خبرگزاری کار ایران

در صحن مجلس شورای اسلامی؛

مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۰۴۸

دقایقی پیش در مجلس سیزدهمین مراسم تحلیف ریاست جمهوری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی سیزدهمین رئیس جمهور کشور در مجلس شورای اسلامی با حضور روسای قوا و مهمانان خارجی و داخلی آغاز شد.

بر اساس این گزارش مسئولان ۷۳ جهان و مقامات لشکری و کشوری در این مراسم حضور دارند. 

ابراهیم رئیسی در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ با مجموع ۱۸٬۰۲۱٬۹۴۵ به عنوان سیزدهمین رئیس دولت ایران انتخاب شد.

بر اساس دستور کار جلسه یکصد و چهارم مجلس پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیات ۸۹ تا ۹۱ سوره مبارکه نحل، ابتدا رییس مجلس شورای اسلامی در سخنانی به میهمانان شرکت کننده در این مراسم خیر مقدم می‌گوید و بعد از بیانات رییس قوه قضاییه مراسم تحلیف رییس جمهور آغاز خواهد شد.

این مراسم با سخنرانی رییس جمهور ادامه می‌یابد و با نطق پایانی رییس مجلس شورای اسلامی به اتمام می‌رسد.

تحلیف یا همان فرآیند سوگند یاد کردن رئیس جمهور در برابر سران دو قوه دیگر و در پیشگاه قرآن کریم، مراسمی است که پس از تنفیذ و دریافت حکم ریاست جمهوری با حضور رییس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه انجام می‌شود.

رییس جمهور طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است به کار گیرد.

پس از ادای سوگند، رئیس جمهور قسم‌نامه را امضاء می‌کند و بدین ترتیب فعالیت‌های دوره چهار ساله آقای سید ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس جمهور آغاز می‌شود.

۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان از جمله ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشور‌ها و فرستاده ویژه و نواب رؤسای مجالس، رؤسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی و همچنین مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D۸ در مراسم تحلیف رئیس جمهور حضور دارند.

علاوه بر آن در کنار نمایندگان و شخصیت‌های برجسته ادیان و مذاهب مختلف جهان؛ شخصیت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام هم در مراسم تحلیف شرکت کرده اند.

شرایط کرونایی، برگزاری این مراسم را نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت کرده و برای حضور و تردد این مقامات و به منظور رعایت نکات کرونا، دستورالعمل‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

رسانه‌های داخلی و خارجی بیش از ۳۰ کشور رویداد تحلیف هشتمین رییس جمهوری ایران را پوشش خبری می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز