خبرگزاری کار ایران

عباسپور در موافقت با هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی:

بررسی طرح در کمیسیون مشترک، به کارشناسان فرصت اظهارنظر می‌دهد/ پلتفرم‌های خارجی سطح‌بندی خدمات‌رسانی را رعایت نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۰۶۱

نماینده بوئین زهرا و آوج در مجلس، گفت: با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی و کمیسیون مشترک فرصت اظهار نظر در اختیار کارشناسان و دانش آموختگان این حوزه قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح الله عباس‌پور نماینده بوئین زهرا در مجلس در جلسه صحن علنی امروز (۱۹ مرداد) در مخالفت با درخواست تعدادی از نمایندگان مبنی بر مورد لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی، گفت: قرار بر این شد که برمبنای اصل ۸۵ قانون اساسی طرح مذکور به کمیسیون مشترک واگذار شود، این اقدام چند دلیل قانع کننده دارد.

وی ادامه داد: اگر این طرح در صحن علنی بررسی شود تنها فرصت در اختیار دو نفر موافق و دو نفر مخالف قرار می گیرد و بسیاری از فرصت های بررسی از دست مجلس خارج می شود، با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک فضای مناسبی فراهم می شود و تمامی کمیسیون ها می توانند متخصصین خود در این حوزه را به کمیسیون مشترک معرفی و موضوع را به صورت عالمانه بررسی کنند.

نماینده بوئین زهرا با اشاره به اینکه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی اگر در صحن علنی بررسی شود افراد متخصص خارج از مجلس مانند شخصیت های علمی، دانش آموختگان و اساتید فضای مجازی نمی توانند اظهارنظر کنند، ادامه داد: مجلس نباید فرصت را از دست بدهد، با بررسی طرح مذکور در کمیسیون مشترک همه منتقدین، موافقین و دانش آموختگان حوزه فضای مجازی می توانند نظرات خود را به صورت مبسوط اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه در صحن علنی مجلس نمایندگان موافق و مخالف تنها فرصت ۳ تا ۵ دقیقه ای برای اظهارنظر دارند، عنوان کرد: در طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی فیلترینگ و مسدودیتی وجود ندارد، در کشوری مانند آمریکا به عنوان تولیدکننده این گونه محتواها ۲۷۰ قانون وجود دارد، قوانین کشورهای دیگر را مطالعه کنید آلمان بر مبنای قوانین خود برای متخلفین در پلت فرم فیسبوک که مقررات را رعایت نمی کند جریمه ۴۵۰ دلاری در نظر گرفته است.

عباس پور همچنین با بیان اینکه امروز گذرگاه امن مرزی نداریم و پلت فرم های خارجی سطح بندی برای ارائه خدمات رسانی را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: در ماده ۱۳ طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، کاربران فضای مجازی مورد توجه جدی قرار گرفته اند و برای آن ها صندوقی تشکیل می شود. کاربران امکان استفاده از خدمات این صندوق برای برگزاری کلاس و ارائه خدمات سالم به کودکان و نوجوانان را دارند.

وی با تاکید بر اینکه اگر طرح مذکور براساس اصل ۸۵ بررسی شود، قانون به صورت آزمایشی اجرا می شود و بعد از ۳ تا ۵ سال اگر اشکالاتی مشاهده کنیم مجددا طرح در صحن علنی بررسی می گردد، عنوان کرد: همه محتوای این طرح امروز در قالب تصمیم گیری و تصمیم سازی شورای عالی فضای مجازی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

نماینده بوئین زهرا با اشاره به اینکه افرادی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می کنند گاهی مورد سرقت و حمله قرار می گیرند اما دستگاه قضایی نیز قوانین و مقررات مبنایی که بتواند براساس آن تصمیم گیری کند در اختیار ندارد، ادامه داد: پلت فرم های خارجی پاسخگو نیستند و سطح بندی ارائه خدمات را در ایران رعایت نمی کنند اما برای کشورهای خود که حتی سکولار نیز هستند سطح بندی ها را برای گروه سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان رعایت می کنند، کشوری مانند ترکیه رسما اعلام کرده است اگر پلت فرم های خارجی برخلاف قوانین این کشور اقدام کنند آن ها را مسدود و فیلتر می کنند.

وی با بیان اینکه برخی افراد اعلام می کنند که با اجرای طرح صیانت از حریم کاربران فضای مجازی کسب و کارهای فعال در فضای مجازی تهدید می شود، گفت: نه تنها کسب وکارها در فضای مجازی با اجرای طرح مذکور تهدید نمی شوند بلکه برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر دانش آموخته فضای کسب وکار ایجاد می شود. همانگونه که در فضای واقعی و برای سرمایه گذاری به امنیت نیاز داریم در فضای مجازی نیز باید شرایط فراهم شود. در این طرح امنیت اقتصادی ایجاد شده است.

عباس پور در پایان خاطرنشان کرد: اجازه دهید طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی برمبنای اصل ۸۵ قانون اساسی و در کمیسیون مشترک با حضور کارشناسان و صاحب نظران بررسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز