خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا‌:

هرگونه مذاکره جدی باید آرام و در سکوت خبری انجام شود/ کمک در حل بحران افغانستان می‌تواند گشایشی برای بهبود روابط ایران و آمریکا باشد/ طالبان بر زندگی و تحصیل زنان تاثیر می‌گذارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۱۳۸

استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا تاکید کرد که طالبان می‌تواند تاثیر زیادی بر تحصیل و زندگی زنان افغان داشته باشد.

ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا پرداخت.

نسبت به احیای برجام خوش‌بین نیستم

خروج ایالات متحده از افغانستان اکنون مهم‌ترین بحران و اولویت آمریکا در منطقه است

بدون حل بحران افغانستان و استقرار کامل دولت در ایران، بازگشت به بزجام کُند پیش می‌رود

ویلیام بیمن در ابتدا در مورد احتمال احیای برجام در دولت جدید ایران گفت: صادقانه بگویم اکنون من نسبت به چند ماه پیش نسبت به احیای برجام خوش‌بین نیستم. دولت بایدن هنوز متعهد به احیای برجام است، اما من تصور می‌کنم که دولت ایران اشتیاق کمتری دارد. علاوه بر این، خروج ایالات متحده از افغانستان اکنون مهم‌ترین بحران و اولویت ایالات متحده در منطقه است. این یک بحران بالقوه برای ایران هم است. بنابراین تا زمانی که دولت جدید ایران به طور کامل مستقر نشود و بحران افغانستان به نوعی حل نشود، فرایند بازگشت به برجام به طور قابل توجهی کند می‌شود.

در حال حاضر مذاکرات وین به بن‌بست رسیده است

هرگونه مذاکره جدی باید بسیار آرام و در سکوت خبری انجام شود

وی در ادامه در مورد تداوم مذاکرات در دولت جدید ایران اضافه کرد: مذاکرات وین ادامه خواهد یافت، اما در حال حاضر مذاکرات وین به بن‌بست رسیده است و هیچ یک از طرفین حاضر به امتیاز دادن نیستند. برای رئیس‌جمهور بایدن که با انتقاد بی‌سابقه‌ای به خاطر خروج از افغانستان و "اجازه دادن" به طالبان برای تصرف این کشور روبرو است، ارائه هرگونه امتیاز به ایران توسط حزب جمهوری‌خواه به عنوان ابزاری برای حمله علیه دولت او مورد استفاده قرار می.گیرد. بنابراین، هرگونه مذاکره جدی باید بسیار آرام و در سکوت خبری انجام شود. بایدن و دولت ایران در این مذاکرات به "پیروزی" نیاز دارند و هیچ یک از دو طرف حاضر به تسلیم شدن در مقابل طرف دیگر نیستند.

رئیسی و تیمش می‌توانند تحت عنوان مخالفان آمریکا مذاکرات را به خوبی پیش ببرند

این استاد دانشگاه در مورد رئیس‌جمهور جدید ایران گفت: به طور قطع تغییر دولت در ایران بر احیای برجام و مذاکرات تاثیر دارد ، اما در حال حاضر ما نمی‌دانیم به چه شکلی. رئیس‌جمهور رئیسی در گذشته حاضر نبود چیزی را به ایالات متحده واگذار کند. با این حال، این وضعیت می‌تواند فریبنده باشد. تحت پوشش مخالف بسیار محافظه‌کار در مقابل ایالات متحده، رئیسی و کابینه‌اش در واقع می‌توانند مذاکرات موثری را انجام دهند در حالی که به جهان می‌گویند آنها در برابر ایالات متحده "سختگیر" هستند. بیایید ببینیم آیا آنها به اندازه کافی باهوش هستند که این کار را انجام دهند.

بحران در افغانستان چگونه می‌تواند گشایشی برای بهبود روابط ایران و آمریکا باشد؟

ویلیام بیمن اضافه کرد: اما اگر بهبودی حاصل شود، بسیار کند خواهد بود. به طور متناقض، بحران در افغانستان ممکن است گشایشی برای بهبود روابط باشد. به عنوان مثال، ایران قرار است با میلیون‌ها مهاجر افغان مواجه شود. ممکن است ایالات متحده موافقت کند که به دلایل "بشردوستانه" در این موضوع کمک کند. این امر یا می‌تواند برای روابط ایران با ایالات متحده مثبت باشد یا می‌تواند توسط ایران رد شود به هر حال‌، من از این ایده حمایت می‌کنم که ایالات متحده باید این کمک‌ها را ارائه دهد، باید ببینیم آیا دیپلمات‌ها به اندازه کافی باهوش هستند که این کار را انجام دهند.

زندگی در دوران طالبان متفاوت خواهد شد

طالبان بر زندگی و تحصیل زنان تاثیر می‌گذارد

این استاد دانشگاه در مورد بحران در افغانستان و پیش‌روی طالبان گفت: اوضاع خیلی بد است. این شکست ایالات متحده در بیست سال گذشته را از جهات مختلف نشان می‌دهد. این اوضاع نیز برای ایران شرایط بحرانی خواهد بود. برای بسیاری از مردم زندگی در زمان طالبان کمی متفاوت خواهد بود. افرادی که آسیب خواهند دید زنان شهرنشین هستند و اقلیت‌های مذهبی شیعه، اسماعیلیان و دیگران. من به ویژه نگران تحصیل زنان هستم که می ‌رسم به شدت محدود شود.

پاکستان بر رفتار طالبان تاثیری نمی‌گذارد

بودجه پشتون‌های پاکستان توسط گروه‌های رادیکال در عربستان تامین می‌شود

وی در مورد نقش ایران و پاکستان در فرایند صلح افغانستان گفت: می‌توانند نقش داشته باشند اما درک کنید که طالبان تشیع را بدعت می‌داند. آنها قتل شیعیان را در گذشته به عنوان "گناه" نمی‌دانستند. این یک مانع بزرگ برای نفوذ ایران برای مقابله با آن ها است. پاکستان مشکل دیگری دارد. طالبان عمدتا پشتون هستند و به دلیل خط دیورند که انگلیسی‌ها برای تقسیم جامعه پشتون ایجاد کردند، پاکستانی‌ها به اندازه افغانستان در کشور خود پشتون‌های ساکن دارند. پشتون پاکستانی نیز مانند طالبان افغانستان رادیکال هستند. بودجه آنها به شدت توسط گروه‌های سلفی رادیکال در شبه جزیره عربستان تامین می‌شود و دولت پاکستان از آنها می.ترسد. بنابراین من انتظار ندارم که پاکستان بر رفتار طالبان در افغانستان تأثیر بگذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز