خبرگزاری کار ایران

قالیباف در دیدار با رئیس اتحادیه جهانی بین‌المجالس:

IPU باید مقابله یک جانبه گرایی آمریکا بایستد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۳۳۱

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی کشورها با پول و امکانات بر سازمان‌های بین‌المللی تسلط پیدا می‌کنند، گفت: اینجاست که یکجانبه‌گرایی شکل می‌گیرد و هر تصمیمی که آنها می‌گیرند باید اجرایی شود که نمونه آن تحریم ایران از سوی آمریکاست که سازمان ملل و شورای امنیت تصمیمی می‌گیرد و آمریکا با یک حرف تمام آنها را نادیده گرفته و تصمیم خود را اجرا می‌کند.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف پیش از ظهر امروز(جمعه، ۱۵ مردادماه) با دوآرته ونتورا پاچکو رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU) که به منظور حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود، دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن تشکر از حضور رئیس پرتغالی اتحادیه بین المجالس جهانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: شما به عنوان یک پرتغالی می توانید ارتباط پارلمانی خوبی میان دو کشور برقرار کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه IPU باید بیش از پیش از ظرفیت خود در شرایط متفاوت امروز دنیا استفاده کند، اظهار داشت: باید پذیرفت دیپلماسی عمومی دنیای امروز به خاطر حضور رسانه ها و فضای مجازی قدرتمند شده و قدرت های یکجانبه گرا اگر می خواستند، می توانستند آن را مدیریت و کنترل کنند البته آنها نیز در حوزه رسانه تسلط دارند ولی NGOها و تشکل های غیردولتی نیز توانسته اند قدرت خوبی در این خصوص کسب کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اتحادیه بین المجالس جهانی می تواند به عنوان نماینده پارلمان ها حد واسطی میان مردم، دولت ها و قدرت ها باشد، عنوان کرد: نمایندگان مجلس به مردم نزدیک تر هستند و بهتر می توانند حرف آنها را منتقل کنند، هرچند در نگاه اول قدرت های بزرگ، خود را نماینده مردم جلوه می دهند اما نوع قدرت آنها به گونه ای است که ممکن است حتی بعد از مدتی در شرایطی مقابل مردم هم بایستند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه قدرت های جهانی ساختارهایی را سازماندهی کرده اند که تولید قدرت کرده و هیچ گاه از بین نمی رود و صرفا افراد در آن جابجا می شوند، گفت: در گذشته جامعه ملل را داشتیم که امروز تحت عنوان سازمان ملل فعالیت دارد  و این سازمان شورای امنیتی دارد که در کنار آن رژیم هایی تشکل شده و امنیت، اقتصاد،FATF  و غیره را در دست گرفته اند.

به گزارش خانه ملت، رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: دولت هایی که پول و امکانات بیشتری داشته باشند بر این سازمان ها تسلط پیدا می کنند و اینجاست که یکجانبه گرایی شکل گرفته و هر تصمیمی آنها می گیرند باید اجرایی شود.

وی در ادامه به موضوع تحریم ایران از سوی آمریکا اشاره و بیان کرد: سازمان ملل و شورای امنیت تصمیمی می گیرد و آمریکا با یک حرف تمام آنها را نادیده گرفته و حرف کنگره و دولت خود را اجرا می کند، لذا آنها نه می توانند نماینده مردم خود باشند و نه نماینده مردم جهان.

قالیباف با تأکید بر اینکه ازIPU  می خواهیم به عنوان یک قدرت پارلمانی جلوی یکجانبه گرایی آمریکا را بگیرد، عنوان کرد: آنها این قدرت را دارند که رژیم های بین المللی، تشکل ها و NGOها را به خصوص سازمان هایی همچون FATF، فیفا و یونسکو را تحت تأثیر خود قرار دهند، لذا اتحادیه بین المجالس جهانی باید از فرصت استفاده کرده و با فعالیت مؤثر در موضوعات بین المللی و منطقه ای تأثیرگذار باشد تا به امنیت و توسعه کشورها به عنوان یک اولویت توجه شود.

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: IPU می تواند در ایجاد صلح و امنیت منطقه غرب آسیا نیز مؤثر باشد و ما نباید به دولت های خارجی اجازه نفوذ و دخالت در منطقه را بدهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز