خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه پیشاور در گفت‌وگو با ایلنا:

تسلط طالبان در افغانستان موجب قدرت‌طلبی افراطیون در پاکستان می‌شود/ تصمیم خروج آمریکا از افغانستان در زمان درستی اتخاذ نشد/ برجام طی ۴ سال آینده احیا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۶۲۶

استاد دانشگاه پیشاور با تاکید بر اینکه تنش در افغانستان همسایگان این کشور را درگیر می‌کند، گفت: تسلط طالبان در افغانستان موجب قدرت‌طلبی افراطیون در پاکستان می‌شود و صلح در افعانستان مرتبط با صلح در منطقه است.

حسین شاهید ساهروردی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و سیاست خارجه دانشگاه پیشاور است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌های افغانستان و احیای برجام پرداخت.

متاسفانه برخی به اشتباه همه پشتون‌ها را به عنوان طالبان در نظر می‌گیرند

ساهروردی در ابتدا گفت: افغانستان همواره مرکز تنش بوده است. یک گروه در افغانستان توسط کشورهایی حمایت می‌شوند و گروهی دیگر توسط کشورهای دیگر. بین طالبان که اکثریت آن‌ها را پشتون‌ها تشکیل می‌دهند و دولت مرکزی از گذشته تنش وجود داشته است. همه طالبان از پشتون‌ها تشکیل شده‌اند اما همه پشتون‌ها طالبان نیستند. متاسفانه برخی همه پشتون‌ها را به عنوان طالبان در نظر می‌گیرند.

تنش در افغانستان باعث نگرانی همسایگان شده است

وی با بیان اینکه تنش در حال حاضر در افغانستان بسیار گسترده شده است، گفت: در هر صورت تنش در افغانستان باعث نگرانی همسایگان است، نه افغانستان می‌تواند از کشورهای همسایه جدا باشد نه کشورهای همسایه می‌توانند از افغانستان جدا باشند. من معتقدم اتفاقی که در افغانستان رخ می‌دهد، در افغانستان باقی نمی‌ماند و تاثیر زیادی بر کشورهای همسایه خواهد گذاشت.

تسلط طالبان در افغانستان موجب قدرت‌طلبی افراطیون در پاکستان می‌شود

ساهروردی عنوان کرد: اگر طالبان بر قدرت در افغانستان مسلط شود، یک دولت افراطی خواهد بود و اگر این اتفاق رخ دهد، گروه‌های افراطی مذهبی در پاکستان هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و ممکن است خواهان قدرت شوند و هر اتفاقی که در افغانستان رخ دهد، در پاکستان تاثیرات محسوسی دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر چین و پاکستان همکاری‌هایی در نزدیکی مرز افغانستان دارند و اگر طالبان در قدرت قرار گیرد، ممکن است این پروژه‌ها متوقف شود و یا تحت تاثیر قرار گیرد.

تصمیم به خروج آمریکا از افغانستان در زمان درستی اتخاذ نشد

ساهروردی همچنین گفت: بایدن و دولت آمریکا باید افغانستان را ترک می‌کردند اما بایدن باید این اقدام را قدم به قدم اجرا می‌کرد. اول باید توافقی با طالبان امضا می‌شد، بعد تبادل زندانیان صورت می‌گرفت و بعد بررسی زمان برای خروج از افغانستان مطرح می‌شد. من مخالف خروج آمریکا نیستم ولی فکر می‌کنم که در زمان درستی این تصمیم اتخاذ نشده است.

صلح در افعانستان مرتبط با صلح در منطقه است

نقش همسایه‌ها مهم‌تر شده است

وی اضافه کرد: پاکستان و ایران نقش مهمی در روند صلح افغانستان دارند و در آعاز روند و گفت‌وگوهای صلح افغانستان هم نقش مهمی داشتند. ولی الان نقش همسایه‌ها مهم‌تر شده است. به یاد داشته باشیم صلح در افعانستان مرتبط است با صلح در منطقه.

طی ۴ سال آینده برجام احیا می‌شود

توقعم از دولت بایدن زیاد است

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و سیاست خارجه دانشگاه پیشاور همچنین در مورد احیای برجام گفت: من معتقدم جو بایدن عاقل است و متوجه منافع برجام خواهد بود. برخلاف ترامپ که احمق بود. من توقع زیادی از دولت بایدن دارم و معتقدم یکی از کارهایی که می‌کند، احیای برجام باشد. توافق هسته‌ای باید مجددا امضا شود. گفت‌وگوهای قانونی کاری است که برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها باید انجام شود. من معتقدم در ۴ سال آینده توافق احیا می‌شود. بایدن می‌خواهد فقط برجام احیا شود.

ایران کشوری متعهد به توافق است

اروپایی‌ها باید عزم جدی برای احیای برجام نشان دهند

وی در ادامه گفت: آمریکایی‌ها متاسفانه اکنون خیلی به برجام اهمیت نمی‌دهند و با مسائل دیگر مشغول هستند اما اروپایی‌ها باید عزم جدی برای احیای برجام را نشان دهند.

این استاد دانشگاه گفت: ایران کشوری متعهد به توافق است و همه بندها را اجرا می‌کرد و کشوری است که قابل اعتماد است و برای احیای اقتصاد و لغو تحریم‌ها تمام تعهدات خود را اجرا می‌کند.

اسرائیل نمی‌تواند کاری در قبال ایران بکند

اگر توافق امضا شود، مقدمه‌ای برای تبادلات دیپلماتیک است

وی افزود: اسرائیل همیشه دشمن ایران و مانعی برای احیای برجام است ولی کاری در قبال ایران نمی‌تواند بکند و مدام به تهدید می‌پردازد. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها معتقد به برجام هستند برای همین هم برجام حتما احیا می‌شود ولی به زمان زیادی نیاز است. ایران در این مدت نباید از لحن تهدیدآمیز استفاده کند و باید منتظر زمان و اقدامات بایدن شود. احیای برجام آسان نیست. من امیدوارم در نهایت برجام احیا شود.

ساهرودی در مورد دولت جدید ایران گفت: تغییر دولت شاید مانعی برای مذاکرات باشد اما باید صبر کنیم مهم این است که دولت جدید به رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی و قدرت منطقه‌ای کمک کند. اگر توافق امضا شود، مقدمه‌ای برای تبادلات دیپلماتیک است. هر چیزی ممکن است و توافق هسته‌ای مقدمه‌ای برای بهبود روابط است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز