خبرگزاری کار ایران

قالیباف در مراسم تحلیف:

مردم در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ نشان دادند که به صراط مستقیم جریان انقلاب اعتقاد دارند/ دوره جدید را به دوره «کارآمدی و پاسخگویی» تبدیل کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۱۱۹

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: علیرغم همه کارشکنی های برای دلسرد کردن مردم، نتایج انتخابات سال های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد که مردم برای حل مسائل کشور به صراط مستقیم جریان انقلاب اعتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در آغاز مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در سخنانی، ضمن خیرمقدم به هیات‌های دیپلماتیک از کشورهای مختلف و همچنین مقامات دینی، مذهبی، لشکری، کشوری، خانواده‌های شهدا، جانبازان و گروه‌های جهادی، گفت: ضمن تبریک مجدد به حجت الاسلام رئیسی، وظیفه خود می‌دانیم که نخستین حضور ایشان را خیرمقدم عرض کنیم. همچنین به رئیس قوه قضائیه، اعضای شورای نگهبان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس‌جمهور سابق و میهمانان خارجی از جمله روسای‌جمهور، نخست وزیران، روسا و هیات‌های دیپلماتیک، معاونین رئیس جمهور و معاونین نخست وزیر از کشورهای مختلف، اعم از همسایگان و دوستان، کشورهای محور مقاومت، کشورهای آفریقایی، اروپایی و آمریکایی و همچنین نماینده عالیجناب پاپ رهبر کلیسای کاتولیک خیر مقدم ویژه عرض می‌کنم و امیدوارم بتوانیم مهمان‌نوازی گرمی داشته باشیم و پیام‌آور مهر و دوستی مردم ایران باشیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در حالی پای به قرن جدید شمسی می‌گذارد که میراث‌دار بیش از یک قرن مبارزه برای استقلال و نفی سلطه‌پذیری است که در این راه خون پاک‌ترین انسان ها از شهید شیخ فضل الله نوری تا شهید حاج قاسم سلیمانی ریخته شده تا این نهال را آبیاری کند.

قالیباف در بخش دیگری اظهار داشت: امام خینی(ره) با بنیانگذاری جمهوری اسلامی و جانشین ایشان مقام معظم رهبری مسیری را در پیش گرفتند اکنون ایران اسلامی الگویی الهام‌بخش برای جهان اسلام تبدیل شده است. اینک به پاس خون شهدا و پایمردی‌های مردم ایران کشور در مواجهه با تنگناها و ناملایمات و مصایب معیشتی فرارو در هنگامه یک تحول اساسی و افق گشایی قرار دارد؛ این تحول اساسی همراه با مقاومت در برابر فشارها و تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان خارجی می‌باشد.

وی افزود: علیرغم همه کارشکنی‌ها برای دلسرد کردن مردم، نتایج انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد که مردم برای حل مسائل کشور به صراط مستقیم جریان انقلاب اعتقاد دارند. لذا به پشتوانه آغاز به کار یک مجلس انقلابی، قوه قضائیه ضد فساد و دولت مردمی به منظور قوی ساختن ایران و اثبات کارآمدی مدیریت جهادی گام بردارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به حضور مردم در انتخابات اشاره کرد و با پرمعنا دانستن این حضور، اظهار داشت: اکنون فصلی نوین برای احیای ارزش‌ها و حرکت برای طی کردن بیانیه گام دوم انقلاب و قدم برداشتن در مسیر تمدن‌سازی آغاز شده است. مردم با انتخاب‌های خود در انتخابات‌های اخیر این فرصت را به ما داده‌اند که نشان دهیم مدیریت جهادی راه حل همه مشکلات مادی و معنوی در جامعه است و چه بخواهیم یا نخواهیم بار به ثمر نشاندن این انتظار مردم و حل مشکلات آن ها بر دوش ما است. امروز نگاه همۀ شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم داده‌اند به ما است؛ نمی‌توانیم روز را به شب برسانیم بدون این که اجازه داشته باشیم لحظه‌ای برای مردم تلاش نکرده باشیم و حق نداریم شب را بدون دغدغۀ مردم سر بر بالین بگذاریم.

وی ادامه داد: برای موفقیت در رسیدن به این هدف باید دورۀ جدید مدیریتی کشور را به دوره «کارآمدی و پاسخگویی» تبدیل کنیم. در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همة ما مکلّف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوّۀ دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد.

قالیباف در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت همکاری میان نمایندگان، وزرا و کارشناسان برای تهیه برنامه‌ جهت حل مشکلات، خاطرنشان کرد: دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظّف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامۀ کوتاه مدّت و برنامه پنج ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند و این امر جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی و اندیشکده ها و مراکز مطالعات مردمی امکانپذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: در دوره کارآمدی و پاسخگویی وظیفه داریم نخست تمرکز بر کارآمدی را اصل قرار دهیم و بدون بهانه‌تراشی در تصمیم و اجرا به سمت ایجاد یک زندگی خوب برای همه با اولویت توانمندسازی محرومان حرکت کنیم. همچنین در قدم دوم باید با پاسخگویی به مردم اشکالات‌مان را برطرف کنیم تا بتوانیم بر چالش‌های موجود غلبه کنیم و نسبت به حل مشکلات مردم  اقدام عملی انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه اکثر ظرفیت‌های اجرایی کشور در اختیار قوۀ مجریه است، خاطرنشان کرد: اما در عین حال همدلی و هم‌افزایی دو قوه دیگر در تکمیل فعالیت‌های دولت و یاری رساندن به قوه مجریه نقش کلیدی دارد. در همین راستا مجلس با تأکید بر استقلال قوا و رعایت همۀ ضوابط قانونی پیمان همکاری با دولت را براساس منافع ملّی و مطالبات مردم اعلام می‌نماید. مجلس یار و همراه دولت در مسیر پیشرفت کشور و البته ناظری فعّال و دلسوز در تحقّق تعهدات دولت است.

وی همچنین بیان کرد: در «دوره کارآمدی و پاسخگویی» حاشیه‌روی، حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم یک گناه نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد. بنابراین همه ما در همه ارکان نظام وظیفه داریم مراقب باشیم در دام‌های خودساخته یا دشمن‌ساخته‌ای که باعث می‌شود دغدغه‌های مردم به حاشیه بروند نیفتیم.

رئیس مجلس ایران با بیان اینکه  کارآمدی وقتی ممکن است که مطابق برنامه عمل کنیم؛ به سخنان رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر حکیم انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند هر حرکت و اقدام اقتصادی باید متکی بر برنامه کلی تنظیم شده برای کشور باشد؛ فرمایش ایشان یک اصل مهم و دستوری به ما است. 

وی تصریح کرد: در همین جهت دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامه کوتاه مدت و برنامه پنج‌ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند. این امر میسر نیست جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و نیز با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی، اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات مردمی. 

وی خطاب به حاضران در مراسم تحلیف اظهار داشت: خانم‌ها و آقایان میهمانان گرامی و مردم عزیز ایران؛ ما به خوبی بر مشکلات و چالش‌های پیش روی دوره جدید واقف هستیم. ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصا قشر متوسط و ضعیف سنگینی می‌کند. همچنین می‌دانیم تهدیدها و تحریم‌های دشمن شرایط را برای اداره کشور سخت کرده است، اما در کنار این چالش‌ها، ظرفیت‌های خدادادی، مردمی، اقتصادی و بین‌المللی قابل توجهی نیز وجود دارد که در صورت بکارگیری مدیریت جهادی که مدیریتی عقلانی مبتنی بر تلاش و روحیه انقلابی و اعتقاد به رزق لایحتسب الهی است، می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد. ما مطمئن هستیم با خدا باوری و مردم باوری که منجر به اعتماد به سنت‌های الهی و مردمی کردن امور می‌شود، می‌توان از دل تهدیدهای موجود فرصت‌های بزرگی را برای ایجاد یک زندگی خوب برای مردم ایجاد کرد و از این طریق افق رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب نیز روشن‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز