اندازه‌گیری کند.  

وی در خصوص تامین نیروی انسانی گفت: اگر کسی را در راس بگذارید که این دغدغه‌ها را دارد با ۲ معاونت هم مسائل نیروی انسانی را می‌تواند حل کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است. اگر تربیت را تخصص بدانیم معلمان ما متخصص هستند و باید به این متخصصان احترام گذاشت. باید توجه داشته باشیم اگر قرار است اتفاقی بیفتد. باید ابتدا در روح و جان معلم تصویب شود، معلم خوب کمبود‌ها را می‌تواند تا حد زیادی حل کند.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی معلمان باید به صورتی باشد که هم به معیشت معلمان کمک کند و هم به کیفیت آموزش و پرورش. به گفته رهبر انقلاب دانشگاه فرهگیان باید تنها درگاه ورودی نیروی انسانی آموزش و پروش باشد. اما این دانشگاه ۸۵۰ عضو هیات علمی دارد که توانایی مدیریت ۱۳۰ هزار دانشجو معلم را در قریب به ۱۰۰ مرکز آموزشی ندارد باید کمک کنیم به مدرسان این دانشگاه تا موقعیت مطلوب داشته باشیم تا معلمانی که از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند دستشان پر باشد علاوه بر جذب و گزینش بهترین معلمان باید برای نگهداشت معلمان تدبیر مناسب داشته باشیم بسیاری از معلمانی که جذب شده‌اند را می‌شناسم با افق‌ها و آرمان‌های خوب آمده‌اند اما باید برای نگه‌داشت آن‌ها نیز فکری شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با اجرای مطلوب رتبه‌بندی و افزایش اختیارات منطقه و مدرسه می‌توانیم به نگهداشت معلمان کمک کنیم.

وی با اشاره به صندوق ذخیره معلمان گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود معیشت را بهبود ببخشد اما سوءاستفاده و بی‌تدبیر در آن دردآور است بازنگری در این صندوق الزامی است و فرهنگیان باید از سود این صندوق بهره ببرند نه اینکه اختلاس گران از این صندوق بهره‌مند شوند. در سال گذشته صندوقی با اعتبار ۵۵ هزار میلیارد تومانی حتی نتوانست به اندازه نرخ تورم به جامعه خود سود دهد.

باغگلی تصریح کرد: ما تا پایان دولت سیزدهم با موج بازنشتستگی ۲۷۰ هزار نفری فرهنگیان مواجه هستیم که این موضوع هم یک فرصت است برای ما و هم تهدید. هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد.

وی با اشاره به تمرکزگرایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرکزگرایی در آموزش و پرورش شدید و مزمن است و باید به سمت کاهش تمرکز ببریم و وضعیت مطلوب را در سطح پایین جامعه آموزشی ایجاد کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این‌ها خیالبافی یک پژوهشگر آموزش و پرورش نیست من این‌ها راتجربه کرده‌ام ما برای شرایط کرونا و پساکرونا برنامه ویژه داریم مفهوم ویژه‌ای از مدرسه در پسا کرونا در حال شکل‌گیری است، آیا محتوای لازم مانند سواد رسانه‌ای، تفکر و فضای مجازی و ... برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها وجود دارد ما اگر به این ها ورود نکنیم می‌تواند برای ما آسیب شود علاوه بر آموزش برخط باید فرصت‌های دیگری نیز برای آموزش فراهم شود تا همه از آموزش بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بودجه وزارت آموزش و پرورش در این سال‌ها بین ۹ تا ۱۲ درصد بودجه بوده است اگرچه این بودجه باید زیاد شود اما آیا بهره روری لازم از داشته‌های موجود را داشتیم. در حوزه عدالت آموزشی تبعیض مثبت را پیشنهاد می‌دهم و ما موظف هستیم به تمام ایران خدمت مطلوب ارائه کنیم.

باغگلی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما در معرض یک انتخاب سخت هستید اما مراقب باشید و یک انتخاب سازنده بکنید من برای خودم نمی‌گویم مباحثی که عرض کردم باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد حتی اگر به من رای ندادید به کسی از این جنس رای دهید اگرچه می‌دانم تمام انتخاب‌های آقای رییسی از همین جنس است.

 

زارع‌پور موضع خود را نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اعلام کند

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در جلسه نوبت دوم صحن علنی امروز مجلس و در زمان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی به عنوان مخالف اول گفت: آقای دکتر زارع پور یک جوان انقلابی است و انصافا باید از آقای رئیسی تشکر کرد که این جوانان عزیز را به مجلس برای وزارت معرفی کردند. برنامه خوبی هم از سوی ایشان ارائه شد اما اشکال اساسی که به برنامه ایشان وارد است این است که ایشان تنها به بیان چالش‌های این حوزه و پیشنهاد راهبردهایی برای آن اکتفا کرده و برنامه عملیاتی ارائه نکردند.

وی ادامه داد: به نظرم ایشان باید مشخص کنند که تا چه زمانی شبکه ملی اطلاعات را که مطالبه رهبری است، انجام خواهند داد. ایشان گفتند که در افق ۱۴۰۴ انجام خواهند داد یعنی باید تا ۱۴۰۴ منتظر باشیم؟ ایشان باید اهداف را مشخص کرده و سالانه هدفگذاری کنند که ما بتوانیم براساس آن زمان بندی مطالبه کنیم.

نماینده سبزوار در ادامه بیان کرد: ایشان در برنامه خودشان در خصوص طرح بسیار مهم موسوم به صیانت[از فضای مجازی] اظهارنظر نکردند، متاسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات ابتکار عمل را در دست نداریم؛ هیچ سیستم عامل بومی و هیچ پلتفرم بومی نداریم و سخت افزار قابل اعتنایی هم تولید نمی‌کنیم. در این حوزه هم از تولیدکنندگان هم حمایت مناسب صورت نمی‌گیرد. آقای زارع‌پور باید مشخص کنند که می‌خواهند از کاربران، کارآفرینان و فعالان در فضای مجازی محافظت کنند.

وی افزود: نکته‌ای که مدنظر است این است که شاهد ورود تجهیزات جدید برای دسترسی به اینترنت بین‌المللی هستیم ایشان بگویند در این حوزه چه برنامه‌ای دارند.

عنابستانی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: من برنامه‌های ایشان را در حوزه سازمان فضایی هم نگاه کردم و احساس می‌کنم که اینجا هم باید دقت بیشتری داشته باشیم. در سال‌های اخیر در خصوص دستاوردهای این مجموعه نیز شاهد اتفاقات غیر مطلوبی بودیم، باید به این سازمان توجه بیشتری کنیم. همچنین ایشان شرکت مخابرات واگذار شده به بخش غیردولتی را باید تعیین تکلیف کنند، صرف اینکه واگذار شده نافی مسئولیت وزارت نسبت به مردم نمی شود.

وی گفت: متاسفانه تلفن ثابت و تلفن ثابت روستاها کاملا رها شده است همچنین اینترنت روستاها وضعیت مناسبی ندارد و ناتمام مانده وزیر پیشنهادی محترم باید مشخص کنند در چه زمانی در این حوزه اقدام خواهند کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات، اطلاعات دقیقی از کسب و کار در فضای مجازی ندارد

حسین حاتمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات  گفت: برنامه‌های آقای زارع‌پور را که مشاهده  می‌کنیم عمدتاً به صورت گزاره‌ای و توصیفی آمده است و موارد کمی ندارد و از سوی دیگر زمانش مشخص نیست. 

نماینده مردم کلیبر خاطرنشان کرد: آقای زارع‌پور اطلاع دقیقی از کسب و کارها در مورد فضای مجازی ندارد. نگاه وی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نرم افزاری است.

وی تاکید کرد؛ آقای زارع‌پور توجهی به زیرساخت‌ها در برنامه‌هایش ندارد،  برنامه‌های در ارتباط با پلتفرم‌های متخلف خارجی مشخص نیست حتی برای نمونه داخلی و نزدیک به این پلتفرم ها بزنامه ندارند

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: حتی آقای زارع پور مشخص نکردند چه زمانی شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی می‌کنند.

حاتمی با بیان این که وزیر پیشنهادی به پلتفرم‌ها هیچ اعتقادی ندارد و در هیچ فضای مجازی عضو نیست، گفت: برنامه‌های آقای زارع‌پور صرفا ابعاد پژوهشی داشته و عملی نیست.

وی ادامه داد: از فضای مجازی باید در  اقتصاد استفاده کرد چرا که مزیت‌های فناورانه وزارت ارتباطات با دایره عمل حوزه فناوری قوه قضائیه تفاوت دارد و این موضوع نباید ملاکی بر تصدی این وزارتخانه شود، ضمن اینکه برنامه‌های وی فاقد اهداف کیفی و کمی بوده و قابلیت ارزش‌گذاری ندارد.

نماینده مردم کلیبر خاطرنشان کرد: مسائل جاری و حاشیه‌ای وزارت ارتباطات، مشکل کارمندان و کارکنان روستایی و همچنین شرح وظایف مخابرات هیچ جایگاهی در برنامه‌های وی ندارد.

وی تاکید کرد: همچنین تعدد تصمیم‌گیران در بخش ICT که باعث بروز مشکل شده در برنامه وی نبوده و برای حل مشکلات دفاتر پیشخوان برای مثال مشکل ۵۷۰ دفتر آذربایجان شرقی، برنامه‌ای ذکر نشده است.

وی ادامه داد:  اخیرا گوگل پلی برخی پلتفرم‌ها  نظیر روبیکا را حذف کرده است اما وزیر پیشنهادی برنامه‌ای کاربردی برای جلوگیری از تخلف برنامه‌های ایرانی ارائه نکرده است.

 

زارع‌پور، ارتباط خوبی با بدنه اپراتورهای مخابراتی کشور دارد/ گزینه پیشنهادی جوان آسانسوری نیست، عملگراست

مالک شریعتی نیاسر در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: همکار عزیزمان آقای عنابستانی مباحث انتقادی که نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح کردند احتمالا درباره عملکرد دولت روحانی و وزارت دوران آقای جهرمی بوده که آنها را به آقای زارع‌پور گفتند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد آقای زارع‌پور به عنوان وزیر ارتباطات مایه پیشرفت و افتخار است، ادامه داد: جوانی از خطه مقاومت و شهیدپرور کرمان به عنوان وزیر ارتباطات پیشنهاد شده که عامل پیشرفت این وزارتخانه خواهد بود؛ چراکه جوانی نخبه است. 

 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقاط قوت کارنامه زراع‌پور اظهار داشت: یکی از نقاط مثبت وی، ارتباطش با بدنه اپراتورهای مخابراتی کشور و در حوزه تلکام است. 

وی افزود: در شبکه ملی اهدافی با شاخص رسیدن به پهنای باند ٢۵ مگابیت مطرح است که امروز با آن بسیار فاصله داریم. همچنین تحقق افزایش رضایت‌مندی مردم  در گروه افزایش کیفیت خدمات است که با توسعه دیتا سنتر، افزایش پهنای باند، تکمیل فیبر نوری، توسعه سرویس‌های پایه مانند موتور جستجوی بومی محقق می‌شود.

 وی با تاکید بر موضوع راه‌اندازی و توسعه دولت الکترونیک گفت: توسعه دولت الکترونیک بسیار اهمیت دارد چراکه وقتی دولت وعده و برنامه فسادستیری را می‌دهد این اقدام جز با شفافیت محقق نخواهد شد که راهکار شفافیت هم راه‌اندازی و توسعه دولت الکترونیک است که آقای زراع‌پور در این زمینه در قوه قضاییه عملکرد خوبی داشته به طوری با اقدامات انجام شده در شرایط کرونا باعث کاهش مراجعه حضوری مردم شده‌ است. 

شریعتی نیاسر با اشاره به ویژگی‌های دانستن، خواستن و توانستن در وزیر پیشنهادی ارتباطات، گفت: تسلط وی بر حوزه آی سی تی از نقاط قوت زراع‌پور در کارنامه اجرایی‌اش محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد : به خوبی می‌دانیم که چالش امروز و فردای کشور بحث فناوری است و باید دست برتر در حوزه  فناوری داشته باشیم و اگر در حوزه تلکام نتوانیم به استانداردها دست یابیم، محکوم به پسرفت هستیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آقای زارع‌پور به حوزه شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات وارد است، گفت: از جمله عملکرد وزیر پیشنهادی در این حوزه ایجاد مرکز فرهنگ دیجیتال است. 

 شریعتی تاکید کرد: در حالی که سهم اتصال دیجیتال نسبت به جی دی پی در دنیا حدود ٢۵ درصد است این عدد در ایران به  ۵ درصد می‌رسد که با توجه به توانایی‌های آقای زارع‌پور میتوان رشد ٢.۵ برابری این عدد را مطالبه داشته باشیم.

نماینده استان تهران با بیان اینکه متاسفانه یکی از عقب‌ماندگی‌های در این حوزه در دولت قبل تعطیلی فناوری فضایی بود، اظهار داشت: آقای زارع‌پور با استفاده از توان و تخصص داخلی می‌تواند این خلا را پوشش دهد و عقب‌ماندگی‌های فناوری فضایی را جبران کند.

شریعتی نیاسر با تاکید بر کنترل فضای مجازی گفت: کنترل فضای مجازی زمانی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که رهبری در این باره فرموده‌اند، اگر  مسئولیت رهبری را عهده‌دار نبودند حتما مدیریت و کنترل فضای مجازی را عهده‌دار می‌شدند. 

وی ادامه داد: هر چند که وزیر گذشته با وعده کنترل فضای مجازی از مجلس رأی اعتماد گرفت اما خلف وعده کرد و امروز فضای مجازی کاملا رها شده است و متاسفانه صاحب ندارد و دولت گذشته از این مسئولیت شانه خالی کرد اما وزیر پیشنهادی این وعده را داده است که هم مسئولیت سخت افزاری و هم نرم افزاری فضای مجازی را بپذیرد و خدمات پیشرفته با توجه به سنین مختلف مصرف‌کننده فضای مجازی ارائه دهد.

شریعتی نیاسر تاکید کرد : می‌دانیم که آقای زارع‌پور جوان آسانسوری نیست و مسئول و مدیر عملگرا است.

 

در بحث امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی برنامه‌های خوبی توسط زارع پور ارائه شده است

مصطفی طاهری در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مزیت های فردی و جمعی برنامه های این وزیر پیشنهادی گفت: معیارهای من برنامه، کارنامه و صحبت های وی بوده است. زارع پور تحصیلات خود را در تمامی مقاطع تا فوق دکتری مرتبط با حوزه ارتباطات بوده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر پیشنهادی ارتباطات بعد از عضویت در هیات علمی دانشگاه با اساتید و دانشجوها و نخبگان همچنان در حوزه ارتباطات ادامه دارد. وی در حوزه سوابق اجرایی نیز اقدامات قابل توجهی در حوزه های سیاستگذاری و اجرایی انجام داده است، در بحث سیاستگذاری عضو کمیسیون راهبردی شورای فناوری اطلاعات بوده است. همچنین بخشی از اقدامات اجرایی وی نیز مرتبط با بحث محتوا از جمله مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت ارشاد و رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.

وی تاکید کرد: ارزیابی های من از برنامه های این وزیر پیشنهادی در دو حوزه کمی و کیفی بوده است، کسب عناوین متعدد مانند مدیر نمونه و لوح های متعدد و همچنین رضایت عمومی و کاهش مراجعات مردمی در زمان شیوع کرونا در دستگاه قضا از افتخارات زارع پور بوده است.

طاهری با اشاره به موضوع ایران هوشمند در برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: این حوزه بسیار گسترده بوده و تنها برعهده یک وزارتخانه نیست. بر این اساس زارع پور در برنامه های خود برای اجرای این موضوع درخواست اختیارات بیشتری در قالب اصل ۱۲۷ داشته است تا حکمرانی داده و دیجیتال را در تمام دولت جاری کند. در بحث دولت الکترونیک در میان حدود ۱۹۰ کشور ما جایگاه ۱۸ را داریم که نشان از یک عقب ماندگی جدی دراین حوزه دارد و نیاز به یک کار جمعی برای رفع این مشکل وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۳۲ سامانه پایه در این حوزه وجود دارد که بخشی از آنها دارای ایراداتی است و نیاز به اقدامات تخصصی و کمک های مشورتی برای رفع مشکلات و راه اندازی این سامانه ها وجود دارد، بنابراین برای حکمرانی داده ها این اقدامات باید صورت بگیرد و با توجه به اختیارات و فهم زارع پور از این موضوع و طرح مجلس درخصوص تبادل داده ها و مدیریت داده ها و اطلاعات ملی امید می رود تا حکمرانی دیجیتال و داده ها در کشور رشد چشمگیری پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر این بخش از اقدامات توسط وزیر پیشنهادی ارتباطات صورت بگیرد، به طور حتم شفافیت در بخش اقتصادی از جمله جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی و مبارزه هوشمند با فساد اقتصادی، توزیع یارانه ها و بسط عدالت، هوشمندانه و درست اجرا خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه زیرساخت ارتباطی و مخابرات بر مبنای محصولات داخلی و بومی در برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیارد تنها گوشی های هوشمند به کشور وارد شده  و به همین مقدار نیز تبلت، مودم ها و دیگر ابزارهای ارتباطی مورد نیاز برای وزارت ارتباطات و مخابرات وارد کشور شده است. بنابراین یکی از الزامات کلیدی برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه زیرساخت ارتباطی است که متاسفانه توجه چندانی از سوی وزارت ارتباطات به آن نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت ها یکی دیگر از مسائل مهمی است که در سخنان و برنامه های زارع پور به چشم می خورد، رشد شبکه ملی اطلاعات این چند ساله نامتوازن بوده و حدود ۴۰ تکلیفی که از سوی شورای عالی در طرح کلان معماری برعهده وزارت گذاشته شده مختص به رشد همین شبکه است که برای اجرای ۱۳ تکلیف باقیمانده نیز نیاز به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری وجود دارد و وزیر پیشنهادی ارتباطات قول داده تا تمامی این برنامه ها را به صورت جدی پیگیری کند.

وی بیان کرد: علاوه بر زیرساخت ها که تکلیف اصلی حوزه وزارت ارتباطات است، در بحث امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی برنامه های خوبی توسط زارع پور ارائه شده است. در موضوع اقتصاد دیجیتال نیز وزیر پیشنهادی ارتباطات قول افزایش ۲۵۰ درصدی را داده است و درخصوص محتوا در فضای مجازی نیز دغدغه های خانواده ها مانند حفاظت از کودکان و نوجوانان در این فضا برنامه های خوبی ارائه کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز