خبرگزاری کار ایران

آرمین:

علت فساد و ظلم در جامعه سکوت روشنفکران است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۴۲۴

یک پژوهشگر دینی گفت: علت فساد و ظلم در جامعه به دلیل سکوت روشنفکران آن جامعه است و از دیدگاه امام حسین(ع) مسئولیت افراد در امور جامعه به اندازه آگاهی آنان است. پس روشنفکران و عالمان در صف مقدم آگاهی‌بخشی جامعه هستند.

به گزارش ایلنا، محسن آرمین طی سخنانی در مراسم سوگواری مجازی شب تاسوعا در حزب اتحاد ملت اظهار کرد: در شیعه امام انسان طراز قرآن و زبان ناطق خداوند است. شهادت امام حسین(ع) را در تفکر و نگاه سنتی ماموریت ویژه آن حضرت بدانیم چه هدف ایشان را کسب خلافت بدانیم و چه معتقد باشیم که امام تنها خواستار حفظ حق نقد قدرت و حاکم ستمگر بودند، به هرحال باید روشن کنیم که هدف امام چه ارتباطی با قرآن دارد؟

وی افزود: بنابراین قرآن را باید در آینه عاشورا و بعکس ببینیم، قیام عاشورا در زمانی اتفاق می‌افتد که حدود پنج دهه از درگذشت پیامبر اسلام می‌گذرد و فضای سیاسی در این مدت دستخوش تغییرات زیادی شده است و در مجموع این تغییرات و کشورگشایی‌ها به نفع بنی امیه تمام شده، چرا که توانسته است از طریق این کشورگشایی‌ها مخالفان سیاسی خود را به بهانه افزایش دشمنان و فتنه‌گری آنان سرکوب کند.

آرمین تاکید کرد: آیا مشکل در عاشورا جنگ قدرت بین دو خاندان بنی‌هاشم و بنی‌امیه بود؟ اگر این نیست، امام حسین(ع) چه توجیهی برای حرکت و قیام خود دارند؟ مستند قرآنی ایشان در این زمینه چیست؟ امام در آستانه خروج از مدینه می‌فرمایند من برای اصلاح امت پیامبر و امر به معروف و نهی از منکر حرکت می‌کنم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه امام در آسیب‌شناسی جامعه زمان خود به جوامع پیشین اشاره می‌کنند، افزود: امام حسین(ع) در حرکت خود برای عاشورا به ناآگاهی جامعه و شستشوی مغزی مردم در زمان خود از طرف حاکمان اشاره می‌کنند و سرزنش خود را خطاب به عالمان جامعه بیان می کنند که چرا آگاهی‌بخشی انجام نشده است و این زمینه شکل‌گیری دیکتاتوری را به وجود آورده است.

آرمین تاکید کرد: وقتی شستشوی مغزی انجام شد مردم دنبال حقیقت نمی‌روند و این نه به معنای اینکه امکان فهم حقیقت وجود ندارد است بلکه به این معناست که آنقدر تبلیغات منفی وجود دارد که این حقیقت به چشم نمی‌آید و حتی جامعه آن را انکار می‌کند و در چنین شرایطی که ناآگاهی در جامعه وجود دارد به راحتی می‌توان استبداد را حاکم کرد.

وی یادآور شد: مسئول این ناآگاهی در جامعه چه کسی است؟ عالمان جامعه بیشترین مسئولیت را دارند و در برابر انحرافات جامعه از حقیقت سکوت کردند چرا که به ترس از دست دادن موقعیت خود و جایگاه‌شان در جامعه لب فرو بستند. به تعبیر قرآن، این افراد عالم که ظلم را می‌دیدند و سکوت کردند و مانع منکر نمی‌شدند و آگاهی‌بخشی نمی‌کردند چرا که ترس و نگرانی از دست‌رفتن منافع آنان را به این امر واداشت و امام حسین (ع) به عالمان جامعه زمان خود تاکید می‌کند که مثل این افراد نباشید چرا که عتاب خداوند را به دنبال دارد.

این فعال سیاسی  اظهار کرد: امام حسین(ع) خطاب به علمای زمان خود تاکید می‌کند که نهی از منکر و امر به معروف از بارزترین ویژگی‌های مومنان است چرا که خداوند می‌داند که اگر امر به معروف و نهی از منکر انجام شود بقیه امور احیا می‌شود و اگر جامعه آگاه باشد و فساد و ظلم و تباهی در جامعه نباشد آن وقت مردم راحت‌تر دین را می‌پذیرند.

آرمین تصریح کرد: این شرایط در واقع یک دعوت به اسلام است ولی آن اسلامی که مبارز با ظالم است و حق مظلوم را باز می‌گرداند و رانت‌خواری را در جامعه از میان می‌برد.

وی افزود: علت فساد و ظلم در جامعه به دلیل سکوت علما و روشنفکران آن جامعه است و از دیدگاه امام حسین(ع) مسئولیت افراد در امور جامعه به اندازه آگاهی آنان است. پس روشنفکران و عالمان در صف مقدم آگاهی‌بخشی جامعه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز