خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه تگزاس در گفت‌وگو با ایلنا:

اهداف سیاست خارجه آمریکا در افغانستان محقق نشد/ مردم آمریکا خواهان پایان جنگ‌های کشورشان هستند/ بدون داشتن متحدی قوی، آمریکا توان غلبه بر طالبان را ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۶۸۹

استاد دانشگاه تگزاس تاکید کرد که اهداف آمریکا از حضور در افغانستان محقق نشد.

جیمز کی گالبرایت، استاد علوم سیاسی دانشگاه تگزاس است. حوزه تخصصی وی، تحولات سیاسی، تجارت بین‌الملل و اقتصاد سیاسی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تحولات افغانستان پرداخت. 

اهداف سیاست خارجه آمریکا در افغانستان محقق نشد

گالبرایت در ابتدا در مورد خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان گفت: تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان تقریباً منعکس‌کننده این ارزیابی است که هیچ کدام از اهداف سیاست خارجی مورد نظر ایالات متحده در آنجا برای دولت بایدن دیگر قابل دستیابی نیست؛ بنابراین بایدن تصمیم به ترک این منطقه و خروج نیرو از افغانستان گرفت.

مردم آمریکا خواهان پایان جنگ‌های کشورشان هستند

منافع حضور آمریکا در افغانستان کاهش یافته بود

وی در ادامه اضافه کرد: همراه با ارزیابی سیاسی داخلی که مردم آمریکا خواهان پایان جنگ‌های آمریکا هستند و خلق و خوی کلی مردم کشور که طرفدار جدایی آمریکا از تنش‌های منطقه هستند، بایدن نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد، از طرفی هم منافع حضور آمریکا در افغانستان به احتمال زیاد بسیار پایین است.

حضور آمریکا در عراق و افغانستان به شکست منجر شد

بدون داشتن متحدی قوی، آمریکا توان غلبه بر طالبان را ندارد

این استاد دانشگاه در ادامه به دخالت‌ها و حضور آمریکا در منطقه و کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: مسیر مداخلات ایالات متحده در افغانستان و عراق و شکست از حضور در این کشورها، در هر مورد، به یک نتیجه کلی اشاره می‌کند که موفقیت اولیه در شکست یک نیروی سازمان یافته نظامی یا شبه نظامی (مانند طالبان) نمی‌تواند برای مدت طولانی بدون وجود تعهد یک شریک محلی قوی و منظم به دست بیاید.

وی در ادامه اظهار کرد: شکست‌ها نشان داد که این عنصر به طور کامل در هیچ یک از کشورها وجود نداشت، بنابراین امکان عملیات درازمدت برای آمریکا و کسب نتیجه در این کشورها نبود. البته، در سوریه نیروهای آمریکایی با تصمیم دولت روسیه برای کمک به دولت مستقر در سوریه محدود شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز