خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

امنیت خلیج فارس، خط قرمز ایران است/ همواره امنیت افغانستان را امنیت خود دانسته‌ایم/ اظهارات غیرمسئولانه و جانبدارانه همسو با اسرائیل مردود است/ ایران به چیزی کمتر از برجام راضی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۶۰۱

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیان اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص حادثه نفتکش اسرائیلی گفت: این اظهارات غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است. ایران به اشد وچه بیانیه گروه هفت را محکوم کرد و نه تنها این اظهارات مردود است بلکه هیچ کمکی به ایجاد امنیت در این آبراه نخواهد کرد. آن ها ماه ها است نسبت به خرابکاری و راهزنی اسرائیل سکوت کرده اند و الان نباید امروز اظهاراتی مطرح کنند که نشان از جانبدارانه بودن داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود که بصورت مجازی برگزار شد، با گرامیداشت روز خبرنگار و درخواست از مردم برای رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی برای فروکش کردن موج جدید کرونا، ضمن تشریح روزشمار دستگاه دیپلماسی در روزهای گذشته، در پاسخ به نخستین سوال در خصوص اظهارات اخیر مقامات اروپایی به خصوص وزیر امور خارجه انگلیس و اتهام زنی به تهران در خصوص حادثه نفتکش اسرائیلی،‌ گفت: این اظهارات بر ضد ملت ایران اظهارات جدیدی نیست و حلقه‌ای از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه است. البته من و وزیر امور خارجه انگلیس در این سوال یک نقطه مشترک داریم چرا که من و جمهوری اسلامی هم نگران امنیت کشتیرانی در آب های آزاد هستیم. توصیه جدی من به وزیر امور انگلیس توجه به امنیت خلیج فارس است چرا که امنیت این منطقه خط قرمز ایران است. لازم است به خانواده دو قربانی این حمله تسلیت بگویم اما این گونه سناریو سازی رژیم صهیونیستی ناشی از خوی ضد حقوق بین‌المللی این کشورها است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سیاست تهران در خصوص مهاجران افغانستانی گفت: ما عمیقا نگران تحولات افغانستان هستیم. ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خود دانسته. در این چهارچوب ابتکار صلح تهران را مطرح کردیم تا به شمول همه اقوام و گروه‌ها گفت‌وگو صورت بگیرد. طی چهار دهه گذشته میزبان برادران و خواهران افغانستانی بوده‌ایم و این نگاه همواره ادامه خواهد داشت. 

وی ادامه داد: کشورهای همسایه افغانستان هم برای این‌که مساعی خودشان را هماهنگ کنند، برای این‌که این موضوع انسانی آوارگان ناشی از جنگ را مدیریت کنند، برای این‌که اجازه ندهند جغرافیای افغانستان مورد سوء استفاده گروه‌های افراطی قرار بگیرد و برای این‌که به پایان این جنگ، خونریزی و برادرکشی کمک کنند ضرورت دارد با هم گفت‌وگوهای منظم‌تر و ساختارمندی داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می‌کند برای این‌که مقامات عالیرتبه و مقامات کشورهای همسایه در خصوص موضوع افغانستان باشد.

خطیب‌زاده در خصوص بیان اظهارات مشابه وزیر امور خارجه انگلیس از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اظهارات غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است. ایران به اشد وجه بیانیه گروه هفت را محکوم کرد و نه تنها این اظهارات مردود است بلکه هیچ کمکی به ایجاد امنیت در این آبراه نخواهد کرد. آن‌ها ماه‌ها است نسبت به خرابکاری و راهزنی اسرائیل سکوت کرده‌اند و الان نباید اظهاراتی مطرح کنند که نشان از جانبدارانه بودن داشته باشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران برای دعوت از تهران برای حضور در نشستی با حضور عربستان گفت: سفر وزیر امور خارجه عراق در دستاور کار است. گمانه‌زنی در خصوص محتوای پیام زود است و ما براساس پیامی که دریافت می‌کنیم، تصمیم خواهیم گرفت. البته جمهوری اسلامی همیشه منادی گفت‌وگوهای منطقه‌ای بوده و قطعا کشور برادر عراق می‌تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد. 

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین از چه زمانی از سرگرفته خواهد شد، گفت: ما هیچ وقت این گفت‌وگوها را ترک نکردیم. یک فرایند انتقال قدرت به شکل دموکراتیک رخ داده که در این فرایند، تغییراتی در تیم‌های اجرایی انجام می‌شود. رییس‌جمهور در مراسم تحلیف و تنفیذ به صراحت اشاره کردند در مورد رفع تحریم‌ها تردید ندارند. البته این کار در چارچوب منافع عالیه مردم و در دستورالعمل‌ها انجام می‌شود. باید صبر کنیم دولت مستقر و وزرا تعیین شوند. آمریکا باید بداند با ذهنیت ترامپ نمی‌تواند به نتیجه‌ای غیر از اتفاقات چند سال اخیر دست پیدا کند. هم ذهنیت باید عوض شود و هم به واقعیات روی زمین توجه کنند. می‌دانند و می‌دانیم سیاست فشار حداکثری شکست خورده و ایران به چیزی کمتر از برجام راضی نیست. اگر به راه حلی برسیم که آمریکا به تعهدات ذیل برجام برگردد، ایران هم اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت پرونده بدهی انگلیس به ایران گفت: این بدهی بیش از چهاردهه است و بدهی قطعی است که محاکم این کشور هم تائید کرده‌اند اما دولت‌های مختلف به بهانه‌های واهی این بدهی را پرداخت نکردند. ما شاهد این هستیم که این موضوع هر بار به دلیلی گروگان موضوع دیگری شده است و جای تاسف دارد که منطق این کشور عدم پرداخت بدهی است اما در ظاهر ادعای رعایت حقوق بین‌الملل را دارد. 

خطیب‌زاده در خصوص مسائل مطرح شده در دیدار انریکه مورا با حسین امیرعبداللهیان و همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بعدی است، گفت: ایران عضو برجام است و کلیه اقدامات خود را در چهارچوب برجام انجام داده است. ما به عنوان عضوی از برجام برخی اقدامات خود را در چهارچوب بندهای برجام کاهش دادیم. مواضع جناب آقای رئیسی از سوی آقای امیرعبداللهیان و خود ایشان در نطق تحلیف مطرح شد. در خصوص کابینه آقای رئیسی اجازه بدهید دفتر رئیس جمهور اظهار نظر کنند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر مقامات اقلیم کردستان عراق، گفت:  ایران نگاهش به کشور عراق نگاهی کاملا شناخته شده است و نگاه ما احترام به تمامیت ارضی عراق است؛ در عین حال روابط بسیار نزدیکی با گروه‌های مختلف از جمله دوستانمان در اقلیم داریم و روابط ایران روابطی دیرینه و شناخته شده است. همواره تلاش کردیم در چهارچوب روابطمان نقش موثری در صلح در این منطقه هم داشته باشیم. 

وی همچنین درباره احتمال سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران گفت: این سفر چند  ماهی است که در دستورکار قرار گرفته و در زمان نهایی شدن، درخصوص این مسئله اظهارنظر می‌شود. 

خطیب‌زاده در واکنش به تلاش بحرین برای امضای تفاهم امنیتی با اسرائیل برای مقابله با آنچه تهدید ایران نامیده شده، گفت: رژیم اشغالگر قدس ریشه چند دهه‌ای ترور و خشونت در جهان بوده و سمبل یک رژیم بی‌آبرو در نظام بین‌الملل بوده و کشورهایی که با محاسبه اشتباه خود را به این رژیم نزدیک کردند نیز گرد این ناامنی و بی‌آبرویی دامن آن‌ها را خواهد گرفت. حیات و ممات این رژیم در ناآرامی و خشونت است و این رژیم در حضیض مشروعیت خودش به سر می‌برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به ایران گفت: ایران امیدوار است تا در پایان بخشیدن به محاصره انسانی در یمن در دوران نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل اقدامی صورت بگیرد. متاسفیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه‌حل نظامی است و بعد از مدت‌ها متوجه نشده جنگ جز آسیب زدن به ملل منطقه و امنیت منطقه حاصلی ندارد. 

خطیب‌زاده در خصوص امکان حضور ایران در کمیته حقیقت یاب مربوط به حادثه نفتکش اسرائیلی گفت: اتهامات بی‌پایه و بی‌اساس که با سناریوسازی رژیم صهیونیستی همراه شده نزد ایران مردود است اما جمهوری اسلامی به عنوان پایه اساسی صلح در منطقه پیرامونی خود در همه راه‌حل‌ها که به امنیت این آبراه مربوط بوده حضور داشته اما آنچه می‌گوییم فراتر از خلیج فارس ایت و ما در آبراه‌های دیگر شاهد تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی هستیم و به طور جدی اخطار می‌دهیم که ایران در خصوص امنیت کشتی‌های تجاری خود سکوت نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص آخرین تحولات مربوط به ابتکار ایران برای ایجاد صلح در افغانستان گفت: ما رایزنی‌های گسترده‌ای در سطح اعلامی و غیراعلامی داشته‌ایم. سفر آقای طاهریان به عنوان نماینده ویژه به پاکستان و افغانستان انجام شده و گفت‌وگوهای منظمی هم انجام می‌شود. امنیت افغانستان، امنیت ماست. تنها راه برای افغانستان دولتی فراگیر به شمول همه نیروها است و این همان ابتکار تهران بود که در بستر منطقی فضایی برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شکل بگیرد و مردم افغانستان برای کشورشان تصمیم‌گیری کنند. تنها مسیر صلح همین مسیر است. 

وی افزود: ما  نه تنها آماده برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای تهران هستیم، بلکه تلاش می‌کنیم میزبان کشورهای همسایه افغانستان باشیم تا نگرانی‌های مشترک خود را مرتفع کنیم. مهمترین موضوع هم رعایت حقوق مردم افغانستان است که از این نزاع و برادرکشی به دور باشد و مرزها، امنیت داشته باشند.  ما گفت‌وگوها را تسهیل و دسترسی‌ها به همه طرف‌های افغانستانی به صورت یکسان فراهم کردیم و همین مسیر را ادامه می‌دهیم و به کشورهای منطقه هم توضیح می‌دهیم که باید همه از اقداماتی که شائبه دخالت در افغانستان دارد، به دور باشند.

خطیب‌زاده در مورد گفت‌وگوها برای برقراری حج عمره نیز، گفت: برای اعزام زائر به عراق و عربستان گفت‌وگوهایی توسط بخش‌های مختلف انجام شده است. اینکه می‌گوییم توسط بخش‌های مختلف چون سازمان حج به دلیل شرایط کرونایی و... نمی‌توانست، شرایط ویژه و خاصی است اما در هر دو مورد، وزارت امور خارجه تلاش خود را کرده تا زمینه‌های لازم فراهم شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت مرزهای ایران و افغانستان و همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تصرف مرزهای مشترک ایران با افغانستان توسط طالبان، آیا این گروه هم در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید حضور داشته باشد مرزهای ما گاهی دچار تحولاتی بوده است ولی در این مدت با همت مرزبانان و ارتشیان دلاور آرام بوده است و سعی کردیم این پیام را بدهیم که مرزهای ایران باید آرام بماند. 

وی افزود: اینکه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به شمول چه گروه‌هایی است، طالبان بخشی از آینده افغانستان است و گفتیم که به تسهیل این گفت‌وگوهای پایبند هستیم و باید صدای همه شنیده شود.

خطیب زاده درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: گفت‌وگوها با عربستان سعودی در چند دور درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شده است. سوالات مهمی برای گفت‌وگوها در پیش روی طرفین بوده است. در مسیر مبتنی بر گفت‌وگو و حل و فضل مسائل می‌توانیم به نگاه مشترک برسیم. البته لازم نیست همه نقاط اختلافی حل شود ولی فکر می‌کنیم اگر عربستان به پیام ایران توجه داشته باشد - که منطقه ما منطقه‌ای است که با همکاری کشورهای منطقه می‌توان به راه حل فراگیر ‌رسید -، می‌توانیم به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز